Lesson 5
Topic: THE SECOND CONDITIONAL
Objectives:
to introduce and practice the new grammar point;
to focus students on use of the Conditionals;
to interest students in learning grammar; to develop students’ grammar competence;
to activate thinking and imagination; to activate error correction work;
to develop self-esteem and mutual esteem.
Outcomes
By the end of the lesson students will be able:
to analyze and understand the use of the 2nd Conditional;
to use the 2nd Conditional in oral speech.
Procedure
1. Warm-up
2. Grammar
3. Speaking
4. Listening
5. Interactive task
6. Summary
7. Homework
Task 1
Study the grammar material.
Conditionals (умовні конструкції або умовні речення) – особливий вид складнопідрядних речень, коли в підрядній частині виражається певна умова, а в головному – наслідки такої умови. Такі речення часто називаються if-sentences (речення зі сполучником if).
Second Conditional (умовне речення 2-го типу) – умовне речення, що передає нереальну ситуацію в теперішньому часі. Підрядне речення передає уявну ситуацію, що суперечить фактам в теперішньому часі, тому така ситуація неможлива або маловірогідна в теперішньому або майбутньому часі.
В умовних реченнях 2-го типу в підрядній частині завжди використовується Past Simple, причому дієслово were (а не was) використовується для всіх осіб. В головній частині таких речень використовуються модальні дієслова would, could, might з інфінітивом дієслова без частки to. В таких реченнях не можна заміняти сполучник if на when.
If I were him, I would never do that.
Якщо б я був на його місці, я б ніколи так не робив.
Jack could be happy if he married Janice.
Джек був би щасливим, якщо б одружився з Дженіс.
If Martha were rich, would she move to another country?
Якщо б Марта була багатою, вона б переїхала до іншої країни?
The children might play outside if the weather were nice.
Діти могли б пограти на вулиці, якщо б погода була хорошою.
Task 2
Watch the video “Умовні речення в англійській мові | Conditionals | ЗНО АНГЛІЙСЬКА МОВА” https://www.youtube.com/watch?v=VHaj-W3UDAA
Task 3
Let’s practice together.
Пройдіть тест за посиланням, яке подане нижче. Проаналізуйте допущені помилки, що будуть відображені одразу після даних вами відповідей.
https://naurok.com.ua/test/the-second-conditional-709036.html
Homework 5
Level 1
Complete the sentences by changing the form of the verb in brackets.
Example: He __________ (buy) a better house if he had more money.
He would buy a better house if he had more money.
Match to make sentences.
1. I’d see a dentist if 2. If it were less expensive, I’d 3. If you didn’t need oxygen, 4. If Mary studied harder, 5. If we had a car, … |
she would get better marks. … buy a helicopter to get to work. … we could get there more quickly. … you could live underwater. … I still had any teeth. |
Level 2
Complete the sentences by changing the form of the verbs in brackets to make 2nd Conditionals.
Level 3
Rewrite the sentences correcting the mistakes.
1. I will visit her if I had more time.
2. If I was the Emperor of the world, I would ban work.
3. They would try harder if you would gave them motivation.
4. We could get there if we have a bicycle.
5. You would be healthier if you stop smoking.
6. I would visit you if you if I would have the time.