Конспект уроку «Складні випадки правопису апострофа»

Про матеріал
Тема уроку. Складні випадки правопису апострофа. Мета уроку: повторити складні випадки правопису апострофа; формувати правописні вміння; розвивати логічне мислення; удосконалювати уміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; прищеплювати бажання вивчати обряди та звичаї народу; виховувати повагу до рідної мови.
Перегляд файлу

Урок № 1

Методична мета:використання міжпредметних зв'язків на уроках  української мови  .

Предмет:«Українська мова»

Професія:8331 «Тракторист-машиніст с\г виробництва (кат. «А1», «А2»), електрозварник ручного зварювання, водій автотранспортних засобів (кат. «С»)».

Тема програми:  «Поглиблення  і систематизація  найважливіших відомостей  з орфографії»

Тема уроку. Складні випадки правопису  апострофа.

Мета уроку: повторити складні випадки правопису апострофа; формувати правописні вміння; розвивати логічне мислення;  удосконалювати уміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; прищеплювати бажання вивчати обряди  та звичаї народу; виховувати повагу до рідної мови.

Тип уроку:  комбінований .

Методи проведення:  бесіда, пояснення, розповідь, створення проблемних ситуацій, дослідницький метод, показ презентації, самостійна робота учнів, тест-контроль, інтерактивні методи навчання .

 Комплексно-методичне забезпечення:  конспект уроку, тестові  завдання,  таблиця   «Складні випадки правопису  апострофа », презентація на тему «Складні випадки правопису  апострофа », підручник О.В.Заболотний, В.В.Заболотний  «Українська мова», запис класичної музики, мультимедійний проектор,екран, комп’ютер,відеофільм «Вживання апострофа».

 Міжпредметні зв’язки:

 1.Українська література  

 2. Музика 

 3. Народознавство

 

          Хід уроку

 І. Організація класу

     Перевірка наявності учнів та готовності їх до роботи на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних  знань

Бесіда

1. Що є предметом вивчення орфоепії?
2. Які орфоепічні норми вам відомі?
3. Яке значення мають орфоепічні норми?
4. 3 яких причин вони можуть порушуватись?
5. Які норми характерні для вимови голосних звуків?
6. Якими нормами визначається вимова приголосних?

ІІІ. Мотивація   навчальної діяльності .

   Для того ,щоб  грамотно оформляти своє писемне і усне мовлення , ми  будемо працювати над темою сьогоднішнього уроку .

ІV.Оголошення теми і мети уроку .

Перегляд презентації «Складні випадки правопису апострофа» .

V. Вивчення нового матеріалу

1.Розповідь  викладача  з використанням презентації

    Правила вживання апострофа

 Роздільність вимови я, ю, є,ї та попереднього твердого приголосного позначається апострофом.  

Апостроф пишеться перед я, ю, є, ї:

  1.               Після губних приголосних (б, п, в, м, ф): б’ю, п’ять, п’є, в’язи, у здоров’ї, м’ясо, рум’яний, тім’я,  В’ячеслав, Стеф’юк.

Зауважте! Апостроф не пишеться, коли перед губним звуком є приголосний (крім р), який належить до кореня: дзвякнути, мавпячий, свято, тьмяний, цвях; але: верб’я, торф’яний, черв’як.

Коли такий приголосний належить до префікса, то апостроф пишеться, як і в тих же словах без префікса: зв’язок, зв’ялити, підв’язати, розм’якшити.

2. Після р: бур’ян, міжгір’я, пір’я, матір’ю, кур’єр, на подвір’ї.   Зауважте! Апостроф не пишеться, коли ря, рю, рє означають сполучення м’якого р із наступними а, у, е: буряк, буряний, крякати, рябий, ряд, крюк, Рєпін. 

3. Після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний:без’язикий, від’їзд, з’єднаний, з’їхати, з’явитися, об’єм, під’їхати, роз’юшити, роз’яснити; дит’ясла, пан’європейський, пів’яблука; але з власними назвами — через дефіс: пів-Європи тощо.        Зауважте! Після префіксів із кінцевим приголосним перед наступними і,  е, а, о, у апостроф не пишеться: безіменний, загітувати, зекономити, зокрема, зуміти. 

2.Опрацювання таблиці  « Вживання  апострофа»

VІ.  Закріплення  вивченого матеріалу

1. Словниковий диктант

Пояснити  правопис поданих слів

Ареф…єв, Гур...їн, Іль…юшин, Афанась…єв, сім…я, львів…янин, безмир…я, пор…ядок, пір…їна, моряк, з…ясування, Із…яслав,  В…ячеслав, Св…ятослав, без голів…я, поцв…яхований, Рив..єра, інтерв..ю, б..юджет, грав..юра, деб..ют, інтер..єр, к..ювет, ком..юніке, кон..юктивіт, кур..єр, к..юре, Монтеск..є, б..юлетень, об..єкт,м…ясо, в…язати, п…ятнадцять, л…ягати, в…яне, в…ється, пам…ятник, здоров…я, безслав…я, осерд…я, з…юрмитися, від…їхати, об…єм, з…їхати, без…ядерний, без…ініціативний, с…юрчить, знанн…я, розв…язка, зор…я, бур…я, п…ють, надвечір…я, пір…їна, узгір…я, мор…як, гар…ячий .

  1.               Дослідження-відновлення  

Запишіть подані слова орфографічно та поясніть наявність або відсутність у них апострофа.

[iмja], [с/в’атосла/у], [р/із/ б’а/р], [р/іздв'а/ний]

3.Мозковий штурм

Записати пари слів ,пояснити  вживання і невживання апострофа

Міжгір’я  –зоря.

Рясний – повір’я.

Зв’язок-Звягель .

4. Ігрове дослідження-відновлення

1.Завдання з ключем

Вставте, де потрібно, апостроф. Слова запишіть у дві колонки:

1) з апострофом; 2) без апострофа:

1.Олов…яний ,осерд…я, медв…яний, в…юн, об…їзд, риб…ячий, здоров…я, об…орати, передсв…ятковий, пір…їна, цв…ях, здибл…ювати, слов…яни, різдв…яний, торф…яний, кам…яний, олен…ячий, знічев…я, нез…ясований, дір…явий.

   Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву і прочитайте вислів І.  Карпенка-Карого.

     Випишіть слова у дві колонки: у ліву — з апострофом, у праву — без нього, щоб дізнатися, що зашифровано в завданні.

2. В..єтнам, хутор..янин, об..єм, б..юст, б..є, лл..ється, Ілл..я, об..єкт, р..яно, об..єднання, напам..ять, астрахан..ський, ув..язнений.

Ключ. Підкресліть у кожному слові першу літеру — отримаєте назву твору Б. Олійника.

 3. Дит..ясла, духм..яні снопи, ін..єкція, в..яжеться, Р..єпін, св..ятопис, п..ятсот, кров..ю, міл..йони, В..єтнам, бур..як.

Ключ. Підкресліть у кожному слові або словосполученні передостанню букву — прочитаєте назву одного з творів Лесі Українки.

5.  Робота з ребусами. Пояснити правопис слів


(в’юн)

 

ЯЯЯЯЯЯЯ  (сім’я)


ЯР            (над’яр’я)       

___________

Я

 6. Дослідження-моделювання

Розкрийте дужки й утворіть з префіксами слова. Запишіть їх. Без- (- язикий, -ядерний, -ініціативний); з- (-юрмитись, -їхати, -обов’язаний, -ясований, -єднаний, -явитися, -їсти, -грати, -йомка); під- (-юджувати, -їжджати, -яремний, -йом); роз-(- єднати)

 7. Вибірковий диктант 

 Виписати слова з апострофом ,пояснити правопис    

Літом сякий-такий бур'янець, а хліба буха­нець — та й ситий чоловік.      З'ївши калач, знов берися до хліба. Посієш вчасно – збереш рясно.

 Жито і життя - слова одного кореня. Жито було символом життя і достатку ще в ті прадавні часи, коли в наших предків головним богом був не войовничий владар блискавок і покровитель князів та воїнів Перун, а покровитель родючості та насіння, господар урожаю Род. Ім’я цього слов’янського божества звучить і зараз у багатьох значущих наших словах: народ, родина, рідний, родючість, урожай, народження, родич, родовик, дорідний, природа та ін. Звідси й часте поєднання поняття «жито» саме з цими словами в багатьох народних піснях.

 З хлібом приходили сусіди і родичі вітати з новонародженим. Хлібом і сіллю зустрічали і проводжали гостей. Житнім зерном обсипали молодих, які їхали до шлюбу, казали: «Сип жито, щоб довго в парі жити, і не сип пшеницю, бо буде вдовиця». Хліб шанували і берегли. Впаде окраєць на землю - підбери, поцілуй, значившись, обтруси і з'їж. Так слід було чинити за народним етикетом. Крихти не викидали, а, зібравши рукою, з’їдали. Хліб у народних уявленнях здавна став символом добробуту, гостинності, щедрості, увійшов у духовний світ людини, як найвища цінність

8.  Гра  «Лінгвістичний  волейбол»

 - Учні  передають  одне одному  маленький м’ячик ,називаючи  при цьому  слова з відповідною  орфограмою. 

9.    Робота  з «дірявими  словами».

    Викладач   показує  незвичайні  слова – «діряві».  Якщо у слові  пишеться  апостроф –  учні піднімають руки вгору .(Викладач показує картки зі  словами ).

   Мавп…ячий ,пів…ящика,під…єднати ,м…ята, р…яска ,моркв…яний, Лук…янов,б…ється  ,пам…ять , дев  …ять , здоров…я , п…ять ,св…ято.

10.Творче завдання . Звучить  твір Бетховена  «Місячна соната». Коротка розповідь про композитора .

Лю́двіґ ван Бетхо́вен (16 грудня 1770, Бонн —  26 березня 1827, Відень) — німецький композитор.

Скласти 2 речення  з поданими  у  попередньому  завданні  словами.

VІІ. Підсумок уроку .

1.Детектор брехні

Тести

I.    Вкажіть, у якому рядку допущено орфографічну помилку.
1.    Мар'яна, дев'ять, з'явитися, Стеф'юк, Лук'янівка.
2.    З'єднаний, рум'яний, дзвякнути, свято, цвях.
3.    Без'ядерний, надвечір'я, п'явка, міжбрів'я, кров'ю.
4.    Зоряний, солов'їний, буря, бур'ян, буряк.
5.    Вітряк, духмяний, різдв'яний, торф'яний, морквяний.

II.    У якому рядку в слові допущено орфографічну помилку?
1.    Свято, буряк, міжгір'я, бур'ян, кур'єр.
2.    З'єднаний, з'їхати, з'явитися, об'єм, під'їхати.
3.    Роз'яснити, дит'ясла, пів'яблука, підв'язати, розм'якшити.
4.    Рум'яний, дзвякнути, цвях, дев'ятнадцять, торф'яний.
5.    М'ясо, м'язи, з'їзд, буря, моркв'яний.

ІІІ. Визначте, у якому рядку допущено орфографічну помилку. 
1.    Мар'яна, Лук'ян, Заполяр'я, жираф'ячий, В'ячеслав.
2.    Дев'ять, возз'єднати, надвечір'я, полум'я, ім'я.
3.    Кров'ю, солов'ї, кам'яний, пам'ять, об'їзд.
4.    Дзв'якнути, п'явка, м'ясо, рум'яний, здоров'я.
5.    П'ють, в'язи, торф'яний, черв'як, краков'як.

ІV.    Виберіть рядок, у якому всі слова слід писати з апострофом.
1.    3...юрмитися, миш...як, верхів...я, п...єдестал, п...юре.
2.    Б...єлгород, Захар...їн, Монтеск...є, Руж...є, В...язьма.
3.    Мавп...ячий, тьм...яний, з...ясувати, роз...яснити, пів...яблука.
4.    Голуб...я, подвір...я, бур...ян, довір...я, дит...ясла.
5.    Духм...яний, прислів...я, полум...я, зв...язковий, Р...ябко.

V  .    У якому рядку всі слова слід писати з апострофом?
1.    Поголів...я, безриб...я, горохвяний, В...язьма, п...ють.
2.    Торф...яний, без...язикий, пів...яблука, дит...ясла, пір...я.
3.    Об...ява, обїзд, мор...як, черв...як, бур...як.
4.    Об...єкт, ін...єкція, св...ятковий, Святослав, роз...яснити.
5.    Дзв…якнути, р...яст, арф...яр, сузір...я, подвір...я.

2.Перегляд відеофільму «Вживання апострофа»                                       Х. Домашнє завдання  (диференційовано): 
- 1 група –    повторити теоретичний матеріал , виконати вправу 84 ,с.53                                          - 2 група- виписати 5-7 народних висловів (прислів'їв, приказок тощо), у яких є слова з апострофом .

 


docx
Додано
12 листопада 2020
Переглядів
1437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку