Методична розробка позакласного заходу: "Птахи в небезпеці! або Слідство ведуть зоознавці."

Про матеріал
Методична розробка позакласного заходу присвячена "Дню зустрічі птахів". Спрямовує учнів на необхідність допомоги птахам взимку, залучає до виготовлення годівниць, підкормки і спостереження, сприяє розвитку інтересу до живої природи, бажанню допомогти тваринам взимку, розвиває творчі здібності, відповідальність та ініціативність
Перегляд файлу

Дніпровська гімназія №37

Дніпровської міської ради

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка позакласного заходу  присвяченого “Дню зустрічі птахів”

 

Тема: “Птахи в небезпеці! або Слідство ведуть зоознавці”.

 

 

 

підготувала вчитель біології

Мартинець Ольга Святославівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2024

 

 

Методична розробка позакласного заходу  присвяченого “Дню зустрічі птахів”

 

Тема: “Птахи в небезпеці, або Слідство ведуть зоознавці”.

Мета: спрямувати учнів на необхідність допомоги птахам взимку;

            залучати до виготовлення годівниць, підкормки і спостереження;

 сприяти розвитку  інтересу  до живої природи, бажанню допомогти птахам і    тваринам взимку;

            розвивати  творчі здібності, відповідальність та ініціативність.

Форма проведення: зоологічний детектив .

Обладнання і наочність: презентація, відеосюжет, матеріали для виготовлення годівнички власноруч, різноманітний корм для птахів.

 

Хід позакласного  заходу

 

І. Вступна частина

Добрий день! Сьогодні у нас не звичайний  урок, а ціла детективна історія. Вранці на мою електронну пошту надійшов лист від загальновідомого зоодетектива  Орні:

 

“Вітаю, вас, юні знавці природи! Спостерігаючи за птахами нашого міста, я помітив, що вулиці спустошені! Не чути співу птахів, не видно їх різнобарвного оперення.  Я хочу дізнатися, що сталося і як можна цьому зарадити. Але мені не вистачає фахових знань. До мене дійшли чутки, що ви розумні, допитливі та спостережливі.  Прошу допомогти мені   знайти відповіді  на запитання: Хто?  Як? Що? Коли? Де? Й Чому?     Але це не прості запитання, а зі складними завданнями та загадками, знайшовши відповідь на них ми зможемо розкрити таємницю зменшення птахів на вулицях нашого міста . Тож не зволікайте і  приступайте швидше до вирішення проблеми!”

 

ІІ. Основна частина

Ну що, спробуємо допомогти детективу і птахам?

Отже, перше запитання:

 Хто з птахів залишається зимувати в Україні?

Є такі пташки, які залишаються зимувати у нас, бо можуть найти собі поживу.

Щоб узнати їх назви, вам треба відгадати загадки:

 

 

Загадка 1

Тук-тук-тук чути стук,

Та цей звук не від рук.

Птаха дзьобом стовбур б’є,

Лікарем для лісу є.

(дятел)

 

 

Загадка 2

Я повісив годівничку,

Щоб нагодувати птичку.

Жовті груди, біле личко.

Зветься пташеня …

(синичка)

Загадка 3

Над подвір'ячком літає,

Все блискуче підбирає.

І сварлива й білобока.

Відгадай, хто це є?

(сорока)

Загадка 4

Чорнокрила каже «Кар!

Я на небі володар!»

Та не личить їй корона,

А зовуть її …

(ворона)

Загадка 5

По дворах стрибає,

Крихти збирає,

Ростом він маленький,

Сірий, чепурненький.

Справжній молодець!

Хто він?

(горобець)

Загадка 6

По асфальту чимчикує,

Із людьми про щось воркує…

Сизокрилий, добрий птах,

Знається він на листах!

(голуб)

 

 

Загадка 7

Сині крила , чорний хвіст

Розгледіти не можна в лісі,

Між гілок  пурхає бойко

З різким  криком ...

(сойка)

Молодці, загадки розгадали і можемо підсумувати, що зимою в нашому місті на вулицях, в скверах та парках можемо побачити: синичок і горобців, сорок і сойок, голубів і ворон .

Запитання друге:

Як називають  птахів які не відлітають у теплі краї?

Ця назва закодована в кросворді і нам необхідно його  розв’язати.

Кросворд

1.Що загрожує птахам взимку? (холод)

2.Що не дає птахам дістатися до їжі взимку? (сніг)

3.Штучний будиночок  для птахів(шпаківня)

4.Недостатня кількість їжі спричиняє... (голод)

5.Прилад для підгодівлі птахів взимку(годівничка)

                                                       1 ХОЛОД

                                                          2 СНІГ

                                              3 ШПАКІВНЯ

                                                     4 ГОЛОД

                                                   5 ГОДІВНИЧКА

Основне слово ОСІЛІ птахи.

Ось і друге запитання ми вирішили. Переходимо до третього:

Що можна використовувати в якості корму для  підгодовування  птахів взимку?

Нам в допомогу анаграми:

АЛСО — сало (несолоне); 

ЯНІСНАН -    насіння  (соняшника, будяка, суміш)

ИГЯДО — ягоди

ТИКУФР- фрукти

ХАРІСА — арахіс

УЛІЖОД -  жолуді

ШКИШИ — шишки

ІШКА — каші (сухі, або напівварені)

Чим  не можна годувати птахів взимку:

-чорним хлібом, сухарями – там багато солі та дріжджів, що може викликати розлади шлунку у птахів;

-солоною, кислою, пряною та гострою їжею;

-смаженою їжею;

-цитрусовими та бананами;

-пшоном (очищеним просом).

Все вірно розшифрували і маємо четверте запитання:

Коли  і за яких умов починають підгодовувати птахів?

Для початку підгодовування птахів необхідна наявність хоча б однієї з перерахованих погодних умов і визначити їх стануть в нагоді ребуси:

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Умови для підгодівлі птахів:

1. Наявність  снігу (сніжного покриву): під масивним шаром снігу птахам складніше знайти їжу;

2. Ожеледь утворення криги на поверхні землі і на гілках дерев: при такій погоді роздобути харчування птахам практично неможливо;

3.Сильні морози (-10 °С і нижче): в такі періоди кормова база скорочується, а організм птахів вимагає більше харчування, щоб пережити холод.

Із умовами підгодівлі птахів розібралися і ось, воно п’яте запитання:

Де розмістити годівничку?

Годівницю бажано вішати на відкритому просторі, з південної сторони дерева і повище, щоби птахи могли оглядати місцевість і не відчували загроз, а вітер і гризуни не дошкуляли. Досипати корм необхідно постійно та невеликими порціями, оскільки пташки запам’ятовують місця підгодівлі та повертаються, коли зголодніють. До того ж корм не встигає тоді набратися вологи. Регулярно прибирайте у годівничці та мийте її милом або іншими дезінфікуючими засобами.

Майстер-клас з виготовлення годівнички.

Для виготовлення годівнички використовувати  можна що завгодно: пластикові пляшки, дріт, коробки, ящики, дошки, мотузки, скляні банки та інше. Все залежить від вашої фантазії.

Найпростіший варіант годівнички — це звичайна пластикова пляшка. Її можна наполовину обрізати або ж вирізати з одного боку отвір достатнього діаметру. Всередину насипати їжі для пташок: зерно, насіння, крихти хліба. За допомогою мотузки таку годівничку можна підвісити на дереві чи віконній рамі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дуже гарну і практичну годівничку можна зробити зі скляної банки. Її треба закрити кришкою, в якій зробити отвір. В горизонтальному положенні годівничку за допомогою дроту чи мотузок закріпити на дереві або в будь-якому іншому місці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Якщо в домі є старий посуд, який вже не використовуватимуть за призначенням, з нього можна зробити чудову годівничку. Тим паче, створити її досить легко. Беремо чашку і  перевертаємо її на бік, кладемо  на  блюдце,  склеюємо супер-клеєм . Так  їжа залишається  захищеною від снігу, дощу і вітру. Аналогічно можна використовувати і інший старий посуд.

 

 

 

 

 

 

 

 

Годівнички готові, пташки задоволені. А у нас залишилося останнє запитання:

Чому необхідно захищати птахів і  з якою метою запропонували  відзначати Всесвітній день птахів?

Міжнародний день птахів вперше почали святкувати у 1906 році. Саме тоді з ініціативи ООН було підписано Міжнародну конвенцію з охорони птахів. Головна мета свята - залучення громадськості до проблем захисту пернатих.
На жаль, господарська діяльність людини болісно вплинула на багатьох птахів. Їх зникло чимало видів . Інші опинилися під загрозою зникнення. В Україні налічують майже 770 видів птахів. З них 360 видів - під загрозою зникнення. Слід зазначити, що День птахів - це не лише річниця Конвенції ООН, але й час повернення пернатих додому.  Ознайомимося з історією виникнення Міжнародного дня птахів, переглянувши відео:

( відео 1 квітня Міжнародний день птахів. Історія виникнення. Користь птахів.)

  https://www.youtube.com/watch?v=X-weQXA2Mow

Перевіримо, чи уважні ви були, чи зможете відповісти на запитання з відео:

1.Що є загрозою для птахів?

2. Яке значення птахів в природі і в житті людини?

3.Як можна піклуватися про птахів?

 

 

ІІІ. Заключна частина

Отже, знайшовши відповіді на всі запитання, ми можемо надіслати відповідь зоодетективу Орні.

Відповідь знавців природи зоодетективу Орні:

Щоб зимуючі птахи почували себе затишно в нашому місті зимою потрібно дотримуватись таких порад:

1.Не вішайте годівниці занадто рано восени та вчасно їх знімайте. Осіння годівниця привчає птахів не шукати собі корм, а весняна – гніздуватись в місті замість того, щоб природно мігрувати в ліси. Коли настане час вигодовувати пташенят, ресурсів не вистачатиме, адже навіть якщо батьки харчуються зерном, пташенята, як правило, вигодовуються комахами. Це потрібно, щоб птахи не втрачали навичок здобувати корм самостійно та не утворювали великих скупчень.

2.Птахи – не люди, а тому в якості корму можна використовувати тільки несолоне сало, насіння соняшнику чи будяку, сухі ягоди та фрукти, жолуді, шишки, сирі та напівварені каші.

3.Велика кількість птахів біля годівнички приваблює хижаків – як пернатих так і котів, тож подбайте, щоб вона знаходилась у безпечному місці;

4.Не забувайте вчасно заповнювати годівниці. Взимку дні надто короткі, поки птахи чекатимуть біля годівниць, може стемніти, і знайти достатньо корму самостійно вони вже не встигнуть.

5.Залучайте побільше людей допомагати птахам взимку, для цього доцільно використовувати агітаційні стінгазети, інформаційні листівки, плакати та фоторепортажі.

 


ДОПОМОЖЕМО ПТАХАМ МІСТА!