Конспект уроку: "Загальна характеристика водоростей. Зелені водорості"

Про матеріал
Конспект уроку з біології для 6 класу за темою: "Різноманітність рослин". Стане в пригоді вчителям біології при викладанні уроку про зелені водорості. Урок проходить у формі ігрової подорожі, де діти відвідують різні зупинки та ознайомлюються з характеристикою та особливостями водоростей.
Перегляд файлу

Тема уроку: «Загальна характеристика водо­ростей.

                    Зелені водорості»

 

Мета: ознайомити учнів з особливос­тями будови та процесів життєді­яльності водоростей;  дати характеристику відділу Зелені во­дорості; формувати вміння і на­вички порівняння об'єктів при­роди; виховувати увагу, спостережливість, охайність,    розвивати вміння працювати з підручни­ком; здійснювати екологічне ви­ховання

Обладнання: таблиці до теми, ілюстра­ції із зображенням, презентація «Хламідомонада. Багатоклітинні зелені водорості».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Основні поняття і терміни: талом (слань), альгологія, спори, водо­рості, хроматофор, фітопланктон.

                                                   ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

     Розминка

   Життя продовжується. Ми знову зі­бралися на уроці біології. Ми такі схо­жі й такі різні!

 Різні за статтю.

Ми схожі, бо люди, ми різні, бо осо­бистості, наше різноманіття — це умо­ва життя, це умова еволюції. А з чого ж починався процес еволюції на на­шій планеті? Які організми з’явилися найпершими? Де зародилося життя на Землі?

  На ці та всі інші запитання ми почуємо  відповідь на сьогоднішньому уроці.

  В біології, для дослідження та вивчення живих організмів застосовують такі методи:

  • Метод спостереження
  • Порівняльно – описовий метод
  • Метод дослідження
  • Експериментальний метод

Ми використаємо на уроці метод дослідження. А вивчати рослини і здійснювати дослідження  без подорожей та екскурсій неможливо, тому ми сьогодні на уроці біології здійснимо заочну подорож в невідоме Царство. В те Царство, де володарем  всіх живих організмів є Богиня Флора.

II. Актуалізація опорних знань

  • Діти, а які ви знаєте Царства живої природи?
  • А в якому із цих Царств володарює  Богиня Флора?

 

Дійсно так! Це Царство - Рослини. В цьому Царстві ми познайомимось з найдавнішими рослинами  планети. Розглянемо їх зовнішню будову та процеси  життєдіяльності.

Богиня Флора своє  Царство закрила на сім замків і нікого не пускає. Пускає лише в тому разі, коли учні  дадуть відповіді на її запитання. А відповіді   стануть тими ключами, які відкриють ці замки.

    Замок№1

Яка  будова рослини?

    Замок№2

Яка основна функція кореня?

    Замок№3

Для чого призначені листки?

     Замок№4

Яка будова квітки? Які функції  вона виконує?

     Замок№5

Якими способами розмножуються рослини?

     Замок№6

Що таке подвійне запліднення?

    Замок№7

Що таке запилення? Які види запилення ви знаєте?

 

Відповівши на ці запитання,  ми можемо розпочати подорож в Царство Рослини.

А як ви думаєте, діти, яке Царство  Рослини? Що воно собою являє?

Так! Дійсно різноманітне, красиве і приваблююче…(показ слайдів на комп’ютері)

 

Всі рослини дуже різноманітні. І тому групуються у Відділи:

          Відділ   Водорості

          Відділ   Мохоподібні

          Відділ   Папоротеподібні

          Відділ   Плауноподібні

          Відділ   Голонасінні

          Відділ  Покритонасінні

А познайомимось ми з особливостями будови та процесами життєдіяльності Водоростей.

 

III. Оголошення теми і мети уроку

IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Наша подорож  складається з таких зупинок:

   1 зупинка   - Історична

   2 зупинка  -  Біологічна

   3 зупинка – Анатомічна

   4 зупинка – Фізіологічна

   5 зупинка -  Альгологічна

   6  зупинка – Краплинки – цікавинки

 

             1 зупинка   - Історична

Розповідь учителя

Водорості — найдавніша група рослин на Землі, які зявилися близько 800 млн. років тому. Ці рослини появились у воді і були одноклітинні. Потім з часом зявилися  багатоклітинні.

Водорості насичували воду киснем. Що забезпечувало життя  тваринним організмам.

 

         2 зупинка  -  Біологічна

1.Розповідь учителя

Відомо близько 50 тис. видів цих організмів. Водорості надзвичайно різноманітні: серед них відомі одноклітинні. Багатоклітинні та колоніальні. Розміри від мікроскопічних до десятки метрів.

 Водорості поширені у водному середовищі, на стовбурах дерев та у грунті.

В залежності від зовнішньої будови і забарвлення водорості поділяють на Зелені, Бурі, Червоні і Діатомові.

 

       3 зупинка – Анатомічна

Вивчаючи будову водоростей, можна зробити такі висновки:

  •  У водоростей тіло не розчленоване на органи і називається сланню.
  • Всі водорості мають клітинну будову: одноклітинні, колоніальні і багатоклітинні.
  • Клітинні стінки в них утворені целюлозою і пектином, легко ослизнюються.
  • У цитоплазмі водоростей знаходиться ядро і хроматофор (один або декілька).
  • Хроматофори – це пластиди, різноманітної форми, зеленого кольору.
  • Розміри водоростей від мікроскопічних до десятки метрів.
  • Крім хлорофілу у клітинах водоростей знаходяться й інші пігменти. Що надають їм різного кольору.

 

      4 зупинка – Фізіологічна

  • Водорості здатні до фотосинтезу
  • У водоростей відсутні корені та провідні тканини, тому поживні речовини поглинаються крізь оболонки окремих клітин
  • Окремі клітини водоростей здійснюють і газообмін
  • Розмножуються водорості статевим, нестатевим та вегетативним способами
  • Водорості вступають в симбіоз з іншими організмами (мутуалізм, паразитизм)
  • В життєвому циклі водоростей відбувається чергування двох поколінь - спорофіту і гаметофіту

 

      5 зупинка -  Альгологічна

На цій зупинці більш  глибше ознайомимось із особливостями будови та процесами життєдіяльності Зелених водоростей

  • Зелені водорості поширені в прісних, солоних водоймах. Мешкають у зволожених ділянках суходолу, знаходили цих рослин на снігу та льоду
  • Одні представники водоростей можуть плавати у товщі води, інші – можуть бути прикріплені до дна водойм.
  • В клітинах цих водоростей переважає пігмент хлорофіл та запасається крохмаль
  • Представниками Зелених водоростей є: хламідомонада, хлорела, хара,  уклотрикс і спірогіра

 

2.Робота з підручником (мал.. 130)

Учитель: Діти роздивіться будову зеленої одноклітинної водорості хламідомонади.

 

  • Яка будова цієї водорості?

 

     Будова водорості:

  • Складається з однієї клітини
  • В клітині водорості є 2 скоротливі вакуолі, які регулюють тиск  в середині клітини
  • В клітині є одне велике ядро
  • В цитоплазмі є зелений хлоропласт, форма якого нагадує чашу
  • Біля хлоропласта є світлочутливе вічко. Яке сприймає світло

 

Процеси життєдіяльності

  • За способом живлення водорості  автотрофи (в хлоропластах на світлі  відбувається фотосинтез)
  • Через нестачу світла хламідомонада живиться поглинаючи поживні речовини через оболонку клітини
  • Хламідомонада розмножується статевим і нестатевим способами
  • Рухається за допомогою джгутиків

 6  зупинка – Краплинки – цікавинки

  • Наука, що вивчає водорості, назива­ється альгологією. Це давня наука, яка за нашого часу дуже розвинула­ся. В Україні є кілька альгологічних центрів — в Одесі, Севастополі, Хар­кові, Києві.
  • Чи знаєте ви, що найбільш швид­коросла рослина — водорість хлоре­ла. Під час дослідів хлорела за добу збільшувала свою масу в 3 тисячі ра­зів. При цьому поглиналася величезна кількість вуглекислого газу й виділя­лося багато кисню. Вміст вітаміну С в хлорелі майже такий самий, яку ли­моні, білка — у чотири рази більше, ніж у пшениді. Хлорела — рекордсмен щодо врожайності між культурними рослинами. З одного гектара площі можна дістати понад 40 тонн сухого концентрату.
  • Водорості вживають в їжу
  • З червоних водоростей отримують агар – агар, який використовують в кондитерській промисловості
  • З бурих водоростей  виготовляють йод, вітаміни
  • Органічний мул з водоростей використовують як добриво
  • Масове розмноження водоростей призводить до цвітіння води
  • З діатомових водоростей виготовляють вибухівку

 

V. Узагальнення і систематизація знань

 

1. Дати відповіді на запитання

• Що таке альгологія?

• Які організми називають водоростями?

• Чому водорості належать до нижчих рослин?

• Які особливості будови тіла водоростей?

• Як розмножуються водорості?

• За якою ознакою і на які відділ поділяють водорості?

• Запропонуйте гіпотези про те чому водорості існують лиш у водному середовищі.

 

2. Завдання «Заповни клітинки»

Запитання

• Спосіб живлення водоростей. (Автотрофний)

Наука, що вивчає водорості. (Альгологія)

• Нестатеве покоління у життєвому циклі рослин. (Спорофіт)

• Клітина, що утворюється внаслі­док злиття двох гамет. (Зигота)

Тіло водорості. (Талом)

Спеціалізована клітина нестате­вого розмноження. (Спора

а

в

т

0

т

Р

 

Ф

н

и

й

 

 

а

л

ь

г

 

л

0

г

і

я

 

с

п

0

р

0

ф

і

т

 

 

 

3

и

г

т

а

 

 

 

 

т

а

л

 

м

 

 

 

 

 

 

с

п

 

р

а

 

 

3. Вправа «Закінчи речення»

• Хламідомонада через оболонку вбирає... (поживні речовини і воду)

• Хлоропласт у хламідомонади має форму... (чаші)

• На світлі у хроматофорі в проце­сі...(фотосинтезу)  утворюється... (крохмаль) і виділяється...(кисень)

 • Хламідомонада під час дихання    вбирає... (кисень) і виділяє...(вуглекислий газ)

 

4. Вправа «Німий малюнок»

   Запишіть, що зображено під кожною цифрою  

(Рис хламідомонади)

5.Виправи помилки Незнайка

Тіло водоростей складається з кореня  і пагона з листками.

Водорості бувають тільки багатоклітинні. Ростуть переважно на суходолі у зволожених  місцях. Водорості розмножуються вегетативним способом. 

Живлення відбувається за допомогою вбирання поживних речовин коренем.

 

VI. Підсумок уроку

VII. Домашнє завдання

Вивчити текст параграфа  35-36      За ба­жанням: підготувати повідомлення про Бурі, Червоні та Діатомові во­дорості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

0

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

0

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

0

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2019
Переглядів
2489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку