М.Старицький. Життя і творчість. Багатогранність діяльності

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів із життєвим шляхом письменника, розкрити багатогранність його спадщини; розвивати зв’язне мовлення, уміння, знаходити, потрібну інформацію; виховувати інтерес до творчості М. Старицького.
Перегляд файлу

Департамент освіти і науки, молоді і спорту

Чернівецької обласної державної адміністрації

Новодністровська гімназія

Михайло Старицький. Життя і творчість. Багатогранність діяльності

(План-конспект уроку в 10 класі)

 

 

Виконавець:

 

Процюк О.В., вчитель  української мови та літератури ,

спеціаліст вищої категорії, старший учитель

 

 

 

 

м.Новодністровськ

 

 

 

 

Слайд №1(Портрет М.Старицького, епіграф)

Слайд №2 (Тема, мета)

Тема: Михайло Старицький. Життя і творчість. Багатогранність діяльності

Мета: ознайомити учнів із життєвим шляхом письменника, розкрити    багатогранність його спадщини; розвивати зв’язне мовлення, уміння, знаходити, потрібну інформацію; виховувати інтерес до творчості

М. Старицького.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрети М.Старицького, його твори, мультимедійна дошка, аудіозапис пісні.

Хід уроку

1. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

Вступне слово.

Доброго дня. Я рада вітати всіх присутніх у  літературній студії.

Тема сьогоднішньої розмови „Життя і творчість М.Старицького. Багатогранність його діяльності.”

Ми  ознайомимося із життєвим і творчим шляхом письменника, багатогранністю його спадщини; з’ясуємо, чому Старицького називають корифеєм українського театру?

Дозвольте представити вам гостей нашої судії. Це літературознавці, історики і  науковці.

 

2. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

Перш за все давайте з’ясуємо лексичне значення слова „корифей”.

Слайд№3

Корифей – провідний, видатний діяч науки та мистецтва

Слайд№4

М.Старицький – багатогранна особистість: поет, драматург, прозаїк, перекладач, видавець, актор, режисер, організатор українського професійного театру. Він належить до уславленої української родини Старицьких-Лисенків, що своєю подвижницькою працею сприяла розвитку культурного руху к.19-п.20ст., плеканню цілого літературного покоління. Мистецька постать Старицького гармонійно поєднала в собі літературний і артистичний дар, почуття громадянського обов’язку, культуру наставництва.

Про основні факти біографії М.Старицького детальніше розкажуть нам  літературознавці

- Основні факти життя

 (Слайд№5)

- А які ще є доповнення?

- Виступ  істориків

 (Слайд№6)

Вчитель. М.Старицький належить до тих постатей в історії вітчизняної культури, які викликають подив і шану розмаїттям таланту. Всеосяжність інтересів, дійовий громадський темперамент спонукали його до роботи в різних галузях культури. Старицький один із тих невтомних  трудівників, чиєю подвижницькою працею живиться кожна національна культура.

Робота за таблицею

Отже, творча спадщина М.Старицького є досить багатогранною.

Слайд№7

Поезії

„До молоді”, „До України”, „Виклик”, „Поету”...

Історичні романи, повісті, оповідання

„Осада Буші”, „Б.Хмельницький”, „Останні орли”, „Розбійник Кармелюк”...

Драматичні твори

„Не судилось”, „Талан”, „У темряві”, „Маруся Богуславка”, „Ой не ходи ,Грицю, та й на вечорниці”

Драматичні переробки творів інших авторів

„На Кожум’яках”, „За двома зайцями”, „Різдвяна ніч”...

Переклади та переспіви творів

Й.Гете, Г.Гейне, Ч.Байрон, В.Шекспір, А.Міцкевич...

 

Вчитель. Розгляд творчого доробку М.Старицького ми продовжимо після музичної паузи.

Слайд№8

Пісня „Ніч яка місячна, зоряна, ясная...”

Вчитель.

  • Скажіть, хто є автором цієї пісні, яка давно вже стала народною?
  • Хто знає історію її написання?
  • виступ історика

Поезія

Слайд№9

Вчитель. Серед письменницького доробку М.Старицького окреме місце належить поетичній спадщині, яка охоплює майже 40 років його життєвого і творчого шляху.

Отже, надаю слово літераторам

  • виступ літератора 1;
  • виступ літератора 2

(читання напам’ять вірша „До молоді”);

  • виступ літератора 3

Вчитель. Підсумовуючи усе сказане, ми можемо визначити такі основні мотиви лірики М.Старицького:

Слайд№10

Мотиви лірики:

а) роль і призначення поета,

б) краса людських почуттів,

в) співчуття важкій долі простого люду,

г) тема України

Драматургія

Слайд№10

Вчитель. Оригінальну сторінку творчості М.Старицького представляє драматургія. Сам митець неодноразово заявляв: „Я думаю, що моя сила найбільша у драмі.”

А от у чому сила Старицького-драматурга  розкажуть нам літературні критики.

Слайди№11 - 16

- виступ

Отже, новаторську сторінку драматургії М.Старицького становлять п’єси із життя інтелігенції, історії України та філософського змісту.

Вміння драматурга розкрити душевний стан людини, показати зміну її почуттів і плин думок  забезпечило творам письменника сценічний успіх, над яким час не владний.

Проза

Слайд№17

Вчитель. Художня проза М.Старицького становить значну частину його мистецької літературної спадщини, розмаїту як жанрово, так і тематично. Автор блискучих оповідань і повістей про сучасне письменникові життя, Старицький все ж найбільше відомий своєю історичною прозою. Цей пласт його творчості представлений жанрами повісті та роману.

 Тому надаю слово літературознавцям.

Слайд№18

  • повість „Облога Буші”.

Вчитель. До речі, село Буша заходиться у сусідній області. Але детальніше про цей історико-культурний заповідник розкажуть нам історики.

Слайд№19 виступ історика;

Слайд№20 трилогія „Богдан Хмельницький”;

 

Слайд№21

  • роман „Молодість Мазепи”.

3. Закріплення вивченого.

Слайд№22

       1)  Розкрити зміст вислову Старицького

„З перших кроків самопізнання, на полі народнім я загорівся душею і думкою послужить рідному слову, огранувати його, окрилити красою і дужістю, щоб воно стало здатним висловити культурну освічену річ, виспівати найтонші краси високих поезій.”

Слайд№23

      2)  Незакінчене речення

На мою думку, Старицького по праву називають „корифеєм українського театру...

4. Підсумок

- Чим цінна спадщина М.Старицького для сучасного читача?

5. Домашнє завдання

Прочитати повість „Облога Буші”


 

 

 

 

 

 

 

 

Кармелюк

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


слайд 2

Тема: Михайло Старицький. Життя і творчість. Багатогранність діяльності

Мета: ознайомити учнів із життєвим шляхом письменника, розкрити    багатогранність його спадщини; розвивати зв’язне мовлення, уміння, знаходити, потрібну інформацію; виховувати інтерес до творчості

М. Старицького.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

слайд 3

 

Корифей – провідний, видатний діяч науки та мистецтва

 

 

 

слайд 4

 

слайд 5

 

слайд 6

 

слайд 7

 

Поезії

„До молоді”, „До України”, „Виклик”, „Поету”...

Історичні романи, повісті, оповідання

„Осада Буші”, „Б.Хмельницький”, „Останні орли”, „Розбійник Кармелюк”...

Драматичні твори

„Не судилось”, „Талан”, „У темряві”, „Маруся Богуславка”, „Ой не ходи ,Грицю, та й на вечорниці”

Драматичні переробки творів інших авторів

„На Кожум’яках”, „За двома зайцями”, „Різдвяна ніч”...

Переклади та переспіви творів

Й.Гете, Г.Гейне, Ч.Байрон, В.Шекспір, А.Міцкевич...

 

слайд 8

пісня

 

слайд 9

слайд 10

Мотиви лірики:

а) роль і призначення поета,

б) краса людських почуттів,

в) співчуття важкій долі простого люду,

г) тема України

 

слайд 11

 

слайд 12

 

 

слайд 13

 

слайд 14

слайд 15

 

слайд16

 

слайд 17

 

слайд 18

 

слайд 19

 

 

слайд 20

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2019
Переглядів
1397
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку