Конспект уроку з математики для 1 класу на тему: "Лічба в межах 20. Розв'язування прикладів і задач"

Про матеріал
Розробка уроку з математики для 1 класу на тему: "Лічба в межах 20. Розв'язування прикладів і задач“. Метою уроку є: вчити користуватися узагальненою таблицею додавання і віднімання в межах 10; ознайомити учнів із прямою та оберненою задачею; вдосконалювати обчислювальні навички, уміння розв’язувати задачі; закріплювати знання письмової та усної нумерації чисел 1–20.
Перегляд файлу

Математика

Тема: Лічба в межах 20. Розв'язування прикладів і задач. Таблиця додавання і віднімання чисел в межах 10. Доповнення числа до 10. Розв'язування прикладів на основі нумерації в межах 20

Мета: вчити користуватися узагальненою таблицею додавання і віднімання в межах 10; ознайомити учнів із прямою та оберненою задачею; вдосконалювати обчислювальні навички, уміння розв’язувати задачі; закріплювати знання письмової та усної нумерації чисел 1–20; розвивати увагу, логічне мислення; виховувати акуратність, працьовитість.

Обладнання: предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

1. Усні обчислення

— Допоможіть Їжачку назбирати грибочків на обід.

Скільки кілограмів вантажу в кожному вагоні. Обчисліть.

2. Робота за таблицею

Назвіть і запишіть числа за таблицями.

3. Гра «Ланцюжок»

4. Хвилинка каліграфії

Запишіть одноцифрові числа у порядку зростання. Підкресліть найбільше число

6, 9, 4, 1, 8, 3, 7.

5. Математичний диктант (в зошиті)

• До 10 додати 5.

• Знайти суму 7 і 2.

• Яке число більше, 17 чи 18?

• Знайти різницю 9 і 4.

• 17 зменшити на 7.

• 4 плюс 10.

• Яке число іде за числом 15?

• Яке число стоїть між числами 17 і 19?

• 10 мінус 8.

• Я задумала число, додала до нього 6 і одержала 18. Яке число я задумала?

(Відповіді: 15, 9, 18, 5, 10, 14, 16, 18, 2, 12)

6. Перетворення іменованих чисел

1 дм 7 см = см  1 дм 4 см 12 см   20 дм 20 см

14 см = дм см  1 дм 9 см 2 дм   5 дм 9 см

III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні на уроці ми будемо розв’язувати приклади і задачі, познайомимось з прямими і оберненими задачами, а також будемо виконувати інші цікаві завдання.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Пояснення вчителя

— Діти, ми вивчили багато таблиць на додавання і віднімання чисел у межах 10. Якщо з’єднати всі таблиці разом, то одержимо величезну таблицю, яка займатиме багато місця. Це незручно. Не тільки тому, що таблиця займає багато місця, але ще й тому, що такою таблицею незручно користуватися. Про це здогадався й давньогрецький філософ і математик Піфагор. Він з’єднав усі таблиці в одну. (Учитель демонструє учням зведену таблицю додавання і віднімання в межах 10.)

M1_212

— Розгляньте таблицю. Хто знає, як нею користуватися?

— Я вам допоможу. Наприклад, необхідно до 2 додати 4. Знайдемо число 2 у вертикальному стовпчику і поставимо на цифру вказівний пальчик лівої руки. Знайдемо число 4 у горизонтальному ряді й поставимо на цифру вказівний пальчик правої руки. Указівний пальчик правої руки рухається вниз від числа 4, а вказівний пальчик лівої руки рухається праворуч від числа 2. Пальчики зустрінуться в клітинці із числом 6. Це й буде відповіддю. Числа вертикального стовпчика — це перший доданок, а числа горизонтального рядка — це другий доданок.

— Цей приклад можна обчислити по-іншому. Спочатку можна взяти число 4 у горизонтальному рядку, а число 2 — у вертикальному стовпчику.

— У клітинці з яким числом зустрінуться ваші пальчики? (У клітинці з числом 6)

— Тепер числа горизонтального рядка стали першим доданком, а числа вертикального стовпчика — другим доданком.

— А значення суми від цього змінилося? (Ні)

— Чому? (Тому що від зміни місць доданків сума не змінюється.)

— А тепер спробуємо від 8 відняти 3.

— І з усіх цифр 8 таблиці необхідно вибрати ту, яка стоїть навпроти числа 3, що стоїть ліворуч. Угорі над числом 8 зможемо прочитати відповідь прикладу. Це число 5.             

2. Первинне закріплення

Розв’яжіть приклади, використовуючи таблицю: 2 + 2; 3 + 1; 1 + 4; 7 – 2; 9 – 3; 8 – 5.

Фізкультхвилинка

«Раз» — підняти руки вгору,

«Два» — нагнутися додолу.

Не згинайте, діти, ноги,

Як торкаєтесь підлоги.

«Три, чотири» — прямо стати,

Будем знову починати.

3. Робота за підручником (с. 101)

Завдання 1

Білочка збирала горішки та шишки у два кошики і не могла збагнути, де більше, а де менше. Давайте їй допоможемо.

19 – 8 10 + 1   17 – 4 10 – 10  11 + 4 15 – 5   15 + 3 10 + 8

Завдання 2

— До нас завітали три краплинки, які принесли три задачі. Ми повинні ці задачі порівняти і розв’язати.

Задача 1

  10 + 6 = 16 (ігр) Відповідь: 16 іграшок.

Задача 2

  16 – 10 = 6 (п.) Відповідь: 6 півників.

Задача 3

  16 — 6 = 10 (к.)  Відповідь: 10 коників.

— Порівняйте ці задачі. Що у них спільного? (Задачі про майстриню, яка розписувала коників та півників). А що відмінного? (Запитання до задачі). Отже, ми бачимо, що у другій та третій задачах дані, які були відомі у першій задачі, стають невідомими. Такі задачі називаються оберненими.

Завдання 3

Прочитайте і розв’яжіть лише ті приклади, що містять дві дії.

12 + 4 – 10   20 – 10 + 3   10 + 7 – 3  17 + 2 – 9   19 – 5 + 4

Завдання 4

— Останні гості, які завітали до нас на урок — це черв’ячок та гусінь. Черв’ячок проповз відстань 2 дм, а гусінь — на 10 см менше. Накресліть відстань, яку проповзла гусінь. (20 см — 10 см = 10 см).

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Складання прикладів за малюнком

— Розгляньте першу квітку. Яке число записане в середині? (10) Це сума прикладу.

— На пелюстках записані перші доданки кожного прикладу. Другий доданок вам потрібно знайти. Другий доданок позначимо порожньою клітинкою.

— Запишемо приклади з порожніми віконцями, а потім відшукаємо невідомий доданок.

5 + = 10  6 + = 10  2 + = 10  8 + = 10 1 + = 10

— Як знайти невідомий доданок?

2. Складання та розв’язування задачі за малюнком

— Скільки слив було в першому кошику? (15)

— Скільки слив було в другому кошику? (10)

— На скільки більше слив у першому кошику, ніж у другому? (15 – 10 = 5 (с.))

— Як порівняти два числа? (Треба від більшого відняти менше.)

3. Робота над текстовою задачею

Маша засушила 19 листків — дубових і кленових. Кленових листків було 9. Скільки дубових листків засушила Маша?

— Скільки дубових і кленових листків засушила Маша?

— Скільки було кленових листків?

— Як дізнатися, скільки дубових листків засушила Маша? (19 – 9 = 10 (л.))

— Яку дію використали в задачі? Чому?

Фізкультхвилинка (зорова гімнастика)

4. Порівняння виразу і числа. Самостійна робота

10 – 6 5  9 + 1 8   14 – 4 10  6 + 4 8  15 – 10 4   10 + 2 10

5. Геометричний матеріал

— Порахуйте кількість трикутників на кожному малюнку.

6. Задача на кмітливість

На березі три товсті гілки, на кожній товстій гілці — по три тоненькі гілочки. На кожній тоненькій гілочці — по одному яблучку. Скільки всього яблук? (Жодного, на березі яблука не ростуть.)

VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія

— Що нового дізналися? Що сподобалося найбільше?

— Чи все у вас вийшло? Чи всім задоволені?

doc
Додано
20 березня 2020
Переглядів
4030
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку