Контроль читання мовчки
Шарль Перро
Химерні бажання
Одному бідному лісорубові так набридло дрова рубати та з лісу їх тягати, що він не один уже раз лаяв усіх тих злих і добрих чарівниць за їхню байдужість до його долі. (30 сл.)
От стоїть він якось у лісі, нарубавши чималу в'язку дрівцят, і своїм звичаєм нарікає на долю: скільки вже років він злидарює, а ніхто ніколи ще не виконав жодного його бажання! (30 сл.)
А слід сказати, що хоч добра у нього було мало, зате бажань – дівати нікуди.
Він би, наприклад, не відмовився стати могутнім принцом та із золотих тарілок щодня фазанів їсти...
Отож стоїть він, бурмоче щось собі під ніс та потилицю чухає. (40 сл.)
Раптом навкруги все потемніло, пронісся по лісу страшенний вітер, загуркотів грім, та так загуркотів, що у лісоруба в очах потемніло.
Потім звідкілясь блиснуло яскраве світло; замружив очі лісоруб, а як розплющив їх, то так і завмер з переляку. (38 сл.)
Дивиться – перед ним стоїть чарівниця, в руках у неї звиваються сліпучі блискавки, а в очах палає справжній вогонь. Затремтів лісоруб од жаху, впав на коліна і став пробачення благати.
Нічого йому, мовляв, не треба, і долею своєю він цілком задоволений, тільки б лишила його живим ця непрошена гостя. (48 сл.)
Подивилася на лісоруба чарівниця та й мовить:
– Не бійся, чоловіче добрий. Я з'явилася лише тому, що ти мені добряче набрид своїми безкінечними наріканнями. Ну, та гаразд, хай буде по-твоєму. Слухай мене уважно. Я даю тобі можливість сказати три свої бажання, і всі вони будуть виконані. Але раджу тобі добре подумати, перш ніж їх казати. (54 сл.)
Тут знову загуркотів грім, замиготіли блискавки, затремтіла земля, і чарівниця зникла у високості.
Коли лісоруб опам'ятався, то схопив в'язку дрівцят і чимдуж побіг з лісу, не чуючи під собою ніг. (30 сл.)
«Ну, – думав він, – тепер уже я покажу, на що здатний!» Прибіг він у свою хижу. Кинув в'язанку на долівку та й гукає до жінки:
– Ану, люба моя Фаншон, запалюй швидше грубу! Ми тепер з тобою багаті... Чого це ти рота роззявила?
Та й розповів усе, як було.(47 сл.)
Жінка прямо танцює по хаті з радощів – ото щастя привалило! Проте була вона дуже завбачлива, а тому надумала скористатися з свого щастя якнайкраще.
– Слухай–но, Блезе, – мовила вона чоловікові, – відкладімо наші бажання на завтра, а сьогодні як слід обміркуймо, що саме нам треба побажати.
– Можна й так, – каже лісоруб. (48сл.)
( Всього - 365 слів)
Тести
1. Хто є автором даного твору?
а) Г.К. Андерсен;
б) брати Грімм;
в) Ш. Перро;
г) В. Дісней.
2. Кого звинувачував лісоруб у своїй бідності?
а) свою дружину;
б) короля;
в) злих чарівниць;
г) злих і добрих чарівниць.
3. Що було в руках незнайомки
а) чарівна паличка;
б) блискавки;
в) огонь;
г) квіти.
4. Незнайомка з’являється перед лісорубом тому що:
а) пажаліла його;
б) він був віруючою людиною;
в) лісоруб набрид їй своїми безкінечними наріканнями;
г) йому потрібна була допомога.
5. Визначте жанр даного твору
а) народна казка;
б) літературна казка;
в) оповідання;
г) легенда.
6. Синонімом до слова «химерний» є:
а) справжній;
б) можливий;
в) недосяжний;
г) дивовижний.
Критерії оцінювання читання мовчки
1. Перевіряються здатність учня:
а) читати незнайомий текст із належною швидкістю, розуміти й запам’ятовувати після одного прочитування:
- фактичний зміст,
- причинно-наслідкові зв'язки;
- тему і основну думку;
- виражально-зображувальні засоби прочитаного твору;
б) давати оцінку прочитаному.
Перевірка вміння читати мовчки здійснюється фронтально за одним із варіантів.
Варіант перший.: учні читають незнайомий текст від початку до кінця (при цьому фіксується час, витрачений кожним учнем на читання з метою визначення швидкості). Потім учитель пропонує серію запитань. Школярі повинні вислухати кожне запитання, варіанти відповідей на нього, вибрати один з них і записати лише його номер поряд із номером запитання.
Варіант другий: учні одержуть видруковані запитання та варіанти відповідей на них і відзначають “галочкою” правильний з їхнього погляду варіант.
У 5 класі учням пропонують 6 запитань за текстом з чотирма варіантами відповідей, у 6-12 класах – 12 запитань з чотирма варіантами відповідей.
Запитання повинні торкатися фактичного змісту тексту, його причинно-наслідкових зв’язків, окремих мовних особливостей (переносне значення слова, виражальні засоби мови тощо), відображених у тексті образів (якщо є), висловлення оцінки прочитаного.
2. Матеріал для контрольного завдання: незнайомі учням тексти художнього стилю, типів жанрів мовлення, що включають монологічне та діалогічне мовлення (відповідно до вимог програми для кожного класу).
Текст добирається таким чином, щоб учні, які мають порівняно високу швидкість читання, витрачали на нього не менше 1-2 хвилини часу і були нормально завантажені роботою.
Обсяг текстів для контрольного завдання визначається так:
Клас |
Обсяг тексту для читання мовчки |
|
художнього стилю |
інших стилів |
|
5-й |
360-450 слів |
300-360 слів |
6-й |
450-540 слів |
360-420 слів |
7-й |
540-630 слів |
420-480 слів |
8-й |
630-720 слів |
480-540 слів |
9-й |
720-810 слів |
540-600 слів |
10-й |
810-900 слів |
600-660 слів |
11-й |
900-990 слів |
660-720 слів |
12-й |
990-1000 слів |
720-800 слів |
2. Одиниця контролю: відповіді учнів на запитання тестового характеру, складені за текстом, що запропонований для читання, та швидкість читання.
3. Оцінювання.
Оцінювання читання мовчки здійснюється за двома параметрами: розуміння прочитаного та швидкість читання. Розуміння прочитаного виявляється за допомогою тестової перевірки: правильна відповідь на кожне із 6 запитань оцінюється двома балами, а кожне із 12 запитань оцінюється одним балом (наприклад, вибір правильних відповідей на 12 запитань дає 12 балів).
Швидкість читання мовчки по класах оцінюється із урахуванням таких норм:
Клас |
Швидкість читання мовчки (слів за хвилину) |
5-й |
100 – 150 |
6-й |
110 – 180 |
7-й |
120 – 210 |
8-й |
130 – 240 |
9-й |
140 – 270 |
10-й |
150 – 300 |
11-й |
160 – 330 |
12-й |
170 – 360 |
Швидкість читання при виведенні бала за цей вид мовленнєвої діяльності враховується таким чином: бали 7-12 може одержати лише той учень, швидкість читання у якого не нижча, ніж мінімальний показник у нормативах для відповідного класу. Той, хто не виконує зазначених норм, одержує на два бали менше. Наприклад: за вибір 10 правильних відповідей учень 7 класу повинен одержати 10 балів; але якщо він читає зі швидкістю, меншою 120 слів за хвилину, то йому виставляється не 10, а 8 балів.
У цілому оцінювання здійснюється з огляду на те, що за цей вид мовленнєвої діяльності учень може одержати від 1 балу (за сумлінну роботу, яка ще не дала задовільного результату) до 12 балів (за правильні відповіді на запитання тестового характеру та належну швидкість читання). У тому разі, коли учень з певних причин не виконав роботу, він має пройти перевірку додатково з тим, щоб одержати відповідний бал.