Методична розробка повторювально-узагальнюючого уроку з фізики „Закони плостійного струму”

Про матеріал
Методична розробка повторювально-узагальнюючого уроку з фізики „Закони плостійного струму”
Перегляд файлу

 

Управління освіти і науки

Чернігівської обласної державної        адміністрації

Чернігівське вище професійне училище побутового обслуговування

 

 

 

 

 

 Методична розробка   повторювально-узагальнюючого уроку фізики на тему

Закони постійного струму

 

 

 

                                            Підготувала:

                                         викладач фізики

                                                 Бичок Н.І.

                                                              

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:

       Закони постійного   струму

(урок-подорож)                                        

                                                         (слайд № 1)

 

Мета уроку:

  •                   навчальна: повторити і узагальнити вивчений матеріал з теми „Закони постійного струму”; навчити учнів працювати з додатковою літературою, складати додаткові повідомлення; показати об’єктивний характер фізичних законів та зв’язок науки з професійно-виробничими процесами
  •                   розвиваюча: розвивати інтерес учнів до фізики шляхом створення позитивних емоцій, вміння спостерігати, узагальнювати, уміння творчо мислити, швидко і вірно орієнтуватися у нестандартній ситуації, знаходити правильну відповідь
  •                   виховна: виховувати активність, самостійність, наполегливість учнів, вміння відповідально і зосереджено працювати

Методична мета уроку: оптимізація форм і методів повторення, закріплення та поглиблення знань учнів

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань

Обладнання: екран, ноутбук, мультимедійний проектор, мультимедійна презентація, комплект приладів: джерело струму, лампочка від кишенькового ліхтарика, амперметр, вольтметр, реостат, ключ, електричний запобіжник, роздатковий матеріал, листок самоконтролю

 

 

 

 

 

 

                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  Я думаю, значить, існую

                                                                                                                    Декарт

                                                                           Розум полягає не тільки в знанні,

                                                                                але й в умінні застосовувати

                                                                                           знання на практиці

                                Арістотель

                                                                                                       (слайд № 2)

     

                                                                                                                                                                        

 

План уроку

І. Організаційний момент:

  •        вітання;    
  •        перевірка присутності учнів;
  •        повідомлення основних завдань уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань (бліц-турнір)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (розповідь викладача)

ІV. Узагальнення та систематизація вивченої теми (подорож по країні „Закони постійного струму”): (слайд № 3)

  •               місто „Ерудитів”;
  •               місто „Кмітливих”;
  •               острів „Скарбів”;
  •               місто „Законів”;
  •               замок „Історії науки та техніки”;
  •               острів „Чаклунів”;
  •               місто „Нерозгаданих таємниць”;
  •               місто „Техніків”.
  1.                Підведення підсумків уроку:
    •        робота з деревом рефлексії;
    •        оцінювання роботи учнів на уроці викладачем.

VІ. Домашнє завдання:

  •        підготовка до тематичної атестації: повторити теоретичний матеріал з теми „Закони постійного струму”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                    Я думаю, значить, існую

                                                                                                                    Декарт

                                                                               Розум полягає не тільки в знанні,

                                                                                  але й в умінні застосовувати

                                                                                           знання на практиці

                                                                                                                     Арістотель

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент:

  • вітання;    
  •  перевірка присутності учнів;
  •      повідомлення основних завдань уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань (бліц-турнір):

                                                                                       (слайд № 4-5)

 

     

 

 

 

      1. Що розуміють під поняттям електричний струм? (електричний струм – це впорядкований напрямлений рух заряджених частинок)

    2. Які частинки вибирають за напрям руху електричного струму? (за напрям руху обирають рух  додатньо заряджених частинок)

     3. Які є види струму? (струм є постійний та змінний)

   

 

 4. Який струм називають постійним? (постійний струм – це струм, при якому сила і напрям з часом не змінюються)

     5. Що таке змінний струм? (змінний струм – це струм, при якому сила і напрям з часом змінюються).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (розповідь викладача)

    Узагальнення та систематизацію знань ми з вами проведемо в цікавій для вас і мене формі. Вам буде приємно показати свої знання, а мені послухати. Нас чекає подорож по країні „Закони постійного струму”. Кожна станція, на якій ми будемо зупинятися дасть вам можливість отримати бали, які будуть враховані при оцінюванні ваших досягнень з цієї теми

ІV. Узагальнення та систематизація вивченої теми (подорож по країні „Закони постійного струму”):

  •         місто „Ерудитів” (на екрані портрети вчених, їх треба назвати і зробити короткі повідомлення про них: Ампер Андре Марі, Ом Георг Сімон, Вольта Алессандро, Джоуль Джеймс Прескот, Уат Джеймс. Емілій Христианович Ленц; кожна відповідь оцінюється в 2 бали) (слайд № 6-8)
  •          

 

 

 

Описание: http://www.piplz.ru/photo/Ampere.jpg

 

Андре Марі Ампер народився 22 січня 1775 року. Помер 10 червня 1836 року. Видатний французький вчений, фізик, математик і хімік. На його честь названа одна із основних електричних величин — одиниця сили струму — Ампер. Освіту отримав вдома. Основні його праці в області електродинаміки. Він являється автором першої теорії магнетизму. Запропонував правил для визначення напрямку дії магнітного поля на магнітну стрілку.

Описание: http://www.piplz.ru/photo/Ohm.jpg           Ом Георг Сімон народився в 1787 році. Німецький фізик, автор одного із основних законів, що визначають електричні струми в провідниках. Був членом Баварської академії наук, член-кореспондент Берлінтської академії наук, почесний член Лондонського Королівського членства. Лише незадовго до своєї смерті справдилася його давня мрія — він отримав посаду ординарного професора.

 На честь його названа одиниця електричного опору — Ом.

 

Описание: http://www.piplz.ru/photo/Volta.jpgВольта Алесандро народився 18 лютого 1745 року в Італії. Помер 5 березня 1827 року. Він був італійським дослідником, фізиком, хіміком. Його важливим внеском в науку було винайдення принципово нового джерела постійного струму, що відіграло роль в подальших дослідженнях електричних і магнітних явищ. На його честь названа одиниця різниці потенціалів електричного поля — Вольт. Іменем Вольта названа одиниця вимірювання електричної напруги — Вольт.

    

Описание: Джеймс Прескотт Джоуль   Англійський фізик Джеймс Прескот  Джоуль народився 24 грудня 1818 року в Солфорді поблизу Манчестера. Отримав освіту вдома. Протягом декількох років його навчав математиці, фізиці, хімії відомий фізик та хімік Джон Дальтон, під впливом якого Джоуль уже в 19 років почав робити елементарні дослідження.  Під впливом робіт Майкла Фарадея Джоуль звернув увагу на вивчення теплових ефектів струму, результатом чого стало відкриття закону, який в наш час називається законом Джоуля-Ленца.

Описание: Джеймс Уатт

Уат Джеймс шотландський винахідник, автор універсального парового двигуна, член Едінбурського королівського членства. Народився 19 січня 1736 року в Гріноке. Досліджував властивості водяної пари, а саме залежність температури насиченої пари від тиску. Винайшов конденсатор. Його ім’ям названа одиниця потужності — Ват. Помер Уат 19 серпня 1819 року поблизу Бірмінгема. На пам’ятнику Джеймсу Уату написано: „Звеличив владу людини над природою”

Описание: Ленц Эмилий Христианович (Генрих Фридрих Эмиль)

           Емілій Христианович Ленц народився у 1804 році. Російський фізик і електротехнік, академік Петербурзької академії наук. В Петербурзькому університеті очолював кафедру фізики та фізичної географії, був ректором цього ж університету. Встановив правило визначення напрямку індукційних струмів — правило Ленца.

  •                     місто „Кмітливих” (на екрані висвітлено якісні задачі, на які треба дати ґрунтовні відповіді; кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал) 

                                                                                                                (слайд № 9-11)

 

 

 

Задача № 1.

Чому у ванній кімнаті не можна ставити вимикачі і розетки? (у ванній кімнаті багато вологи, котра сприяє поліпшенню електропровідності; до того ж людина з мокрими руками може торкнутися електроприладів і замкнути на себе коло)

Задача № 2.

Чому телевізор, холодильник та інші електроприлади не рекомендується ставити поряд з батареями опалення? (торкаючись однією рукою приладу, а другою – батареї опалення, людина може при поганій ізоляції приладу буде вражена струмом )

Задача № 3.

Чому у тролейбуса повітряна лінія має два проводи, а в трамваю – лише один? (у всіх випадках для живлення споживача потрібно мати два проводи, а у трамвайній мережі другим проводом слугують рейки)

Задача № 4.

Дві однакові ультрафіолетові лампи для сушіння нарощених нігтів розраховані на 220 В кожна з’єднані паралельно і увімкнені в мережу 220 В. Під якою напругою перебуває кожна лампа? (під напругою 220 В, бо при паралельному з’єднанні напруга однакова на всіх елементах, тобто U1=U2=220В )

  •                    острів „Скарбів”  (потрібно  назвати пари величини, які зустрічаються в розділі „Закони постійного струму” та їх одиниці вимірювання; кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал)

                                                                                                                                 

 

 

 

 (слайд № 12-13)

 

 

 

 

 

 I сила струму, А                           S- площа поперечного перерізу   провідника, м2                 

   U -  напруга, В                                      Q - кількість теплоти, Дж                    

  R - опір, Ом                                             A - робота струму, Дж

  ρ питомий опір, Ом∙м                 q - електричний заряд, Кл

   l довжина провідника, м             P- потужність, Вт                                                                                                                                                                                                                                                                                      

  

  •               місто „Законів” (на екрані висвічуються формули законів з розділу „Закони постійного струму”, потрібно сформулювати їх і назвати хто відкрив; кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали) (слайд № 14-15)

 

 

 

 

I = {U \over R}

 

 

 

Q = I^2 R t\,Закон Ома для ділянки кола: сила струму на ділянці кола прямо пропорційна прикладеній напрузі і обернено пропорційна опору провідника; відкрив Георг Сімон Ом.

 

 

Закон Джоуля-Ленца: кількість теплоти, яку виділяє провідник із струмом дорівнює добутку квадрата сили струму, опору провідника і часу проходження струму по провіднику;  відкритий: Джоулем Джеймсом Прескотом у 1841 році і  Емілієм Христиановичем Ленцом у 1842 році.

I = {\varepsilon \over {R+r}}

 

Закон Ома для повного кола: сила струму в повному колі прямо пропорційна електрорушійній силі і обернено пропорційна повному опору кола; відкрив Георг Сімон Ом.

  •         замок  „Історії науки та техніки” (пропонується бажаючим учням розв’язати задачі технічного змісту біля дошки; кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали)

                                                                                                         (слайд № 16-17)

 

 

 

 

Задача № 1.

13 вересня 1838 року перший у світі корабель з електричним двигуном конструкції академіка Якобі вийшов у плавання по Неві. Потужність двигуна 180 Вт. Судно пливло 3 години. Яку роботу виконав двигун за цей час?

  Дано:                 Сі                 
Р=180 Вт                                                                                                                                      
                                                                           

      t=3 год        =10800с                                  A=180∙10800=1944000Дж=1944∙103Дж     

А-?

 

Відповідь: 1944∙103Дж

Задача № 2.

1 серпня 1892 року в Києві став курсувати трамвай по лінії Поділ-Хрещатик. Його двигун споживав найбільшу силу струму 20 А при напрузі    500 В. Яка була потужність двигуна?

      Дано:              
                                               

   I =20 A           P=20∙500=10000 Вт=1∙104Вт

   U=500 B

     P - ?

Відповідь: 1∙104Вт

Задача № 3.

У коло послідовно ввімкнено три провідники з опорами 5 Ом, 6 Ом, 12 Ом. Яку силу струму показує амперметр і яка напруга між точками А і В, якщо покази вольтметра 1,2 В?

Описание: C:\Documents and Settings\Администратор\Рабочий стол\урок\���..jpgДано:

      R1=5Ом        
 

   R2=6Ом

   R3=12Ом                        

   U2=1,2В         
 

                                    
 

  I-?                 


Відповідь: 0,2 А.

 

  •    острів „Чаклунів” (завдання для двох учнів; першому: із поданого комплекту приладів: джерело струму, лампочка від кишенькового ліхтарика, амперметр, вольтметр накреслити схему і скласти електричне коло; другому: за показами приладів визначити опір та потужність лампочки; кожна правильна відповідь оцінюється в 2 бали)

                                                                      (слайд № 18)

 

 

  •               місто „Нерозгаданих  таємниць” (на цьому етапі учням пропонується розгадати кросворди на два варіанти; перевіряючи, учні обмінюються зошитами; кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бала) (слайд № 19-21)

 

 

 

 

І варіант

 

 

 

 

 

 

  1

 

 

  2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По вертикалі:       1. Грецька назва бурштину

                                                                                                 (електрон)

                                      2. Англійський фізик, що стержні джерела струму назвав   електродами

                                                                                                 (Фарадей)

По горизонталі:  3. Тіло, що має властивості притягувати до себе залізні предмети

                                                                                                   (магніт)

                                       4. Частинка, що входить до складу ядра                 (нейтрон)

 

ІІ варіант

 

 

 

    1

 

 

 

    2

 

 

 

 

 

 

 

   3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  4 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По  вертикалі:  1. Прилад для зміни сили струму

                                                                                                     (реостат)

                                2. Речовина, що чинить малий опір струмові  (провідник)

По горизонталі:     3. Фізична величина, одиницю вимірювання якої названо на честь італійського фізика Вольта

                                                                                                    (напруга)

                                  4. Фізична величина, що вимірюється ватметром           

                                                                                                   (потужність)

  •               місто „Техніків” (потрібно назвати прилади і  вказати їх призначення; кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал)

                                            (слайд № 22)

 

 

 

 

 

Прилади:

  •       амперметр (для вимірювання сили струму)
  •       вольтметр (для вимірювання напруги)
  •       ключ (для розмикання і замикання електричного кола)
  •       реостат (для зміни сили струму)
  •       гальванічний елемент (джерело струму)

 

  1.           Підведення підсумків уроку:
    • робота з деревом рефлексії;
    • оцінювання роботи учнів на уроці викладачем.

 

VІ. Домашнє завдання:

  • підготовка до тематичної атестації: повторити  теоретичний матеріал з теми „Закони постійного струму”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Бичок Наталія
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Інкл
Додано
25 вересня 2020
Переглядів
473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку