Контрольна робота з української мови. Синтаксична норма (тестові завдання у форматі НМТ).

Про матеріал
Мета контрольної роботи: перевірити рівень засвоєння учнями змісту основних понять вивчених тем з української мови, а також сформованість умінь застосовувати набуті знання під час виконання завдань у тестовій формі (підготовка до складання тесту у форматі НМТ).
Перегляд файлу

Контрольна робота

Синтаксична норма Варіант 1

І рівень

1. Відокремлений додаток є в реченні

А Тут ліс гойдав м’яку небесну синь у міцних руках – у бурштиновім гіллі.

Б Мислячий, вічно неспокійний, Довженко жив інтенсивним, напруженим духовним життям.

В Крім ставка, зберігся ще й колодязь.

Г Нація – це народ, свідомий своєї історичної долі.

Д Ми, співаки, - головний інструмент оркестру.

2. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова…, навігатор показує, що найбільш … відстань до …352 … .

Граматично правильним буде рядок

А Сергіє, коротка, Херсона, кілометри 

Б Сергію, коротша, Херсона, кілометра

В Сергіє, коротка, Херсону, кілометри  

Г Сергію, коротка, Херсона, кілометри

3.Орфографічну помилку допущено в рядку

А преболючий, премудрий, претихлий

Б применшений, превисоко, преосвященство

В предорого, придорожний, придніпровський,

Г пригірклий, приносити, причинити.

4. На перший склад падає наголос у слові

А нести  

Б живопис  

В ненависть  

Г запонка

5. Граматичну помилку допущено в рядку

А балакуче какаду          Б смачне капучино

В красивий поні              Г багатолюдне Токіо 

Д нова СТО

6. Однакова кількість букв і звуків у кожному слові рядка

А здається, терпляче, більярд   

Б фляга, чекання, кузня

В почекати, єдність, перевіряють  

Г жайворонок, пеньок, доля

ІІ рівень

7. Доберіть приклад до кожного виду односкладного речення.

Вид односкладного речення

1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 називне

Приклад речення

А З двох бід вибирають меншу.

Б Зачекайте тут кілька хвилин.

В Ніжні сутінки. Вечір.

Г У двері несподівано постукали.

Д  Сьогодні свято.

8. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення

Відокремлений член речення

1 означення

2 додаток

3 обставина

4 прикладка (різновид означення)

Приклад речення

А  Забувши мову України, забули ви усе святе.

Б Я - планета, не відкрита ніким.

В Дитина,як година, і добра, і погана.

Г Усе на світі безмежне, крім кордонів між державами.

Д У мене є товариші - вірні книжки, добрі.

ІІІ рівень

9. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)?

В Україні є три свята,  (1) покликані привернути увагу спільноти  (2)до (3)нашої мови   (4)та культури: День української писемності та мови, День слов’янської писемності та культури й Міжнародний день рідної мови.

А дієприкметник

Б прикметник
В сполучник   

Г прийменник  

Д займенник 

10. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

Випадок уживання тире

                     Приклад

1 тире при відокремл.означенні

А Я усміхнусь — і все навкруг сміється.

2 тире складносурядному реченні

Б Печаль пече — гаряча і нестримна. 

3 тире при однорідних членах  речення

В Для гордої і владної душі життя і воля — на горі високій.

4 тире між підметом і присудком          

Г Непереможна безборонність —  твій меч єдиний і єдиний щит.

 

Д На річці, у лісі, на полі — усюди німа                                                 тиша.

 

ІV рівень

12. Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього.

       (1) Основою мовленнєвої культури, безумовно, є грамотність, тобто дотримання загальноприйнятих норм у користуванні лексичними, фонетичними, морфологічними, синтаксичними, і стилістичними засобами мови.(2) Але цим поняття мовленнєвої культури не вичерпується. (3)Мовлення має бути не тільки правильним, а й лексично-багатим, синтаксично різноманітним. (4)Для того, щоб цього досягти,  вслухайтеся в живе мовлення, вдумливо читайте політичну, художню, наукову літературу, звертаючи при цьому увагу на вживання окремих слів, на особливо вдалі висловлювання, на побудову речень, користуйтеся словниками.

1. Орфографічну помилку допущено в слові  речення 

А першого   Б другого  В третього   Г четвертого

2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А першому   Б другому  В третьому   Г четвертому

3. У називному відмінку в тексті вжито слово

А мови  Б культури       В мовлення 

Г висловлювання

4.Дієприслівниковий зворот є у реченні

А першому   Б другому  В третьому   Г четвертому

5. Вставне слово в першому реченні можна замінити синонімічним

А без сумніву    Б уявіть собі        В мабуть 

Г чого доброго

 

 

                                      

 

 

 

Контрольна робота

Синтаксична норма Варіант 2

І рівень

1. Вставне слово є в реченні (розділові знаки пропущено)

А Навіть сьогодні він не прийшов.  

Б Він ще й не таке може розповісти.

В На щастя і любов я маю право  

Г  І справді оптимізм  невід’ємна риса трудового народу.

Д Знала я дочко за ними принаймні три чесноти.

2. Орфографічну помилку допущено в рядку

А єпископ, пріоритет, чипси, косинус

Б  апеляція, ванна, колектив, Голландія 

В оригінальний, консерваторія, асистент, іррегулярний

Г брутто, манна, апарат, іллюзія

3.Помилку допущено в рядку

А Василь—Васильович, Василівна  

Б Анатолій—Анатолійович, Анатоліївна

В Геннадій—Геннадійович, Геннадівна

Г Ілля—Ілліч, Іллівна
Д  Хома—Хомич, Хомівна

4. Редагування потребує словосполучення

А далекий Сибір     Б нове таксі

В глибоке Онтаріо  Г сильний нежить

Д кумедне поні

5. На другий склад падає наголос у слові

А котрий  Б кропива  

В курятина                   Г лате 

6. Спрощення відбувається в усіх словах рядка

А проїз..ний, пристрас..ний, контрас..ний

Б чес..ний, мес..ник, студен..ський

В облас..ний, фігурис..ці, доблес..ний

Г ровес..ник, перехрес..ний, гіган..ський

Д плюс..нути, щас..ливий, капос..ний

 

ІІ рівень

7. Доберіть приклад до кожного виду односкладного речення.

Вид односкладного речення

1  означено-особове

2  неозначено-особове

3 узагальнено-особове

4  безособове

 

Приклад

А  Морозом вікна позамуровано.

Б  Батьків не вибирають.

В  Коло воріт — мальви.

Г  Для добрих друзів відчиняю дім.

Д  Присвистують, притупують, ще пустяться в танець.

8.  Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена.

Відокремлений член речення

1 означення

2 додаток

3 обставина

4 прикладка (різновид означення)

 

Приклад речення

А Багато хто, входячи у вельможі, виходять із людей.

Б Збентежений з такої зустрічі, хлопець ледве не випустив хлібини.

В Хлопець досить успішно написав НМТ, у тому числі з української мови.

Г У кутку стояло декілька горшків, мішок борошна та кілька колод дерева.

Д Досвідчений учитель, він завжди ретельно готувався до проведення уроків.

ІІІ рівень

9.З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово). Щодня ми реалізуємо себе, (І)виявляючи своє ставлення (2)до навколишнього світу, і найповніше, (3)найглибше (4)цей процес відбувається в мовленні під час повсякденного спілкування.

1 виявляючи                  А дієприслівник 

2 до                                 Б прикметник

3 найглибше                  В займенник

4 цей                               Г прийменник

                                        Д прислівник

10.Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

Випадок уживання тире

1 тире в безсполучниковому складному реченні

2 тире в неповному реченні

3 тире між підметом і присудком

4 тире при однорідних членах речення

 

Приклад

А  Кінь біжить – земля дрижить.

Б  Кобра – отруйна змія.

В Чай, лавровий лист, мигдаль, хурма – усе було в моєму потертому портфелі.

Г  Посеред степу – скирта соломи.

Д  Відберіть у людини мову - і вона здичавіє.

ІV рівень

Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього.

(1) На території Волиньської області  біля старовинного Оконська, розташоване ще одне  дуже цікаве озеро з надзвичайною водою.(2) У самому центрі озера б’є вода з двох … джерел. (3) Кожне з них утворює на його дзеркальній поверхні чашоподібні заглиблення, із яких постійно вилітають грудочки крейди. (4)Температура води в озері не змінюється протягом усього року. (5)Про це диво природи серед місцевого населення ходить багато легенд.

1. Орфографічну помилку допущено в слові  речення 

А першого   Б другого  В третього   Г четвертого

2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А першому   Б другому  В третьому   Г четвертому

3. У називному відмінку в тексті вжито слово

А області  Б озера  В поверхні  Г температура

4.Складнопідрядним реченням є

А перше   Б третє  В четверте   Г п’яте

5. На місці крапок у другому  реченні має бути слово 

А дужих  Б могутніх  В потужних  Г відчутних

 

 

 

 

 

Контрольна робота

Синтаксична норма Варіант 3

І рівень

1.Літеру с треба писати на місці крапок у всіх словах рядка

А …коротити, ро…кинутися, …худнути

Б  бе…карний, …цілити, …характеризований

В …ясувати, ро…бити, …коротити

Г …палахнути, …тягти, …фотографувати

Випадок уживання тире

1 перед узагальнювальним словом

2 між підметом і присудком

3 при відокремленій прикладці

4 у безсполучниковому реченні

 

Приклад

А Серце твоє – маленький будинок на неосяжній холодній землі.

Б Де ті думки – золоті кораблі?

В Війнув вітер –каштани впали на брук.

Г Рушник надає хаті затишності, а найперше – національного характеру.

Д Сором, досада, злість – усе разом прийшло йому в голову.

2. Прочитайте речення, у якому пропущено окремі слова…, навігатор показує, що найбільш … відстань до …352 … .

Граматично правильним буде рядок

А Сергіє, коротка, Херсона, кілометри 

Б Сергію, коротша, Херсона, кілометра

В Сергіє, коротка, Херсону, кілометри  

Г Сергію, коротка, Херсона, кілометри

3.Орфографічну помилку допущено в рядку

А преболючий, премудрий, претихлий

Б применшений, превисоко, преосвященство

В предорого, придорожний, придніпровський,

Г пригірклий, приносити, причинити.

4. На перший склад падає наголос у слові

А нести  

Б живопис  

В ненависть  

Г запонка

5. Граматичну помилку допущено в рядку

А балакучий какаду          Б смачне капучино

В красива поні              Г багатолюдне Токіо 

Д нова СТО

6. Однакова кількість букв і звуків у кожному слові рядка

А здається, терпляче, більярд   

Б фляга, чекання, кузня

В почекати, єдність, перевіряють  

Г жайворонок, пеньок, доля

ІІ рівень

7. Доберіть приклад до кожного виду односкладного речення.

Вид односкладного речення

1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 називне

Приклад речення

А З двох бід вибирають меншу.

Б Зачекайте тут кілька хвилин.

В Ніжні сутінки. Вечір.

Г У двері несподівано постукали.

Д  Сьогодні свято.

8. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення

Відокремлений член речення

1 означення

2 додаток

3 обставина

4 прикладка (різновид означення)

Приклад речення

А  Забувши мову України, забули ви усе святе.

Б Я - планета, не відкрита ніким.

В Дитина,як година, і добра, і погана.

Г Усе на світі безмежне, крім кордонів між державами.

Д У мене є товариші - вірні книжки, добрі.

ІІІ рівень

9. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)?

(1) Спинившись (2) край поглибленого мороком рівчака, вони дивились на (3) той бік його, де темними велетнями височились купи дерев, (4) завмерлих у лячному безгомінні.

А прийменник
Б дієприкметник
В дієприслівник

Г займенник
Д іменник

10. Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

 

ІV рівень

12. Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього.

       (1) Основою мовленнєвої культури, безумовно, є грамотність, тобто дотримання загальноприйнятих норм у користуванні лексичними, фонетичними, морфологічними, синтаксичними, і стилістичними засобами мови.(2) Але цим поняття мовленнєвої культури не вичерпується. (3)Мовлення має бути не тільки правильним, а й лексично-багатим, синтаксично різноманітним. (4)Для того, щоб цього досягти,  вслухайтеся в живе мовлення, вдумливо читайте політичну, художню, наукову літературу, звертаючи при цьому увагу на вживання окремих слів, на особливо вдалі висловлювання, на побудову речень, користуйтеся словниками.

1. Орфографічну помилку допущено в слові  речення 

А першого   Б другого  В третього   Г четвертого

2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А першому   Б другому  В третьому   Г четвертому

3. У називному відмінку в тексті вжито слово

А мови  Б культури       В мовлення 

Г висловлювання

4.Дієприслівниковий зворот є у реченні

А першому   Б другому  В третьому   Г четвертому

5. Вставне слово в першому реченні можна замінити синонімічним

А без сумніву    Б уявіть собі        В мабуть 

Г чого доброго

 

 

                                      

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота

Синтаксична норма Варіант 4

І рівень

1. Однакова кількість букв і звуків у кожному слові рядка

А прощання, дивишся, земля  

Б мелодія, безсмертя, ряска

В хворостняк, свято, галявина  

Г юність, ательє, щедрість

Д джміль, історія, криниця

2. Орфографічну помилку допущено в рядку

А єпископ, пріоритет, чипси, косинус

Б  апеляція, ванна, колектив, Голландія 

В оригінальний, консерваторія, асистент, іррегулярний

Г брутто, манна, апарат, іллюзія

3.Помилку допущено в рядку

А Василь—Васильович, Василівна  

Б Анатолій—Анатолійович, Анатоліївна

В Геннадій—Геннадійович, Геннадівна

Г Ілля—Ілліч, Іллівна
Д  Хома—Хомич, Хомівна

4. Редагування потребує словосполучення

А далекий Сибір     Б нове таксі

В глибоке Онтаріо  Г сильний нежить

Д кумедне поні

5. На другий склад падає наголос у слові

А котрий  Б кропива  

В курятина                   Г лате 

6. Спрощення відбувається в усіх словах рядка

А проїз..ний, пристрас..ний, контрас..ний

Б чес..ний, мес..ник, студен..ський

В облас..ний, фігурис..ці, доблес..ний

Г ровес..ник, перехрес..ний, гіган..ський

Д плюс..нути, щас..ливий, капос..ний

ІІ рівень

7. Доберіть приклад до кожного виду односкладного речення.

Вид односкладного речення

1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 називне

Приклад речення

А  Хай подумають і вирішать.

Б  Люблю це.

В  Нова книга, придбана сьогодні.

Г  Шануй батька й матір свою.

Д  Квіти у вазі.

8.  Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена.

Відокремлений член речення

1 означення

2 додаток

3 обставина

4 прикладка (різновид означення)

 

Приклад речення

А Багато хто, входячи у вельможі, виходять із людей.

Б Збентежений з такої зустрічі, хлопець ледве не випустив хлібини.

В Хлопець досить успішно написав НМТ, у тому числі з української мови.

Г У кутку стояло декілька горшків, мішок борошна та кілька колод дерева.

Д Досвідчений учитель, він завжди ретельно готувався до проведення уроків.

ІІІ рівень

9.З’ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

 

(1)Тільки (2)де-не-де сновигали (3)втомлені діти, (4)збираючи гіркі й дрібні черешні.

А прислівник   

Б дієприкметник
В дієприслівник   

Г прикметник
Д частка

10.Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

Умова вживання тире

1 тире в безсполучниковому реченні
2 тире між підметом і присудком
3 тире при відокремленій прикладці
4 тире на місці пропущеного члена речення

Приклад речення

А Пташка красива своїм пір’ям, а людина — своїм знанням.

Б Вдихати вітер України - найвище щастя на землі.

В Часом над горами встає веселка — різнобарвний стовп світла.

Г Соловей співає — серце завмирає.

Д З туману винирнули дві плями фар -  і за мить машина була біля мене.

ІV рівень

Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього.

(1) На території Волиньської області  біля старовинного Оконська, розташоване ще одне  дуже цікаве озеро з надзвичайною водою.(2) У самому центрі озера б’є вода з двох … джерел. (3) Кожне з них утворює на його дзеркальній поверхні чашоподібні заглиблення, із яких постійно вилітають грудочки крейди. (4)Температура води в озері не змінюється протягом усього року. (5)Про це диво природи серед місцевого населення ходить багато легенд.

1. Орфографічну помилку допущено в слові  речення 

А першого   Б другого  В третього   Г четвертого

2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А першому   Б другому  В третьому   Г четвертому

3. У називному відмінку в тексті вжито слово

А області  Б озера  В поверхні  Г температура

4.Складнопідрядним реченням є

А перше   Б третє  В четверте   Г п’яте

5. На місці крапок у другому  реченні має бути слово 

А дужих  Б могутніх  В потужних  Г відчутних

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Назаренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня
Переглядів
1619
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку