Методична розробка на допомогу керівникам гуртків. План-конспект заняття «Контрольно-вимірювальний інструмент: штангенциркуль»

Про матеріал
МЕТА ЗАНЯТТЯ: Навчальна:  ознайомити з призначенням і будовою штангенциркуля;  формувати навички вимірювання з точністю до 0,1 мм.;  виховувати навички наукової організації праці, самостійність, розуміння необхідності дотримання точних розмірів при виготовленні виробів;  розвивати окомір, координацію рухів рук.
Перегляд файлу

ОБОЛОНСЬКА РАЙОННА у м. КИЄВІ ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ

ЦЕНТР НАУКОВО - ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ МОЛОДІ "СФЕРА"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА

на допомогу керівникам гуртків ПЛАН-КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ

 

«КОНТРОЛЬНО-ВИМІРЮВАЛЬНИЙ ІНСТРУМЕНТ:

ШТАНГЕНЦИРКУЛЬ»

 

 

 

          

 

 

 

 

 

 

Автор:

Петренко Олександр Іванович завідувач

спортивно – технічним відділом,     керівник автомодельного гуртка

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Київ

2018

 

 

 

ПЛАН - КОНСПЕКТ  ЗАНЯТТЯ.

 

Тема заняття: 

 

КОНТРОЛЬНО-ВИМІРЮВАЛЬНИЙ ІНСТРУМЕНТ.

ШТАНГЕНЦИРКУЛЬ.

 

Тип заняття: комбіноване заняття. 

Методи: лекційні, наочні, практичні, стимулювання та контролю.

Використання інтерактивних прийомів:навчальний мозковий штурм (НМШ), «Спіймай помилку», постановка проблемного питання, «Вірю – не вірю».

 

МЕТА ЗАНЯТТЯ:

Навчальна:

-    ознайомити з призначенням і будовою штангенциркуля;

-    формувати навички вимірювання з точністю до 0,1 мм.;

-    виховувати навички наукової організації праці, самостійність, розуміння необхідності дотримання точних розмірів при виготовленні виробів;

-    розвивати окомір, координацію рухів рук.

 

Виховна:

-    виховувати працелюбність, акуратність в роботі, творчу активність;

-    шанобливе ставлення до товаришів. 

 

Розвивальна:

-    розвивати          вміння        та      навички      працювати з        вимірювальними інструментами;

-    розвивати вміння користуватися кресленнями, схемами при виготовленні деталей та вузлів;

-    розвивати творчу уяву.

 

Обладнання:   мультимедійний проектор,    екран,         ноутбук,     презентація, штангенциркулі, деталі для демонстрації вимірювань, роздатковий матеріал для індивідуальної роботи (деталі для вимірювання, листизавдання (додаток 1)).

ХІД ЗАНЯТТЯ

 

I.            ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА (перевірка присутніх, призначення

чергових) 

 

II.         ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ.

Контрольно-вимірювальний інструмент. Штангенциркуль.

 

III.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

   Які відомі вам інструменти застосовують для вимірювання розмірів та розмічання заготовок? (масштабна лінійка, рулетка, кутник, малка, транспортир)

   Що таке ціна поділки шкали? (різниця значень одиниць вимірювання величин, що відповідають двом сусіднім рискам шкали)

   Які розміри відносяться до лінійних? (довжина, ширина, товщина, висота, глибина, діаметр, радіус)

   З якою точністю ми можемо вимірювати лінійні розміри лінійкою? (1 мм)

 

IV.      МОТИВАЦІЯ. 

Виготовлення деталей трасових моделей без точних розмірів неможливе.

-   Як ви вважаєте, чому деталі трасових моделей повинні мати чіткі розміри? 

-   Порівняйте розміри рами і решти деталей.

Проведення «мозкового штурму». (Вихованці працюють в групах: висловлюють і обговорюють найнеймовірніші ідеї, аналізують їх і озвучують результати роботи перед загальною аудиторією).

Підведення підсумку обговорення:  

Таким чином – при виготовленні моделей різних класів потрібно чітко за розмірами виконувати всі деталі, це дозволить в подальшому при складанні  моделей з однаковими вузлами в цілому уникнути розбіжностей. Так при перестановці заднього мосту та кронштейну з струмознімачем з однієї рами на іншу; з рами «Ретро» на раму «Евроспорт стандарт»  

 

V.         ОСНОВНА ЧАСТИНА.  

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ В СЛАЙДАХ

Тема, мета заняття(слайд 1-2)

Призначення ШЦ-І(слайд 3)

Види штангенциркулів(слайд 4, 5)

Будова ШЦ-І(слайд 6)

Шкали штангенциркуля (слайд 7)

Принцип роботи ноніуса(слайд 8, 9)

-               (слайд 7) За рахунок чого ми можемо здійснювати вимірювання з похибкою до 0,1 мм.?

ШЦ має дві шкали: міліметрова шкала на штанзі та шкала ноніуса на рухомій рамці.

-               (слайд 7) Довжина шкали ноніуса становить 19 мм. ЇЇ поділено на 10 рівних частин.

Отже довжина кожної частинки (ціна поділки) становить 1,9 мм.

Різниця між ціною поділки ноніуса (1,9 мм) і найближчим до нього значенням основної шкали становить 2,0-1,9=0,1 мм., що і визначає точність вимірювання ШЦ-І.

-               (слайд 8) Якщо змістити рамку таким чином, щоб перша риска ноніуса точно співпала з другою рискою основної шкали, то відстань між губками становитиме 0,1 мм.

-               (слайд 9) Якщо змістити рамку таким чином, щоб восьма риска ноніуса точно співпала з другою рискою основної шкали, то відстань між губками становитиме 0,8 мм.

Алгоритм зчитування результатів вимірювання (слайд 10)

1.   Визначити ціле число міліметрів на основній шкалі штангенциркуля – воно відповідатиме цілому числу міліметрів на основній шкалі штангенциркуля до нульової позначки ноніуса.

2.   Визначити кількість десятих часток міліметра. Для цього на шкалі ноніуса потрібно знайти позначку, яка чітко збігається з будь-якою позначкою на основній шкалі. Значення позначки на шкалі ноніуса, що збігається з позначкою на основній шкалі, відповідає кількості десятих часток міліметра вимірюваного розміру.

3.   Визначити результат вимірювання, додаючи цілі міліметри і десяті частки.

Вимірювання зовнішніх розмірів (слайд 11)

1.   Ослабити затискний гвинт рамки і розвести нижні вимірювальні губки на розмір, дещо більший від розміру вимірюваної деталі. 

2.   Помістити деталь між губками штангенциркуля і пересувати рамку до стискання з поверхнею деталі. 

3.   Закріпити рамку в такому положенні затискним гвинтом і вийняти деталь. 

4.   Тримаючи ШЦ прямо перед очима, зчитати результат вимірювання.

Вимірювання внутрішніх розмірів (слайд 12)

1.   Ослабити затискний гвинт рамки і розвести верхні вимірювальні губки на розмір, дещо менший від розміру вимірюваної деталі. 

2.   Помістити губки штангенциркуля в отвір деталі і, пересуваючи рамку, розсунути їх до стискання зі стінками вимірюваної деталі. 

3.   Закріпити рамку в такому положенні затискним гвинтом і вийняти губки ШЦ з отвору деталі.  

4.   Тримаючи ШЦ прямо перед очима, зчитати результат вимірювання.

Вимірювання глибини пазів і отворів та висоти виступаючих елементів (слайд 13)

1.   Ослабити затискний гвинт рамки і вперти торець штанги у верхній край вимірюваного заглиблення. Переміщуючи рамку, висунути лінійку глибиноміра в отвір до упору. 

2.   Закріпити рамку в такому положенні затискним гвинтом і вийняти губки ШЦ з отвору деталі. 

3.   Вийняти глибиномір із заглиблення. 

4.   Тримаючи ШЦ прямо перед очима, зчитати результат вимірювання.

 

Закріплення нового матеріалу 

Назвіть частини штангенциркуля (слайд 14)

Визначте розміри вказані на шкалах штангенциркуля (слайд 15)

 

ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ДОДАТКОВИМ МАТЕРІАЛОМ 

Будова ШЦ-ІІ (слайд 16) 

1.   Рамка мікрометричної подачі 

2.   Затискний гвинт рамки мікроподачі 

3.   Гвинт мікроподачі 

4.   Гайка подачі рамки.

Верхні губки загострені і можуть використовуватись для розмічальних робіт (слайд 17)  

Для вимірювання зовнішніх розмірів використовують як нижні губки так і

верхні (слайд 18)   

Для вимірювання внутрішніх розмірів використовують нижні губки (слайд 19),  на кінцях яких є уступи з циліндричними вимірювальними поверхнями. Губки мають сумарну товщину 10 мм (або 9 мм). Тому внутрішній розмір вимірюваної деталі має бути більшим за 10 мм (або 9 мм). Внутрішній розмір, який вимірюється, дорівнює величині відліку штангенциркуля плюс товщина губок.  

 

Будова ШЦ-ІІІ (слайд 20) 

Для вимірювання зовнішніх розмірів так і  внутрішніх використовують нижні губки, аналогічно, як і в ШЦ-ІІ (слайд 21, 22)

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ ВИХОВАНЦІВ 

Інструктаж з ТБ.

Практична робота

1. (слайд 23) Виставити наступні розміри на штангенциркулі:

-  10,1  мм

-  26,5 мм

-  0,8 мм

-  125,0 мм  1,5 мм

2.  (слайд 24) Визначити розміри за показами штангенциркуля. Лист-завдання. 

3.  (слайд 25) Додаткове завдання. Дати відповіді на питання. Лист-завдання.

 

VII. Практична частина.

1.               Матеріали, інструменти необхідні для роботи.

2.               Техніка безпеки при роботі з кресляркою, штангенциркулем, ножицями, на свердлильному станку. 

3.               Вибір об’єкту роботи.

4.               Підбір матеріалу для виготовлення роботи.

5.               Розмічування та креслення деталей трасової моделі.

6.               Виготовлення деталей трасової моделі. Х. Підсумок заняття.

1.     Обговорення з вихованцями виконаної роботи.

2.     Підведення підсумків опитування згідно листа-завдання.

3.     Повторення вивченого на занятті, шляхом використання прийому «Вірю – не вірю». Викладач складає опитувальник і зачитує його вихованцям.

Кожне запитання починається словами: «чи вірите ви, що…».

Приклад:

-         Чи вірите  ви, що штангенциркулем ШЦ-І можна виміряти розміри  деталей до 0.01 мм ?

-         Чи вірите ви, що можна заміряти довжину деталі за допомогою штангенциркуля?

-         Чи вірите ви, що можна заміряти діаметр деталі за допомогою штангенциркуля?

-         Чи вірите ви, що можна заміряти ширину деталі за допомогою штангенциркуля?

-         Чи вірите  ви, що штангенциркулем ШЦ-ІІ можна виміряти розміри  деталей до 0.01 мм ?

 

4. Домашні індивідуальні завдання.

                                                                                                                                                                                 Додаток 1.

 

Практична робота: 

Вимірювання за допомогою штангенциркуля

 

 

 

Прізвище та ім’я __________________________________________

 

                                      

 

I.        Визначити розміри за показами штангенциркуля.

 

 

II.     Дати відповіді на питання.

 

1. Скільки вимірювальних шкал має штангенциркуль? _____ 2. За рахунок якої деталі штангенциркуль має велику точність вимірювання? 

а) штанги;  б) глибиноміра;  в) ноніуса;  г) рамки.

 

3.         Штангенциркуль ШЦ-І дозволяє виконувати вимірювання з точністю до:

а) 1,0 мм.;  б) 0,1 мм.;  в) 0,01 мм.

 

4.         Штангенциркуль ШЦ-І дозволяє виконувати вимірювання: 

а) зовнішнього діаметру, довжини, товщини і висоти; 

б) зовнішнього та внутрішнього діаметру, довжини, товщини і глибини; 

в) кіл, радіусів, довжини, висоти, ширини.

pdf
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
893
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку