Конспект уроку ЯДС 1 клас "Чому з'являється веселка? Скільки у веселки кольорів?

Про матеріал
Урок - дослідження природного явища - веселки. Мета уроку : навчити учнів спостерігати за явищами природи та аналізувати їх
Перегляд файлу

Урок   « Я досліджую світ» в 1 класі

Підготувала вчитель Козирєва О. Б.

Тема. Чому з’являється веселка? Скільки у веселки кольорів?

Мета. Навчити спостерігати за явищами природи та аналізувати їх; формувати первинні уявлення про світло і колір; розвивати мислення, мовлення, уяву; вчити висловлювати власну думку, взаємодіяти з однокласниками.

Хід уроку

І. Вступ. Мотивація.

- Послухайте музику дощу (  С. Прокофьєв « Дощ і веселка»).

- Що  ви відчули під час прослуховування? Де ви опинилися подумки? Що ми можемо побачити після дощу?

- Чи здогадались ви, про що ми будемо говорити під час уроку?

- Давайте перевіримо ваші припущення.

Завдання 1

- Перед вами лежать хмаринки, на яких написані цифри і букви, якщо ви правильно розташуєте цифри в порядку зростання, то зможете дізнатись тему уроку.

- Яке слово ви прочитали?

  • Отже сьогодні ми з вами поринемо у веселковий світ, дізнаємось, як з’являється веселка, скільки в ній кольорів.

 

   II. Повідомлення вчителя  

  • Після дощу, поки маленькі краплинки води ще втримуються потоками повітря, промені сонця проходять крізь них, переломлюються і відбиваються різними кольорами. Що більші краплі води, то яскравіше колір веселки. Поступово кількість і розмір крапельок зменшується. Вони або випаровуються, або падають на землю і веселка втрачає свою яскравість, а потім і зовсім зникає.

 

III. Досліди

  • Зараз ми побачимо веселку просто в класі. Але спочатку спробуємо зрозуміти, що значить переломлення світла.

Дослід 1

  • Наповніть склянку водою, опустіть в неї олівець. Подивіться – олівець наче зламався. Теж саме відбувається з сонячним промінням – воно переламується, зустрічаючись з прозорою перешкодою

Дослід 2

( спостерігання переломлення світла за допомогою фізичного прибору)

  • Що ви побачили під час досліду? Що відбулося зі світлом? Скільки кольорів ви побачили?

Дослід 3

  • Можна побачити веселку за допомогою скляної призми. Візьміть скляні призми. Тримайте призму так, щоб проміні світла падали крізь неї на аркуш паперу.

E:\радуга\1.jpg

 

  • Що ми бачимо? Чому з’явилась веселка на аркуші?  Підніміть призми вище над аркушем, що відбулося з веселкою? А якщо ми приблизимо призми до аркуша, що відбувається?

Дослід 4

  • Веселку можна побачити і в повсякденних предметах. Спробуймо утворити веселку за допомогою CD-диска та ліхтарика мобільного телефона.
  • Посвітіть ліхтариком на CD-диск. Якими кольорами він заграв?
  •  Спрямуйте відблиск на аркуш паперу, що ви побачили? Як зміниться веселка, якщо ми віддалимо диск від аркуша? А якщо приблизимо?
  • Бачите, веселка живе  не тільки в небі, а й у повсякденних предметах. Поміркуйте, в яких саме? (диск, мильна бульбашка, краплинка бензину в калюжці, перламутрова мушля)

E:\радуга\загружено.jpg

 

 

E:\радуга\3.jpg

 

E:\радуга\4.jpg

 

E:\радуга\images.jpg

  • Чи вдалося нам побачити веселку в класі? Чому зявляється веселка у домашніх умовах, що відбувається зі світлом?

    IV. Руханка «Райдуга»

  • Пропоную всім нам перепочити й порухатись під веселу пісню про «Райдугу»

    V. Групова робота

  • Обєднайтеся в групи за кольором ваших бейджів
  • Згадайте дослід, який ми проводили. Яким було світло ліхтарика спочатку? (білим). А що сталося зі світлом, коли воно зустрілося з перешкодою-диском? ( стало різнокольоровим)
  • Так промені світла переломлюються і розсипаються на сім кольорів. Кольори веселки завжди зявляються в одному й тому ж порядку.
  • Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий.
  • Щоб запамятати цей порядок вигадали фрази, слова в них починаються з перших букв назв кольорів. Наприклад:
  • Ч – чарівна
  • О – Оленка
  • Ж – живе
  • З – знову
  • Б – біля
  • С – старого
  • Ф – фонтану
  • Давайте повторимо цю фразу, називаючи спочатку слово, а потім колір веселки.

Завдання 5

  • Попрацюймо в групах. Складіть власну фразу – нагадувалочку, щоб запамятати кольори веселки. (презентація робіт спікерами груп)

 

 

  • Ми звикли бачити веселку у вигляді дуги над землею, але веселки бувають дуже незвичайними, подивіться на фотографії.

E:\радуга\9.jpg

  • Це вогняна райдуга, її можна спостерігати, коли сонце високо піднімається в небі. Його промені проходять крізь розташовані дуже високо перісті хмари.

E:\радуга\Bez-imeni-663.jpg

  • А ось таку білу веселку можна побачити під час туману

E:\радуга\Bez-imeni-693.jpg

  • Це місячна веселка.

E:\радуга\Bez-imeni-7113.jpg

  • А взагалі-то веселка кругла, як ось ця на фото, річ у тому, що зазвичай ми спостерігаємо веселку із землі, і в полі нашого зору перебуває лише її частина.

 

Завдання 7

  • Знову утворимо групи,  «Хмаринки», «Краплинки», «Сонечки», «Веселки» (за малюнком на бейджі)
  • Здавна українці за веселкою передбачали погоду. Попрацюйте групою, складіть пазли й прочитайте прикмети, складені нашими спостережливими предками. (презентація робіт)

(Веселка зявилася вранці – до дощу.

Побачити веселку ввечері – до хорошої погоди.

У веселці більше червоного кольору – на вітер.

Побачити веселку – добра ознака.)

     VI. Творча майстерня.

  • Пропоную вам створити хмаринку – веселинку й закріпити ваші знання про порядок кольорів веселки. Використовуйте інструкції та заготовки, які лежать на ваших партах. (виконання роботи самостійно)
  • Презентація робіт.

 

 

VII. Рефлексія

  • Що цікавого дізнались сьогодні на уроці?
  • Що найбільше схвилювало?
  • Про що ви розкажете вдома?
  • Як би ви пояснили своєму молодшому братику чи сестричці чому зявляється веселка?
  • Українці вірили, той, хто пройде під веселкою, буде щасливим і багатим. В житті це неможливо, як неможливо впіймати зірку, яка падає. Але я пропоную вам повірити в чудо й пройти під нашою веселкою, нехай вона несправжня, проте чарівна. Бажаю всім щастя!
docx
Додано
11 вересня 2020
Переглядів
4197
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку