Конспект уроку з фізики для 7 класу на тему "Початкові відомості про будову речовини"

Про матеріал

Сформувати світогляд учнів; розвивати логічне мислення, творчі здібності, навички лабораторного і демонстраційного досліду; вміння аналізувати побачене, робити висновки, узагальнювати, розвивати зв'язне мовлення. Виховувати інтерес до предмету шляхом розв'язання нетрадиційних завдань та історичних відомостей про Архімеда та Ломоносова; вміння співпрацювати, критично мислити.

Перегляд файлу

Тема. Початкові відомості про будову  речовини

(Підсумково-узагальнюючий урок-змагання для 7класу)

Мета. Закріпити поняття: фізичне тіло, речовина, явище, молекула, дифузія; властивості речовин у різних агрегатних станах; формувати світогляд учнів; розвивати логічне мислення, творчі здібності, навички лабораторного і демонстраційного досліду; вміння аналізувати побачене, робити висновки, узагальнювати, розвивати зв’язне мовлення. Виховувати інтерес до предмету шляхом розв’язання нетрадиційних завдань та історичних відомостей про Архімеда та Ломоносова; вміння співпрацювати, критично мислити.

Обладнання. Фішки чотирьох кольорів, 6 стаканів від калориметрів, таблички із словами першого туру, таблиця на дошку, дріт діаметром 0,7мм, одноразові шприци, вода, металева кулька з кільцем Гравезанда, перманганат калію, мастило, гас, широка неглибока посудина, аміак, парфуми, скло, динамометр, свинцеві циліндри, пластилін, тягарці, картопля, буряк, біжутерія, мензурки, кросворд, портрет Ломоносова, кінофрагмент «Життя та діяльність М.В.Ломоносова».

«Теоретики» - чорні мантії, професорські шапочки.

«Практики» - білі халати.

Хід уроку

Слово учителя. Добрий день! Вітаю вас всіх на нашому уроці. Кожен урок – це свято. Це нові знання та несподіванки, страх перед новим та радість перемоги над невідомим.

Ми закінчили вивчення першого розділу шкільного курсу фізики «Початкові відомості про будову речовини». Чи перемогли ми його? Чи побачили те, чого без фізики не можна побачити? Чи знайшли той скарб, який знадобиться нам у повсякденному житті?! Запитань багато, а відповіді на них дасте ви.

Оголошення теми уроку.

Сучасна фізика поділяється на дві течії: теоретичну та практичну. Фізики- теоретики з неймовірними труднощами складають нові фізичні теорії та закони, а практики проводять тисячі й тисячі дослідів у своїх лабораторіях для того, щоб спростувати усі закони теоретиків.

Але знаходяться такі закони, які неможливо спростувати, які витримали іспит часу. Саме заради цих законів, які примушують сили природи підкоритися людству, і працюють фізики-теоретики та фізики-практики.

Прошу привітати учасників команд.

Теоретики: «академік», «професор», «доцент», «кандидат», «аспірант».

Практики: «академік», «професор», «аспірант», «лаборант», «доктор».

Словникова робота

Перед кожним змаганням, як спортсменів так і ерудитів проводиться розминка. Атлети розігрівають м’язи, а ми  розігріємо наш інтелект.

І тур. Розминка

У наведену таблицю запишіть, які з перелічених слів означають фізичне тіло, які – речовину, які – явище: свинець, грім, рейка, хуртовина, алюміній, світанок, буран, Місяць, спирт, ножиці, ртуть, снігопад, стіл, мідь, вертоліт, нафта, кипіння, постріл, повінь, заметіль, Сонце, райдуга, сніг, літак.

Тіло

Речовина

Явище

На кожного учасника змагань дається однакова кількість карток із словами, які він повинен розподілити; щоб уникнути скупченості учнів біля дошки та метушні, краще слова не записувати, а розподілити у стакани із написами «речовина», «явище», «тіла».

Після отримання карток можна підписати їх, щоб була змога не тільки колективного контролю, а й індивідуального.

Після того, як стакани із картками перейшли до журі, на дошку вивішується таблиця із правильно виконаним завданням. Потреби у корекції знань, зазвичай, на даному етапі не виникає.

Оцінка – кожне правильно визначене слово – 1 бал.

ІІ тур. «Підточимо списи»

Перед боєм підгостримо списи, а наші списи – це лінійка, ручка та аркуш паперу.

  • Як ви гадаєте, чи можна товщину нитки виміряти учнівською лінійкою? (Метод рядів)

Лабораторна (групова) робота. Виміряти з точністю до 0,01мм діаметр дроту. Все необхідне на ваших столах.

Оцінка – максимум 5 балів.

ІІІ тур. «До зброї» 

Практики, на картках отримують речення, на основі якого демонструють фізичний експеримент, теоретики повинні відповісти, яке речення на картці. Крім того, обґрунтувати побачене. (Обладнання розміщується на демонстраційному столі безладно. Учень повинен сам знайти те, що вважає за потрібним).

  1. Стисливість газів набагато більша стисливості рідин. (Циліндр із поршнем, вода. Можна використати одноразові шприци).
  2. Розширення тіл під час нагрівання (металева кулька з кільцем).
  3. Речовини мають високий ступінь подільності. (Перманганат калію, вода).
  4. Молекули мають дуже малі розміри, в невеликому об’ємі речовини їх мільярди. (Масло, гас, вода).
  5. Дифузія газів. (Аміак, парфуми або інші запашні речовини).
  6. Явище змочування твердих тіл рідинами. (Скло, динамометр, вода).
  7. Взаємодія молекул. (Свинцеві циліндри або пластилін, тягарці).

Оцінка – максимум 3 бали за кожне завдання.

IV тур. «Ліричний відступ»

Конкурс віршів або творів на фізичну тематику. (Домашнє завдання попереднього уроку).

Оцінка – максимум 5 балів.

 V тур. «Друге дихання»

а) 1. Дослід з картоплею та буряком. Обґрунтуйте побачене. (Проварені картоплина та буряк розрізаються та щільно з’єднуються одна з одною, краще це зробити на початку уроку, якщо обчистити картоплину, то можна побачити шар близько 5мм зафарбований у колір буряка). Явище дифузії.

2. Не торкаючись руками рідини і мензурки, з’ясуйте, у якій гаряча вода, у якій холодна. Обґрунтуйте відповідь. (Марганець, дифузія)

Оцінка – максимум 3 бали за кожне завдання.

б) Науки про природу зародилися давно. Першими робили спроби пояснити спостережувані явища вчені стародавньої Греції.

1). Було це у 250 році до н.е. (близько 2150р. тому). Цар доручив Архімеду перевірити чесність майстра, який виготовив золоту корону. Хоч корона важила стільки, скільки біло на неї відпущено золота, цар запідозрив, що її виготовили із сплаву золота з іншими дешевими металами.

Архімедові було доручено дізнатися, не ламаючи корони, чи є в ній домішки, чи немає.

Корона, як ви розумієте, мала неправильну форму, а Архімеду в першу чергу потрібно було визначити який вона мала об’єм. Як він зміг виміряти об’єм корони і виконати доручення царя?

Лабораторна робота. Вимірювання об’ємів тіл неправильної форми. (Можна вимірювати об’єм масивної біжутерії).

2). У Стародавньому Вавилоні одиницею довжини була відстань ,яку проходила доросла людина за час виходу диска Сонця із-за горизонту. Ця одиниця називалася стадієм. Чи могла така одиниця бути точною? Відповідь обґрунтуйте.

Оцінка – 3 бали.

VI тур. «Конкурс капітанів»

Давайте пригадаємо наші звичайні уроки: математики, історії, біології, мови. І те, як ви реагуєте на запрошення вчителя до дошки відповідати.

На жаль, більшість супроводжує цю радісну несподіванку щасливим стоном: «О-о-о-о!». Щоб цього було як можна менше, я конкурс капітанів так і назвала  «О-о-о-о!».

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Найдрібніша частинка речовини. (Молекула)
  2. Вимірювальний циліндр. (Мензурка)
  3. З неї виготовляються всі тіла. (Речовина)
  4. Властивість газів. (Стисливість).
  5. Явище, обумовлене тим, що молекули рідини притягуються одна до одної слабше, ніж до молекул твердого тіла. (Змочування).

Оцінка – 5 балів.

V та VI тури проводяться одночасно.

Що вам відомо про М.В.Ломоносова? (Демонстрація кінофрагменту «Життя та діяльність М.В.Ломоносова»).

Оцінювання: для індивідуального оцінювання на кожному етапі уроку вчитель роздає учням різнокольорові фішки, які оцінюють участь у змаганні:

червона – повна правильна відповідь;

зелена – доповнення;

жовта – відповідь не повна, але досить точна;

чорна – неправильна відповідь.

У кінці уроку, дивлячись на палітру, зібрану учнем, легко поставити оцінку. Командна перемога дає додатковий бал до заробленої оцінки.

     Підсумок уроку. Кожне змагання має своїх переможців, кожен переможець має свою нагороду. Сьогодні ми всі перемогли, а найціннішою нагородою будуть наші знання.

     Можливо хтось із нас і стане професором-теоретиком, чи буде спостерігати в обсерваторії за ядерними реакціями на зорях…

     Можливо… Але зрозуміло, що всі не можуть стати вченими-фізиками.

     Я чула народний вислів: «Професор своєї справи», знання з фізики допоможуть вам стати майстрами, справжніми професорами своєї справи. 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
До уроку
§ 2. Початкові відомості про будові речовин. Молекули. Атоми
Додано
23 березня 2018
Переглядів
1412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку