Конспект уроку з української мови для 2-го класу на тему "Слова-назви дій предметів."

Про матеріал

Конспект уроку з української мови для 2-го класу на тему "Слова-назви дій предметів."

Матеріал уроку спрямований на узагальнення і систематизацію знань про дієслово як частину мови,на розвиток мовлення , логічного мислення , кмітливість.

Перегляд файлу

Тема . Слова - назви дій предметів

Мета . Систематизувати та узагальнити знання учнів про дієслово як частину мови , вправляти в доцільному та правильному вживанні дієслів у мовленні; розвивати мовлення , логічне мислення , кмітливість ; виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова, почуття радості в спільній роботі.

Обладнання . Вирізані сніжинки , намальований Сніговичок, конверти із завданнями на кожного учня , малюнок розмальованого сніжинками віконечка, заготовки для гри «Зліпи сніговика»,сигнальні карточки жовтого , червоного і зеленого кольорів, «сніжки» для гри «Сніжки», поштові скриньки, маленькі портрети Сніговичка.

Тип уроку. Повторення та узагальнення знань

I. Організація класу

Весела пісенька дзвіночка покликала нас на урок. Я бачу ваші милі личка та очі з безліччю думок. Ми помандруємо в світ науки , що гордо мовою зовуть . Та лиш кмітливість і увагу З собою взяти не забудь!

-    На уроці ми будемо працювати в групах, аби ви змогли , уразі потреби , звернутися за допомогоюдо однокласника або поділитися своїми знаннями і здобутками. Бажаю вам відчути радість і задоволення від спільної праці.

-    Пригадайте головне правило роботи в групах.

Вправа «Роз'єднай слова»

-    Роз'єднай слова і прочитайте народний вислів :

Крикомдубанезрубаєш

(Криком дуба не зрубаєш.)

(Треба працювати злагоджено, не викрикувати)

Представлення команд.

На нашому уроці будуть працювати команди :

СПРИТНІ

УМІЛІ

ВІДПОВІДАЛЬНІ

ДРУЖНІ

ВСЕЗНАЙКИ

На ваших партах лежать сигнальні картонки , за допомогою яких ви

зможете подати сигнал:

Зелена фішка - хочу дати відповідь.

Жовта фішка - потребую допомоги.

Червона фішка - хочу виправити помилку.

А зараз гра «Мікрофон».

- Завдання командам. Дайте відповідь: «Чого очікуєте від уроку ?»

 (Один представник від команди дає відповідь)

II. Перевірка д/з.

-    Зачитайте попарно із кожного записаного вами речення дієслова.

Ш. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Із казкою ми зустрічалися не раз

І знову вона завітає до нас

В чарівне віконце ми з вами заглянем

І тему уроку ураз прочитаєм

(На дошці малюнок розмальованого сніжинками віконця)

Завдання

-    З поміж сніжинок , розміщених на віконечку , виберіть тільки ті, на яких записані слова, які відповідають на питання що робити ? , що робиш ? , що зробила ? , що робитиме ?, що зробив?

Діяти , ведмідь , диктант, існувати, заєць, єднатися, Батьківщина, ясен, сумує, килим, оглянулася, четвер, вибиратиме , читання , озвався.

(Діяти , існувати , єднатися , сумує , лагодити , оглянулася, вибиратиме,

озвався).

 Завдання Підкресліть першу букву у кожному записаному слові. Прочитайте утворене слово. (Дієслово)

 ( відчиняю віконечко, де написане слово «Дієслово»)

-    Отже тема нашого уроку «Дієслово». Сьогодні на уроці виконаємо вправи , які допоможуть нам повторити і закріпити матеріал теми «Дієслово».

2.Каліграфічна хвилинка

Повідомлення :

-    За давньою традицією в Австралії та Японії дітей навчають писати і правою , і лівою рукою.

-    З якою швидкістю може писати людина? Виявляється , що у звичайних умовах швидкість письма дорослої людини становить 15-20 слів за хвилину, а з допомогою стенографії - понад 100.

Звичайно , справа не лише в кількості написаних букв чи слів. Варто , насамперед , не забувати, що написане нами може прочитати (і, напевно , прочитає) інша людина, тому воно має бути чітким , охайним і... ввічливим.

_ Пригадайте , як пишуться велика і мала букви «де».

 ( Вчитель показує, як пишуться велика і мала буква)

-    Пропишіть один рядок.

(Аналізуємо сполучення букв у слові дієслово)

сл —нижнє з'єднання

ло - середнє з 'єднання

ов- верхнє з 'єднання

Пропишіть один рядок слова - назви теми нашого уроку , намагаючись

писати безвідривно і красиво.

Повідомлення

Важко собі уявити навіть на мить нашу мову без дієслів. Це означало б , що ніхто нікого не чув би , ніхто ні з ким не розмовляв би , ніхто нічого не зміг би робити , життя би завмерло.. Виходить , що дієслово незвичайна частина мови , бо приводить у рух, дію все , що нас оточує.

За частотою дієслово займає друге місце після іменника і має вдвічі менше , ніж іменник, слів. Якщо є іменник і дієслово - це вже конструктивний елемент висловлювання.

IV. Робота над темою уроку

І.До нас прилетіла Сніжинка - гостинка і принесла нам загадку.

Загадка

 Я істота нежива,

Я істота снігова

З кульок я складаюсь

Діток розважаю.

-    Що це , дітки ? Ну звичайно - це Сніговичок. Ой ! Щось вітер подув холодний , а за завіскою щось ворухнулось! Та це ж наш казковий Сніговичок, а в руках у нього торбинка. Яка важка торбинка ! А в торбинці привітання і завдання для вас! Ну ,що спробуємо виконати завдання бабусі Зими?

1 завдання Сніговичка

Щоб виконати перше завдання Сніговичка нам треба трішки пригадати.

-    Які слова називаються дієсловами?

-    Яким членом речення є дієслово?

-    З якою частиною мови зв'язане дієслово у реченні?

У вас на столі є сині конверти. Дістаньте листочки з надрукованим текстом і підкресліть у цих реченнях головні члени. Що це означає зробити? (Підкреслити підмет і присудок)

Тиша оповила землю .Повітря застигло від холоду. Ліс спить. Сняться деревам білі сни.  Дрімають розкішні ялини.

-    Випишіть п'яте речення і встановіть зв'язок слів у реченні.

Дрімають розкішні ялини.

(Що?) ялини;

ялини (що роблять?) дрімають;

ялини (які?) розкішні.

-    Поясніть значення слова дрімає, (не зовсім спати)

-    Підберіть синоніми до цього слова .

Дрімає - куняє , придрімує, клює носом.

-    Один член від кожної команди піде і на дошці зробить звуко-буквений аналіз одного із цих слів. Але це слово зашифроване. Спочатку команда розшифрує , а потім команда буде працювати у зошиті, а один учень від команди на дошці.

Дрімає-6,21,12,17,1,8.

Куняє- 15,24,18,33,8.

Спить-22,20,11,23, 31.

Придрімує- 20,21,11,6,21,12,17,24,8.

Дрімає-/др'імайе ] — 66., 7 зв.

 Куняє - у н 'а й є ]- 5 б., 6 зв.

 Спить-/спит' ] — 5 б., 4зв.

Придрімує-{придр'імуйе} -9б.10зв.

Фізкультхвилинка

У країні казочок

Жив веселий Сніговичок

Разом з ним усі звірята

Вишикувались на зарядку

Похитали головою

Раз ! Притупнули ногою

Руки вгору піднесли

Нахилились вліво, вправо,

Та цього іще замало.

Руки вгору , руки вниз ,

Раз ! Присіли , піднялись.

Головою похитали

И працювати знов почали.

Сніжинка - цікавинка

1 команда

Допишіть ,хто як голос подає

Свиня-

корова-

кицька –

півень –

собака -

2 команда

Доповни, хто як пересувається

Ворона -

жаба-

кінь-

змія-

риба-

3 команда

Запиши , що чим роблять

Ручкою -

олівцем -

праскою-

лінійкою -

гумкою-

Бліц - турнір

Від слів назв предметів утвори слова - назви дій

Праця-

лікар-

письмо-

читання -

Від слів - назв ознак утвори слова - назви дій

Зелений-

хворий-

тешшй-

веселий-

коханий-

Сніжинки - сестрички

Запишіть словосполучення за зразком

Одн.                                              Мн.

Дощ ллє                                  Дощі ллють

сад цвіте                                 ( сади цвітуть)

струмочок тече                      (струмки течуть)

учень читає                            ( учні читають)

 соловей співає                      ( солов'ї співають)

 

-   Отже , дієслова змінюються за числами.

Гра «Сніжки»

Назви пари слів - назв дій , протилежні за значенням (антоніми) (Вчитель зачитує прислів 'я, а діти називають антоніми. Одна команда називає одне слово, а інша називає антонім до нього.)

Згода будує, а незгода руйнує.

Ластівка день починає, а соловей кінчає.

Смілий там знайде, де боягуз загубить.

Літо біжить підстрибуючи, а зима бреде, похнюпившись.

Що легко прийде _ те легко піде.

По одягу зустрічають, а по розуму проводжають.

-Всі діти взимку з радістю ліплять сніговиків. Ось і ми зліпимо

незвичайного сніговита.

Гра «Зліпи сніговита»

Добери до назви предмета його можливі дії ( синоніми)

 

Сніг                                                    Дощ

 

 

кружляє                                            ллється

 

 

летить                                               накрапає

 

 

падає                                                 йде

 

 

йде                                                    моросить

Сніжинка - питайлик

Поясни значення слова  ніс .

Дід Мороз, червоний ніс, подарунки дітям ніс.

Сніжинка - смішинка

Послухаємо смішні шкільні історії про дієслова .

 (Діти розказують смішинки)

-    Я миюся,

-    Ти миєшся...

-    Який це час Федоте?

-    Ну , раз ми з вами миємось

 -    Виходить, що субота.

 

-    Який це час : я бігаю , ти бігаєш , він бігає , вони бігають ?

-    Велика перерва!

 

 

-    Як буде минулий час від дієслова «прокидатися» ?

-     Спати!

 

Ось ми з вами і пограємо у гру «Завірюха». Гра «Завірюха»

Допоможіть сніжинкам потрапити до свого замету.

(У кожного учня сніжинка із записаним на ньому дієсловом. Кожен учень

повинен покласти у свій замет сніжинку. На дошці намальовані замети із

кишеньками.)

Спить , побіжить, догляне , падає , одягнувся , прийшла, заснув , кружляють

, задзвенять , упав , притрусить , випав , повіває , заспіває , іде , защебечуть ,

залітає , скував, радіють, віє.

-    А зараз прочитайте текст , який знаходиться у вас у зеленому конверті. Подумайте і поясніть , саме чому у конверті зеленого кольору ?

Прийшла (прийде) весна.Тепле проміння сонця зганяє(зжене) сніги. З гір течуть(потечуть ) струмочки. Зеленіє(зазеленіє) молода травичка.

-    Весна у цьому тексті у розпалі, а у нас ще вона у майбутньому.

-    Давайте перебудуємо цей текст так , щоб дія відбувалася у майбутньому.

-    Доповніть цей текст 1-2 реченнями.

(Діти радо зустрічатимуть весняних гостей. Вони прикріплять на деревах шпаківні.)

Робота з фразеологізмами.

Щоб мову свою збагатити - вчись фразеологізми розуміти. -До записаних дієслів добери синоніми - фразеологізми.

Пекти раки — (червоніти).

 П'ятами накивати (утекти).

 Ні пари з вуст - (мовчати).

Зарубати на носі - (запам 'ятати).

 Робити з мухи слона - (перебільшувати).

 Надути губи — (розсердитися).

V. Підсумок уроку

- А зараз я хочу , щоб ви охарактеризували урок лише одним словом -

прикметником.

(Цікавий, навчальний, науковий, веселий)

-    А іменником ?

(Гра, подорож, вправи, цікавість, науковість)

-    А дієсловом? Свою відповідь запишіть і вкиньте у поштову скриньку , а я дізнаюся , що ви любите робити на уроці.

(Працювали, писали, відповідали, грали, подорожували).

Збіг урок наш , як коротка мить ,

Дуже швидко час біжить ,

 Ще попереду багато кроків ,

 І цікавих важких уроків,

Завдання покличе в майбутнє,

 Найскладніше завдання - життя !

 Намагайтеся вправно все вивчати !

 Пам'ятайте ! Учня скарб - знання!

-   Дорогі діти ! Ви сьогодні гарно працювали. На наступних уроках

поповните свої скарбнички новими знаннями про мелодійну , солов'їну мову , той найцінніший скарб нашого народу , який потрібно не лише любити , а берегти і вивчати.

(Підсумок роботи команд)

-А на згадку про сьогоднішній урок і гарну роботу Сніговичок дарує вам

свій портрет , але ця фотографія чорно-біла, а ви вдома розфарбуєте і

стане вона кольоровою.

VI. Домашнє завдання

 Скласти і записати 1-2 речення про зиму і підкреслити дієслова.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 січня 2018
Переглядів
11094
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку