Конспект уроку з української мови для 2-го класу на тему "Слова-назви дій предметів."
Матеріал уроку спрямований на узагальнення і систематизацію знань про дієслово як частину мови,на розвиток мовлення , логічного мислення , кмітливість.
Тема . Слова - назви дій предметів
Мета . Систематизувати та узагальнити знання учнів про дієслово як частину мови , вправляти в доцільному та правильному вживанні дієслів у мовленні; розвивати мовлення , логічне мислення , кмітливість ; виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова, почуття радості в спільній роботі.
Обладнання . Вирізані сніжинки , намальований Сніговичок, конверти із завданнями на кожного учня , малюнок розмальованого сніжинками віконечка, заготовки для гри «Зліпи сніговика»,сигнальні карточки жовтого , червоного і зеленого кольорів, «сніжки» для гри «Сніжки», поштові скриньки, маленькі портрети Сніговичка.
Тип уроку. Повторення та узагальнення знань
I. Організація класу
Весела пісенька дзвіночка покликала нас на урок. Я бачу ваші милі личка та очі з безліччю думок. Ми помандруємо в світ науки , що гордо мовою зовуть . Та лиш кмітливість і увагу З собою взяти не забудь!
- На уроці ми будемо працювати в групах, аби ви змогли , уразі потреби , звернутися за допомогоюдо однокласника або поділитися своїми знаннями і здобутками. Бажаю вам відчути радість і задоволення від спільної праці.
- Пригадайте головне правило роботи в групах.
Вправа «Роз'єднай слова»
- Роз'єднай слова і прочитайте народний вислів :
Крикомдубанезрубаєш
(Криком дуба не зрубаєш.)
(Треба працювати злагоджено, не викрикувати)
Представлення команд.
На нашому уроці будуть працювати команди :
СПРИТНІ
УМІЛІ
ВІДПОВІДАЛЬНІ
ДРУЖНІ
ВСЕЗНАЙКИ
На ваших партах лежать сигнальні картонки , за допомогою яких ви
зможете подати сигнал:
Зелена фішка - хочу дати відповідь.
Жовта фішка - потребую допомоги.
Червона фішка - хочу виправити помилку.
А зараз гра «Мікрофон».
- Завдання командам. Дайте відповідь: «Чого очікуєте від уроку ?»
(Один представник від команди дає відповідь)
II. Перевірка д/з.
- Зачитайте попарно із кожного записаного вами речення дієслова.
Ш. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
Із казкою ми зустрічалися не раз
І знову вона завітає до нас
В чарівне віконце ми з вами заглянем
І тему уроку ураз прочитаєм
(На дошці малюнок розмальованого сніжинками віконця)
Завдання
- З поміж сніжинок , розміщених на віконечку , виберіть тільки ті, на яких записані слова, які відповідають на питання що робити ? , що робиш ? , що зробила ? , що робитиме ?, що зробив?
Діяти , ведмідь , диктант, існувати, заєць, єднатися, Батьківщина, ясен, сумує, килим, оглянулася, четвер, вибиратиме , читання , озвався.
(Діяти , існувати , єднатися , сумує , лагодити , оглянулася, вибиратиме,
озвався).
Завдання Підкресліть першу букву у кожному записаному слові. Прочитайте утворене слово. (Дієслово)
( відчиняю віконечко, де написане слово «Дієслово»)
- Отже тема нашого уроку «Дієслово». Сьогодні на уроці виконаємо вправи , які допоможуть нам повторити і закріпити матеріал теми «Дієслово».
2.Каліграфічна хвилинка
Повідомлення :
- За давньою традицією в Австралії та Японії дітей навчають писати і правою , і лівою рукою.
- З якою швидкістю може писати людина? Виявляється , що у звичайних умовах швидкість письма дорослої людини становить 15-20 слів за хвилину, а з допомогою стенографії - понад 100.
Звичайно , справа не лише в кількості написаних букв чи слів. Варто , насамперед , не забувати, що написане нами може прочитати (і, напевно , прочитає) інша людина, тому воно має бути чітким , охайним і... ввічливим.
_ Пригадайте , як пишуться велика і мала букви «де».
( Вчитель показує, як пишуться велика і мала буква)
- Пропишіть один рядок.
(Аналізуємо сполучення букв у слові дієслово)
сл —нижнє з'єднання
ло - середнє з 'єднання
ов- верхнє з 'єднання
Пропишіть один рядок слова - назви теми нашого уроку , намагаючись
писати безвідривно і красиво.
Повідомлення
Важко собі уявити навіть на мить нашу мову без дієслів. Це означало б , що ніхто нікого не чув би , ніхто ні з ким не розмовляв би , ніхто нічого не зміг би робити , життя би завмерло.. Виходить , що дієслово незвичайна частина мови , бо приводить у рух, дію все , що нас оточує.
За частотою дієслово займає друге місце після іменника і має вдвічі менше , ніж іменник, слів. Якщо є іменник і дієслово - це вже конструктивний елемент висловлювання.
IV. Робота над темою уроку
І.До нас прилетіла Сніжинка - гостинка і принесла нам загадку.
Загадка
Я істота нежива,
Я істота снігова
З кульок я складаюсь
Діток розважаю.
- Що це , дітки ? Ну звичайно - це Сніговичок. Ой ! Щось вітер подув холодний , а за завіскою щось ворухнулось! Та це ж наш казковий Сніговичок, а в руках у нього торбинка. Яка важка торбинка ! А в торбинці привітання і завдання для вас! Ну ,що спробуємо виконати завдання бабусі Зими?
1 завдання Сніговичка
Щоб виконати перше завдання Сніговичка нам треба трішки пригадати.
- Які слова називаються дієсловами?
- Яким членом речення є дієслово?
- З якою частиною мови зв'язане дієслово у реченні?
У вас на столі є сині конверти. Дістаньте листочки з надрукованим текстом і підкресліть у цих реченнях головні члени. Що це означає зробити? (Підкреслити підмет і присудок)
Тиша оповила землю .Повітря застигло від холоду. Ліс спить. Сняться деревам білі сни. Дрімають розкішні ялини.
- Випишіть п'яте речення і встановіть зв'язок слів у реченні.
Дрімають розкішні ялини.
(Що?) ялини;
ялини (що роблять?) дрімають;
ялини (які?) розкішні.
- Поясніть значення слова дрімає, (не зовсім спати)
- Підберіть синоніми до цього слова .
Дрімає - куняє , придрімує, клює носом.
- Один член від кожної команди піде і на дошці зробить звуко-буквений аналіз одного із цих слів. Але це слово зашифроване. Спочатку команда розшифрує , а потім команда буде працювати у зошиті, а один учень від команди на дошці.
Дрімає-6,21,12,17,1,8.
Куняє- 15,24,18,33,8.
Спить-22,20,11,23, 31.
Придрімує- 20,21,11,6,21,12,17,24,8.
Дрімає-/др'імайе ] — 66., 7 зв.
Куняє - [к у н 'а й є ]- 5 б., 6 зв.
Спить-/спит' ] — 5 б., 4зв.
Придрімує-{придр'імуйе} -9б.10зв.
Фізкультхвилинка
У країні казочок
Жив веселий Сніговичок
Разом з ним усі звірята
Вишикувались на зарядку
Похитали головою
Раз ! Притупнули ногою
Руки вгору піднесли
Нахилились вліво, вправо,
Та цього іще замало.
Руки вгору , руки вниз ,
Раз ! Присіли , піднялись.
Головою похитали
И працювати знов почали.
Сніжинка - цікавинка
1 команда
Допишіть ,хто як голос подає
Свиня-
корова-
кицька –
півень –
собака -
2 команда
Доповни, хто як пересувається
Ворона -
жаба-
кінь-
змія-
риба-
3 команда
Запиши , що чим роблять
Ручкою -
олівцем -
праскою-
лінійкою -
гумкою-
Бліц - турнір
Від слів назв предметів утвори слова - назви дій
Праця-
лікар-
письмо-
читання -
Від слів - назв ознак утвори слова - назви дій
Зелений-
хворий-
тешшй-
веселий-
коханий-
Сніжинки - сестрички
Запишіть словосполучення за зразком
Одн. Мн.
Дощ ллє Дощі ллють
сад цвіте ( сади цвітуть)
струмочок тече (струмки течуть)
учень читає ( учні читають)
соловей співає ( солов'ї співають)
- Отже , дієслова змінюються за числами.
Гра «Сніжки»
Назви пари слів - назв дій , протилежні за значенням (антоніми) (Вчитель зачитує прислів 'я, а діти називають антоніми. Одна команда називає одне слово, а інша називає антонім до нього.)
Згода будує, а незгода руйнує.
Ластівка день починає, а соловей кінчає.
Смілий там знайде, де боягуз загубить.
Літо біжить підстрибуючи, а зима бреде, похнюпившись.
Що легко прийде _ те легко піде.
По одягу зустрічають, а по розуму проводжають.
-Всі діти взимку з радістю ліплять сніговиків. Ось і ми зліпимо
незвичайного сніговита.
Гра «Зліпи сніговита»
Добери до назви предмета його можливі дії ( синоніми)
Сніг Дощ
кружляє ллється
летить накрапає
падає йде
йде моросить
Сніжинка - питайлик
Поясни значення слова ніс .
Дід Мороз, червоний ніс, подарунки дітям ніс.
Сніжинка - смішинка
Послухаємо смішні шкільні історії про дієслова .
(Діти розказують смішинки)
- Я миюся,
- Ти миєшся...
- Який це час Федоте?
- Ну , раз ми з вами миємось
- Виходить, що субота.
- Який це час : я бігаю , ти бігаєш , він бігає , вони бігають ?
- Велика перерва!
- Як буде минулий час від дієслова «прокидатися» ?
- Спати!
Ось ми з вами і пограємо у гру «Завірюха». Гра «Завірюха»
Допоможіть сніжинкам потрапити до свого замету.
(У кожного учня сніжинка із записаним на ньому дієсловом. Кожен учень
повинен покласти у свій замет сніжинку. На дошці намальовані замети із
кишеньками.)
Спить , побіжить, догляне , падає , одягнувся , прийшла, заснув , кружляють
, задзвенять , упав , притрусить , випав , повіває , заспіває , іде , защебечуть ,
залітає , скував, радіють, віє.
- А зараз прочитайте текст , який знаходиться у вас у зеленому конверті. Подумайте і поясніть , саме чому у конверті зеленого кольору ?
Прийшла (прийде) весна.Тепле проміння сонця зганяє(зжене) сніги. З гір течуть(потечуть ) струмочки. Зеленіє(зазеленіє) молода травичка.
- Весна у цьому тексті у розпалі, а у нас ще вона у майбутньому.
- Давайте перебудуємо цей текст так , щоб дія відбувалася у майбутньому.
- Доповніть цей текст 1-2 реченнями.
(Діти радо зустрічатимуть весняних гостей. Вони прикріплять на деревах шпаківні.)
Робота з фразеологізмами.
Щоб мову свою збагатити - вчись фразеологізми розуміти. -До записаних дієслів добери синоніми - фразеологізми.
Пекти раки — (червоніти).
П'ятами накивати — (утекти).
Ні пари з вуст - (мовчати).
Зарубати на носі - (запам 'ятати).
Робити з мухи слона - (перебільшувати).
Надути губи — (розсердитися).
V. Підсумок уроку
- А зараз я хочу , щоб ви охарактеризували урок лише одним словом -
прикметником.
(Цікавий, навчальний, науковий, веселий)
- А іменником ?
(Гра, подорож, вправи, цікавість, науковість)
- А дієсловом? Свою відповідь запишіть і вкиньте у поштову скриньку , а я дізнаюся , що ви любите робити на уроці.
(Працювали, писали, відповідали, грали, подорожували).
Збіг урок наш , як коротка мить ,
Дуже швидко час біжить ,
Ще попереду багато кроків ,
І цікавих важких уроків,
Завдання покличе в майбутнє,
Найскладніше завдання - життя !
Намагайтеся вправно все вивчати !
Пам'ятайте ! Учня скарб - знання!
- Дорогі діти ! Ви сьогодні гарно працювали. На наступних уроках
поповните свої скарбнички новими знаннями про мелодійну , солов'їну мову , той найцінніший скарб нашого народу , який потрібно не лише любити , а берегти і вивчати.
(Підсумок роботи команд)
-А на згадку про сьогоднішній урок і гарну роботу Сніговичок дарує вам
свій портрет , але ця фотографія чорно-біла, а ви вдома розфарбуєте і
стане вона кольоровою.
VI. Домашнє завдання
Скласти і записати 1-2 речення про зиму і підкреслити дієслова.