Календарно-тематичне планування уроків біології 7 та 8 класів за оновленою програмою 2017 року.
Біологія 7 клас: Підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Л. І. Остапченко [та ін.]. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.: іл.
Біологія 8 клас: Підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Н. Ю. Матяш [та ін.]. – Київ: Генеза, 2016. – 288 с.: іл.
Контрольних робіт - 2
Лабораторних досліджень – 5
Практичних робіт – 8
Тематичних атестацій - 5
Проектів - 4
КАЛЕНДАРНО -ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ уроків біології у 7 - му класі, складено відповідно до програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Біологія: Підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Л. І. Остапченко [та ін.]. – Київ: Генеза, 2015. – 256 с.: іл.
(70 год – 2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)
№ п\п |
Дата запланована ---------------- Дата проведення |
Зміст уроку
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
Вступ (4 години) |
||||
|
|
Тварина - живий організм
|
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин; описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції; характеризує: - типи живлення: автотрофний та гетеротрофний; порівнює: - клітини тварин, рослин, грибів оперує термінами: - тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм називає: - середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин; - ознаки тваринної клітини; - тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції; пояснює: - відмінності тварин від рослин та грибів висловлює судження: - щодо значення знань про тварин у природі та житті людини НЗЛ Підприємливість і фінансова грамотність (орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив) |
§1 |
|
|
Основні відмінності тварин від рослин та грибів. Особливості живлення тварин.
|
§2 |
|
|
|
Будова тварин: клітини, тканини.
|
§3 |
|
|
|
Будова тварин: органи та системи органів. |
§4 |
|
Тема 1. Різноманітність тварин (26 год) |
||||
|
|
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо). |
розпізнає: характеризує: - пристосування тварин до життя у воді; - пристосування тварин до життя на суходолі; - пристосування тварин до життя у ґрунті; - пристосування тварин до польоту; - пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих); установлює зв’язок - між будовою тварин і способом життя; вдосконалює уміння - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; дотримується правил - особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами оперує термінами: - вид, безхребетні, хордові називає:
- середовища існування та способи життя тварин; - рідкісні види тварин України та свого краю; наводить приклади:
- тварин зазначених груп; - видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хворобвисловлює судження: - щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини; - щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я; робить висновок: - особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя НЗЛ Здоров’я і безпека (орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
|
§5 |
|
|
Кишковопорожнинні (особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿. |
§6 |
|
|
|
Кільчасті черви ﴾особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿ Лабораторні дослідження: зовнішньої будови та руху кільчастих червів (на прикладі дощового черв’яка або трубочника); |
§7 |
|
|
|
Членистоногі |
§8 |
|
|
|
Членистоногі: Ракоподібні ﴾особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿ |
§9 |
|
|
|
Членистоногі: Павукоподібні ﴾особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿ |
§10 |
|
|
|
Членистоногі: Комахи. ﴾особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿ Практична робота 1. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя в комах. |
§11 - 12 |
|
|
|
Молюски ﴾особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿ Лабораторні дослідження: будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків. |
§13 |
|
|
|
Паразитичні черви гельмінти. |
§14 |
|
|
|
Паразитичні та кровосисні членистоногі |
§15 Підготуватися до узагальнюючого уроку |
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Вступ. Різноманітність тварин ч.1» |
|
|
|
|
Риби, особливості будови, спосіб життя. |
§16 |
|
|
|
Риби, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини |
§17 |
|
|
|
Амфібії. ﴾особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿ |
§18 |
|
|
|
Рептилії. ﴾особливості будови, способу життя, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини﴿ |
§19 |
|
|
|
Птахи, особливості будови. |
§20 |
|
|
|
Птахи, спосіб життя. Практична робота 2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у представників різних екологічних груп птахів. |
§21 |
|
|
|
Птахи, різноманітність, роль у природі та значення в житті людини |
§22 |
|
|
|
Ссавці особливості будови, спосіб життя. |
§23 |
|
|
|
Різноманітність ссавців: яйцекладні, сумчасті, комахоїдні, рукокрилі |
§24 |
|
|
|
Різноманітність ссавців: гризуни, зайцеподібні, копитні |
§25 |
|
|
|
Різноманітність ссавців: хижі, китоподібні |
§26 |
|
|
|
Різноманітність ссавців: примати |
§27 |
|
|
|
Практична робота 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. |
Підготуватися до представлення проекту |
|
|
|
Міні-проект
|
Підготуватися до узагальнюючого уроку |
|
|
|
Контрольна робота з теми «Різноманітність тварин ч.2» |
|
|
Тема 2. Процеси життєдіяльності тварин (16 год) |
||||
|
|
Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. |
розрізняє (на зображеннях): - системи органів тварин; - типи симетрії тіла тварин; - типи кровоносної системи; - типи розвитку тварин; характеризує: - різноманітність травних систем тварин; - транспорт речовин у тварин різних груп; - радіальну та двобічну симетрії тіла; - способи пересування тварин; - різноманітність покривів тіла тварин; - особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин; - форми розмноження, запліднення тварин; - прямий та непрямий розвиток; порівнює: - органи та системи органів в різних груп тварин; - прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення); дотримується правил: - роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням; вдосконалює уміння: - порівнювати, робити висновки оперує термінами: - живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток робить висновок: - ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовує: взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями
називає: - органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення; - основні функції крові та типи кровоносних систем; - види скелета; - типи симетрії тіла; - органи чуття; - форми розмноження; - статеві клітини; - типи розвитку; пояснює: - значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму |
§28 |
|
|
Різноманітність травних систем. |
§29 |
|
|
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання. |
§30 |
|
|
|
Транспорт речовин у тварин. Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції. Практична робота 4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
|
§31 |
|
|
|
Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.
|
§32 |
|
|
|
Опора і рух. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин. |
§33 |
|
|
|
Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Практична робота 5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин. |
§34 |
|
|
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції. Лабораторні дослідження: особливостей покривів тіла тварин; |
§35 |
|
|
|
Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин. Практична робота 6. Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях). |
§36 |
|
|
|
Органи чуття, їх значення. |
§37 |
|
|
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин. Статеві клітини та запліднення. |
§39 |
|
|
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). |
§40 |
|
|
|
Періоди та тривалість життя тварин Лабораторні дослідження: визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб). |
§41 Підготуватися до представлення проекту |
|
|
|
Міні-проект
|
Підготуватися до узагальнюючого уроку |
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин» |
|
|
Тема 3. Поведінка тварин (орієнтовно 10 год) |
||||
|
|
Поведінка тварин, методи її вивчення. Лабораторні дослідження: спостереження за поведінкою тварин (вид визначається вчителем). |
розпізнає (за описом та відеоматеріалами): - форми поведінки тварин; - типи угруповань тварин; характеризує: - біологічне значення вродженої та набутої поведінки; - форми поведінки; спостерігає та описує: - поведінку тварин; планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх оперує термінами: - інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція називає: - методи вивчення поведінки тварин; - форми поведінки тварин; - угруповання тварин; наводить приклади: - міграцій тварин; - способів орієнтування тварин; - використання тваринами знарядь праці; пояснює: - зміни поведінки тварин з віком; - циклічні зміни поведінки робить висновок про: - пристосувальне значення поведінки в житті тварин; виявляє: - ціннісне ставлення до тварин НЗЛ Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин)
|
§42 |
|
|
Вроджена і набута поведінка. |
§43 |
|
|
|
Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин. |
§44 |
|
|
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна. |
§45 |
|
|
|
Репродуктивна поведінка (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), |
§46 |
|
|
|
Територіальна поведінка |
§47 |
|
|
|
Соціальна поведінка. Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі. Практична робота 8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео-матеріалами або описом). |
§48 |
|
|
|
Комунікація тварин. |
§49 |
|
|
|
Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення. Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. |
§50 Підготуватися до представлення проекту |
|
|
|
Міні-проект
|
Підготуватися до узагальнюючого уроку |
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Поведінка тварин» |
|
|
Тема 4. Організми і середовище існування (орієнтовно 6 год) |
||||
|
|
Поняття про екосистему та чинники середовища. |
описує: - передачу енергії в екосистемі;
характеризує: визначає: - роль організмів як компонентів екосистеми оперує термінами: - екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України називає:
- чинники середовища існування; висловлює судження: - щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі; усвідомлює значення: - етичного ставлення до природи та її охорони; виявляє: - ціннісне ставлення до живої природи; оцінює: - стан заповідних територій України та свого краю Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони) Громадянська відповідальність (орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави)
|
§51 |
|
|
Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі. Екологічна етика. |
§52 |
|
|
|
Співіснування організмів в угрупованнях. Вплив людини та її діяльності на екосистеми. |
§53 |
|
|
|
Червона книга України. |
§54 |
|
|
|
Природоохоронні території. |
§54 Підготуватися до представлення проекту |
|
|
|
Міні-проект |
|
|
Узагальнення (орієнтовно 2 год) |
||||
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи |
|
С. 245 - 248 |
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи (продовження) |
С. 248 - 250 |
|
|
|
Контрольна робота з тем «Організми і середовище існування. Узагальнення» |
|
|
|
|
Екскурсія Різноманітність тварин свого краю. |
|
|
|
|
Екскурсія Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні |
|
|
|
|
Резерв |
|
|
|
|
Резерв |
|
|
|
|
Резерв |
|
|
Контрольних робіт - 2
Лабораторних досліджень – 11
Лабораторних робіт – 1
Тематичних атестацій - 7
Дослідницький практикум - 5
Проектів - 4
КАЛЕНДАРНО -ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ уроків біології у 8 - му класі, складено відповідно до програми затвердженої Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Підручник: Біологія: Підруч. для 8-го кл. загальноосвіт. навч. закл./ Н. Ю. Матяш [та ін.]. – Київ: Генеза, 2016. – 288 с.: іл.
(70 год – 2 год на тиждень, з них 6 год – резервні)
№ п\п |
Дата запланована ---------------- Дата проведення |
Зміст уроку
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Домашнє завдання |
ВСТУП (2 год) |
||||
|
|
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи дослідження організму людини. |
виявляє ознаки: - біологічної та соціальної сутності людини в людських спільнотах оперує термінами: - біосоціальна природа людининазиває: - науки, які вивчають людину; пояснює: - місце людини в системі органічного світу; - особливості біологічної природи людини та її соціальної сутності; характеризує:
- методи дослідження організму людинивисловлює судження: виявляє ставлення: - щодо значення знань про людину для збереження її здоров’я НЗЛ Громадянська відповідальність (націлює на усвідомлення відповідальності за власне життя і здоров’я своє та оточуючих) Здоров’я і безпека (зорієнтовує на формування в учнів розуміння, що здоров’я — найвища особистісна й суспільна цінність) |
|
|
|
Значення знань про людину для збереження її здоров’я. |
§4 |
|
ТЕМА 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (7 год) |
||||
|
|
Організм людини як біологічна система |
розпізнає: - органи та системи органів людини; - типи тканин організму людини (на малюнках, фотографіях, мікропрепаратах); установлює взаємозв’язок: - між будовою тканин і виконуваними функціями; порівнює та зіставляє - органи й системи органів в організмі людини й інших організмах; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнаннямоперує термінами: - тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова, гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга називає: - тканини, органи та фізіологічні системи організму людини; - частини рефлекторної дуги; характеризує:
- клітинну будову організму людини; - будову нейрона; - шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі; наводить приклади: - різновидів тканин; - органів, фізіологічних систем; пояснює: - відмінності між нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму НЗЛ Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями: - організму людини як цілісної та відкритої біологічної системи; - значення регуляторних систем для забезпечення повноцінного функціонування організму людини) |
§1 |
|
|
Різноманітність клітин організму людини. Тканини. Лабораторне дослідження: ознайомлення з препаратами тканин людини |
§2 |
|
|
|
Органи. Фізіологічні системи. |
§3 |
|
|
|
Поняття про механізми регуляції. Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга. |
|
|
|
|
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони. |
|
|
|
|
Імунна регуляція |
|
|
|
|
Узагальнення знань з тем Вступ. Організм людини як біологічна система |
|
|
ТЕМА 2. ОПОРА ТА РУХ (7 год.) |
||||
|
|
Значення опорно-рухової системи, її будова та функції. |
розпізнає (на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі): - скелет людини і ссавців.
застосовує знання для:
дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнаннямоперує термінами: - скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинаміявисловлює судження про: - роль рухової активності для збереження здоров’я; - вплив фізичних вправ на розвиток скелетних м’язів оцінює: - важливість надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи називає: - частини опорно-рухової системи; - відділи скелета;
- види кісток;
- особливості скелета людини, зумовлені прямоходінням;
характеризує: пояснює: - значення фізичних вправ для правильного формування скелету та м’язів; - вплив способу життя на утворення і розвиток скелета. наводить приклади: - статичної та динамічної роботи НЗЛ Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення значення рухової активності для збереження фізичного здоров’я людини; на дотримання правил безпечного поводження під час катання на роликах, ковзанах, лижах, скейтах, сноубордах, велосипедах та при використанні різноманітного спортивного приладдя) |
§28 |
|
|
Кістки, хрящі. З’єднання кісток Лабораторне дослідження мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової тканин; |
§29 |
|
|
|
Огляд будови скелета. |
§30 |
|
|
|
Функції та будова скелетних м’язів |
§31 |
|
|
|
Робота м’язів. Втома м’язів. Основні групи скелетних м’язів. Лабораторне дослідження розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й навантаження на розвиток втоми. |
§32 |
|
|
|
Розвиток опорно-рухової системи людини з віком. |
§34 |
|
|
|
Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи. Профілактика порушень опорно-рухової системи. Проект (тематика за вибором учителя) |
§33 |
|
ТЕМА 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ (5 год.) |
||||
|
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини — основна властивість живого. Дослідницький практикум Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту тіла. |
застосовує знання для: - аналізу харчового раціону; - складання харчового раціону відповідно до енергетичних витрат організмуоперує термінами: - обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміниназиває: - компоненти їжі наводить приклади: - вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних) характеризує:
- склад харчових продуктів; - обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини; - харчові й енергетичні потреби людини
пояснює: НЗЛ Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення значення збалансованого харчування для збереження здоров’я людини) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на формування в учнів розуміння прав споживача, які передбачають запровадження обов’язкового маркування якісного складу харчових продуктів |
§5 |
|
|
Харчування й обмін речовин. Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів. |
§6 |
|
|
|
Харчові та енергетичні потреби людини |
§7 |
|
|
|
Проект Збалансоване харчування |
|
|
|
|
Узагальнення знань з тем Опора та рух. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі людини |
|
|
ТЕМА 4. ТРАВЛЕННЯ (4 год) |
||||
|
|
Значення травлення. Система органів травлення. |
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - елементи зовнішньої будови зубів; спостерігає та описує: - дію ферментів слини на крохмаль; застосовує знання для: - профілактики захворювань зубів; - профілактики захворювань органів травлення, харчових отруєнь оперує термінами: - травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти, всмоктуванняназиває:
- органи травної системи; - хвороби органів травлення; характеризує: - функції органів травлення; - будову та функції зубів; - процеси ковтання, травлення, всмоктування; - регуляцію травлення; наводить приклади:
- ферментів;
- роль травних ферментів;
- значення зубів у травленні;
- негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння; НЗЛ Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: - усвідомлення важливості дотримання гігієни харчування; профілактики захворювань зубів та інших органів травної системи; небезпеки харчових отруєнь; - розуміння негативного впливу на травлення алкогольних напоїв і тютюнопаління) |
§8 |
|
|
Процес травлення: ковтання, перистальтика, всмоктування. Лабораторні дослідження зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями). Дослідницький практикум Дія ферментів слини на крохмаль |
§9,10 |
|
|
|
Регуляція травлення. |
§11 |
|
|
|
Харчові розлади та їх запобігання. |
§12 |
|
ТЕМА 5. ДИХАННЯ (5 год) |
||||
|
|
Значення дихання. Система органів дихання. |
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): - газообмін у легенях і тканинах; встановлює взаємозв’язок: будови та функцій органів дихання;
застосовує знання для: - дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень називає:
- етапи дихання;
- хвороби органів дихання;
- процес утворення голосу та звуків мови; - процеси вдиху та видиху;
- життєву ємність легень; пояснює:
- значення дихання; НЗЛ Здоров’я і безпека (зорієнтовує на розуміння негативного впливу тютюнопаління й забрудненого повітря на дихання та здоров’я людини) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на усвідомлення учнями важливості підтримання чистоти повітря в громадських місцях, зокрема необхідність провітрювання класних кімнат) |
§13 |
|
|
Газообмін у легенях і тканинах. |
§14 |
|
|
|
Дихальні рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів |
§15 |
|
|
|
Профілактика захворювань дихальної системи |
§16 |
|
|
|
Контрольна робота з тем Травлення. Дихання. |
|
|
ТЕМА 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (8 год) |
||||
|
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз. Кров, її склад та функції. Лімфа
|
оперує термінами: - внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина), еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг, артеріальний тиск, імунітетназиває: - склад внутрішнього середовища; - склад і функції крові, лімфи; - кровоносні судини; - фактори, які впливають на роботу серцево-судинної системи; - види імунітету; - органи, що беруть участь у забезпеченні імунітету;
характеризує:
- зсідання крові як захисну реакцію організму;
- імунні реакції організму;
- будову та роботу серця; - лімфообіг; пояснює: - взаємозв’язок будови та функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця; - значення лімфи, тканинної рідини; - роль внутрішнього середовища в життєдіяльності організму людини;
- правила надання першої допомоги при кровотечахрозпізнає (на малюнках, фотографіях): - органи кровообігу; - елементи будови серця; порівнює: будову артерій, вен і капілярів; - вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний) імунітет; розрізняє: - види кровотеч;
спостерігає та описує:
- надання першої допомоги при кровотечах; - вимірювати пульс; дотримується правил: - роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; - виконання малюнків біологічних об’єктів НЗЛ Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення важливості дотримання: - правил переливання крові для запобігання інфекційних захворювань, що передаються через кров (СНІД, гепатит С тощо); - заходів запобігання хворобам серцево-судинної системи: фізичні навантаження, уникнення емоційних стресів, раціональне харчування, відпочинок на природі тощо) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на розуміння залежності роботи імунної системи від екологічного стану навколишнього середовища) Громадянська відповідальність (націлює на важливість толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих; усвідомлення особистої відповідальності за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих) |
§17 |
|
|
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові. Лабораторні роботи: Мікроскопічна будова крові людини. Дослідницький практикум Самоспостереження за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня |
§18,19 |
|
|
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний імунітет. Імунізація. |
§56 |
|
|
|
Алергія. СНІД. |
§57 |
|
|
|
Система кровообігу. Серце: будова та функції |
§20 |
|
|
|
Робота серця. Лабораторні дослідження: вимірювання частоти серцевих скорочень. |
§21 |
|
|
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові. |
§22 |
|
|
|
Кровотечі. Серцево-судинні хвороби та їх профілактика. |
§23 |
|
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (6 год) |
||||
|
|
Виділення — важливий етап обміну речовин. Будова та функції сечовидільної системи. |
оперує термінами: - виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція називає: - органи виділення; - органи та функції сечовидільної системи; характеризує: - будову та функції нирок;
- процес утворення сечі; - роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;
- чинники, що впливають на функції нирок; - роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності; - роль шкіри в регуляції температури тіла; пояснює: - біологічне значення виділення продуктів обміну речовин; - причини теплового й сонячного удару розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- складові нефрону; - органи сечовидільної системи, встановлює взаємозв’язок: між будовою і функціями шкіри застосовує знання для:
- профілактики захворювань сечовидільної системи; - запобігання теплового й сонячного удару; - надання першої допомоги в разі теплового й сонячного удару НЗЛ Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: - розуміння негативного впливу алкогольних напоїв на функцію нирок; - усвідомлення значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища; - на дотримання правил техніки безпеки під час виконання практико-орієнтованих робіт з біології, хімії, фізики, трудового навчання тощо; - дотримання безпечної поведінки в побуті, на пляжі) |
§24 |
|
|
Захворювання нирок та їх профілактика. |
§25 |
|
|
|
Значення і будова шкіри.
|
§26 |
|
|
|
Терморегуляція. Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки, обмороження), тепловому та сонячному ударі. Захворювання шкіри та їх профілактика.
|
§27 |
|
|
|
Проект Визначення типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою |
|
|
|
|
Узагальнення знань з тем Транспорт речовин. Виділення. Терморегуляція |
|
|
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА (5 год) |
||||
|
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини. |
оперує термінами: - нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система, автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система називає: - компоненти центральної й периферичної нервової системи;
- функції спинного мозку, головного мозку та його відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи характеризує: - будову головного мозку, спинного мозку; - нервову регуляцію рухової активності людини;
- роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини; наводить приклади - захворювань нервової системи розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови спинного мозку; - відділи головного мозку; застосовує знання для: - профілактики нервових захворювань; - дотримання режиму праці й відпочинку НЗЛ Здоров’я і безпека (зорієнтована на розуміння профілактики захворювань нервової системи, зокрема дотримання правил чергування розумової діяльності та відпочинку) |
§35 |
|
|
Спинний мозок. Лабораторні дослідження Вивчення будови спинного та головного мозку людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами). |
§36 |
|
|
|
Головний мозок. |
§37,38 |
|
|
|
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна нервова система. |
§39 |
|
|
|
Профілактика захворювань нервової системи. |
§40 |
|
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ (6 год) |
||||
|
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня будова
|
оперує термінами: - сенсорні системи, органи чуття, рецептори називає: - основні сенсорні системи;
- складові частини аналізатора пояснює: - процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку, запаху, смаку, рівноваги тілаоцінює: - значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем розпізнає (на малюнках, муляжах, моделях): - елементи будови ока, вуха встановлює взаємозв’язок: між будовою й функціями ока, вуха спостерігає: - сліпу пляму на сітківці; - акомодацію ока; - зміни слухової чутливості;
- температурну адаптацію рецепторів шкіри; НЗЛ Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями дотримання правил: - гігієни зору та слуху; - техніки безпеки під час виконання практичних занять з хімії, фізики, біології, технологій і трудового навчання тощо) Сталий розвиток і екологічна грамотність (спрямовує на усвідомлення учнями залежності функціонування слухової сенсорної системи від шумового забруднення навколишнього середовища) |
§41 |
|
|
Зорова сенсорна система. Лабораторні дослідження: виявлення сліпої плями на сітківці ока; |
§42 |
|
|
|
Око. Гігієна зору. Лабораторні дослідження: визначення акомодації ока; |
§43 |
|
|
|
Слухова сенсорна система. Вухо. Гігієна слуху. Лабораторні дослідження: вимірювання порога слухової чутливості. |
§44 |
|
|
|
Сенсорні системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю. Дослідницький практикум Дослідження температурної адаптації рецепторів шкіри |
§45, 46 |
|
|
|
Узагальнення знань з тем Зв'язок організму людини з зовнішнім середовищем. Нервова система. Сенсорні системи. |
|
|
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (5 год) |
||||
|
|
Поняття про вищу нервову діяльність і її основні типи. Лабораторне дослідження: визначення реакції зіниць на світло; Дослідницький практикум Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту |
розрізняє: - типи вищої нервової діяльності та властивості темпераменту; порівнює: - умовні й безумовні рефлекси; - першу і другу сигнальні системи; застосовує знання для: - дотримання правил розумової діяльностіоперує термінами: - безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять називає: - нервові процеси (збудження, гальмування);
- показники нервових процесів (сила, рухливість, урівноваженість);
- причини біоритмів; - біоритмів людини;
характеризує: пояснює: - значення другої сигнальної системи; - роль кори головного мозку в мисленні; - причини індивідуальних особливостей поведінки людини висловлює судження: - про значення пам’яті для інтелектуального розвитку людини;
- щодо ролі самовиховання у формуванні особистості; - про значення біоритмів і сну для повноцінного функціонування організму; усвідомлює значення: - внеску вчених у розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. П. Павлов, І. М. Сєченов, О. О. Ухтомський та ін.) НЗЛ Здоров’я і безпека (зорієнтовує на усвідомлення учнями: - значення самовиховання у формуванні особистості; - значення сну для повноцінного функціонування організму; - безпечного впливу соціальних факторів на формування особистості)
|
§47,51 |
|
|
Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти |
§48 |
|
|
|
Мова. Мислення та свідомість. |
§49 |
|
|
|
Навчання та пам’ять. Лабораторне дослідження: дослідження різних видів пам’яті. |
§50 |
|
|
|
Сон. Біоритми.. |
§52 |
|
ТЕМА 11. ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (5 год) |
||||
|
|
Ендокринна система |
застосовує знання для: оперує термінами: - ендокринна система, гормони, гомеостазназиває:
- залози внутрішньої та змішаної секреції;
характеризує: пояснює: - роль нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; - роль ендокринної системи в розвитку стресорних реакцій; - значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й адаптації організму
висловлює судження: робить висновок: - про взаємодію регуляторних систем організму НЗЛ Здоров’я і безпека (спрямовує на розуміння учнями: - впливу гормонів на процеси обміну речовин в організмі людини; - профілактику йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних залоз) |
|
|
|
Залози внутрішньої та змішаної секреції. Профілактика захворювань ендокринної системи. |
§55 |
|
|
|
Взаємодія регуляторних систем |
§58 |
|
|
|
Проект. Йододефіцит в організмі людини, його наслідки та профілактика |
|
|
|
|
Контрольна робота з тем Вища нервова діяльність. Ендокринна система |
|
|
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (4 год) |
||||
|
|
Будова та функції репродуктивної системи. |
порівнює: - будову чоловічої та жіночої статевих клітин;
застосовує знання для: - ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення, зигота, вагітність, плацентаназиває: - функції статевих залоз людини;
- первинні та вторинні статеві ознаки людини;
характеризує: - функції плаценти; - статеве дозрівання;
- вікові періоди індивідуального розвитку людини; - захворювання, що передаються статевим шляхом;
пояснює: - вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плодависловлює судження: - про необхідність збереження репродуктивного здоров’я молоді; - про залежність розвитку дитини в материнському організмі від здоров’я матері, її поведінки; обґрунтовує судження: - про вплив нікотину, тютюнового диму, алкоголю на розвиток плода; оцінює: - значення дотримання особистої гігієни юнаками та дівчатами; виявляє ставлення: - щодо здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини НЗЛ Здоров’я і безпека (націлює на розуміння учнями необхідності збереження репродуктивного здоров’я молоді та здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини)
|
§59 |
|
|
Статеві клітини. Запліднення. Менструальний цикл. Вагітність. |
§60 |
|
|
|
Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції. |
§61 |
|
|
|
Постембріональний розвиток людини. Репродуктивне здоров’я. |
§62 |
|
УЗАГАЛЬНЕННЯ (орієнтовно 1 год) |
||||
|
|
Цілісність організму людини. Взаємодія регуляторних систем організму |
пояснює:
- як забезпечується цілісність організму людиниробить висновок: називає: - функції, що підтримують цілісність організму; - способи підтримання гомеостазу; характеризує: - інтегруючу функцію кровоносної, нервової та ендокринної систем |
С. 281 284 |