Контрольна робота
Синтаксична норма Варіант 1
І рівень
1. Відокремлений додаток є в реченні
А Тут ліс гойдав м’яку небесну синь у міцних руках – у бурштиновім гіллі.
Б Мислячий, вічно неспокійний, Довженко жив інтенсивним, напруженим духовним життям.
В Крім ставка, зберігся ще й колодязь.
Г Нація – це народ, свідомий своєї історичної долі.
Д Ми, співаки, - головний інструмент оркестру.
2. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова…, навігатор показує, що найбільш … відстань до …352 … .
Граматично правильним буде рядок
А Сергіє, коротка, Херсона, кілометри
Б Сергію, коротша, Херсона, кілометра
В Сергіє, коротка, Херсону, кілометри
Г Сергію, коротка, Херсона, кілометри
3.Орфографічну помилку допущено в рядку
А преболючий, премудрий, претихлий
Б применшений, превисоко, преосвященство
В предорого, придорожний, придніпровський,
Г пригірклий, приносити, причинити.
4. На перший склад падає наголос у слові
А нести
Б живопис
В ненависть
Г запонка
5. Граматичну помилку допущено в рядку
А балакуче какаду Б смачне капучино
В красивий поні Г багатолюдне Токіо
Д нова СТО
6. Однакова кількість букв і звуків у кожному слові рядка
А здається, терпляче, більярд
Б фляга, чекання, кузня
В почекати, єдність, перевіряють
Г жайворонок, пеньок, доля
ІІ рівень
7. Доберіть приклад до кожного виду односкладного речення.
Вид односкладного речення
1 означено-особове |
Приклад речення А З двох бід вибирають меншу. Б Зачекайте тут кілька хвилин. В Ніжні сутінки. Вечір. Г У двері несподівано постукали. Д Сьогодні свято. |
8. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення
Відокремлений член речення 1 означення 2 додаток 3 обставина 4 прикладка (різновид означення) |
Приклад речення А Забувши мову України, забули ви усе святе. Б Я - планета, не відкрита ніким. В Дитина,як година, і добра, і погана. Г Усе на світі безмежне, крім кордонів між державами. Д У мене є товариші - вірні книжки, добрі. |
ІІІ рівень
9. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)?
В Україні є три свята, (1) покликані привернути увагу спільноти (2)до (3)нашої мови (4)та культури: День української писемності та мови, День слов’янської писемності та культури й Міжнародний день рідної мови.
А дієприкметник
Б прикметник
В сполучник
Г прийменник
Д займенник
10. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире |
Приклад |
1 тире при відокремл.означенні |
А Я усміхнусь — і все навкруг сміється. |
2 тире складносурядному реченні |
Б Печаль пече — гаряча і нестримна. |
3 тире при однорідних членах речення |
В Для гордої і владної душі життя і воля — на горі високій. |
4 тире між підметом і присудком |
Г Непереможна безборонність — твій меч єдиний і єдиний щит. |
|
Д На річці, у лісі, на полі — усюди німа тиша. |
ІV рівень
12. Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього.
(1) Основою мовленнєвої культури, безумовно, є грамотність, тобто дотримання загальноприйнятих норм у користуванні лексичними, фонетичними, морфологічними, синтаксичними, і стилістичними засобами мови.(2) Але цим поняття мовленнєвої культури не вичерпується. (3)Мовлення має бути не тільки правильним, а й лексично-багатим, синтаксично різноманітним. (4)Для того, щоб цього досягти, вслухайтеся в живе мовлення, вдумливо читайте політичну, художню, наукову літературу, звертаючи при цьому увагу на вживання окремих слів, на особливо вдалі висловлювання, на побудову речень, користуйтеся словниками.
1. Орфографічну помилку допущено в слові речення
А першого Б другого В третього Г четвертого
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому Б другому В третьому Г четвертому
3. У називному відмінку в тексті вжито слово
А мови Б культури В мовлення
Г висловлювання
4.Дієприслівниковий зворот є у реченні
А першому Б другому В третьому Г четвертому
5. Вставне слово в першому реченні можна замінити синонімічним
А без сумніву Б уявіть собі В мабуть
Г чого доброго
Контрольна робота
Синтаксична норма Варіант 2
І рівень
1. Вставне слово є в реченні (розділові знаки пропущено)
А Навіть сьогодні він не прийшов.
Б Він ще й не таке може розповісти.
В На щастя і любов я маю право
Г І справді оптимізм невід’ємна риса трудового народу.
Д Знала я дочко за ними принаймні три чесноти.
2. Орфографічну помилку допущено в рядку
А єпископ, пріоритет, чипси, косинус
Б апеляція, ванна, колектив, Голландія
В оригінальний, консерваторія, асистент, іррегулярний
Г брутто, манна, апарат, іллюзія
3.Помилку допущено в рядку
А Василь—Васильович, Василівна
Б Анатолій—Анатолійович, Анатоліївна
В Геннадій—Геннадійович, Геннадівна
Г Ілля—Ілліч, Іллівна
Д Хома—Хомич, Хомівна
4. Редагування потребує словосполучення
А далекий Сибір Б нове таксі
В глибоке Онтаріо Г сильний нежить
Д кумедне поні
5. На другий склад падає наголос у слові
А котрий Б кропива
В курятина Г лате
6. Спрощення відбувається в усіх словах рядка
А проїз..ний, пристрас..ний, контрас..ний
Б чес..ний, мес..ник, студен..ський
В облас..ний, фігурис..ці, доблес..ний
Г ровес..ник, перехрес..ний, гіган..ський
Д плюс..нути, щас..ливий, капос..ний
ІІ рівень
7. Доберіть приклад до кожного виду односкладного речення.
Вид односкладного речення 1 означено-особове 2 неозначено-особове 3 узагальнено-особове 4 безособове
|
Приклад А Морозом вікна позамуровано. Б Батьків не вибирають. В Коло воріт — мальви. Г Для добрих друзів відчиняю дім. Д Присвистують, притупують, ще пустяться в танець. |
8. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена.
Відокремлений член речення 1 означення 2 додаток 3 обставина 4 прикладка (різновид означення)
|
Приклад речення А Багато хто, входячи у вельможі, виходять із людей. Б Збентежений з такої зустрічі, хлопець ледве не випустив хлібини. В Хлопець досить успішно написав НМТ, у тому числі з української мови. Г У кутку стояло декілька горшків, мішок борошна та кілька колод дерева. Д Досвідчений учитель, він завжди ретельно готувався до проведення уроків. |
ІІІ рівень
9.З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Щодня ми реалізуємо себе, (І)виявляючи своє ставлення (2)до навколишнього світу, і найповніше, (3)найглибше (4)цей процес відбувається в мовленні під час повсякденного спілкування.
1 виявляючи А дієприслівник
2 до Б прикметник
3 найглибше В займенник
4 цей Г прийменник
Д прислівник
10.Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире 1 тире в безсполучниковому складному реченні 2 тире в неповному реченні 3 тире між підметом і присудком 4 тире при однорідних членах речення
|
Приклад А Кінь біжить – земля дрижить. Б Кобра – отруйна змія. В Чай, лавровий лист, мигдаль, хурма – усе було в моєму потертому портфелі. Г Посеред степу – скирта соломи. Д Відберіть у людини мову - і вона здичавіє. |
ІV рівень
Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього.
(1) На території Волиньської області біля старовинного Оконська, розташоване ще одне дуже цікаве озеро з надзвичайною водою.(2) У самому центрі озера б’є вода з двох … джерел. (3) Кожне з них утворює на його дзеркальній поверхні чашоподібні заглиблення, із яких постійно вилітають грудочки крейди. (4)Температура води в озері не змінюється протягом усього року. (5)Про це диво природи серед місцевого населення ходить багато легенд.
1. Орфографічну помилку допущено в слові речення
А першого Б другого В третього Г четвертого
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому Б другому В третьому Г четвертому
3. У називному відмінку в тексті вжито слово
А області Б озера В поверхні Г температура
4.Складнопідрядним реченням є
А перше Б третє В четверте Г п’яте
5. На місці крапок у другому реченні має бути слово
А дужих Б могутніх В потужних Г відчутних
Контрольна робота
Синтаксична норма Варіант 3
І рівень
1.Літеру с треба писати на місці крапок у всіх словах рядка
А …коротити, ро…кинутися, …худнути
Б бе…карний, …цілити, …характеризований
В …ясувати, ро…бити, …коротити
Г …палахнути, …тягти, …фотографувати
Випадок уживання тире 1 перед узагальнювальним словом 2 між підметом і присудком 3 при відокремленій прикладці 4 у безсполучниковому реченні
|
Приклад А Серце твоє – маленький будинок на неосяжній холодній землі. Б Де ті думки – золоті кораблі? В Війнув вітер –каштани впали на брук. Г Рушник надає хаті затишності, а найперше – національного характеру. Д Сором, досада, злість – усе разом прийшло йому в голову. |
2. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова…, навігатор показує, що найбільш … відстань до …352 … .
Граматично правильним буде рядок
А Сергіє, коротка, Херсона, кілометри
Б Сергію, коротша, Херсона, кілометра
В Сергіє, коротка, Херсону, кілометри
Г Сергію, коротка, Херсона, кілометри
3.Орфографічну помилку допущено в рядку
А преболючий, премудрий, претихлий
Б применшений, превисоко, преосвященство
В предорого, придорожний, придніпровський,
Г пригірклий, приносити, причинити.
4. На перший склад падає наголос у слові
А нести
Б живопис
В ненависть
Г запонка
5. Граматичну помилку допущено в рядку
А балакучий какаду Б смачне капучино
В красива поні Г багатолюдне Токіо
Д нова СТО
6. Однакова кількість букв і звуків у кожному слові рядка
А здається, терпляче, більярд
Б фляга, чекання, кузня
В почекати, єдність, перевіряють
Г жайворонок, пеньок, доля
ІІ рівень
7. Доберіть приклад до кожного виду односкладного речення.
Вид односкладного речення
1 означено-особове |
Приклад речення А З двох бід вибирають меншу. Б Зачекайте тут кілька хвилин. В Ніжні сутінки. Вечір. Г У двері несподівано постукали. Д Сьогодні свято. |
8. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення
Відокремлений член речення 1 означення 2 додаток 3 обставина 4 прикладка (різновид означення) |
Приклад речення А Забувши мову України, забули ви усе святе. Б Я - планета, не відкрита ніким. В Дитина,як година, і добра, і погана. Г Усе на світі безмежне, крім кордонів між державами. Д У мене є товариші - вірні книжки, добрі. |
ІІІ рівень
9. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)?
(1) Спинившись (2) край поглибленого мороком рівчака, вони дивились на (3) той бік його, де темними велетнями височились купи дерев, (4) завмерлих у лячному безгомінні.
А прийменник
Б дієприкметник
В дієприслівник
Г займенник
Д іменник
10. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
ІV рівень
12. Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього.
(1) Основою мовленнєвої культури, безумовно, є грамотність, тобто дотримання загальноприйнятих норм у користуванні лексичними, фонетичними, морфологічними, синтаксичними, і стилістичними засобами мови.(2) Але цим поняття мовленнєвої культури не вичерпується. (3)Мовлення має бути не тільки правильним, а й лексично-багатим, синтаксично різноманітним. (4)Для того, щоб цього досягти, вслухайтеся в живе мовлення, вдумливо читайте політичну, художню, наукову літературу, звертаючи при цьому увагу на вживання окремих слів, на особливо вдалі висловлювання, на побудову речень, користуйтеся словниками.
1. Орфографічну помилку допущено в слові речення
А першого Б другого В третього Г четвертого
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому Б другому В третьому Г четвертому
3. У називному відмінку в тексті вжито слово
А мови Б культури В мовлення
Г висловлювання
4.Дієприслівниковий зворот є у реченні
А першому Б другому В третьому Г четвертому
5. Вставне слово в першому реченні можна замінити синонімічним
А без сумніву Б уявіть собі В мабуть
Г чого доброго
Контрольна робота
Синтаксична норма Варіант 4
І рівень
1. Однакова кількість букв і звуків у кожному слові рядка
А прощання, дивишся, земля
Б мелодія, безсмертя, ряска
В хворостняк, свято, галявина
Г юність, ательє, щедрість
Д джміль, історія, криниця
2. Орфографічну помилку допущено в рядку
А єпископ, пріоритет, чипси, косинус
Б апеляція, ванна, колектив, Голландія
В оригінальний, консерваторія, асистент, іррегулярний
Г брутто, манна, апарат, іллюзія
3.Помилку допущено в рядку
А Василь—Васильович, Василівна
Б Анатолій—Анатолійович, Анатоліївна
В Геннадій—Геннадійович, Геннадівна
Г Ілля—Ілліч, Іллівна
Д Хома—Хомич, Хомівна
4. Редагування потребує словосполучення
А далекий Сибір Б нове таксі
В глибоке Онтаріо Г сильний нежить
Д кумедне поні
5. На другий склад падає наголос у слові
А котрий Б кропива
В курятина Г лате
6. Спрощення відбувається в усіх словах рядка
А проїз..ний, пристрас..ний, контрас..ний
Б чес..ний, мес..ник, студен..ський
В облас..ний, фігурис..ці, доблес..ний
Г ровес..ник, перехрес..ний, гіган..ський
Д плюс..нути, щас..ливий, капос..ний
ІІ рівень
7. Доберіть приклад до кожного виду односкладного речення.
Вид односкладного речення
1 означено-особове |
Приклад речення А Хай подумають і вирішать. Б Люблю це. В Нова книга, придбана сьогодні. Г Шануй батька й матір свою. Д Квіти у вазі. |
8. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена.
Відокремлений член речення 1 означення 2 додаток 3 обставина 4 прикладка (різновид означення)
|
Приклад речення А Багато хто, входячи у вельможі, виходять із людей. Б Збентежений з такої зустрічі, хлопець ледве не випустив хлібини. В Хлопець досить успішно написав НМТ, у тому числі з української мови. Г У кутку стояло декілька горшків, мішок борошна та кілька колод дерева. Д Досвідчений учитель, він завжди ретельно готувався до проведення уроків. |
ІІІ рівень
9.З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
(1)Тільки (2)де-не-де сновигали (3)втомлені діти, (4)збираючи гіркі й дрібні черешні.
А прислівник
Б дієприкметник
В дієприслівник
Г прикметник
Д частка
10.Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Умова вживання тире
1 тире в безсполучниковому реченні |
Приклад речення А Пташка красива своїм пір’ям, а людина — своїм знанням. Б Вдихати вітер України - найвище щастя на землі. В Часом над горами встає веселка — різнобарвний стовп світла. Г Соловей співає — серце завмирає. Д З туману винирнули дві плями фар - і за мить машина була біля мене. |
ІV рівень
Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього.
(1) На території Волиньської області біля старовинного Оконська, розташоване ще одне дуже цікаве озеро з надзвичайною водою.(2) У самому центрі озера б’є вода з двох … джерел. (3) Кожне з них утворює на його дзеркальній поверхні чашоподібні заглиблення, із яких постійно вилітають грудочки крейди. (4)Температура води в озері не змінюється протягом усього року. (5)Про це диво природи серед місцевого населення ходить багато легенд.
1. Орфографічну помилку допущено в слові речення
А першого Б другого В третього Г четвертого
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому Б другому В третьому Г четвертому
3. У називному відмінку в тексті вжито слово
А області Б озера В поверхні Г температура
4.Складнопідрядним реченням є
А перше Б третє В четверте Г п’яте
5. На місці крапок у другому реченні має бути слово
А дужих Б могутніх В потужних Г відчутних