Тема: Контрольний докладний переказ розповідного тексту художнього стилю
Мета:на основі здобутих знань про будову тексту формувати в учнів основні текстотворчі вміння:визначати тему та головну думку тексту, мікротеми тексту у процесі складання його плану.самостійно добирати адекватні змістові виражальні засоби мови, усно відтворювати вихідний текст-зразок,поєднуючи різні типи мовлення та правильно, грамотно відтворювати на письмі; уточнювати й збагачувати словниковий запас учнів,розвивати логічне й образне мислення,пам’ять,увагу ; виховувати повагу до тварин.
Очікувані результати: учні вміють переказувати почуту розповідь з елементами опису тварин; самостійно складати план до твору; використовувати мовні засоби звязку між реченнями в тексті; правильно і послідовно будувати текст.
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми,мети і завдань уроку.
Інтелектуальна розминка.
Епітет – художнє означенн, яке дає образну характеристику предиета.
Порівняння – це тропи, у яких пояснення одного предмета подають за допомогою іншого, подібного до нього.
Метафора – це слово, або вираз, що вткористовують у переносному значенні.
Слово вчителя. Докладні перекази ставлять своєю метою передавати зміст оповідання, уривка чи епізоду повністю (без пропуску окремих деталей), послідовно (не порушуючи порядку дій) і правильно (точно називаючи імена, факти, окремі назви). Цей вид переказів привчає учнів уважно слухати текст, намагатися запам'ятати деталі, назви, чітко уяснити всі місця твору. Для детальних переказів добирають оповідання або окремі епізоди з творів, які носять закінчений характер.
ІІ.Підготовка до роботи над переказом.
ІІІ.Читання тексту переказу
Михайло Чабанівський
ВІРНИЙ
(оповідання)
Те, що того ранку побачив Ігор у сусідньому дворі, дуже схвилювало його. Маленький хлопчик такого ж віку, як і він сам, стьобав прутиком рябе цуценя, тягаючи його по саду за шнурок, звали хлопця Тимко. Собача жалібно скиглило, падало, переверталося на траві, намагаючись встигати за своїм довгоногим мучителем.
— Нащо мучиш? – сказав Ігор. - Краще віддай мені...
— Бери, — погодився рудий хлопчик і подав Ігореві шнурок.
Вірний, ось як він назве цуценя! Вірний, Вірний... Йому так сподобалася назва собаки, що він навіть засміявся.
Минув тиждень, і Вірного вже не можна було впізнати. Шерсть його заблищала, вирівнялася, ноги витягайся, стали пружними і рівними. Лише вуха, як і раніш, звисали на самі очі, завдаючи клопоту цуценяті.
З ранку до пізнього вечора Ігор не розлучався з своїм цуценям, ходив з ним до лісу, в крамницю, куди мати посилала за сірниками чи сіллю, купатися на річку, навіть в аптеку.
Вірний ночував у своїй затишній хатці, але кожного ранку, як тільки Ігор виходив з кімнати, щеня завжди зустрічало його радісним помахуванням хвоста, кидалося до ніг і качалося по траві.
Завдання:
Вірний - який заслуговує довір’я; постійний у своїх поглядах і почуттях; відданий.
Крамниця - підприємство чи заклад роздрібної торгівлі. Складові крамниці: торговельний зал або кілька залів для обслуговування покупців, каса, підсобні приміщення, де приймають, зберігають і готують до продажу товари; адміністративно-побутові й технічні приміщення.
Стьобав - бити кого-небудь або вдаряти по чому-небудь чимсь гнучким; хльостати, шмагати.
1. Розпочався черговий ранок
2. Розмова хлопців
3. Новий друг
4. Час проведений разом
5. Характер Вірного
4. Повторне читання тексту
5. Написати детальний переказ на чернетці.
6. Редагування переказів.
7.Запис в контрольний зошит.
Підсумок
Домашнє завдання. Намалюйте малюнки до тексту переказу