Лабораторна робота № 2 "Спостереження явища електромагнітної індукції" з використанням цифрової лабораторії ITM/

Про матеріал

Тема. Спостереження явища електромагнітної індукції.

Мета: дослідити умови виникнення індукційного струму в замкненій котушці; з'ясувати чинники, від яких залежать сила та напрямок індукційного струму.

Обладнання: два штабові магніти, дротяна котушка – моток на каркасі, цифрова лабораторія ITM з датчиком «Амперметр ±10 мА», персональний комп'ютер, проектор, електронна дошка.

Перегляд файлу

Лабораторна робота № 2 «Спостереження явища електромагнітної індукції» в 9 класі з використанням цифрової лабораторії ITM.

Вчитель фізики Оріхівської гімназії №1 «Сузірʼя»

Середа Сергій Васильович

Тема. Спостереження явища електромагнітної індукції.

Мета: дослідити умови виникнення індукційного струму в замкненій котушці; з’ясувати чинники, від яких залежать сила та напрямок індукційного струму.

Обладнання: два штабові магніти, дротяна котушка – моток на каркасі, цифрова лабораторія ITM з датчиком «Амперметр ±10 мА», персональний комп’ютер, проектор, електронна дошка.

Виконання роботи.

1. Перед  виконанням  роботи згадайте:

  1) вимоги  безпеки під час роботи  з електричними колами;

  2) правила, яких необхідно дотримуватися під час вимірювання сили струму

                 амперметром;

  3) як залежить сила індукційного струму від швидкості зміни  магнітного поля;

  4) від чого залежить напрямок індукційного струму.
2. Учні виконують завдання. Переносять  рисунки 1 – 4 до зошита  й  для кожного  випадку: 

  1) позначають магнітні полюси  котушки;

  2) визначають та вказують напрямок індукційного струму в котушці.

 

3. Складаємо коло , приєднавши проводи котушки до клем міліамперметра лабораторії.

    В налаштуваннях програми ITMLab розділу «Активізація вимірювання» виставляємо час

    вимірювання нескінченний, а період вимірювання 200 мкс.

4. На одному з торців котушки поставимо маркером мітку.

ЕКСПЕРИМЕНТ 1.

 

Учні в зошитах креслять таблицю 1:

Таблиця 1

Номер

досліду

Дії з магнітом і котушкою

Значення індукційного струму (±…мА)

1

Уводимо магніт у котушку північним полюсом

 

2

Залишаємо магніт нерухомим

 

3

Виводимо магніт із котушки

 

4

Уводимо магніт у котушку південним полюсом

 

5

Залишаємо магніт нерухомим

 

6

Виводимо магніт із котушки

 

7

Наближаємо котушку до південного полюса магніту

 

8

Наближаємо котушку до північного полюса магніту

 

 

У вікні програми ITMLab «Хід експерименту» активізуємо процес вимірювання. Утримуючи котушку та магніт в руках, послідовно проводимо досліди 1-3 таблиці 1. Зупиняємо процес вимірювання. Аналізуючи  графік залежності сили індукційного струму від часу, який вивівся на дошку після припинення вимірювання, учні записують конкретні значення сили струму в останню колонку таблиці, вказуючи при цьому знак (напрямок) струму (рис.5).

 

 

 

Рис. 5. Графік залежності сили індукційного струму від часу до дослідів 1-3.

 

Знову активізуємо процес вимірювання та проводимо аналогічні дії для дослідів 4-6.Отримуємо графік залежності Iінд від часу (рис.6). учні записують в таблицю відповідні значення сили струму.

 

 

Рис. 6. Графік залежності сили індукційного струму для дослідів 4-6.

 

В налаштуваннях програми    виставляємо час  вимірювання 10 с, а період вимірювання 100 мс. Проводимо дослід 7. Отримуємо графік залежності сили індукційного струму від часу (рис.7). Аналізуючи графік, учні записують в таблицю 1 значення сили стуму.

 

 

 

 

Рис. 7. Графік залежності сили індукційного струму для досліду 7.

 

Проводимо дослід 8. З отриманого графіку залежності Iінд(t) учні в таблиці вказують силу струму (рис.8)

 

 

 

Рис. 8. Графік залежності сили індукційного струму для досліду 8.

 

Учні аналізують таблицю 1 і формулюють висновок, у якому зазначають:

1) за яких умов у замкненій котушці виникає індукційний струм;

2) як змінюється напрямок індукційного струму в разі зміни напрямку руху магніту;

3) як змінюється напрямок індукційного струму в разі зміни полюса магніту, який наближають або віддаляють від котушки.

ЕКСПЕРИМЕНТ 2.

 

Учні в зошитах зображують таблицю 2:

 

 

 

Таблиця 2

Номер досліду

Дії з магнітом і котушкою

Сила струму Іінд, мА

1

Швидко вводимо магніт у котушку

 

2

Повільно вводимо магніт у котушку

 

3

Швидко вводимо в котушку два магніти, складені однойменними полюсами

 

4

Повільно вводимо в котушку два магніти, складені однойменними полюсами

 

 

В налаштуваннях програми ITMLab  виставляємо час вимірювання нескінченний, а період вимірювання 200 мкс.

Утримуючи котушку та магніт у руках, виконуємо досліди 1-2. З графіку залежності Іінд(t) учні визначають покази та заносять їх до таблиці 2. Для досліду 1 – перший додатній пік, для досліду 2 – другий додатній пік (рис.9).

 

 

Рис. 9. Графік залежності сили індукційного струму для дослідів 1-2 таблиці 2.

 

Аналогічно проводимо досліди 3-4 (рис.10).

 

 

Рис. 10. Графік залежності сили індукційного струму для дослідів 3-4 таблиці 2.

Учні аналізують таблицю 2 і формулюють висновок, в якому зазначають:

1) як залежить сила індукційного струму від швидкості відносного руху магніту та котушки;

2) як залежить сила індукційного струму від значення індукції зовнішнього магнітного поля, зміна якого спричиняє появу струму в котушці.

 

Лабораторна робо складена на основі підручника: Фізика: підруч. для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. / [В.Г.  Барʼяхтар, С.О. Довгий, Ф.Я. Божинова, О.О. Кірюхіна] ; за ред. В.Г. Барʼяхтара, С.О. Довгого. – Харків : Вид-во «Ранок», 2017. – 272 с.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
23 квітня 2018
Переглядів
14245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку