Конспект уроку з біології у 8 класі на тему: «Гігієна зору»

Про матеріал
Мета: розкрити причини порушень функцій органа зору та формувати знання про їх профілактику, ознайомити із заходами першої допомоги при ушкодженні ока; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів, продовжити формувати вміння узагальнювати, робити висновки, працювати з додатковою літературою; виховувати необхідність дотримання певних гігієнічних вимог для правильного функціонування зорової сенсорної системи.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з біології у 8 класі на тему:

«Гігієна зору»

 

Вчитель біології

Наквашанського ЗЗСО І-ІІІ ст.

Нагірняк Олена Григорівна

 

 

 

 

2022 р

Мета: розкрити причини порушень функцій органа зору та формувати знання про їх профілактику, ознайомити із заходами першої допомоги при ушкодженні ока; розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів, продовжити формувати вміння узагальнювати, робити висновки, працювати з додатковою літературою; виховувати необхідність дотримання певних гігієнічних вимог для правильного функціонування зорової сенсорної системи.

Терміни та поняття: короткозорість (набута й природжена), далекозорість (набута й природжена), косоокість, астигматизм, гігієна зору, кон'юнктивіт, глаукома.

Обладнання: таблиця зі схемою заломлення променів при корекції зору; модель ока.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

  1.                Створення психологічного настрою та налаштування на співпрацю

Учитель. Сьогоднішній день подарував нам нову зустріч, і цей урок, я сподіваюся, повинен принести задоволення від процесу пізнання, від нашої співпраці в процесі пошуку інформації про таємниці людського організму. Адже сьогодні ми будемо говорити про те, що для людського організму найголовніше. І ви, мабуть, уже здогадалися, що мова піде про здоров'я. Зокрема, здорові сенсорні системи — запорука здоров'я в цілому. Бо людина, що втратила зір, ніби відрізана від зовнішнього світу, позбавлена радості пізнання його у всій багатогранності. Звичайно, хвороби зору не загрожують життю людини, та це мала втіха, бо жити в німій темряві жахливо. В одному фантастичному романі описується спосіб, за допомогою якого можна було б допомогти таким людям: усе, що бачить здорова людина, можна віртуально передати хворій з допомогою спеціального приладу. Адже зорові образи — це лише нервові імпульси, і, в принципі, передати їх не складно. От тільки приладу такого поки що не існує.

Ви можете мені дорікнути, що наш сьогоднішній урок має бути радісним, а я почала його з речей зовсім невеселих. Але ви повинні зрозуміти, що можливість бачити — це величезне щастя, радість. Прокинувшись уранці і побачивши за вікном погожу днину, різнобарв’я кольорів можна сказати, перефразувавши відомий афоризм «Мислю — значить існую» на «Бачу — значить живу». Хіба це мала причина для радості? Але ця радість доступна нам доти, доки наші очі будуть здоровими. А для цього їх необхідно берегти. І тут теж потрібні знання. Можливість їх здобувати завдяки нашим сенсорним системам — теж радість.

  1.            Оцінка попереднього рівня компетентності учнів

Завдання «Обери позицію»

Учитель повідомляє інформацію; ті діти, які з ним погоджуються, піднімають вгору одну руку, ті, хто не погоджується, — не піднімають.

  1.               Очне яблуко складається з трьох оболонок.
  2.               Зовнішня білкова оболонка називається райдужка.
  3.               У передній частині склера переходить у темну рогівку.
  4.               Райдужна оболонка в центрі містить отвір — зіницю.
  5.               Кришталик — дорогоцінне скло.
  6.               Власне судинна оболонка — внутрішня оболонка ока.
  7.               Сітківка є світло сприймальною оболонкою ока.
  8.               За допомогою жовтої плями ми розрізняємо жовтий колір.
  9.               Місце найкращого бачення — сліпа пляма.
  10.           Фусцин — блакитний пігмент.
  11.           Світлочутливі клітини — фоторецептори.
  12.           Зоровий образ виникає в потиличній ділянці кори головного мозку.
  1.         Мотивація навчальної діяльності.

 Метод «Прес».

Вчитель. Дуже часто нам доводиться бачити людей в окулярах. Для чого потрібні окуляри?

Читати, писати, дивитися телевізор нам допомагають очі, але при цьому наш орган зору несе велике навантаження. Очі втомлюються частіше порівняно з іншими органами. Втома веде до виникнення хвороб, які позбавляють людину здатності бачити світ у всій його красі. На сьогоднішньому уроці ви ознайомитеся з порушеннями зору та профілактикою захворювань зорової системи.

(Формування мети уроку, основних завдань)

  1.          Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Хвороби очей.

Групові форми роботи

1) Виконання завдань

Завдання групі 1

Опрацюйте текст підручника про короткозорість. Заповніть таблицю (табл. 1). Інформацію поясніть однокласникам. Спробуйте визначити рівень засвоєння ними знань за допомогою запитань.

Короткозорість


Причини порушень

Ознаки хвороби

Профілактика та лікування

Природжена короткозорість: генетично очне яблуко має видовжену форму.

Набута короткозорість: постійне напруження очей, що веде до видовження очного яблука, погане освітлення, нестача вітамінів, гіподинамія

Людина добре бачить предмети тільки зблизька

Дня виправлення — окуляри з двоввігнутими лінзами, для профілактики — дотримання гігієни зору

 


Таблиця 1

Завдання групі 2

Опрацюйте текст підручника про далекозорість і поясніть його однокласникам. Заповніть таблицю (табл. 2). Спробуйте визначити рівень засвоєння ними знань за допомогою запитань.

 

 

Таблиця 2

Далекозорість

 

Причини порушень

Ознаки хвороби

Профілактика та лікування

Природжена далекозорість: очне яблуко вкорочене.

Набута далекозорість: з віком еластичність кришталика зменшується

Людина чітко бачить предмети, розташовані на далекій відстані

Для виправлення — окуляри з двоопуклими лінзами, для профілактики — дотримання гігієни зору

2) Повідомлення вчителя.

Короткозорість та далекозорість виправляються окулярами. Уперше вони з'явилися в Італії у XIII ст. До XIV ст. окулярами користувалися лише далекозорі, а згодом з'явилися окуляри із ввігнутими лінзами для короткозорих. З часом змінилася форма окулярів та спосіб їх носіння. Зовсім недавно почали використовувати контактні лінзи, але вони як замінник або «нове покоління окулярів» широкого розповсюдження не набули, оскільки люди, які їх носять, мають відчуття стороннього тіла і певне подразнення очей.

Завдання групі З

Опрацюйте текст підручника про косоокість, складіть опорну схему (схема 1) з цього питання, презентуйте її своїм однокласникам.

Схема 1

image1
3) Розповідь учителя

Астигматизм — це нерівномірне заломлення світла різними ділянками оптичної системи (нерівномірна кривизна рогівки, іноді неправильна форма кришталика). Є таке порушення кривизни рогівки, за якого лінії, що спрямовані вертикально, заломлюються як у короткозорому оці, а горизонтально — як у далекозорому. Зображення при цьому нечітке і викривлене.

Глаукома — хронічне захворювання очей, коли підвищується внутрішньоочний тиск і вражає зоровий нерв. Переважно виникає на обох очах, але не одночасно.

На жаль, глаукома — досить поширене захворювання, від якого страждають переважно люди після 40 років. Однак ця недуга може з'явитися і в молодому віці, і навіть у немовлят. Зір може знижуватися, поки не настане повна сліпота. Спричинена глаукомою, вона має незворотний характер, оскільки гине зоровий нерв.

Глаукома займає друге місце серед причин невиліковної сліпоти.

Виявити глаукому на початковій стадії надзвичайно складно: не знаючи ознак цієї хвороби, пацієнти не звертають уваги на перші її прояви або не пов'язують їх із захворюванням очей.

Часто людина не має жодних скарг. І лише випадково звертає увагу, що одне око уже нічого не бачить. Іноді може з'явитися відчуття тяжкості навколо очей, головний біль зранку або після напруженої роботи. Зір знижується повільно і непомітно. Деякі пацієнти відчувають потребу часто змінювати окуляри, призначені для користування на близькі відстані. Підступність цієї форми глаукоми полягає в тому, що хвороба розвивається у віці 40-50 років і повільну втрату зору хворі часто вважають природною, пов'язаною з віковими змінами. Відкритокутова форма виявляється зазвичай під час профілактичного огляду або випадково, коли хворий звертається до окуліста для підбору окулярів.

  1.               Вправи для очей (за методом Г.А.ШишкоУ.Г.Бейтса)
  2.               Презентація наукових робіт

Причини сліпоти

Розрізняють вроджену сліпоту й набуту, яка є наслідком захворювань. Можлива також утрата зору одним оком чи певною частиною сітківки.

Є безліч причин, здатних перешкодити прийому, подальшій передачі та сприйняттю світлового подразнення. Помутніння кришталика (катаракта) чи прозорого склистого тіла (наприклад, після кровотечі) перешкоджає потраплянню світлових хвиль на сітківку. Зміни сітківки (кровотечі, відшарування сітківки) заважають приймати світлове подразнення чутливими рецепторами. Хоча світло й проникає в око, воно не сприймається колбочками і паличками. Око може бути навіть цілком здоровим, однак ушкодження зорового нерва (нещасні випадки, переломи черепа, пухлини тощо) перешкоджають передачі збудження до головного мозку. Це можна порівняти із цілком справним телефонним апаратом, який не працює через пошкодження кабелю.

Особливу проблему становлять розлади в зоровій ділянці кори головного мозку. Незважаючи на неушкоджені очі й зоровий шлях, світлові імпульси, що надходять до мозку, не «розпізнаються» і не «складаються» в зображення. За подібної сліпоти око реагує на всі види подразнень, зіниця звужується при потраплянні світла, очне яблуко рухається, і все-таки пацієнт залишається сліпим.

Причини відсутності зору й локалізація розладів можуть бути дуже різними, тому різні й способи їх лікування.

З.П.Філатов — відомий учений-офтальмолог

Сліпота — велике нещастя. Раніше вважалося, що в порівнянні зі сліпотою навіть смерть ніщо. Сліпі люди, як правило, були приречені на жебракування і голод. У багатьох сліпих більмо на рогівці, як непроникні білі штори, зовсім закривало світло. Багато тисячоліть більмо вважалося невиліковним.

Як зняти завісу і тим самим дати можливість променям світла пройти в око? Пробували видаляти більмо, але після операції утворювався рубець, і зір не відновлювався. Робили і такі операції: хворим, у яких було невелике більмо, і деякі ділянки рогівки були прозорими, збоку від зіниці видаляли частину райдужної оболонки. На якийсь час це повертало зір.

Тільки академікові В.П.Філатову вдалося розробити успішні методи лікування сліпоти пересадженням рогівки.

Володимир Петрович зі старанністю ювеліра проводив операції на оці. Він винайшов найтонші інструменти. За допомогою особливого круглого гострого ножа — трепанга — вирізували диск більма. Заздалегідь готували рогівку з ока трупа і консервували її на холоді. Консервовану рогівку вкладали в просічений отвір, наче годинникове скло в ободок. Пересаджена рогівка приживалася, більмо розсмоктувалося, і сліпий ставав зрячим.

У деяких випадках зір відновлювався повністю. Відомий випадок, коли після пересаджування рогівки більмо в одного пораненого льотчика зникло зовсім і він зміг повернутися до своєї професії.

Ім'я В.П.Філатова, ученого, гуманіста, суспільного діяча, відоме в усьому світі. Це була різнобічно обдарована людина, він малював, складав вірші. У його поезії «Моїм учням» відбилася глибока любов до людей, які хочуть бачити. Філатов вірив, що його учні, озброєні тонкою технікою досвіду, повернуть осліплим зір.

Тепер розроблено нові методи хірургічних операцій за допомогою променів лазера, ними навіть «латають» кровоносні судини. Замість хворого кришталика пересаджують штучний. Усе це досить складні і ювелірно тонкі операції, однак можна стверджувати, що половина всіх випадків сліпоти виліковна.

2. Травмування очей та перша допомога при них.

Розповідь медичної сестри

Перша допомога при травмах очей

Якщо ви забили око, прикладіть до нього на 15—20 хв чистий носовичок, змочений холодною водою. У всіх випадках закритої чи відкритої травми ока слід звертатися до лікаря.

Якщо до ока потрапила порошинка — не тріть його! Цим можна тільки збільшити подразнення. Потрібно відтягнути верхню повіку за вії донизу так, аби її внутрішній бік протерли вії нижньої. Людина при цьому повинна дивитися вниз.

Коли ж порошинка потрапила під нижню повіку, відтягніть її вниз і обережно вийміть стороннє тіло з внутрішньої поверхні зволоженим кутиком чистого носовичка. Людина при цьому має дивитися вгору.

Сторонні тіла, що потрапили до ока, повинен видаляти тільки лікар- окуліст!

Очі можна пошкодити вогнем, парою, гарячим жиром, окропом. У цих випадках слід негайно вимити обличчя із заплющеними очима, а потім промити очі великою кількість прохолодної води. Не накладаючи пов'язки, слід негайно звернутися до лікаря.

При опіках очей кислотою, лугом, вапном або іншими їдкими хіміч­ними речовинами потрібно негайно промити їх великою кількістю чистої прохолодної води протягом 15—20 хв, розкривши повіки і, не накладаючи пов'язки, негайно звернутися до лікаря.

Розповідь вчителя

Напевно ваші очі вже сьогодні втомилися, тож давайте відпочинемо. Для цього сядьте прямо, закрийте очі і розслабтеся (звучить ніжна музика).

Друзі, уявіть, що над вашою головою світить промінчик. Дивіться, як легко ви можете ним керувати. Ось він повільно освітлює вас з голови до п’ят. Вам приємно дивитися на себе, ви чудово виглядаєте, ви спокійні і впевнені у собі. А тепер обведіть промінчиком тих, хто сидить поруч з вами. Подумайте, як вам добре разом. Підніміть промінчик вище й осяйте ним усіх кого любите: маму, тата, близьких. Подякуйте їм за те, що вони люблять і підтримують вас. Розкрийте очі.

3. Гігієна зору.

Вчитель. Слід пам’ятати, що нормальний зір робить життя повноцінним, яскравим, дає змогу опанувати будь-які професії, насолоджувати барвами природи, мистецтвом. А порушення зору обмежує можливості людини. На жаль, багато з тих, хто знає, як зберегти зір, не дотримується правил гігієни зору. Тому, крім знання гігієнічних вимог, потрібне бажання їх дотримуватися.

Тож давайте розробимо основні правила, яких необхідно дотримуватися, щоб уникнути захворювань очей.

(Учні записують правила на стікерах і наклеюють на дошці навколо намальованого ока).

•Повноцінно харчуватися

•Частіше перебувати на свіжому повітрі

•Робити фізичні вправи

•Удень гарно освітлювати приміщення

•Увечері користуватися лампами потужністю 60—100 Вт з абажуром

•Книжки, зошити тримати на відстані ЗО—35 см від очей

•Під час читання та писання джерело світла розташовувати з лівого боку

•Чергувати зорову працю з відпочинком

•Не читати в транспорті

•Телевізор дивитися не більше 2 год на день

•Дотримуватися правил роботи з комп'ютером

•Не палити

•Не зловживати декоративною косметикою для очей

  1.              Прослуховування фонограми (поради від Наталії Земної)
  2.          Узагальнення та систематизація знань

Термінологічний ланцюжок

Учитель називає термін, учень дає визначення, потім той, хто відповів, називає наступний термін, визначення якому дає інший учень і т.д.

Таким чином, ми встановили, що порушення діяльності зорової сенсорної системи виникають у результаті порушення правил гігієни, але можуть бути і спадковими. В Україні досягай значних успіхів у лікуванні різних вад зору в клініці ім. академіка В.Філатова. там проводять операції з пересадки рогівки, заміни кришталика.

Для незрячих створено спеціальні виробництва, де вони можуть працювати. Видаються книги для сліпих, написані азбукою Брайля. Для сліпих дітей є спеціальні школи, де такі діти здобувають освіту. Але, незважаючи на це, краще все-таки уникнути подібних проблем, пам’ятаючи про профілактику.

  1.       Підсумок уроку

Метод «Мікрофон» (формулювання висновків уроку)

Висновки. Через надмірне перевантаження органа зору виникають порушення. Найкраща профілактика — ведення здорового способу життя та дотримання гігієнічних вимог.

VII. Домашнє завдання

Вивчити § 43 підручника.

Вчитель.

І будьте здорові!

Бо, хто здоровий, той сміється,

Все йому в житті вдається.

Він долає всі вершини,

Це ж чудово для людини!

Хто здоровий, той не плаче,

Жде його в житті удача.

Він уміє працювати,

Вчитися і відпочивати.

Хто здоровий — не сумує,

Над загадками мудрує,

Він сміливо в світі йде

Й за собою всіх веде.

Бо здоров’я — це прекрасно

Здорово, чудово, ясно!

І доступні для людини

Всі дороги і стежини!

 

1

 

docx
Додано
22 листопада 2022
Переглядів
1467
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку