Матеріали до уроку "Давньогрецька лірика"

Про матеріал
Матеріали допоможуть вчителю в підготовці до уроку за пемою "Давньогрецька лірика"
Перегляд файлу

Вступне слово вчителя під супровід музики.

(Слайд 2) "На високому Парнасі, біля чистих вод Кастальського джерела" Аполлон-кіфаред водить танки з дев'ятьма музами... Музи ( в перекладі з грецької “мислячі”) – доньки всемогутнього Зевса і богині пам’яті, покровительки мистецтв і наук Мнемосіни; супутниці бога мистецтва Аполлона. Музи пробуджували в людині дрімаючі сили, різними шляхами вели її до гармонії і внутрішнього порядку. Проте музи ніколи не прощали пихи, марнославства. Саме тому давні митці повинні були мати чистоту помислів і устремлінь, а самі Музи пов’язувалися з очищенням людської душі, благотворним впливом мистецтва.

(Слайд 3) Лірика і ліра — споріднені слова. Грецьке "лірикос" означає "співаючий під звуки ліри", "музичний", "хвилюючий". Ліру, за міфом, винайшов посланець богів Гермес, який використав панцир черепахи як резонатор для струн. Спочатку ліра мала всього три-чотири струни, пізніше — сім-одинадцять. Під акомпанемент ліри поет виконував свої вірші. Отже, за сивої давнини лірика була невіддільна від музики. Саме слово музика походить від муза. Музичне виховання у греків було обов'язковим.

(Слайд 4) Три музи опікувались лірикою. Горда Полігімнія - муза гімнів, урочистих пісень на честь богів і героїв. Пристрасна Ерато - муза любовної поезії. Але найвищою музою вважалась завзята й ніжна Евтерпа, граціозна покровителька лірики. Натхнення й задум випромінює обличчя цієї музи. За звичаєм, цю музу зображували з подвійною флейтою в руках як символ єдності поезії та музики.

(Слайд 5) Александрійці називали епосом твори, написані гекзаметром, а віршовані твори, написані іншими розмірами, – лірикою. Лірична поезія була синтезом слова і музики (носила характер співу і виконувалася у супроводі музичного інструменту).

-У УІІІ ст. до н.д. Греція зазнає розючих змін, виникають нові потреби. Люди розуміють, що принципи епічної традиції не допоможуть у сучасному світі. Людина починає шукати літературні форми, що задовольнили б нові вимоги. Цією формою становиться лірика.

Епос – один із родів літератури, який зображає світ у формі авторської розповіді; оповідна поезія про героїчні вчинки певного легендарного персонажа, важливі події минулого тощо.

Лірика – один із родів літератури, в якому осмислюється сутність людського буття у формі переживань.

ІІІ. Робота з підручником

Ще за давньогрецької традиції залежно від способу виконання віршів – декламація чи спів – лірика поділялася на декламаційну та вокальну (пісенну). До першої входили ямбічний і елегійний жанри, до другої – сольний (монодичний) та хоровий жанри. Кожен жанр мав свою тематику, власні художні особливості. Жанри лірики розвивалися самостійно і рідко схрещувалися між собою. Перш за все, кожен із ліричних жанрів мав своє джерело походження: елегія – із похоронних плачів (френів), сольна меліка – із весільних (епіталамів), застільних (сколіїв) пісень і т.д. Еллінські літературознавці взагалі не вважали декламаційні жанри лірикою.

Розквіт лірики припадає на класичний період давньогрецької літератури (V – IV ст. до н.е.)

  1. Слово учителя

— Було це дуже давно, у VII ст. до н. е. у Давній Греції. Жителі міста Спарта воювали з Месенією, але ніяк не могли здобути перемогу.

Тоді вони звернулися до оракула з проханням порадити, як їм перемогти супротивників. Оракул порадив звернутися по допомогу до афінян. Але ті зовсім не хотіли втручатися у відносини Спарти і Месенії, тому пожартували над спартанцями, приславши їм на допомогу лише одну людину: кульгавого шкільного вчителя на ім’я Тіртей. Спартанці були страшенно здивовані і навіть ображені: вони не розуміли, як одна людина може допомогти їм у війні. Але сталося диво: саме Тіртей здобув перемогу над Месенією. як це сталося?

Тіртей був поетом. Він умів писати такі вірші, які підіймали бойовий дух спартанців, закликали їх до подвигів заради своєї батьківщини (полісу). Таким чином, спартанці перемогли у цій війні, а ім’я Тіртея навіки залишилося у світовій історії. Одну з таких бойових пісень поета ми й будемо читати.

УІІ. Робота з поезією (Слайд 14)

  1. Виразне читання вірша.
  2. Проаналізуйте поезію за алгоритмом (Слайд 15)

Алгоритм

-  Назва поезії, автор

- До якого виду належить поезія ? (Декламаційна лірика)

- Яка тематика вірша? (Уславлення відважних воїнів, які захищали свій рідний  край, змалювання жалюгідної долі тих, хто зганьбив себе і свій рід, втікаючи від ворога)

- Воїнів якого давньогрецького міста оспівував Тіртей? (Спарти)

- Схарактеризуйте ідеал воїна поезії Тіртея? (хоробрий боєць, який вважає за честь загинути за свою державу)

- У чому особливість композиції даної поезії? (На початку визначається тема, завершується твір  закликом)

- Навіщо Тіртей змальовує долю двох воїнів? (Автор поезії хоче довести, що почесніше бути хоробрим воїном і загинути у славі, за свою Батьківщину, аніж осоромитися самому і заплямувати, зробити удвічі нещаснішою свою сім’ю.)

- В чому полягає повчальний зміст даного твору? (Хоробрий воїн може загинути, але ця смерть   почесна, тому що вона — заради батьківщини і на захист своєї сім’ї. Воїн-зрадник буде вигнаний з полісу, стане жебраком і буде поневірятися разом зі своєю сім’єю, не знайде «ні пошани, ні співчуття, ні жалю»

- Який висновок ми можемо зробити? (Що іншого виходу немає: якщо ти чесна людина, то повинен захищати свою батьківщину.)

 

3. Творче прогнозування (Слайд 16)

Запишіть декілька правил, якими керувалися в бою спартанські воїни.

 

IV. Підсумки уроку (Слайд 17)

  1. Відповіді на питання, які задавалися на початку уроку
  • • Як виконувалися поетичні твори у Давній Греції?
  • • Назвіть жанри давньогрецької лірики та їх особливості.
  • • Дайте визначення ямба, хорея, елегії.
  • • Які факти з біографії Тіртея вас вразили?
  • • У чому полягає ідея поезії «Добре вмирати тому..»?

2. Прес

  • Чи актуальна поезіїя  Тіртея  для нас з вами, жителів XXI століття?
  • 1)    Я вважаю... (позиція)
  • 2)    Тому що... (пояснення)
  • 3)    Наприклад... (докази, аргументи)
  • 4)    І тому ... (висновок)

 

V. Домашнє завдання (Слайд 18)

1. Читати підручник с.100-106.

2. Підготувати виразне читання вірша Тіртея «Добре вмирати тому...»

3. Відповісти письмово на питання «Чи сприйняли б наші сучасники поради Тіртея? Чому?»

(Слайд 19)

(Слайд 20)

 

doc
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
2698
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку