Конспект уроку "Виштовхувальна сила"

Про матеріал

Приклад листа - оцінювання та інтелектуальної карти знаходиться, вікторини та онлайн-теста за посиланням: http://physicist.in.ua/vihovni-zahodi/167-konspekt-uroku-vishtovhuvalna-sila-zakon-arhmeda.html


Перегляд файлу

Тема: Виштовхувальна сила. Закон Архімеда.

Мета:

Сформувати поняття про архімедову силу, ознайомити учнів з законом Архімеда. З’ясувати причини виникнення виштовхувальної сили у рідинах і газах. Пояснити природу її походження. Формувати вміння застосовувати закон Архімеда під час розв’язування типових задач; показати практичне застосування закону Архімеда. Розвивати  мислення, вміння будувати алгоритми дій, необхідних для досягнення потрібного результату; активізувати самостійність мислення учнів; розвивати пізнавальну активність, кмітливість, спостережливість. Виховувати бажання вивчати фізику.

Компетентності учнів. Учні формулюють закон Архімеда, розрізняють поняття сили тяжіння і ваги, вміють записувати формули виштовхувальної сили,  зображувати силу, зазначаючи напрям, значення і точку прикладання, називають фактори від яких залежить виштовхувальна сила та з’ясовують причини виникнення цієї сили; можуть розв’язувати задачі, застосовуючи закон Архімеда

Тип уроку : комбінований

Обладнання: ПК ( підключення до мережі  Інтернет ,мензурка з водою динамометр металевий циліндр, мензурка з солоною водою)

Хід уроку

І. Організація класу

1.1.Привітанняучнів та учителя, налаштування учнів на плідну співпрацю. 1.2.Перевірка готовності учнів до уроку.

1.3Вправа «Вивчення емоційного стану учнів»

На столі у кожного учня лежать кольорові кола  - 8 кольорів, коло – емоційний умовний знак  емоційного стану учня.

  • червона – радісний, захоплений;
  • жовтогаряча – радість, тепло;
  • жовта – світлий, приємний;
  • зелена – спокійний, урівноважений;
  • синя – незадоволений, сумний;
  • фіолетова – тривожний, напружений;
  • чорна – повний зорепад, зневіра;
  • біла – важко відповісти.

Традиційним атрибутом українського одягу – це намисто. Ми з вами створимо «Намисто  настрою».

(Кожен учень наклеює намистинку на заздалегідь підготовлену нитку, яка намальована на папері.)

Сьогодні на уроці ми будемо користуватись листом оцінювання.

1.4.Інструктаж з БДЖ під час користування учнів ПК.

ІІ. Актуалізація знань

Займіть місця за комп’ютером, відкрийте лист посилань. ( використовуємо активне посилання «Вірю – не вірю»)

Інтерактивна гра «Вірю – не вірю».

Якщо ваша вікторина виконана правильно, ви отримаєте 2 бали.

Поставте оцінку в лист оцінювання.(використовуємо інтелектуальну карту)

ІІІ. Перевірка знань учнів

 А тепер ми перевіримо ваші знання.

Продовжуємо працювати з листом посилань. 

Натисніть активне посилання «Тест».

Після завершення тесту поставте оцінку собі в оціночний лист.

IV. Мотивація навчальної діяльності

(використовуючи інтелектуальну карту переходимо до розділу «Чому?»)

Подивіться, будь ласка, на малюнок.

Поясніть:

  • Чому цвях у воді тоне? А корабель плаває? ( припущення учнів)

V. Оголошення теми і мети уроку.

(учні записують тему в зошит)

План

1.Історія відкриття.

2. Формула закону Архімеда

3.Причини виникнення виштовхувальної сили.

4. Від чого залежить архімедова сила.

VI. Вивчення нового матеріалу

(Використовуємо інтелектуальну карту.)

Людина здавна  намагалась пояснити природу різних природних явищ. Поглянувши навколо себе, людина міркувала , намагалась розв’язати загадки, які перед нею ставила природа. Ви кожного дня зіштовхуєтесь з різними природними явищами і у багатьох випадках можете сказати як вони закінчаться.

Але явище яке ми сьогодні будемо вивчати, ви чули і спостерігали багато разів. Сьогодні ми його пояснимо з точки зору фізичних законів.

Звернімося до історії відкриття.

(інтелектуальна карта  – розділ «Історія відкриття – перегляд фрагмента мультфільму«Коля, Оля і Архімед»).

Або використання усної розповіді у супроводі малюнків.

Фронтальна бесіда:

  • Яке завдання отримав Архімед?
  • Як він проводив розрахунки?
  • Який результат отримав?

Додаткова довідка вразі відсутності відеофільму.

За легендою, цар Гієрон доручив Архімедові перевірити: чи все золото, видане майстрові, увійшло до нової корони. Раб, який прислуговував Архімедові, запопадливо налив Архімедові у ванну води по самі вінця. Коли Архімед занурився у ванну, вода виллялась. Саме в цей момент, як твердить легенда, йому спалахнула думка про шлях розв’язання цієї задачі.

Перевіримо Архімедову гіпотезу на досліді

Використовую мензурку з водою, циліндр, динамометр. Виміряєм об'єм води в мензурці. Виміряємо вагу тіла за допомогою динамометра. Зануримо тіло у мензурку. Зафіксуємо показники динамометра. Порівняємо показники динамометра до занурення у рідину і після занурення.

  • Чому показники різні?

Тому що з'являється сила, яка «зменшує вагу» тіла у рідинф.

  • Чому з'являється  ця сила?

Вона зумовлена тим, що тиск рідини збільшується з глибиною. На нижню грань зануреного врідину тіла рідина тисне з більшою силою, ніж на верхню. Унаслідок цього рівнодійна сил тиску рідини на всі ділянки поверхні тіла напрямлена вгору. Ця рівнодійна є силою Архімеда.

 За якою формулою розраховується Архімедова  сила?

Формула:                   

Формулювання закону:

На тіло занурене в рідину діє виштовхувальна сила, яка отримала назву Архімедова.

Від чого залежить архімедова сила?

Демонстрація:

(використаємо звичайну воду і солону)

Візьмемо дві склянки з водою. Зануримо тіло спочатку склянку зі звичайною водою  а потім з солоною водою. Проаналізуємо результати досліду.

  •        Чому в одній посудині тіло тоне, в іншій  – плаває? ( виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єма тіла).

Демонстрація:

  •        Візьмемо тіла різного об'єму. По черзі виміряємо вагу цих тіл у повітрі, а потім – у рідині?
  •        Чому тіла виготовлені з одного матеріалу  мають різні показники виштовхувальної сили? Від чого це залежить?(об'єми тіл різні)

Підсумуємо.

  • Виштовхувальна сила залежить від густини рідини та об'єму зануреного в рідину тіла.

Спробуйте навести приклади використання Архімедової сили. ( відповіді учнів)

Первинне закріплення матеріалу.

Розв'язування задач і вправ.

Задача №1.

Яка виштовхувальна сила діє на скляне тіло масою 500 г, яке повністю занурене у воду?

Задача №2.

На тіло, що повністю занурене врідину, діє архімедова сила 12 Н. Який об'єм тіла?

Задача №3.

Чому дорівнює архімедова сила, що діє на тіло  об'ємом 25 см3 повністю занурене в гас?

Повернимося до питання яке я поставила перед вами.

Чому цвях у воді тоне, а корабель плаває?

Чи зможите відповісти на нього тепер? (відповіді учнів)

Підсумок уроку:

Діти, візміть намистинки . Створіть нове намисто.

Рефлексія:

Вправа «Дерево знань»

На дошці розміщене зображення дерева з гілочками. Учні на гілочках записують, що нового вони вивчили на уроці. Наприкінці виконання отримуємо дерево знань із теми «Архімедова сила»

Оцінювання учнів. ( перевірка оцінок у листах самооцінювання)

Домашнє завдання:

Прочитати §15, збірник задач І.Ю.Ненашев №№ 20.10; 20.12; 20.13

Джерела інформації:

Журнал «Фізика в школах України» № 17 вересень 2012, с. 25

Збірник задач І.Ю.Ненашев Фізика 8 клас

Підручник: Фізика 8 клас,

Розробки конспектів уроків Ж.В. Іванова Фізика 8 клас

Онлайн – ресурси: earningapps.org,

Мастер – тест: http://master-test.net

Інтернет – посилання:

Вікіпедія: uk.wikipedia.org

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 31.Виштовхувальна сила в рідинах і газах
Додано
25 липня 2018
Переглядів
1201
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку