Урок 67. М. Вінграновський «Сіроманець». Гуманізм повісті
Мета:
ХІд УРОКУ:
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
3. Актуалізація опорних знань
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вступне слово вчителя
— М. Вінграновський активно працював не лише в поезії, але й у прозі, яка також відзначається високою духовністю та широким спектром емоцій.
Багатоплановість образів, елементи казковості, фантастики, гумор дозволяють М. Вінграновському творити дивний, прекрасний світ, у якому живуть і співпрацюють людина й одухотворена природа. Він легко поєднує у своїй творчості ліричність поезії із серйозністю оповідань, а режисерський досвід багато в чому допомагає авторові.
Сьогодні ми розпочинаємо наше знайомство з повістю «Сіроманець» (1977).
2. Гуманізм повісті «Сіроманець»
Аналізуючи повість М. Вінграновського «Сіроманець», можна одразу зрозуміти, що її центральними персонажами є вовк Сіроманець та хлопчик Сашко. Образ вовка запропонований автором у міфологічному і навіть фантастичному контексті, який тісно пов'язаний із реальністю. Автор зображує почуття звіра з психологічної точки зору, як справжньої людини, але цей образ не має складних емоційно-чуттєвих характеристик, тому він зрозумілий навіть дітям, які сприймають вовка не як хижака, а насамперед як вірного друга хлопчика Сашка.
Сашко, незважаючи на свій юний вік, стає для вовка не лише другом, але й рятівником. Він зовсім не боїться Сіроманця, а навіть навпаки — захищає його перед дорослими, допомагає звільнитись з полону, та коли розуміє, що тварина майже втратила зір,— не роздумуючи втікає з дому та прямує з вовком у далеке місто, щоб показати його відомим лікарям. Саме в дружбі та співчутті хлопчика до вовка розкривається гуманізм повісті.
3. Робота з текстом повісті «Сіроманець»
3.1. Тема: зображення конфлікту цивілізації та природи.
3.2. Ідея: уславлення дружби, співчуття, беззастережної хоробрості та самовіддачі у взаємодії людини з твариною; засудження жорстокого поводження з тваринами та людського злопам'ятства.
3.3. Виразне читання уривків твору.
3.4. Опрацювання твору «Сіроманець» у формі бесіди за питаннями.
4. Характеристика дійових осіб твору
4.1. Характеристика головних персонажів: вовк Сіроманець.
4.1.1. Авторське бачення персонажа (цитатна характеристика):
- «Потім вовк заспівав. Він співав тихим старим голосом...»;
- «...він був найстарішим вовком світі. Все своє Сіроманче життя він водив зграю. Молоді вовки з лісів і яруг мріяли пройти у нього бойову вовчу стратегію і тактику. Він снився молодим вовчицям. Не один кінь з передсмертним кривавим хрипом падав на траву чи на сніг од зубів Сіроманця...»;
- «... на старість вовк осліп. Бурхлива темнота зацарювала в його очах. Один лише нюх водив його по світу, і кашляти вже почав, і снився йому щоночі єдиний сон: срібні очі постріляних вовченят, постріляні вовчиці з білими зубами у землю, і снився він собі сам»;
4.1.2. Аналіз образу Сіроманця у вигляді бесіди за питаннями,
5. Рубрика «Оголошення»
Впізнати персонажа твору за оголошенням:
1. «Даю поради, куди краще звертатись літнім та хворим людям. Безкоштовно». (Вчителька Надія Петрівна)
2. «Пропоную дружбу та порятунок дітям шкільного віку». (Сіроманець)
3. «Шукаю кореспондента. Маю сенсаційний матеріал». (Василь Чепіжний)
4. «Пригощаю усіх м'ясом вівці. Вовкам вхід заборонено». (Дядько Побігайло)
5. «Маю друга, який товаришує з вовком. Тепер мені ніхто не страшний!» (Галя Грушецька)
6. «Копаю ями, допомагаю ставити пастки. Недорого». (Шевчук)
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Тестове опитування
1. Що робив Сіроманець усе життя?
А Полював; Б водив зграю;
В був відлюдником; Г переховувався.
2. Кого вовк вичікував у засідці?
А Коня з вершником; Б зграю;
В мисливців; Г мандрівників.
3. Що трапилось після зустрічі Чепіжного з Сіроманцем?
А Дітям заборонили ходити до лісу;
Б селяни влаштували облогу вовку самотужки;
В до села прилетів вертоліт із мисливцями;
Г вовка хотіли заманити до села.
4. Хто захищав Сіроманця?
А Ніхто; Б дядько Побігайло;
В голова колгоспу; Г хлопець Сашко.
5. Кого купив Чепіжний на базарі?
А Великого собаку; Б вовкодавиху;
В рись; Г ведмедя.
6. Що Чепіжний з мисливцями робили в лісі?
А Копали яму-пастку;
Б полювали на диких кабанів;
В вирубували дерева;
Г збирали гриби.
7. Одного дня Сашко зрозумів, що Сіроманець:
А оглух; Б втратив нюх;
В сліпий; Г пошкодив лапу.
8. Чим Василь Дмитрович хвалився журналістам?
А Що вполював найбільшу кількість диких кабанів;
Б що впіймав Сіроманця;
В що врятував село;
Г що підстрелив останнього вовка.
9. Де переховувався Сіроманець від переслідувачів?
А Глибоко в лісі; Б на іншому березі лиману;
В вдома у Сашка; Г на полігоні.
10. Хто врятував його від неминучої голодної і холодної смерті?
А Льотчики; Б танкісти;
В селяни; Г зграя.
11. Як віддячив вовк рятувальникам?
А Став сторожовим собакою;
Б втік за першої ліпшої нагоди;
В врятував хлопця в лісі;
Г допомагав пасти худобу.
12. Куди втік Сашко з Сіроманцем?
А У степи; Б до Одеси;
В до Києва; Г до сусіднього села.
2. Робота з картками в парах (групах)
Картка № 1
1. Напишіть міні-твір на тему «Сіроманець — цар лісу» (5-7 речень).
2. Пригадайте, кому з персонажів належать ці слова: «Вам аби їсти! Лягайте та спіть. У мене самого живіт — аж можна почухати йот крізь спину!» (Сіроманець)
3. Поміркуйте, що було б, якби Чепіжний впіймав вовка.
Картка № 2
1. Напишіть міні-твір на тему «Вовк та його друзі» (5-7 речень).
2. Пригадайте, кому з персонажів належать ці слова: «Доки вони там гомонять у конторі. Сіроманець накивав п'ятами — не то вертольотом, ракетою його не доженеш». (Батько Сашка)
3. Поміркуйте, що було б, якби Сашко не допомагав Сіроманцю.
Картка № З
1. Напишіть міні-твір на тему «Вороги Сіроманця» (5-7 речень).
2. Пригадайте, кому з персонажів належать ці слова: «Хіба у нашому селі собаки? Котів бояться! Ширпотреб! Ганьба на ввесь світі!» (Василь Чепіжний)
3. Поміркуйте, що було б, якби лікарі вилікували вовка.
Картка № 4
1. Напишіть міні-твір на тему «Чи вміє вовк дружити?» (5-7 речень).
2. Пригадайте, кому з персонажів належать ці слова: «Ви краще, якщо хочете, спитайте мене про будь-яку столицю на світі і де вона є, в якій країні». (Хлопчик Сашко)
3. Поміркуйте, що було б, якби Сіроманець залишився жити в Сашка.
Картка № 5
1. Напишіть міні-твір на тему «Рятівні подвиги вовка» (5-7речень).
2. Пригадайте, кому з персонажів належать ці слова: «Яблуко хоч? І я з тобою піду лісом додому, добре?» (Галя Грушецька)
3. Поміркуйте, що б було, якби вовк був справжнім хижаком.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Учитель. «Сіроманець» — повість про дружбу хлопчика та вовка, які, попри всі випробування, залишаються вірними один одному. Твір вчить захищати тварин, цінувати вірних друзів та завжди приходити на допомогу тим, хто її потребує.
«Мікрофон»
«Моє ставлення до Сіроманця».
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Читати повість «Сіроманець», звертаючи увагу на характеристику образу хлопчика Сашка.