Конспект уроку з історії "Демократія в Афінах за правління Перикла", 6 клас

Про матеріал
Розробка відкритого уроку з історії для 6 класу. Цікаві та різноманітні методи і прийоми, які розраховані на учнів 6 класу. Допомагають розвивати критичне мислення, уяву, словниковий запас.
Перегляд файлу

Тема. Утвердження демократії в Афінах за Перикла

Мета: ознайомити учнів з процесом розквіту афінської демократії; сформувати уявлення про утвердження демократії в Афінах за Перикла; розвивати увагу, пам'ять, мислення ,вміння висловлювати власну думку; виховувати інтерес до вивчення теми.

Обладнання: підручник «Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Г. Бандровський, В. С. Власов. – К. : Генеза, 2014.», «Всесвітня історія. Історія України: робочий зошит : 6-й кл. / В. С. Власов. –  3-тє вид. – К. : Генеза, 2016.», мультимедійна презентація, проектор.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Учитель: Добрий день! Я дуже рада вітати вас на уроці історії.  Почати цей урок мені хотілось би зі слів давньогрецького філосова Гермогена

 

Епіграфом нашого уроку будуть слова (Слайд 1):   

         Ніколи  не  говори:  «Я не зможу»                              

         А  завжди  кажи   «Я все зможу, адже Я - зірка».

Гермоген,

давньогрецькій філософ

 

Отож, бажаю щоб на цьому уроці кожен із вас відчув себе зіркою, яка все зможе.

Тож продовжимо мандрівку Давньою Грецією, а почнемо з того, що згадаємо матеріал попереднього уроку. Розгадаємо з вами кросворд.

 

  1. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.

Кросворд (Слайд 2):   

  1. Битва у якій у вересні 480 р. до н. е. грецький флот під командуванням Фемістокла розгромив персів. (Саламінська)
  2. Цар, який керував військом спартанців у Фермопільській битві. (Леонід)
  3. Швидкісний бойовий корабель давніх греків з трьома рядами весел. (Пентера)
  4. Найбільша битва персько-грецьких воєн пройшла під командуванням (Павсанія)
  5. У Саламінській битві морським флотом командував. (Фемістокл)
  6. Народ, правителями якого були Дарій І та Ксеркс. (Перси)
  7. Піший грецький воїн з важким озброєнням. (Гопліт)
  8. Прізвище першого олімпійський чемпіон з марафонського бігу (Луїс)
  9. Яка країна вийшла переможцем у Греко-Перській війні. (Греція)
  10.          Стратег, командуючий афінським військом під час Марафонської битви. (Мільтіад)
  11.          Найбільша битва персько-грецьких воєн відбулася 479 р. до н. е. біля міста. (Платея)

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Що таке Конституція? (Основний закон держави)
  • Чи є Конституція в Україні? (Так)
  • Коли була прийнята Конституція України? (28 червня 1996 року)

 

  1. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
  1. Робота з правовим джерелом.

Конституція України(Слайд 3):   .

Стаття 1. Україна є суверенна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава.

  • Як ви розумієте статтю 1 Конституції України?
  • Яке з цих слів зустрічається в історії Греції? (Демократія)
  • Від якого грецького слова воно походить? («демос»)
  • Що воно означає? («народ»)
  • Що таке демократія? (влада народу)
  • Тож в сучасній Україні джерелом влади є народ.
  • А сьогодні ми з вами дізнаємося, як зароджувалася демократія в Афінах.

Запишемо тему нашого уроку(Слайд 4):   .

Сьгодні на уроці ми: (Слайд 5):   

  1. Ознайомимось з процесом розквіту афінської демократії;
  2. Сформуємо уявлення про утвердження демократії в Афінах за Перікла;
  3. Дізнаємось чому правління Перікла називають «золотим віком»

 

 

 

 

 

Слово вчителя.

Греція поступалася Персії у 50 разів за територією та у 20 разів за населенням. Але це не завадило грекам перемогти у війні. Після перемоги у греків починається «золотий вік», що з 480 р. до н.е. – 431 р. до н.е. (Запис в зошит) (Слайд 6):    Як ви думаєте чому цей період вважається «золотим віком»?

У цей час правителем стає Перикл.  З 444 р. до н.е. його протягом 15 років обирали першим стратегом.

  • Пригадайте, хто такі стратеги? воєначальник, якого вибирали народні збори

 

А зараз ми дізнаємось хто ж це такий Перикл. Настя підготувала для нас деякі факти з його біографії. (Слайд 7):   

  1. Постать в історії (Повідомлення учня).

Перікл  - афінський державний діяч, один з «батьків-засновників» афінської демократії, відомий оратор, стратег і полководець.

Перікл з'явився на світло приблизно в 494 році до н.е. в Афінах. Він ріс в аристократичній родині.

Дитячі роки Перикла припали на буремні часи, пов'язані із загостренням перської загрози і протистоянням політичних груп. Перікл виявляв великий інтерес до політики.

Під час вибуху епідемії померли обидва сини Перикла і рідна сестра. Смерті родичів серйозно підкосили його здоров'я. Перікл помер в 429 році до н. е. Ймовірно, він виявився однією з жертв епідемії.

 

  1. Слово вчителя.

Реформи Перикла.

Перикл ввів низку вдалих реформ, тому протягом п'ятнадцяти років (444-429 рр. до н. е.) Перикла щороку обирали стратегом.

Згадайте, а хто задовго до Перікла прославився в Афінах як прекрасний стратег, реформатор та оратор. (Солон)

(Слайд 8):   Розв’яжіть хронологічну задачу Скільки років пролягає між початком реформ Солона та обранням Перікла стратегом? (594 р. до н. е – 444 р. до н.е. = 150 років) Поміркуйте, що було спільного в діяльності цих двох видатних діячів Афінської держави, яких розділяє шлях у 150 років.

Розглянемо реформи Солона і визначимо, які з них сприяли розвитку демократії в Афінах, а які навпаки гальмували її. (Слайд 9):   

  • звільнення рабів
  • заборона позик під заставу особистої свободи, звільнення тих, хто вже потрапив у рабство за борги
  • повернення проданих за кордон рабів
  • визначення прав громадян на участь в управлінні державою залежно від майнового стану
  • Обмеження громадянських прав політично не активних громадян
  • суспільний поділ населення

 

Який висновок можна зробити?

За часів Солона демократія тільки зароджувалась, але не всі реформи Солона сприяли її розвитку.

А тепер розглянемо реформи Перікла. Чи є серед цих реформ ті, які заважали розквіту демократії? (Слайд 10):   

  • Введення платні посадовим особам за державну службу
  • Народні збори стають головним органом управління
  • Скасування обмеження прав політично не активних громадян
  • Грошова допомога малозабезпеченим громадянам для купівлі місць у театрі
  • збіднілі афіняни наділялися землею в поселеннях, що входили до Афінського морського союзу

Який висновок можна зробити? (Демократія за часів Перікла стрімко розвивається, його реформи сприяють її розвитку)

 

(Слайд 11):   За Перікла державна влада почала поділятися на законодавчу, виконавчу та судову. Найвищим органом Афінської держави були народні збори. Вони схвалювали закони, обговорювали питання війни чи миру. У народних зборах брали участь усі афінські громадяни-чоловіки, які досягли 20 років. Збори відбувалися регулярно: кожні 9 днів. Ухвали народних зборів завжди починалися словами: Рада та народ установили....

Другим за значенням органом влади в Афінській державі була Рада П’ятисот, вона відала всіма питаннями в період між народними зборами. Винятковою була роль стратегів, що входили до Ради П’ятисот. Стратеги командували армією та флотом, наглядали за їхнім станом у мирний час.

Неабияку роль у державному житті Афін відігравав Суд. У ньому могли брати участь усі афінські громадяни, незалежно багаті вони чи бідні. Судді заздалегідь не знали, які справи будуть розглядати, що виключало можливість підкупів. Афінянина не можна було ув’язнити без судового вироку.

 

Результат пошуку зображень за запитом органи влади афінської державиПодивіться уважно на схему і поміркуйте «Чи всі мешканці Афін мали однакові права?» Кого ви не бачите в даній схемі?

 

Не всі мешканці Афін мали громадянські права. Не лише раби, а й особисто вільний люд метеки не брали участі ні в народних зборах, ні в судових засіданнях, не могли бути обрані на керівні посади. Їм забороняли володіти землею на території Афін, мати власні будинки, не давали громадянства, навіть якщо вони жили в Афінах упродовж декількох років. У державному житті Афін не брали участі й жінки.

А як ви думаєте в Україні всі мають громадянські права?

 

Добре! Повертаємось до Афін. За часів Перикла в Афінах розвивалась не тільки політика, а й активно велися будівельні роботи. Афіни перебудували та перетворили на художній і релігійний центр.

3D-реконструкція. (Слайд 12):   

  1. Який зв'язок між демократичним устроєм Афін і розквітом культури?
  2. Чи були б можливі видатні досягнення в галузі культури за умови відсутності демократії? Зіставте зі стародавньою Спартою — чому вона не стала центром культури?

 

 

А зараз попрацюйте в парі. Ознайомтесь з історичним джерелом та підтвердіть чи спростуйте твердження на дошці прямо словами з даного документа.(Слайд 13):   

Робота з історичним джерелом.

«У місті бачили, як він прямує однією дорогою – на площу й у Раду. Він відмовився від запрошень на обіди й від будь-яких дружніх стосунків … він не ходив ні до кого із друзів на обід... Перікл налаштовував свою мову, як музичний інструмент... Його нарекли “Олімпійцем” через ті споруди, якими прикрасили місто, через його успіхи в державній діяльності й у командуванні військом «ще твердять, що цим іменням він має завдячувати своєму дарові слова: він так говорив, начебто гримів і метав блискавки, коли говорив перед народом. ...Усі бачили його безкорисливість і непідкупність. Хоча він зробив місто з великого найбільшим і найбагатшим, хоча він могутністю перевершив багатьох царів і тиранів, він на жодну драхму не збільшив свого майна проти того, яке залишив йому батько. Як стратег Перікл славився найбільше своєю обережністю: він добровільно не вступав у битву, якщо вона була небезпечною, а її результат був сумнівний; тих воєначальників, які шляхом ризику здобували блискучий успіх і збуджували загальне захоплення як великі полководці, він не наслідував і не вважав їх собі за зразок…».

 

Твердження

  1. Перікл уникав панібратства
  2. Перікл брав хабарі.
  3. Перікл володів даром красномовця.
  4. Як стратег Перікл був обережним і розсудливим.
  5. За час свого правління Перікл значно збільшив свої статки.
  6. За часів Перікла Афіни не розвивались.

 

Характеристика Перікла, як політичного діяча.

Запишіть риси характеру, які притаманні Периклу. Самостійно, а потім основні ми запишемо на дошці. Гронування. (Слайд 14):   

 

  •            Чи насправді Перикл заслуговував величезної поваги та довіри зі сторони афінян?

 

Історичне перевтілення. (Слайд 15):   

Ми вже багато з вами дізнались про Перикла. Тож зараз трохи пофантазуємо! Уявіть себе Периклом, величним стратегом та оратором. Що б ви розказали народу про себе, свою політичну діяльність, плани на майбутнє.

 

(Я – Перікл. Великий стратег, я патріот своєї держави, мене 15 разів поспіль обирали стратегом, користуюсь повагою, проводжу реформи на благо народу, я – слуга народу, хочу щоб мене запам’ятали як найкращого стратега, покращити життя афінян, налагодити торгівлю, розширити кордони держави, перетворити Афіни на рай на землі, впроваджую демократію, розвиваю демократію, головне для мене це довіра народа. Я не підведу, можете на мене покластися, разом ми збудуємо гарне майбутнє, я скасую рабство, зроблю всіх людей рівними у своїх правах, права отримають жінки, стануть на рівні із чоловіками )

 

На початку уроку ми з вами говорили про демократію в Україні. Сьогодні познайомились із демократією в Афінах. Тож які риси афінської демократії можна зауважити нині в Україні? (найвищим органом влади є народ, законодавча, судова та виконавча, свобода слова) А як ви думаєте демократія більш розвинена була в Афінах чи у нас, в Україні? Так, правильно, в Афінах демократія тільки зароджувалась і мала обмежений характер, а в Україні демократія вже набула досконалої форми. Тож ми з вами повинні пишатися, що живемо в незалежній, демократичній державі.

 

Наш урок добігає кінця, тому давайте підсумуємо все, що ви дізнались на цьому уроці.  (Слайд 16):   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Підсумок уроку.
  1. "Золотим віком" в історії Афінської держави називають період

А) 480-444 рр.дон.е.

Б) 480-431 рр. до.н.е.

В) 449-431рр.дон..е

Г) 480-431рр.

2. Найвищий орган Афінської держави за часів Перікла

А) Народні збори

Б) Рада пятисот

В) Колегія

Г) Суд

3. У народних зборах брали участь усі афінські громадяни, які досягли

А) 35 років  Б) 30 років  В) 25 років  Г) 20 років

4. Які мешканці Афін не мали громадянських прав

А) раби, метеки, жінки

Б) Раби, жінки

В) Раби, чоловіки, метеки

Г) Раби, метеки

5. Оберіть реформи, які були упроваджені саме за Перикла:

А) народні збори стають найвищим органом управління;

Б) театральні гроші для малозабезпечених громадян

В) територіальний принцип управління державою

Г) упровадження ради чотирьохсот

Д) упровадження платні посадовим особам

Е) скасування обмеження прав політично не активних громадян.

6. Які основні риси характеру Перикла сприяли тому,що його 15 разів усупереч приписам закону обирали на посаду стратега

А) Хитрість і підступність

Б) Безкорисливість і непідкупність

Г) Твердість і героїзм

  1. Бесіда за запитаннями підручника?
  1. Скільки років тому Перикла обрали стратегом? (2460 років)
  2. Який орган влади в Афінській державі був найвищим?
  3. Які питання там розглядали?
  4. Які повноваження мали інші органи влади?
  5. Хто з мешканців Афін не мав права на управління державою?

Підсумок уроку.

            «Мікрофон» (Слайд 17):   

Учитель. А зараз уявіть, що ви працюєте репор­тером солідного історичного видання, під назвою,наприклад, «freedom of speech» Свобода слова. Ваш номер готується до друку і вільною лишається одна колонка з таким заголовком: «На сьогоднішньому уроці я дізнався (дізналася)... ». Що б ви туди написали?

  1. Домашнє завдання. (Слайд 18):   
  1. § 35; читати та усно відповідати на питання.
  2. За бажанням підготувати коротке повідомлення про Олімпійські ігри

Перікл  - афінський державний діяч, один з «батьків-засновників» афінської демократії, відомий оратор, стратег і полководець.

Перікл з'явився на світло приблизно в 494 році до н.е. в Афінах. Він ріс в аристократичній родині.

Дитячі роки Перикла припали на буремні часи, пов'язані із загостренням перської загрози і протистоянням політичних груп. Перікл виявляв великий інтерес до політики.

Під час вибуху епідемії померли обидва сини Перикла і рідна сестра. Смерті родичів серйозно підкосили його здоров'я. Перікл помер в 429 році до н. е. Ймовірно, він виявився однією з жертв епідемії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота з історичним джерелом.

«У місті бачили, як він прямує однією дорогою – на площу й у Раду. Він відмовився від запрошень на обіди й від будь-яких дружніх стосунків … він не ходив ні до кого із друзів на обід... Перікл налаштовував свою мову, як музичний інструмент... Його нарекли “Олімпійцем” через ті споруди, якими прикрасили місто, через його успіхи в державній діяльності й у командуванні військом «ще твердять, що цим іменням він має завдячувати своєму дарові слова: він так говорив, начебто гримів і метав блискавки, коли говорив перед народом. ...Усі бачили його безкорисливість і непідкупність. Хоча він зробив місто з великого найбільшим і найбагатшим, хоча він могутністю перевершив багатьох царів і тиранів, він на жодну драхму не збільшив свого майна проти того, яке залишив йому батько. Як стратег Перікл славився найбільше своєю обережністю: він добровільно не вступав у битву, якщо вона була небезпечною, а її результат був сумнівний; тих воєначальників, які шляхом ризику здобували блискучий успіх і збуджували загальне захоплення як великі полководці, він не наслідував і не вважав їх собі за зразок…».

 

 

 

Робота з історичним джерелом.

«У місті бачили, як він прямує однією дорогою – на площу й у Раду. Він відмовився від запрошень на обіди й від будь-яких дружніх стосунків … він не ходив ні до кого із друзів на обід... Перікл налаштовував свою мову, як музичний інструмент... Його нарекли “Олімпійцем” через ті споруди, якими прикрасили місто, через його успіхи в державній діяльності й у командуванні військом «ще твердять, що цим іменням він має завдячувати своєму дарові слова: він так говорив, начебто гримів і метав блискавки, коли говорив перед народом. ...Усі бачили його безкорисливість і непідкупність. Хоча він зробив місто з великого найбільшим і найбагатшим, хоча він могутністю перевершив багатьох царів і тиранів, він на жодну драхму не збільшив свого майна проти того, яке залишив йому батько. Як стратег Перікл славився найбільше своєю обережністю: він добровільно не вступав у битву, якщо вона була небезпечною, а її результат був сумнівний; тих воєначальників, які шляхом ризику здобували блискучий успіх і збуджували загальне захоплення як великі полководці, він не наслідував і не вважав їх собі за зразок…».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Я – Перікл. Великий стратег, я патріот своєї держави, мене 15 разів поспіль обирали стратегом, користуюсь повагою, проводжу реформи на благо народу, я – слуга народу, хочу щоб мене запам’ятали як найкращого стратега, покращити життя афінян, налагодити торгівлю, розширити кордони держави, перетворити Афіни на рай на землі, впроваджую демократію, розвиваю демократію, головне для мене це довіра народа. Я не підведу, можете на мене покластися, разом ми збудуємо гарне майбутнє, я скасую рабство, зроблю всіх людей рівними у своїх правах, права отримають жінки, стануть на рівні із чоловіками )

 

 

 

(Я – Перікл. Великий стратег, я патріот своєї держави, мене 15 разів поспіль обирали стратегом, користуюсь повагою, проводжу реформи на благо народу, я – слуга народу, хочу щоб мене запам’ятали як найкращого стратега, покращити життя афінян, налагодити торгівлю, розширити кордони держави, перетворити Афіни на рай на землі, впроваджую демократію, розвиваю демократію, головне для мене це довіра народа. Я не підведу, можете на мене покластися, разом ми збудуємо гарне майбутнє, я скасую рабство, зроблю всіх людей рівними у своїх правах, права отримають жінки, стануть на рівні із чоловіками )

 

 

 

(Я – Перікл. Великий стратег, я патріот своєї держави, мене 15 разів поспіль обирали стратегом, користуюсь повагою, проводжу реформи на благо народу, я – слуга народу, хочу щоб мене запам’ятали як найкращого стратега, покращити життя афінян, налагодити торгівлю, розширити кордони держави, перетворити Афіни на рай на землі, впроваджую демократію, розвиваю демократію, головне для мене це довіра народа. Я не підведу, можете на мене покластися, разом ми збудуємо гарне майбутнє, я скасую рабство, зроблю всіх людей рівними у своїх правах, права отримають жінки, стануть на рівні із чоловіками )

 

 

(Я – Перікл. Великий стратег, я патріот своєї держави, мене 15 разів поспіль обирали стратегом, користуюсь повагою, проводжу реформи на благо народу, я – слуга народу, хочу щоб мене запам’ятали як найкращого стратега, покращити життя афінян, налагодити торгівлю, розширити кордони держави, перетворити Афіни на рай на землі, впроваджую демократію, розвиваю демократію, головне для мене це довіра народа. Я не підведу, можете на мене покластися, разом ми збудуємо гарне майбутнє, я скасую рабство, зроблю всіх людей рівними у своїх правах, права отримають жінки, стануть на рівні із чоловіками )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЦІКАВИНКИ

 

 

 

 

У 429 р. до н. е. Перикл захворів на чуму. Коли він помирав, друзі згадували, сидячи біля ліжка хворого, який це був чудовий державний діяч. Перикл підняв голову й сказав: «Ви вихваляєте мене, а про найкраще з того, що я зробив, не говорите. Адже за всі роки мого правління за моїм наказом не було страчено жодного афінського громадянина».

1. Як ви зрозуміли передсмертні слова Перикла?

2. Що було головною метою політичної діяльності Перикла?

 

 

 

  • Роздивіться ілюстрацію.
  • Чому на Афінських монетах зображено сову?
  • У 4 – 5 ст. афінські «сови» ходили в усіх полісах Еллади. Про що це свідчить?

          У Стародавній Греції сова вважалась священним птахом — втіленням життєвої мудрості і знань, а також символом інтелекту, розсудливості і здорового глузду. Всі ці якості дозволяють людині приймати правильні, розсудливі та мудрі рішення. Сьогодні ми дізнаємось чи випадково цей птах - символ розуму і здорового глузду став символом Греції.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Людина і світ, Розробки уроків
Інкл
Додано
30 березня 2021
Переглядів
11478
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку