Майстер-клас " Шість капелюхів мислення "

Про матеріал
Цей універсальний метод дозволить зробити урок яскравим і захоплюючим, його можна застосовувати на різних етапах уроку. Але, у кожного методу є як переваги, так і недоліки. Для ефективного застосування потрібно розвинена уява, ретельна підготовка та тренування
Перегляд файлу

Щоб не перетворити дитину в  склад  знань,в комору формул та правил необхідно  її вчити мислити.  Зараз  я розповім, як використовую метод під назвою «6 капелюхів»

В основі цього методу лежить ідея латерального мислення.

Термін «латеральне мислення» введений  британським психологом,лікарем Едвардом де Боно..

Коли я досліджувала  суть цього методу , то дійшла висновку,  що латеральне мислення є компонентом творчого  мислення і в свою чергу  включає критичне  та логічне мислення.

Чим відрізняється латеральне від творчого мислення ? Для творчого мислення  – потрібен талант, який не кожен має. Для латерального наявність таланту не є обов’язковою умовою, але його у кожного учня можна сформувати, що дасть змогу їм самостійно вирішувати проблеми та висувати власні ідеї.

Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб паралельного мислення, тобто різні точки зору співіснують одночасно.

 Техніка шести капелюхів використовується для розгляду проблеми з шести різних точок зору. Учасники дискусії мислять по-різному: подумки одягнувши  білий капелюх, проявляють  аналітичне мислення, червоний - емоційне, чорний - критичне, жовтий - оптимістичне, зелений - творче мислення, синій - мислення у великій перспективі.

Чому цей метод має назву Шести Капелюхів Мислення? Відомо, що стиль одягу багато в чому формує поведінку людини.  Змінюючи костюм, людина ніби  змінює свою роль, іноді і характер. Його легко одягти і зняти, змінити.

images

Зараз я вас ознайомлю, у якій послідовності необхідно і доцільно використовувати  кожен з кольорів капелюхів.

Отже, білий капелюх формує  аналітичне мислення.  Цей тип мислення оперує фактами, інформацією, збагачує  новими знаннями.

 На цьому етапі доречно виконувати такі вправи, як мозкова атака, асоціативний кущ, кубування.

Зображення:Yellowhat.jpg Другий - жовтий капелюх. Він формує оптимістичне мислення,цей тип пов’язаний з позитивними сторонами ситуації.

Зображення:Blackhat.jpgНаступний - Чорний капелюх застерігає і змушує думати критично. Це негативні сторони ситуації, обережність, недоліки.  При використанні жовтого та чорного капелюхів доцільно використовувати гру «Добре- погано»

Зображення:Redhat.jpg Червоний капелюх формує емоційне мислення- це тип мислення, який “довіряє” інтуїції, емоціям і почуттям.. На цьому етапі можна виконати вправу «Інтервю» або «Скажи по іншому».

Зображення:Greenhat.jpg

Пятий - Зелений капелюх розкриває креативне творче мислення. Це нові ідеї. На цьому етапі роботи логічно використовувати досліди, вправи «Логічний ланцюжок» та « Передбачення».

Зображення:Bluehat.jpg І останній - Синій капелюх формує мислення у великій перспективі. Це контроль за розумовим процесом, підбиття підсумків,рефлексія. Тут можна використати  вправу Сенкан.

А тепер перейдімо до практичного застосування «Методу 6 капелюхів» на нашому майстер-класі.

          Уявіть, що ви учні 3 класу на уроці природознавства.  тема якого  «Повітря». У вас на партах роздатковий матеріал  з даної теми.

Щоб нашу роботу розпочати, пропоную обєднатися в 5груп і обрати

 колір капелюшка.

Правила роботи в групі:

                         1.Бути уважним  активним. ввічливим.

                         2.Слухати один одного..

                         3.Сміливо висловлювати свою думку.

                         4.Не перебивати, говорити по черзі.

                        5.Нікого не критикувати.

Отже, відповідно до кольору капелюшка ви отримаєте завдання: (Роздаю завдання)

Білий капелюшок  Скласти   асоціативний кущ до слова повітря

Жовтий  Пригадайте  позитивні фактори повітря. Запишіть свої  твердження

Чорний – негативні фактори .  і також зафіксуйте свої твердження.

Червоний   Виконати вправу «Інтервю». Можете ознайомитися зі зразком, який лежить у вас на столі.

Зелений капелюх – вправа «Логічний ланцюжок» або  досліди для визначення властивості повітря.

А за Синій капелюх відповідатиму я

 

Заслуховування відповідей слід починати з Білих капелюхів, тому що це робота з першоджерелами

По черзі кожна група зачитує завдання і дає відповідь.

Білий капелюшок-    Асоціативний кущ

Жовтий - Позитивне мислення. 

Подумайте! Чому тварини і люди не змогли б жити на Землі без повітря?

Чорний-  Проблема.

Доведіть: якби на Землі не росли рослини, в повітрі зовсім не було б кисню.  Використовуйте матеріал підручника.

Червоний- Емоції.

 Подумайте, який емоційний стан ви відчуваєте, коли бачите, як люди забруднюють повітря?

Зелений - Творчість.

Що б ви зробили для того, щоб поновити чисте повітря на нашій планеті?

Синій. Філософія.

Узагальнюють висловлювання кожної групи.

. Можна  зробити висновок,  що   повітря —  необхідна  умова  життя  на  Землі.  без повітря не може жити жодна  жива істота.

Отже, цей універсальний метод дозволить  зробити урок яскравим і захоплюючим, його можна застосовувати  на різних етапах уроку.

Але, у кожного методу є як переваги, так і недоліки. Можливо хтось із вас знайшов для себе якісь переваги або недоліки цього методу, поділіться, будь ласка, своїми враженнями.

Для ефективного застосування потрібно розвинена уява, ретельна підготовка та тренування

Дуже приємно, що ви  всі так активно працювали. Якщо метод сподобався, використовуйте його, вчіть дітей мислити, бачити у звичайних речах незвичайне і вони обов’язково знайдуть себе та свої власні ідеї.

 

 

 

docx
Додано
19 листопада 2019
Переглядів
2441
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку