Конспект уроку " Ґрунт"

Про матеріал
Даний урок покликаний формувати в учнів поняття “ ґрунт ”; з’ясувати основні властивості ґрунту; ознайомити учнів із значенням ґрунту для життя рослин, тварин і людей; виховувати дбайливе ставлення до мешканців ґрунту
Перегляд файлу

Ґрунт

Мета: формувати поняття про ґрунт як місце життєдіяльності тварин і рослин, ознайомити зі складом ґрунту; розвивати усну мову, логічне мислення, спостережливість, уміння працювати самостійно; виховувати інтерес до навчання та зокрема до курсу «Я досліджую світ», виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: таблиці із зображенням тварин, предметів живої та неживої природи; тлумачний словник; ґрунт та інструменти для проведення дослідів; телевізор, відеомагнітофон; магнітофон; костюми для персонажів інсценування; декорації; картки для індивідуальної роботи.

Хід уроку

  1.                    Організація класу

У світ природи вирушаєм нині,

Нові знання ми будем здобувать. Надіюсь на уроці, любі діти, Активно й творчо будем працювати.

  1.                 Підсумок фенологічних спостережень
  •    Послухайте повідомлення класного синоптика.

Учень. Вітаю всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні, 5 березня.

У м. Коростені температура повітря -

Вітер -

Небо-

Опади -

Щиро дякую за увагу. Всім гарного настрою і плідної роботи.

  1.              Мотивація навчання. Повідомлення теми і завдань уроку.

Учитель. Скажіть, будь ласка, що то за книга без букв, без сторінок, а багато чого навчає?

  •       Що таке природа?
  •       Яка буває природа?

Дидактична гра «Жива - нежива»

( Серед карток із зображенням предметів виберіть предмети живої і неживої природи і розмістіть їх на аркушах паперу. Предмети живої природи на зеленому аркуші; неживої - на червоному; предмети створені руками людини на синьому аркуші)

Учитель. Послухайте оповідання М.Ільїна, С.Сегала «Чудова комора»

Є на світі чудова комора. Покладеш у неї мішок зерна, восени дивишся: замість одного у коморі вже двадцять. Відро картоплі у чудовій коморі перетворюється на двадцять відер. Жменька насіння робиться великою купою огірків, редиски, помідорів, моркви.

Це не казка. Чудова комора є насправді. Ви вже, мабуть, здогадалися, як вона називається?

Отже наша «Чудова комора» - земля. Якщо цю комору відкрити, тобто зробити глибоку яму, то на початку побачимо дуже темний шар землі. У нижній частині ями земля світлішає - це пісок і глина. Рослинам подобається верхній шар землі, у якому знаходиться їхнє коріння, живуть черв’яки, жуки та інші тварини. Назву цього шару землі ви дізнаєтеся з ребуса:

Щоб перевірити, що ми не помилилися, звернемося в «Довідкове бюро». (Знаходять відповідь у тлумачному словнику)

Учитель. Діти, а ви б хотіли дізнатися, чому саме на ґрунті ростуть рослини? Із чого складається ґрунт? Які тварини живуть у ґрунті?

  1.             Робота над темою уроку

(звучить ніжна музика)

Заплющіть зараз оченята.

Усі, усі малята,

І уявіть, що зараз ми

На лісовій галявині.

Тихо. Лагідно пригріває сонечко. Його промінці ніжно торкаються кожної травинки та квіточки, що тягнуться до сонця своїми голівками, розкривають пелюстки. Ранковий ліс завжди нагадує казку. Все в ньому чарівне, незвичайне. І під кожним кущиком на вас чекає несподіванка. Не вірите? Тоді уважно подивіться на цю квіточку. Це не просто квіточка, це - хатинка. А живе в ній комашка, на ім’я - сонечко. Хочете її побачити? Тоді покличемо її.

Діти. Сонечко - сонечко

Визирни у віконечко.

Тоді буде видко -

Тут чекають дітки.

Сонечко. Тепле сонечко пригріло

І комашку розбудило

Ось галявина моя

А чи знаєте, хто я?

  •   Правильно, а ще мої друзі називають мене «божа корівка» ». А ось і моя подруга, вона живе в нірці.
  •   Слухай, Мишко, я оце сиділа на квітці й думала: комахи їдять пилок квітів, пташки їдять комашок, звірі бажають з’їсти пташок. А що їдять дерева, кущі, квіти?

Мишка: Не знаю... Я тільки знаю, що їхнє коріння росте в землі і заважає мені рити нірки. Але зачекай, зараз подивимося. Ось тримай!

Сонечко: Що це?

Мишка: Земля.

Сонечко: Але чому ти вирішила, що саме її вживають рослини. Хіба це можна їсти?

Мишка: Не знаю. Але ж там більше нічого не має. До того ж, я чула колись, як люди казали «земля годує». І це правда, я сама бачила, як дощові черв’яки, які живуть у землі, рухаючись, ковтають і пропускають її через себе, тобто харчуються...

Сонечко: Так тож черв’яки, а рослини?

Мишка: А рослини ... Не знаю ...

Учитель. Сонечку, Мишко, я знаю хто вам може допомогти. Це учні 1-а класу. Вони працювали над проектом «Ґрунт» і дізналися про ґрунт дуже багато цікавого. Працюючі над проектом учні об’єдналися в три групи «дослідники», «екологи», «зоологи».

Надамо слово дослідникам.

Учень. Ми досліджували склад ґрунту, подивіться досліди.

  1.    й дослід. У склянку з водою кинемо грудочку ґрунту.
  •    Що ви помітили?
  •    Про що свідчить цей дослід?
  1.   й дослід. Розмішаємо ґрунт у склянці з водою. На дні склянки залишиться пісок і глина, вони теж є в ґрунті.
  2.   й дослід. Цей дослід пожежонебезпечний, самим дітям його робити не можна, тому дозвольте, я вам його покажу. Покладемо ґрунт у залізну коробочку і трохи підігріємо його. Над ґрунтом буду тримати холодне скло і спостерігати, що на ньому з’явиться. Це доводить наявність у ґрунті води, а потім піде дим і неприємний запах - це згоряють рештки поживних речовин.

Висновок: До складу ґрунту входять повітря, пісок, глина, вода, поживні речовини.

Завдання: Допишіть речення: «До складу ґрунту входить ...»

Учитель. Давайте трішки відпочинемо і подивимося телевізор.

«Телевізійні новини»

Ведучий. Добрий день! В ефірі, як завжди о цій порі, телевізійні новини. Вчора наші кореспонденти побували в лабораторії відомого всім нам Питайлика. Ось що вони там побачили.

Кореспондент. Доброго дня. Зараз ми знаходимося в лабораторії Питайлика. Нещодавно він зі своїми друзями висадив зерна пшениці у ґрунт та пісок. Як бачите, найкраще зернята зійшли у ґрунті. Шановний Питайлику, чому саме у ґрунті рослини ростуть краще?

Питайлик. Тому, що до складу ґрунту входять не тільки пісок, а ще й перегній та речовини, що називаються солями. Разом з водою, яка теж є у ґрунті, корені рослин всмоктують ці речовини й ростуть. Крім цього у ґрунті є повітря що необхідне не тільки рослинам, а ще й тваринам, що живуть у ґрунті.

Кореспондент. Тобто різним кротам, черв’якам та жукам.

Питайлик. Так. Вини самі обрали собі такий дім. Але саме ці тварини, коли прокладають свої нірки і ходи, ще й розпушують ґрунт. А в розпушеному ґрунті ще більше повітря й води. Це означає, що саме там рослини будуть рости ще краще.

Кореспондент. Це ще раз доводить, що в природі все взаємопов’язане.

Ну що ж, дякуємо, що ви погодилися відповісти на наші запитання. Сподіваємось, що ми з вами ще зустрінемось.

Учитель. Діти зверніть особливу увагу на скільки краще рослини розвиваються в ґрунті ніж у піску.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Учитель. А тепер послухаємо «зоологів»

Учень. Ґрунт є домівкою для багатьох тварин. А щоб дізнатися для яких саме розгадайте загадки про мешканців ґрунту.

  1.    Під землею риє хід

Сліпий та спритний чорний ...

Кроти - маленькі ссавці, які проводять більшість свого життя під землею. У кротів сильні передні кінцівки з міцними кігтями. Орган зору розвинений слабо, про те добре розвинені нюх та слух. Кріт харчується усім їстівним, що потрапило у його довгі тунелі.

  1.    Хто знадвору

Носить зерно в комору

Не наспині у мішку,

А сховавши за щоку.

Хом’яки - живуть у норах і тільки в ночі виходять їсти траву, насіння і плоди. Шкіра на щоках хом’яка служить мішечками в яких він переносить їжу до своєї нори.

  1.    В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

А як вийде полювати,

Бережись мишва хвостата.

Лисиця - це невелика коротконога дика собака з великим пухнастим хвостом. Лисиці вправні нічні мисливці які в день ховаються у земляних лігвах, так званих лисячих норах.

  1.    Тоненьке вузеньке по землі в’ється, як батіг довге, але зовсім не б’ється.

Черви - м’якотілі безхребетні тварини з видовженим тілом без ніг. Черви можуть прокладати в ґрунті довгі ходи. Вони пропускають через себе ґрунт і рештки рослин. Дощові черви перемішують ґрунт, виносячи його з нижніх шарів нагору, і навпаки.

  1.    Хвостик, як ниточка, сама, як калиточка, а очі як намистинки

Миші полівки - маленькі тварини довжиною 13 сантиметрів. Живуть в неглибоких, але дуже розгалужених норах." Харчуються листям, стеблами та насінням рослин. Миші є шкідниками полів.

Завдання. Позначте для кого ґрунт є рідною домівкою.

Учитель. Діти, ми сьогодні говоримо про ґрунт, але пам’ятайте: у природі все взаємопов’язане. У ґрунті живуть рослини і тварини, завдаючи їм шкоди, ми шкодимо іншим. Не робіть природі боляче.

Екологи.

Зупиніться - останній є шанс,

Схаменіться - благаємо Васю.

Кожного дня і кожну хвилину

Оберігайте всяку рослину,

Оберігайте всяку тварину

Хочемо ми, щоб сонце світило.

Хочемо ми, щоб поле родило,

І щоб навколо квіти цвіли Хочемо, хочемо, хочемо ми.

Дерева, квіти, пташки і травиця

Від нас не завжди можуть захиститись

А як що будуть знищені вони

Чи ж зможемо на планеті жити ми?

Учитель. Дорогі діти, пам’ятаймо, що земля - не рабиня наша, а мати! А ми всі на своїй планеті - не тимчасові жителі, а мудрі господарі.

J

  1.                    Підсумок уроку

Учитель. Ось і пора нам урок закривати. Просимо тільки не забувати.

(Читають напис на дошці).

Ґрунт - це місце, де живуть рослини і тварини - не завдавайте їм шкоди.

Учитель. Візьміть, будь ласка, картинки із зображенням дітей та оцініть нашу роботу. Чи сподобався вам урок? (Діти показують).

docx
Додано
11 лютого 2023
Переглядів
465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку