Математичний КВК для учнів професійно-технічних навчальних закладів

Про матеріал

Мета заходу: повторити теоретичний матеріал з математики, виконувати різні види завдань, обчислювати, порівнювати, давати відповіді на запитання по темі, застосовувати набуті вміння та навички щодо вирішення проблеми, розвивати уміння аналізувати, пояснювати, логічно мислити, переходити на математичну мову, висловлювати думку, застосовувати досвід під час виконання практичних завдань, пов'язувати приклади із життєвими ситуаціями, виховувати уважність, активність, організованість, колективність, зацікавленість.

Перегляд файлу

 

МАТЕМАТИЧНИЙ КВК

 

Ведучий 1. Відродження України неможливе без пробудження свідомості українського народу. Одним з аспектів духовної культури народу є фольклор – скарбниця духовних надбань народу.

Ведучий 2. Фольклор – це народна творчість, найчастіше усна; художня колективна творча діяльність народу, що відображає його життя, погляди, ідеали. До нього належать скоромовки, лічилки, анекдоти, загадки, прислів’я та приказки, декоративно-ужиткове мистецтво, казки.

Ведучий 1. Як поєднати український фольклор і національні традиції з математикою, знають учасники нашого КВК.

Ведучий 2. Святковий наш зал

Від облич засіяв.

В змаганнях він нині

Ареною став.

Ведучий 1. Вогні Ка-Ве-Ка

Наче зорі горять.

Команди на старті

Готові стоять.

Ведучі. На сцену запрошуються команди.

 


В.1. Добрий день вам, любі друзі,

Щиро вас вітаємо!

Перемоги чесної

Вам усім бажаємо!

 

В.2.  Щоб було змагання чесним,

Оберем журі почесне.

То ж знайомтесь, любі друзі,

Хто у цім шановнім крузі. (називаємо членів журі)


 


В.1. (Звертання до вболівальників)

Хто із вас уважним буде,

Той команді бал здобуде,

Якщо будеш пустувати,

Бал команді буде знято!

В.2. Отже, математики,

Думайте колективно,

Дійте оперативно,

Сперечайтесь доказово.

Це для всіх обовязково!


 


Ведучі. А зараз послухаємо представлення команд.

 

  1. Представлення команд.

Команда “Піфагорійці” вас вітає.

Наш девіз : “Сім раз подумай і один раз розв’яжи”.

Суперник сьогодні серйозний у нас.

Привіт, «Ерудити», вітаємо вас.

Хай гумор на хвилях злітає дзвінких,

І сміх щиросердний єднає усіх!

Зловіть сьогодні рибку золоту удачі,

Вона вам допоможе розв'язать задач.

Повага вам, судді, привіт вам, журі!

Та тільки суворо ви нас не судіть.

Смійтеся з того, що викличе сміх,

Сміятися голосно й суддям не гріх!

 

Уболівальникам вірним — палкий привіт,

Ідіть за нами в незнаний світ.

Ми хочемо дуже сподобатись вам

І віримо — ви допоможете нам.

 

Вас вітає команда (всі разом) «Ерудити».

Наш девіз: (разом) «Один за всіх і всі за одного».

Перший  раз  зустрілися

Ми  на  поєдинку,

Дружно  привітаємось,

Дорогі  противники.

Нашим  супротивникам

Удачі  бажаємо,

Дещо  все-таки

Ми  про  вас  знаємо.

 

 Поважне журі!
Ми хочемо дуже сподобатись Вам
І віримо, Ви допоможете нам!
І просимо: строго Ви нас не судіть
І до перемоги Ви нас приведіть.

 

Шановні друзі!

Сьогодні ми славим математику

Отож за нас ви переживайте,

Снаги і творчості нам побажайте.

 

Ведучі. Просимо журі виставити оцінки.


 

ІІ. Конкурс «Українські традиції в математиці»

Логічні задачі

В.1. Важливою складовою духовної спадщини народу є задачі на матеріалі народної творчості, або ж фольклорні задачі. Серед нашого народу здавна популярний особливий вид задач, що стосується найрізноманітніших життєвих ситуацій. Вони існують разом з казками, прислівями й загадками. Основна мета цих задач – не стільки забавляти, скільки перевіряти здатність людей до логічних міркувань. Як і в інших видах народної творчості, ці задачі не мають авторів і поширюються в усній формі. Усе це дає підстави стверджувати, що ці задачі – народна творчість, або фольклорні задачі.

 

 

В.2. Задача для команд

Помирав старий заможний селянин. Усе своє майно (17 коней) він заповів синам, причому старший повинен був одержати половину, середній – третину, а найменший – дев’яту частину. Після смерті батька сини не знали, що робити, бо 17 не ділилося без остачі ні на 2, ні на 3, ні на 9. Довго сперечалися брати, аж тут під’їхав до них на коні козак. Довідався про суперечку й дав братам мудру пораду, що й допомогла розділити майно так, як заповів батько. Що то була за порада?

(Козак віддав братам свого коня, їх стало 18. Тоді їх поділили відповідно до батькового заповіту: старший одержав 9, середній – 6, а молодший – 2. Усього – 17. А козак забрав свого коня і поїхав далі.)

 

Ведучі. Просимо журі виставити оцінки.

 


Скоромовки

В.1. Скоромовка – це жартівливий жанр народної творчості, фраза, побудована на поєднанні звуків, що ускладнюють швидке вимовляння слів.

Скоромовки використовують для розвитку мовлення дітей, артистів, ведучих радіо, дикторів, викладачів і всіх, хто хотів би говорити виразно, розбірливо й чітко.

В.2. Оголошуємо конкурс на краще читання скоромовок з числами.

  1. Йшли три попи, три Прокопія попи, три Прокоповича, говорили про попа, про Прокопа попа, про Прокоповича.
  2. Розкажу про п’ять покупок, про покупки, про покупки, про покупочки мої.
  3. Ось спритно шиють вісім ос

Аж вісім ворків осам –

Пообіцяв тим осам хтось

Аж вісім ворків проса.

  1. Їхав Прокіп мимо кіп. Лічив снопи по три копи: одна копа ковпаком, друга копа ковпаком, третя копа ковпаком.
  2. Троє терпку редьку терли,

Терпка редька в горлі дерла.

Стерли редьку, мокрій тертці

Треба висохти на жертці.

  1. Хитру сороку спіймати морока, а на сорок сорок – сорок морок.

 

Ведучі. Просимо журі виставити оцінки.

 


Лічилки

В.1. Лічилки – це ритмічні віршики, у результаті промовляння яких визначаються місця учасників у дитячих іграх.

В.2. Десять, девять, вісім, сім –

 


Замовкає в небі грім.

Линуть хмари де-не-де.

Далі цифра шість іде.

В лузі скошена трава –

Пять, чотири, три і два.

Після двійки – одиниця.

От і йди тепер жмуриться!


Анекдоти

В.1. Анекдот – це коротке гумористичне оповідання про характерний випадок із побутового життя з несподіваним і дотепним закінченням.

В.2. Конкурс для команд на кращий анекдот про математику.

 

  1. Що спільного між жінкою і математикою? Те, що жінку, як і математику, не кожному дано зрозуміти.
  2. На уроці математики:
    — Скільки буде, якщо вісім поділити навпіл? — запитує вчителька.
    — Якщо уздовж, то дві трієчки, а якщо поперек, то два нуля, — відповідає Вовочка.
  3. Любовний трикутник — це коли на одну гіпотенузу претендують два катети.
  4. Загадайте двозначне число від 40 до 80.

Помножте на 3. Відніміть 11. Додайте 17, розділіть на 2 і закрийте очі.

Темно, правда?

 

Ведучі. Просимо журі виставити оцінки.

 


Загадки

В.1. Загадка – це короткий твір, в основі якого лежить дотепне метафоричне запитання, що передбачає відповідь на нього.

В.2. Оголошуємо конкурс математичних загадок.


 

Щоб кути намалювати,

Нам його потрібно мати.

Як вимірюєш кути,

Кращий прилад не найти.

Всім кутам він командир –

Помічник наш …

 

 

Щоб довжини виміряти,

Інструмент цей треба мати,

Як будуємо пряму,

Цей же прилад я візьму.

Вийде не пряма, а змійка,

Як загубиться…


Дуже швидко, дуже вміло

Кути навпіл поділила.

Ось така у неї риса,

Вона зветься …

 

 

У трикутника такого

Кут один великий є,

Той, що більше від прямого,

Він і назву тут дає.

Цей трикутник незабутній

Має назву…


 

Ведучі. Просимо журі виставити оцінки.


 

Прислів’я та приказки

В.1. Прислів’я – це мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що має узагальнену думку, висновок, текст з дидактичним спрямуванням.

В.2. Приказка – це влучний вислів, близький до прислів’я, але без властивого прислів'ю повчального змісту.

Оголошуємо конкурс прислівїв з числами. Команди по черзі зачитують прислів’я. Переможе та команда, яка прочитає прислів’я останньою.

Ведучі. Просимо журі виставити оцінки.


 

Міри довжини

(на екрані слайди)

В.1. Усі давні лінійні міри пов’язано з природним рухом (розведенням пальців, розмахом рук), з окремими частинами людського тіла (ліктем, п’яддю, пальцями, ступнею і навіть голосом) чи фізичною силою – «на відстань голосу», «на відстань кинутого каменя» тощо.

В.2. З незапам’ятних часів людство застосовувало як одиниці довжини розміри частин людського тіла. Це міри, що завжди «з нами». Невеликі відстані нерідко й у наш час вимірюють кроками там, де непотрібна особлива точність. Використовувалась міра, що визначалась дистанцією, на якій було чути голос людини чи рев тварини. Міра «поки чути ревіння вола», мабуть, виникла за часів чумацьких переходів.

В.1. Поки команди готуються до наступного конкурсу на кращий номер художньої самодіяльності, ми пропонуємо вам переглянути презентацію про математичну символіку в оберегах. (Презентація «Геометрія української вишивки»)

Презентація «Геометрія української вишивки»

В.1. Орнаментальні композиції народної української вишивки  створені не тільки для того, щоб тішити око, а й щоб роздумувати, «читаючи» їх.

У цих геометричних, рослинних і фауністичних орнаментах прихована давня і багата символіка, що аж ніяк не є випадковою.

В.2. Як усе розмаїття форм життя вмістити у певні межі, у конкретну форму?

З давніх часів це питання хвилювало людство. І відповідь було знайдено. Прості геометричні форми використовувалися як графічний знак, що символізував природні  явища, стихії, людину у світі.

В.1. Коло (круг) символ сонця, неба, символ нескінченності, вічності, довершеності, досконалості.

Оточені колом предмети з одного боку символізують обмеженість, а з іншого - захист від небезпеки, яка існує в навколишньому світі.

В.2. Квадрат - символ упорядкованості, стабільності, визначеності, раціонального інтелекту, а також символ певної ділянки землі.

Символіка квадрата відповідає символіці числа чотири. Чотири пори року, чотири стадії людського життя і чотири сторони світу є джерелом упорядкованості і стабільності.

В.1. Трикутник - символ святої Трійці, вогню, прагнення до вдосконалення; міг символізувати воду, дощову хмару, богиню неба.

Трикутник з основою внизу символізує вогонь і потяг до небесних сил.

Трикутник з вершиною внизу символізує воду.

Два такі трикутники при накладанні один на одного утворюють шестикутну зірку - символ людської душі.

Трикутник завжди символізує три стихії – воду, повітря й вогонь, а  ще матір, батька і дитину.

В.2. Ромб ще в первіснообщинну епоху символізував матеріальне благополуччя та продовження роду, йому близька символіка квадрата. Як і квадрат, він уособлював земельну ділянку.

У квадраті ( ромбі), розділеному на 4 частини, з кружечками або крапками у кожній, вбачають символ засіяного поля або нового двору, що будується.

В.1. Хрест - один із найдавніших  символів, знак сонця і вогню, символ вічного  життя.

Вертикаль  хреста означала батьківське начало, горизонталь – материнське, а сам хрест з колом-сонцем утворював третю силу – синівську.

В.2. Зірки розкидані по рукаві і зібрані в геометричний орнамент, - це уявлення про структуру Всесвіту, що вже є не хаотичним і безладним, а упорядкованим і гармонійним, і знову засіяним, щоб нести нові й нові паростки життя у далекі світи.
В.1. Характерною особливістю орнаменту  є ритмічне чергування   елементів або груп елементів , співмірність  усіх його частин. Орнамент з’являється тоді, коли один і той же  мотив повторюється два або декілька разів. Для цього лишають тільки загальні, характерні для цілого виду рослин або тварин, риси. Узагальнені, стилізовані елементи  можуть легко повторюватися в орнаменті декілька разів, утворюючи ритмічну побудову(ряд).

В.2. Іноді мотиви у візерунку не повторюються. Візерунок  будується на основі симетрії та асиметрії.

Для візерунків української вишивки характерна симетрія-закономірне розташування  основних ліній, форм, фарб. Прослідковується симетрія з однією віссю, з двома та багатьма осями.

В.1. Математика- це не тільки чітка система законів, теорем і задач, але й унікальний засіб пізнання краси. Математичні закономірності діють однаково ефективно у кристалах  і живих організмах, в атомі й у Всесвіті, у витворах мистецтва і наукових відкриттях.

В.2. У вишивці яскраво й повно розкрилася душа народу, споконвічне прагнення до прекрасного, високорозвинене почуття ритму в побудові орнаменту, гармонії кольорових поєднань. Це давнє й вічно молоде мистецтво. Секрет його молодості в єдності людини з природою, в умінні протягом століть зберігати і примножувати красу, дарувати людям радість зустрічі з прекрасним.

 

ІІI. Конкурс на кращий номер художньої самодіяльності

Ведучі. Команди виконують по одній пісні, в яких зустрічаються числа та числівники. Враховується також майстерність виконання.

(«Три танкиста», «Дважды два – четыре», «Ой у полі два дубки», «Два кольори», «Раз, два, три калина», «Жили у бабусі два веселих гуся»…)

Ведучі. Просимо журі виставити оцінки.


 

ІV. Конкурс капітанів

Ведучі. Кожна команда отримує прислів’я, записане на аркуші паперу, що лежить у конверті. Капітан зображає це прислів’я мімікою, рухами, а його команда має відгадати зміст цього прислів’я.

Прислівя для команд:

 «Одна голова добре, а дві краще»

«Сім раз відмір – один раз відріж»

 

Ведучі. Просимо журі виставити оцінки.


 

 

В.1. За хвилиною – хвилина.

Ось і грі прийшов кінець.

Тож показуй нам рахунок:

Хто сьогодні молодець?

В.2. Дві команди добре грали,

Хоч без досвіду гравці.

Відповіді показали,

Що обидві - молодці!


 

ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ

Просимо журі оголосити остаточні результати!

 

Ведучий 1: І на завершення хочеться сказати.

Ведучий 2: Нехай у вас радість тільки додається,

Ведучий 1: Печалі і тривоги віднімаються,

Ведучий 2: Знання і достатки множаться,

Ведучий 1: Тепло Ваших сердець ділиться.

Ведучий 2: Хай всі негаразди остепеняться,

Ведучий 1: І все сказане буде коренем нашого існування.

Разом: Дякуємо всім! До нових зустрічей!

docx
Пов’язані теми
Математика, Сценарії
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
652
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку