Конспект уроку "Рух води в океані. "

Про матеріал
Мета: 1. освітня: сформувати поняття «вітрові хвилі», «цунамі», «припливи та відпливи», «течії» сформувати в учнів розуміння поняття рух води в океані, формувати знання про рух води в океані; 2. розвивальна: вдосконалення практичних умінь та навичок використовувати здобуті знання, пам'ять і логічне мислення; 3. виховна: виховувати інтерес до даної теми, сприяти розвитку інтересу до предмета, виховувати взаємоповагу, виховання самостійності та відповідальності.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Кіровоградський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

природничо-географічний факультет

 

 

Кафедра географії та геоекології

«ЗАТВЕРДЖУЮ»

Груповий методист  Мирза-Сіденко В. М.

Вчитель географії Павленко С. О.

«____» ____________________2013 року

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

з географії у 6-А класі

загальноосвітньої школи № 4

Кіровоградської міської ради

студента-практиканта IV курсу

природничо-географічного факультету

Галузи Анжели Сергіївни

 

 

Дата проведення уроку «___»________2013 р.

Оцінка вчителя  ____   ______________

   ( підпис вчителя )

 

 

 

Кіровоград-2013

Тема: Рух води в океані. Вітрові хвилі, припливи, відпливи, цунамі, течії. Закономірності поширення течій в океанах. Практична робота №10 (початок). Позначення на контурній карті гідрологічних об’єктів.

Мета:

  1. освітня: сформувати поняття «вітрові хвилі», «цунамі», «припливи та відпливи», «течії» сформувати в учнів розуміння поняття рух води в океані, формувати знання про рух води в океані;
  2. розвивальна: вдосконалення практичних умінь та навичок використовувати здобуті знання, пам'ять і логічне мислення;
  3. виховна: виховувати інтерес до даної теми, сприяти розвитку інтересу до предмета, виховувати взаємоповагу, виховання самостійності та відповідальності.

Тип уроку:  комбінований.

Методи та методичні прийоми: розповідь, розповідь з елементами бесіди,  пояснювально-ілюстративний, робота з дошкою, бесіда, прийом «Мікрофон», гра «Вірю – не вірю», практична робота.

Засоби навчання: атласи, підручники, карта півкуль, схеми, ілюстрації, практичний зошит.

Опорні знання: гідросфера, океан, кругообіг води, солоність води, температура води.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№ п/п

Структурні

елементи уроку

 

Трива-

лість

хв.

Навчальна і організаційна діяльність вчителя

Навчально-пізнавальна діяльність учнів

1.

Організацій-

ний момент

2хв.

Привітання з вчителем;

Перевірка готовності учнів до уроку;

Перевірка присутніх.

Учні вітаються з вчителем, готуються до уроку.

2.

Актуалізація опорних знань

10 хв.

Географічний диктант

Берингове море, Баренцове море, Середземне море, Чорне море, Азовське море, Мексиканська затока, Саргасове море, Біскайська затока, Гвінейська затока, Бенгальська затока, Керченська протока, Керченський пів-ів, Берингова протока, о.Мадагаскар, Гавайські о-ви, Курильські о-ви, Великий Бар’єрний Риф, Гренландія, Велика Британія, Шрі-Ланка, Кримський пів-ів, Аравійський пів-ів, пів-ів Індостан, пів-ів Індокитай, пів-ів Сомалі, пів-ів Лабрадор.

Прийом «Мікрофон»:

1.Яка вода в Світовому океані?

2.Чим це пояснюється?

 

 

 

 

 

 

 

3.Що таке солоність?

 

 

4.В яких одиниця вимірювання солоності?

5.Яку воду називають прісною?

 

 

6.Яка середня солоність в океані?

7.Яке найсолоніше море? Яка його солоність?

8.Як температура води змінюється в Світовому океані?

 

 

9.Яка температура у верхніх шарах біля екватора?

10.Де спостерігається найнижча температура?

11.Яка глибина Маріанського жолоба?

12.Від чого залежить неоднакова температура води в Світовому океані?

Діти пишуть географічний диктант.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.солона.

2.За мільйони років річки земної кулі виносили із суходолу в Світовий океан величезні маси розчинених у них речовин, у тому числі й солей.

3.Кількість речовин у грамах, розчинених у 1 л води.

4.Проміле.

5.Якщо солоність води менш ніж 1%.

6.35%0.

7.Червоне море,42%0.

 

8.Від екватора до полюсів і від поверхні в глибину.

9.+28˚С.

 

10.Біля полюсів,-2˚С.

 

11. 11022 м.

12.Залежить від кількості сонячного тепла, що його одержує океан.

3.

Повідомлення теми і мети уроку

1 хв.

Розповідь вчителя

Сьогоднішня тема нашого уроку називається «Рухи води в океані». На сьогоднішньому уроці Ви дізнаєтеся про те, які бувають рухи води, що таке вітрові хвилі, цунамі, припливи та відпливи, течії.

Діти уважно слухають вчителя та записують тему в зошити.

 

4.

Мотивація

навчально-

пізнавальної

діяльності

1 хв.

Розповідь вчителя

На сьогоднішньому уроці, Ви дізнаєтеся багато нового про рухи води в Світовому океані. Дізнаєтесь детально які види руху води є в морях і океанах, дізнаєтесь, як формуються у Світовому океані кругообіги морських течій, як відрізняються теплі течії від холодних, дізнаєтесь під впливом яких сил виникають припливи та відпливи в морях і океанах.Тому закликаю Вас бути дуже уважними на уроці та слухати мене.

Учні уважно слухають.

5.

Вивчення нового матеріалу

19 хв.

Розповідь вчителя з елементами бесіди

    Море ніколи не буває спокійним. Його хвилі то ласкаво набігають на берег, то з нищівною силою розбиваються об нього. Видатна українська поетеса Леся Українка писала:

Море, море! Без краю просторе,

Руху повне і разом спокою!

    В усіх океанах є своєрідні річки, що рухаються постійно одним і тим самим маршрутом. Чим пояснити цей різноманітний рух вод Світового океану? Стародавні греки вважали, що рух води спрямував бог Посейдон. За допомогою тризуба він викликав бурі, урагани, шторми. Ці міфи виникли в ті давні часи, коли людина ще не пізнала законів природи.

    Розрізняють кілька видів руху вод в морях та океанах: вітрові хвилі, цунамі, припливи та відпливи, течії. Розглянемо причини їх виникнення. Отже, як виникають хвилі в океані?

     Вітер, який дме над океаном, колише воду поверхню і утворює вітрові хвилі. Спостерігаючи за поверхнею моря, здається, що хвилі здатні швидко бігти. Але насправді, вода при цьому лишається на місці й не пересувається в горизонтальному напрямі. У хвилі вода рухається лише вгору й вниз. Верхня випукла частина хвилі утворює гребінь, нижня ввігнута – западину, яку називають підошвою. При цьому вода робить своєрідне коло у вертикальній площині. Ось чому предмет, наприклад порожня пляшка або стовбур дерева, що плаває на хвилях, майже не переміщується в горизонтальному напрямку. Кожна вітрова хвиля мають свою висоту та довжину. Висотою хвилі вважається відстань між її підошвою та гребенем. Довжиною – відстань між гребенями або підошвами двох сусідніх хвиль. Зазвичай вітрові хвилі мають більшу висоту у відкритому морі, ніж біля берегів. У середньому їх висота становить 4-6 метрів, а довжина – 100-200 м. Але при сильному штормовому вітрі, хвилі сягають 20-30 метрів та є небезпечними навіть біля узбережжя. В таких випадках відпочиваючих попереджують про небезпеку. 
Будова вітрової хвилі
    Нині людина навчилася спрямовувати енергію хвиль на виробництво електроенергії. Цю енергію використовують для подачі сигналів маяки в Океані. На межі моря і суходолу вітрові хвилі виконують велику роботу. В одних місцях вони руйнують гірські породи, в інших – відкладають їх, утворюючи піщані й галькові пляжі.

    Іншу природу мають велетенські руйнівні морські хвилі – цунамі. Це слово має японське походження й означає “висока хвиля в бухті”. Саме Японія, що розташована на островах у Тихому океані в межах сейсмічно активного поясу найчастіше, найчастіше потерпала від цих руйнівних хвиль. Їх викликають землетруси, що відбуваються на дні Океану. 

Утворення цунамі 

    На відміну від вітрових хвиль, цунамі майже не помітні у відкритому океані. Але, доходячи до узбережжя, особливо у вузьких бухтах, вони стрімко збільшують свою висоту до 20-60 метрів і набирають швидкості до 800-1000 км/год. Уявіть собі, що на вас рухається, майже летить двадцятиповерховий будинок. 
     Найбільше лиха цунамі завдали 25 грудня 2004 року в Індійському океані, в наслідок чого постраждали території восьми країн. Ця катастрофа сталася несподівано і тому більшість людей застала зненацька. Гігантськими хвилями було змито понад 300 тис. чол., більшість з яких загинуло або пропало без вісті. При цьому було вщерть зруйновані тисячі будівель, шляхів сполучень та курортних містечок. 
     Насування цунамі важко передбачити. На територіях, де може виникати ця стихія, створюють системи спостереження з метою завчасного оповіщення людей про небезпеку, що насувається. 
Завдання 1. Відшукайте на карті літосферних плит в атласі місця можливого утворення цунамі.

     Припливи та відпливи

     З давніх-давен люди, що живуть на океанічному узбережжі помітили, що море періодично стрімко насувається на сушу, а потім відходить, лишаючи за собою смугу до 10 км шириною. А рибалки та моряки навчилися це використовувати на свою користь. Після сходження води рибальські сіті були наповнені рибою. Щоб не сісти на мілину, моряки очікували підняття води для безпечного заходу в бухту або ж виходу у відкрите море. Ці періодичні коливання рівня води на узбережжі Океану отримали назву припливи та відпливи. Їх таємнича природа з часом була розкрита. Вони виникають під дією сили тяжіння Місяця і Сонця.

    Ці явища являють собою підйом і зниження води в морі двічі на добу. Під час припливу вода находить на берег, затоплюючи частину суходолу. Це відбувається на всій протяжності того земного меридіана, який направлений в бік Місяця або Сонця, а також з протилежного боку Землі. Під час відпливу вода навпаки відступає далеко назад, частково оголюючи дно. 

Припливи і відпливи 

     Припливи та відпливи, що викликані Місяцем значно відчутніші за сонячні. Це пояснюється різними відстанями цих небесних тіл від Землі.        Найбільша різниця між припливом і відпливом води досягається тоді, коли Сонце, Місяць і Земля знаходяться на одній лінії. Це відбувається кожні два тижні. Високі припливи спостерігаються у вузьких затоках і протоках. Так, найбільшу висоту (до 18 м) мають припливи у затоці Фанді на східному узбережжі Північної Америки.     Досить високі припливні хвилі спостерігаються на північному узбережжі Європи. Наприклад, у Білому морі вони сягають 12 м. Нині людина використовує високі припливні хвилі для будівництва припливних електростанцій (ПЕС). У внутрішніх морях припливи незначні. Так, у Чорному і Азовському морях, що омивають південні береги України, вони становлять лише 10-20 см.

      У давнину під час загибелі кораблів моряки кидали у воду плашки з листами, в яких просили про допомогу, вказували свої географічні координати, або залишали прощальні повідомлення. Вони сподівалися, що пляшка, підхоплена бурхливими океанічними течіями, коли-небудь потрапить до людей. Нині жодна морська карта не обходиться без позначення точного місцезнаходження основних течій. А жителі окремих островів в Індійському океані й сьогодні для спілкування між різними островами користуються морської пляшковою поштою, яку вважають досить надійною. Адже в Океані постійними шляхами протягом мільйонів років здійснюються пересування води, які формують тисячі великих та малих течій.
         Океанічні течії – це горизонтальні і вертикальні переміщення водних мас. Залежно від їх температури у порівнянні з температурою навколишньої води, течії бувають теплими й холодними. Теплими називають ті течії, води яких тепліші від навколишніх. Найпотужніша тепла течія світу розташована в Атлантичному океані. Її назва – Гольфстрім – з англійської означає “течія з затоки”. Вона рухається з Мексиканської затоки на північ океану в бік берегів Європи. Кожної секунди Гольфстрім пересуває до 75 млн. тон води з температурою на 5-10ОС вищою за навколишню воду. Цей потужний потік теплої води Атлантичного океану визначає клімат Європи, роблячи його більш м’яким.
      Холодними є ті течії, води яких холодніші від навколишніх водних мас. Наприклад, не зважаючи на те, що температура води Перуанської течії становить +23ОС, вона вважається холодної, тому що протікає в більш теплих водах. Найдовшою в світі течією є холодна течія Західних Вітрів. Вона простягається на 30 тис. км у південній півкулі, переносячи воду навколо Антарктиди.
      Виникнення течій може бути зумовлене різними причинами. Найважливіше значення мають течії вітрового походження. Течії Світового океану утворюють цілісну систему, яка пов’язана з переміщеннями атмосферного повітря: перш за все з постійними вітрами. Тому назви вітрів і течій, утворених ними, часто збігаються. 

      Завдання 2. Відкрийте атласи та знайдіть там теплі та холодні течії.

      Тепер перейдемо до виконання практичної роботи №10.

       Метою є закріплення розуміння понять «океан», «море», «озеро», «річка»; формування вмінь знаходити, позначати й підписувати гідрологічні об’єкти на контурній карті.

      Перейдемо до завдання 1. Із перелічених географічних об’єктів викресліть ті, які не належать до гідрологічних: море, рівнина, річка, острів, плоскогір’я, озеро, жолоб, океан, водосховище, пустеля.

 

 

      Розглянемо завдання 2. Знайдіть на фізичній карті України: а) моря: Чорне, Азовське, Середземне, Червоне, Берингове. б) протоки: Керченську, Босфор, Гібралтарську, Магелланову, Дрейка, Берингову. в) затоки: Біскайську, Бенгальську, Мексиканську, Гвінейську.

     Підпишіть ці гідрологічні об’єкти на контурній карті (с. 32-33).

     Підкресліть у наведених вище переліках назви гідрологічних об’єктів, що належать до Атлантичного океану.

    Зробіть висновки. На вищий бал Вам додаткове завдання. Визначте за контурами географічні об’єкти. (Використайте підказки!)

Учні уважно слухають.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні замальовують схему в зошити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні записують визначення в зошити.

 

 

 

 

 

 

Діти замальовують схему в зошити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні виконують завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні записують визначення в зошити.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти працюють з атласом.

 

 

Діти виконують практичну роботу.

 

Належать: море, річка, озеро, океан, водосховище.

Не належать: рівнина, острів, плоскогір’я, жолоб, пустеля.

 

Учні працюють з картою.

6.

Закріплення вивченого матеріалу

10 хв.

Гра «Вірю – не вірю»

1.У більшості випадків висота вітрових океанічних хвиль досягає 100-200 м.

2.При утворенні хвилі маса води рухається горизонтально.

3.На формування цунамі впливає сила тяжіння.

4.Землеруси  причетні до виникнення цунамі.

5.Приплив – це коли море відступає.

6.Відплив – це коли море відступає.

7.Найбільший вплив на нашу планету здійснює Місяць.

8.Припливи і відпливи – це періодичні коливання рівня води в морях і океанах, що виникають внаслідок притягання водної оболонки Землі Місяцем і меншою мірою Сонцем.

9.Найвищі рівні бувають у вузьких затоках відкритого моря чи океану.

10.Висота припливів у затоці Фанді найменша.

11.Найпотужніша в світі тепла океанічна течія – Гольфстрім.

12.Океанічні течії – це вертикальні переміщення величезних водних мас у певному напрямку на невеликі відстані.

13.Течії поділяють на холодні і ще холодніші.

14.Морські течії виникають під впливом постійних вітрів: пасатів і західних вітрів помірних широт.

15.На картах теплі течії позначають чорними стрілками.

 

1.Ні.

 

2.Ні.

3. Так.

4.Так.

5.Ні.

6.Так.

7.Так.

 

8.Так.

 

 

9.Так.

 

10.Ні.

11.Так.

 

12.Ні.

 

13.Ні.

14.Так.

 

 

15.Ні.

7.

Підведення підсумків уроку

1 хв.

Бесіда

  • Що ми вивчили на уроці?
  • Що Вам сподобалось?
  • Що не сподобалось?
  • Що викликало труднощі?

Виставлення оцінок найбільш активним учням за роботу на уроці.

Підведення підсумків уроку.

Учні слухають вчителя та висловлюють свої думки про проведений урок.

8.

Повідомлення домашнього завдання

1 хв.

  1. Прочитати § 30.
  2. Дати відповіді в кінці параграфу.
  3. Вміти показувати на карті географічну номенклатуру.
  4. Доробити практичну роботу №10.

Учні записують домашнє завдання.

 

docx
Додано
26 липня 2019
Переглядів
1493
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку