Конспект уроку з хімії для 8 класу на тему: "Електронна природа хімічного зв’язку. Поняття про електронегативність"

Про матеріал
Конспект першого уроку з розділу "Хімічний зв'язок і будова речовини" . Метою уроку є ознайомити учнів з поняттям «хімічний зв’язок», розглянути його природу та причини виникнення; дати поняття про електронегативність хімічних елементів та з’ясувати її зміни у періодах і групах.
Перегляд файлу

Електронна природа хімічного зв’язку. Поняття про електронегативність

Мета уроку: ознайомити учнів з поняттям «хімічний зв’язок», розглянути його природу та причини виникнення; дати поняття про електронегативність хімічних елементів та з’ясувати її зміни у періодах і групах; закріпити знання про електронну будову атомів; розвивати хімічну мову,  логічне мислення, вміння працювати з навчальним матеріалом; формувати науковий світогляд

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва, таблиці «Будова електронних оболонок атомів І –ІІІ періодів», «Електронегативність атомів хімічних елементів».

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу

Форми роботи. Розповідь, бесіда, робота учнів з таблицями, з підручником.

ХІД  УРОКУ

  1. Організація класу
  2. Оголошення теми і мети уроку
  3. Актуалізація опорних знань

«Мозковий штурм»

  • Яким елементом закінчується кожний період?
  • Назвіть інертні елементи.
  • Які властивості проявляють інертні елементи?
  • Чому інертні елементи не можна віднести до типових неметалів?
  • Яка будова зовнішнього енергетичного рівня  в інертних елементів?
  • Яка зміна властивостей спостерігається у періодах?
  • Які властивості проявляють елементи ,що мають однакове число електронів на зовнішньому енергетичному рівні?
  • Які електрони називаються спареними, а які неспареними?
  • Що таке радіус атома? (відстань від центра ядра до сферичної поверхні, якої торкаються орбіталі з електронами останнього енергетичного рівня)
  • Як змінюється радіус атома у періодах і групах? ( радіус атомів елементів у періоді зменшується зліва направо, а у групі (підгрупі) зростають зверху донизу)

   Радіус атома ЗМЕНШУЄТЬСЯ (у періоді)

 

 Радіус атома ЗБІЛЬШУЄТЬСЯ (у групі (підгрупі))

  1. Мотивація навчальної діяльності

У ході бесіди ми з’ясували, що всі хімічні елементи, крім інертних газів, мають незавершені електронні орбіталі. У процесі утворення хімічних зв’язків атоми хімічних елементів намагаються завершити їх і утворити стійку восьми електронну будову зовнішнього енергетичного рівня. Отже, сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати принципи завершення зовнішнього енергетичного рівня.

Також ви вивчите таке поняття, як «електронегативність» , та її зміну у періодах і групах.

  1. Вивчення нового матеріалу
  1. Хімічний зв'язок і будова речовини

               Атоми майже всіх хімічних елементів не можуть довго існувати поодинці. Вони сполучаються з такими самими або іншими атомами. Багато атомів металічного елемента, сполучаючись разом, утворюють метал. Алмаз, графіт, червоний фосфор містять з’єднані між собою атоми неметалічних елементів. Два атоми Оксигену сполучаються в молекулу кисню; із таких молекул складається газ кисень. Вода містить молекули води, утворені двома атомами Гідрогену й одним атомом Оксигену. Натрій хлорид  складається не з молекул, а з великої кількості йонів Na+  i Cl-.

Сполучення будь – яких частинок відбувається з виділенням енергії.

Взаємодію між атомами, молекулами, йонами, завдяки якій частинки утримуються разом, називають хімічним зв’язком.

  1. Електронна природа хімічного зв’язку

На основі таблиць пояснюємо, як атоми хімічних елементів завершують свої зовнішні електронні оболонки. Звертаємо увагу на те, що у неметалічних елементів на зовнішньому енергетичному  рівні є чотири і більше електрони. Неметалічним елементам енергетично невигідно віддавати свої зовнішні електрони, а тому вони приєднують до восьми електронів і утворюють стійкий октет. У металічних елементів на зовнішньому електронному рівні , навпаки, невелика кількість електронів – від одного до трьох, і тому металічні елементи віддають свої зовнішні електрони. На передостанньому електронному шарі у них також є стійкий октет електронів. Тобто робимо висновок, що в утворенні хімічних зв’язків безпосередньо беруть участь електрони зовнішньої електронної оболонки.

  1.               Поняття про електронегативність.

Властивість атома елемента притягувати до себе спільні електронні пари порівняно з іншими елементами сполуки називається електронегативність.

Електронегативність тісно пов’язана з поняттям «радіус атома»: електронегативність буде тим більшою, чим менший радіус атома.

На початку уроку ми повторили поняття про радіус атома і з’ясували, як він змінюється в періодах і групах. Тепер з’ясовуємо, як буде змінюватися електронегативність у періодах і групах.

Завдання. Розглянути таблицю «Ряд електронегативності» і зробити висновок про зміну електронегативності у періоді та групі.

Висновок . Якщо радіус атома у періодах зменшується, то електронегативність збільшується. У групах, навпаки, зверху вниз радіус атома збільшується, отже, електронегативність зменшується.

Робота з таблицею.    Ряд електронегативності.

F>O>Cl>Br>S>P>C>H>Si>Ag>Mg>Ca>Na>K>Cs>Fr

У періодичній системі електронегативність елементів зростає в періодах зліва на право, а в головних підгрупах – знизу вверх.

 

  Електронегативність ЗБІЛЬШУЄТЬСЯ (період)

 

  Електронегативність ЗМЕНШУЄТЬСЯ (група)

  1.  Поняття про валентні електрони.

                        Зовнішні електрони (більш віддалені)  мають здатність спарюватися і їх називають                      ВАЛЕНТНИМИ.

                   Завдання. Записати електронну формулу Алюмінію і визначити валентні електрони.

 Правило.   При записі формули складної речовини, хімічні елементи записуються в порядку зростання електронегативності зліва на право. Наприклад: H2SO4, HCl, K3PO4, Al2O3, NaCl.

  1. Закріплення вивченого матеріалу

«Чомучка»

  • Чому виникає хімічний зв'язок?
  • Чому неметалічні елементи переважно приєднують електрони?
  • Чому металічні елементи завжди віддають електрони?
  • Чому електронегативність у періодах завжди збільшується?
  • Чому електронегативність у групах зменшується?
  • Чому Флуор найбільш, а Францій найменш електронегативний?
  1. Підбиття підсумків уроку
  2. Домашнє завдання

Вивчити §

Завдання.

  1.  Із запропонованих хімічних елементів вибрати елементи – метали.

Zn, C, K, Na, Fe, O, He, Ba, Pb, Si, Sn, S, W, Hg.

  1. Записати будову атома Магнію. Записати електронну формулу, вказати валентні електрони.

3)Розмістити метали у порядку зменшення їх активності: Fe, Zn, Na, Al, Ag, Cu, Pb, Mg, K, Ca, Sn.

4) Підготувати повідомлення про Нобелівського лауреата Лайнуса Полінга

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. фертак наталя
    Вдячна за конспект уроку
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
3 листопада 2020
Переглядів
7219
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку