Види дитячого конструювання. ТЕХНІЧНЕ з будівельних матеріалів. з деталей конструкторів. з крупних блоків. комп’ютерне конструювання. із залишкових матеріалів (прищіпки, трубочки для коктейлю, пластиковий посуд, пластикові кришечки тощо)ХУДОЖНЄ з паперу. з природних матеріалів. комп’ютерне конструювання. із залишкових матеріалів (прищіпки, трубочки для коктейлю, пластиковий посуд, пластикові кришечки тощо)
Конструювання за зразком. Варіанти завдань для різних вікових груп. Молодша група: зразок – «Будинок»; завдання – побудуй такий самий, але вищий. Середня група: зразок – «Гірка»; завдання – побудуй гірку з двома скатами. Старша група: зразок – «Міст»; завдання – побудуй міст через річку, якою ходить водний транспорт.
Завдання для педагогів (робота в підгрупах по 2-3-4 чоловіка)Варіанти завдань зі спорудження площинних об’єктів: продовж ряд (червоний трикутник, зелений овал, синій круг, червоний трикутник, зелений овал,…); склади на дошці візерунок з різнокольорових гумок;склади об’єкт із геометричних фігур, використовуючи площинні геометричні фігури;склади задану фігуру з математичних головоломок – «Піфагор», «Листочок», «Танграм», «Колумбові яйце», «Монгольська гра» тощо; склади геометричні фігури з лічильних паличок або трубочок для коктейлю – два трикутника з п’яти паличок; три трикутника із семи паличок; два прямокутника з п’яти паличок тощо.
Варіанти завдань на творче сприймання та вільне конструювання:«Кружечки» - дорослий пропонує дитині два кружечки з білого цупкого картону. Завдання: назвати якомога більше уявних предметів, речей тощо.«Ляпки» - дорослий пропонує дитині розглянути ляпки фарбами різних кольорів та форм (6 шт.). Завдання: уяви, що це може бути?«Кривульки» - намальована на аркуші паперу неперервна заплутана лінія. Завдання: знайти в цих кривульках образи різних предметів та зафарбувати (обвести) їх олівцями різних кольорів. Графічні завдання типу «Домалюй квадрат», «Домалюй трикутник», «Лінії», «Неіснуюча істота», «Місто (дім, машина) майбутнього» тощо. Конструювання з природного матеріалу. Завдання: використовуючи різні природні матеріали, створити образ-конструкцію за задумом упродовж певного часу.«Сюжет» - конструювання із засушеного листя, стебел рослин. Завдання: скласти сюжетне зображення із сухих листків різних дерев. Дати назву композиції. Мозаїка з гальки (насіння).«Місто з піску».«Сервіруємо стіл». Завдання: з готових геометричних фігур різних розмірів (круг, квадрат, прямокутник, трапеція, овал) + білий аркуш паперу викласти сервіровку стола.«Мозаїка».«Геометричний конструктор». Завдання: з картонних геометричних фігур різних за розміром та кольором скласти площинні зображення за задумом. Конструювання з готових форм (коробки з-під взуття, пластикові пляшки, сірникові коробки тощо). Орігамі.
Емоційна насиченість занять з конструювання за рахунок збагачення їх художніми текстами, обігрування різних ситуацій, використання нетрадиційних матеріалів. Використання методу проблемного спілкування в процесі конструювання. («Як ти вважаєш, якщо…», «Якщо зробити ось так, що буде?», «Як потрібно поставити (повернути) цю деталь, щоб отримати таку фігуру, як на малюнку?» тощо). Поступове збільшення рівня самостійності у процесі конструювання:відтворення об’єкту, повторюючи за вихователем весь процес конструювання;відтворення об’єкту , повторюючи процес побудови у пам’яті, але є можливість звернутися за допомогою до вихователя (кількість запитань можна обмежити заздалегідь);самостійне відтворення вже готового об’єкту (завдання типу «Зроби такий самий»);виконання творчих завдань – завдання пропонуються без зразка, дитина працює за уявленням, але має дотримуватися заданих умов, скажімо, « побудуй високий будинок» або «побудуй гараж для цієї машини».4. Якщо конструювання захопило дитину, не слід переривати її творчу діяльність.5. Слід заохочувати ігрову діяльність з виготовленими конструкціями.
Використані першоджерела. Базовий компонент дошкільної освіти. Методичні рекомендації до БКДО. Журнал «Вихователь – методист» № 5, 2011 р., ст. Організація конструювання з дошкільниками», ст. 26 – 32. Журнал «Дошкільне виховання» №5, 2010 р., ст. «Конструювання як засіб розвитку творчості дошкільників», ст. 10-13. Журнал «Вихователь – методист» № 5, 2014 р.