Конспект уроку "Загадка дружби Тома Сойєра та Гекльберрі Фінна"

Про матеріал
Вчитель зарубіжної літератури Опорний навчальний заклад «Люб’язівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Любешівської районної ради Волинської області» Педагогічне кредо: Діти – се наш скарб, се наша надія, се молода Україна! О.П.Косач
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Загадка дружби Тома Сойєра та Гекльберрі Фінна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: навчати учнів бачити і розуміти багатогранність образів Тома Сойєра та Гека Фінна, показати роль дружби в їх житті; розвивати вміння та навички зіставляти образи, працювати з цитатами для аргументації власної думки, навички зв’язного мовлення; виховувати розуміння переваг чудового періоду у житті людини – дитинства, його неповторності й неминучості.

Обладнання:текст повісті, ілюстрації.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. «Впізнай літературного героя»

« В ньому біс сидить …він син моєї покійної сестри…»    (Том Сойєр)

«Чарівне голубооке створіння з двома довгими золотистими кісками, в білому платтячку та вишитих панталончиках».   (Беккі Тетчер)

«Завжди був одягнений в обноски з дорослих людей, вкриті незліченними плямами й такі подерті, що аж клапті теліпалися з усіх боків. (Гекі Фінн)

  1. Робота з ілюстраціями підручника.

- Хто зображений на ілюстрації і який уривок твору?

- Роздивіться карту, яка лежить на ваших партах. Поясніть, що на ній зображено.

ІІІ. Оголошення теми уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

Спробуймо розгадати загадку дружби Тома Сойєра і Гека Фінна. Звернімось до тексту.

Дорослі називали Гека: юним відщепенцем.

--Що означає слово «відщепенець»?

За тлумачним словником

Відщепенець – 1)той, хто відірвався від певного суспільного середовища; 2)викинутий середовищем.

-У якому значенні слово «відщепенець» вжито у тексті повісті?

(У другому. Його викинуло середовище, визнавши чужим).

Ще у творі  його називають :

- нероба;

- безпритульник;

- чи волоцюга. («Тамтешні матусі», тітка Поллі)

- Розтлумачте слово «волоцюга».

1)Бездомна людина, яка не працює, жебракує, краде;

2) бродяга, пройдисвіт;

3) той, хто ходить кудись без потреби;

4) той, хто певний час був відсутній дома.

--Яке зі значень слова «волоцюга» притаманне образу Гекльберрі?

Гек:

- сирота;

- син відомого в містечку пияка;

- «романтичний обідранець».

- Для кого він є «романтичним обідранцем»? І чому?

(Для Тома. Бо «цей хлопець мав усе, що робить життя прекрасним», він «сам собі господар»)

Автор не змальовує рис обличчя Гека, а докладно подає його зовнішній вигляд. Пригадайте опис. Як він характеризує героя?

(Натягнувши на себе лахміття, Гекі Фінн кидає виклик містечку, яке щонеділі добропорядно вдягається і йде до церкви. Він демонструє навіть одягом презирство до всього, що обмежує його свободу).

-Сьогодні у нас в гостях Гекльберрі Фінн. Прошу взяти у нього інтерв’ю.

-У чому Том Сойєр схожий на Гекльберрі Фінна? Яким його бачить містечко?

Том:

- не був Зразковим Хлопчиком,  «поганець» (тітка Поллі);

- розбишака;

- хлопчисько, «в ньому наче біс сидить»;

- сирота.

Сьогодні у нас в гостях Том Сойєр. Прошу взяти у нього інтерв’ю.

-  Томе, як тобі вдається зовсім в простому, буденному бачити незвичайне?

- Які в тебе стосунки з Гекі Фінном?

- Як ви вважаєте, образи Тома і Гека протиставлені чи зіставлені?

(Автор зіставляє своїх героїв, у них все схоже, крім свободи).

  • Що ж для хлопців найважливіше, найцінніше?

(Свобода, гра, таємниці, пригоди, пошуки скарбів, слава, визнання).

  •                   Ми вже звикли до того, що Том у стосунках з усіма хлопцями прагне бути лідером. Хто головує у даному разі? Том чи Гек?

(Вони як справжні друзі, поступаються одне одному. Їхні стосунки будуються на взаємоповазі і довірі).

-З якого епізоду автор починає демонструвати читачам пригоди друзів? Чому саме з нього?

(Із епізоду на кладовищі. Мета: виводити бородавки за допомогою дохлого кота і нечистої сили (зовнішня), а справжня – слава).

-Коли події перестають бути грою і пригодою?

(Тоді, коли хлопці стали свідками вбивства, злякалися, побачили страшну підступність індіанця Джо).

-Скажіть, коли  за яких обставин змінилося у містечку ставлення городян до «розбишаки» і «поганця» Тома?

(Коли на суді захистив Мафа Поттета). (Том знову став славнозвісним героєм – утіхою старих і предметом заздрості малих», його авторитет зростає вже не тільки серед людей, а й серед дорослих).

-Чи залишився Гекі Фінн назавжди для городян відщепенцем і волоцюгою?

(Ні. Він врятував життя вдові Дуглас і теж став героєм в очах мешканців містечка).

-Що це за торбинки?

-Як ви гадаєте, що більше приваблювало хлопців, сам скарб чи його пошуки?

Обговорення у формі навчального діалогу:

-Де шукали скарб?

-Яким чином?

-Чи розчарували їх невдачі?

-Чи змінились їхні життєві цінності?

-Чи стали багатими джентльменами Том Сойєр і Гекльберрі Фінн. Статечними жителями містечка?

-За якої умови Гек погодився повернутися із «діжки» до осоружної вдови Дуглас?

V. Підсумок уроку. 

Розкриваючи загадку дружби Тома і Гека автор подав нам головні цінності життя дітей.

Ще раз назвімо найважливіші з них:

Дружба, порядність, добро, гра, пригоди, здатність прийти на допомогу, свобода.

VІ. Домашнє завдання: Прочитати останній розділ твору.

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
1 березня 2020
Переглядів
2757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку