Конспект уроку з природознавства для 3 класу на тему:" Як склад грунту впливає на його властивості?"

Про матеріал

Формувати елементарні поняття про„ ґрунт ", „ склад ґрунту ", „ перегній ", „ поживні речовини ", „ родючість "; розвивати дослідницькі вміння, вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до довкілля.


Перегляд файлу

Тема.  Як Склад  Ґрунту  впливає на його властивості?

Мета. Формувати ключові компетентності:  вміння вчитися(організовувати своє робоче місце, орієнтуватися у часі та берегти його, планувати свої дії,   доводити роботу до кінця); соціальну компетентність(продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі, виявляти ініціативу).

Формувати предметні компетентності:  формувати елементарні поняття про

 „ ґрунт ”, „ склад ґрунту ”, „ перегній ”, „ поживні речовини ”, „ родючість ”; розвивати дослідницькі вміння, вміння спостерігати, аналізувати, робити  висновки; виховувати бережливе ставлення до довкілля.

Обладнання:  зразки ґрунту, склянки з водою, лабораторна гасова лампа,   скельце, картки із завданнями, конверти зі словами, зошит друга природи, маски для вправи «Чарівний капелюшок», презентація PowerPoint  « Як склад  ґрунту  впливає на його властивості?».

Хід уроку

I. Організація  класу. (Слайд 1)

– Встаньте, діти, всі рівненько,

   Посміхніться всі гарненько.

   Гостей, що до нас завітали, привітаємо,

   Всім присутнім здоровя й доброго настрою побажаємо.

Вправа « Ранкові враження». (Слайд 2)

  Крокуючи вранці до ліцею ви спостерігали за змінами у природі.

  Розкажіть про свої ранкові враження за опорою:

  • Вранці мене здивувало…
  • Сьогодні я помітив(ла)…..

Вправа «Комплімент природі».  (Слайд 3)

 – Подумайте та скажіть комплімент природі. Починайте словами:

 « Природо, ти …»

ІІ. Хвилинка фенологічних спостережень.

Вправа «Погода». (Слайд 4)

  Сьогодні  середа 24 жовтня. На території  нашого міста спостерігається така погода (температура повітря, стан неба, вітер, опади, інші явища).

  Давайте зафіксуємо стан погоди? ( Дитина працює на дошці з календарем природи, а решта працюють у зошиті друга природи.)

 — Всім присутнім ми бажаємо: нехай проблеми та незгоди не роблять вам в житті

погоди.

Народний календар. 

Що нам розповість народний календар про сьогоднішній день і про місяць жовтень?

— Заслухаємо звіт учнівської пошукової  групи.

   1 учень.

 — У народному календарі 24 жовтня - день апостола Пилипа. За спостереження-ми предків із цього дня починається передзим'я, яке триватиме до31жовтня.

2  учень.

  • Якщо миші влаштовують гнізда на копицях, то осінь буде мокра й тривала.
  • Восени довго не зникають мухи, то осінь буде довгою, сніг ляже пізно.

     3 учень.

  • У жовтні з сонцем розпрощався, ближче до печі підбирайся.
  • Якщо до середини жовтня не осипалося з беріз листя,- сніг ляже пізно.

   Отже, давайте зробимо підсумок наших спостережень про жовтень.

1 учень.

  • Другий місяць осені надзвичайно теплий, середня температура повітря є рекорд-но високою, більшість днів були сонячними та сухими.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. 

Гра «Учитель»

— Пропоную частині учнів класу попрацювати учителями та знайти помилки у роботі, якщо вони є у виділених словах. (Група дітей отримує картки для перевірки знань із завданнями , у яких допущені помилки.)

(Додаток 1)
1) Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм .( Ґрунт)
2) Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший. (Темніший)
3) Опале листя, рештки відмерлих рослин та тварин повільно   перегнивають і утворюється перегній.                                                                                                   4) Ґрунт, у якому багато перегною, називають чорноземом.                                           5) У чорноземі добре ростуть рослини і дають низький урожай.(Високий)
6) Із часом запаси корисних копалин  не вичерпуються.( Вичерпуються )

Розгадування кросворда. (Слайд 5)

 А решта учнів працюють над розгадуванням кросворду.

1) Яка держава має четверту частину світового запасу чорнозему . (Україна)

2) Основна властивість ґрунтів. (Родючість)

3) Найродючіший ґрунт у світі. (Чорнозем)

4) Корисна копалина, яку використовує людина щодня. (Сіль)

5) Його називають живою плівкою Землі. (Ґрунт)

— Подивимось, як впоралися наші «вчителі». Обміняйтеся своїми картками із сусідом та перевірте їх. («Вчителі» по черзі зачитують завдання. Діти, що згодні, плескають у долоні.)

Оцінювання виконаних робіт учнів.

ІV. Мотивація навчальної діяльності. 

  На уроці ми маємо плідно попрацювати. Ваше завдання: спостерігати, досліджувати, бути активними та уважно слухати пояснення вчителя.

Загадка. (Слайд 6)

 Вона увесь світ годує, сама ж нічого не їсть. (Земля)

 Землю називають матінкою - годувальницею. Її народ оспівував у віршах та піснях. Вона є основним багатством людини, бо земля годує нас, одягає, дає притулок живим оргнізмам.

Інтерактивна вправа  «Асоціативний кущ»
Земля… що ви уявили, коли почули це слово?

Відповіді учнів. (Планета, земна поверхня, земля під ногами.)

— Так, це наша планета, земна поверхня, і ось це теж земля.

(Вчитель демонструє зразок ґрунту в прозорій склянці.)

— Як ми по-іншому її назвемо? ( Ґрунт )

— Ґрунт можна назвати шкірою Землі. Це щонайтонша жива плівка планети.

Метод фантастичної проблеми. (Слайд 7)

— Уявімо собі, що злий чаклун забрав у нас безцінний дар природи,- ґрунт.

— Поміркуйте, що відбулося б на Землі?

— Щоб добре зберегти  ґрунт, ми маємо все про нього знати.

V. Вивчення нового матеріалу. (Слайд 8)

 Повідомлення теми та завдань уроку.  .

— Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди  мчить…. Іноді – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою…. І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!»

— На уроці ми не просто похвалимо ґрунт, але дізнаємось багато  цікавого про його склад. Як він впливає на властивості ґрунту і від чого залежить родючість.

 (Слайд 9)

2. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. 

1) Розповідь учителя. (Слайд 10)

— Утворення ґрунту - складний і довготривалий процес. Щоб утворився ґрунт, потрібні рослини, тварини і мікроорганізми, відмерлі рештки яких утворюють перегній. Верхній родючій шар ґрунту, що дає життя рослинам, сам зростає дуже повільно. Учені підрахували, що для того, щоб утворився шар ґрунту завтовшки 5 см, потрібно не менше, ніж 2000 років, а для нормального росту рослин потрібний шар ґрунту завтовшки хоча б 50 см. Щоб утворився ґрунт такої товщини потрібно 20 000 років!

 2) Фізкультхвилинка.  (Слайд 11)

Гра «Стрибай - присідай»

Правила гри.  Якщо ви згодні, то, підстрибнувши, плесніть у долоні над головою,

якщо ні - присядьте.

  • Я збираю сміття за собою.
  • Я бережу воду і закриваю кран.
  • Необхідно висаджувати рослини.
  • Я хочу дихати отруйним повітрям.
  • Я пю чисту воду.
  • Метелика я випущу на волю.
  • Даремно витрачаю папір.
  • Яри руйнують ґрунт.
  • Охорона природи приносить користь.

Вправи від нейропсихолога.

3) Практична роботав групах. 

— Сьогодні на уроці буде працювати дослідницька  лабораторія. Ми будемо вивчати склад та властивості ґрунту  як справжні науковці. Частину дослідів ви виконаєте самостійно, а решту вам продемонструє вчитель. Результати досліджень записуєте до «Картки юного дослідника».

Дослід 1. (Слайд 12)

Тема: Дослідження на вміст у ґрунті повітря.

Мета: Підтвердити  наявність у ґрунті повітря.

Завдання.

Візьмемо склянку з водою і кинемо в неї грудочку сухого ґрунту.
— Що ви помітили? (Тієї ж миті з ґрунту у воду почали виділятися бульбашки повітря, що легко спливають на поверхню.)

— Зробіть висновок. (Учні записують у таблицю.)

Висновок. У ґрунті міститься повітря. Воно заповнює всі порожнини між частинками ґрунту. (Слайд 13)

— Для чого потрібне повітря у ґрунті? Запишіть. (Додаток 2)

(Повітря потрібне для дихання коренів рослин. Щоб у ґрунті було більше повітря, його розпушують.)
Дослід 2. (Слайд 14)

Тема: Дослідження на вміст у ґрунті піску, глини та залишки рослин.

Мета: Підтвердити  наявність у ґрунті піску,  глини та залишки рослин.

Завдання.

У склянку, наполовину наповнену водою, помістити грудочку ґрунту й розмішати його.

Що ви бачите? (За якийсь час вміст склянки розділився на три шари: важкий пісок осів на дно склянки, посередині залишилися  у зваженому стані легші й дрібніші частинки глини, а зверху перебуває прозорий шар води із залишками рослин.)

 Зробіть висновок. (Учні записують у таблицю.)

Висновок. У ґрунті  містяться пісок, глина та залишки рослин. (Слайд 15)

— Про що це свідчить? Запишіть. (Додаток 2)

 (У ґрунті є залишки рослин, є гірські породи: пісок, глина.)

— Наступні досліди буду проводити я,а вам доведеться тільки спостерігати й висновки записувати у свою таблицю.

Дослід 3. (Демонструє учитель.) (Слайд 16)

Тема: Дослідження на вміст у ґрунті води.

Мета: Підтвердити наявність у ґрунті води.

Завдання.                                                                                                                                              На лабораторну гасову лампу поставити керамічну посудину з ґрунтом та прожарювати його. Від ґрунту почне підніматися пара. Над парою слід потримати скельце або просто покласти його на лист із ґрунтом.

— Що ви помітили? (Через кілька хвилин на нижній, спрямованій до ґрунту поверхні скла, утворилися крапельки.)

— Зробіть висновок. (Учні записують у таблицю.)

Висновок. У ґрунті  міститься вода. (Слайд 17)

— Для чого потрібна вода у ґрунті? Запишіть. (Додаток 2)

(Вода потрібна для життя рослин. Із водою корені всмоктують необхідні речовини з ґрунту.)

Дослід 4. (Демонструє учитель.) (Слайд 18)

Тема: Дослідження на вміст у ґрунті перегною.

Мета: Підтвердити наявність у ґрунті перегною.

Завдання.

Продовжуючи прожарювати цю саму порцію ґрунту, слід дочекатися, коли пара не буде утворюватися.

— Що ви помітили? (Через кілька хвилин над ґрунтом почав здійматися дим і був відчутний запах, який нагадує горіння деревини.)

— Зробіть висновок. (Учні записують у таблицю.)

Висновок. У ґрунті  міститься перегній. Про це свідчить запах та дим, що утворився від згорання перегною. (Слайд 19)

— Чому важливий перегній у ґрунті? Запишіть. (Додаток 2)

(Перегній збільшує родючість ґрунту.)

4) Підсумок практичної роботи. (Слайд 20)

— Чому важливо, щоб у ґрунті були вода та повітря?

— Які гірські породи є у нашому ґрунті?

— Яка добре відома всім тваринка підвищує родючість ґрунту? 

— Отже, щоб утворився ґрунт, потрібні рослини та тварини, відмерлі рештки  яких перетворюються з часом у перегній, а він підвищує родючість ґрунту. Висновок. У ґрунті  міститься повітря, вода, пісок, глина та залишки рослин та перегній.

5) Інтерактивна вправа « Торбина запитань »

  — Знайдіть у конвертах, що лежать у вас на парті, назви речовин, що входять до складу ґрунту, а зайві приберіть.

(Діти вибирають потрібні картинки та розміщують їх на парті. Один учень виконує це завдання на дошці.)

Отже, у ґрунті міститься глина, пісок, повітря, перегній, живі організми, рештки рослин, вода.

 

 

 

VI. Закріплення знань, умінь, навичок.  

1) Цікава задача. (Слайд 21)

— Пропоную розв’язати цікаву задачу.

Щоб спушити 1м кв. ґрунту, потрібно 9 черв’яків. Скільки черв’яків потрібно, щоб спушити 4 м кв. ґрунту.(36 черв’яків )

2) Гра «Хто у ґрунті живе?»

— Закріпимо отримані знання. Якщо почуєте:

складову ґрунту – присідаєте;

мешканець ґрунту – плескаєте в долоні;

не має відношення до ґрунту – піднімаєте руки до гори.                                       Слова для гри. Глина, кріт, повітря, сонце, птахи, черв’яки, вода, пісок,

пластмаса, перегній, бактерії, папір, скло, ведмідь, личинки комах.

6) Інтерактивна вправа «Чарівний капелюшок».

 Я  одягну вам чарівний капелюшок із зображенням рослини або тварини. Ви маєте подякувати ґрунту від імені того, хто зображений на капелюшку. Це може бути горобчик, дерево, черв’як, кріт.

Починайте словами: « Я дякую ґрунту за…»

( Наприклад: « Я дякую ґрунту за те, що він мені дає насіння», «Я дякую ґрунту за те, що у ньому живу», тощо)

VI. Підсумок уроку.

— Який вид роботи на уроці сподобався вам найбільше?

— Які властивості ґрунту ми досліджували на уроці ?

1. Домашнє завдання.  (Слайд 22)

Творче завдання.

 1) Поміркувати над запитанням: чому кімнатні рослини потрібно періодично пересаджувати у свіжий ґрунт?

 2) Пригоди черв’ячка у підземному царстві.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток1.

Прізвище та імя__________________________________

1) Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм .
2) Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший.
3) Опале листя, рештки відмерлих рослин та тварин повільно   перегнивають і утворюється перегній.                                                                                                   4) Ґрунт, у якому багато перегною, називають чорноземом.                                           5) У чорноземі добре ростуть рослини і дають низький урожай.
6) Із часом запаси корисних копалин  не вичерпуються.

 

 

Додаток 2.

                 Картки юного дослідника

Дослід 1

Дослід 2

Дослід 3

Дослід 4

У ґрунті є

_______________

У ґрунті є

_____________

У ґрунті є

_______________

У ґрунті є

_______________

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
4471
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку