Методична розробка уроку математики «Координатний промінь. Шкала», 5 клас НУШ

Про матеріал

Методична розробка уроку математики 5 клас НУШ з елементами СТЕМ-освіти (за підручником Істер), урок формування компетентностей , містить цікаві життєві практичні завдання та Stem - активність " Мензурка "

Перегляд файлу

Тема уроку: «Координатний промінь. Шкала»

Формування компетентностей:

предметна компетентність:

  • сформувати розуміння поняття координатного променя та шкали, вміння позначати натуральні числа на координатному промені та знаходити ціну поділки, вимірювати та записувати величини, порівнювати їх; вміння формулювати математичні твердження;
  • формування пізнавального інтересу, дослідницьких навичок та життєвих компетентностей: продуктивної творчої діяльності, саморозвитку і самоосвіти;
  • розвиток індивідуальних здібностей учнів, логічного мислення, пам’яті, уваги,  творчої активності, обчислювальних навичок;
  • виховання патріотичності та любов до рідного краю, мотивація до вивчення математики, позитивне ставлення до навчання.

ключові компетентності:

  • уміння вчитися, спілкування державною та іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська, загальнокультурна, підприємницька і здоров'язбережувальна компетентності.

Тип уроку:  урок формування компетентностей учнів.

Обладнання: підручник, ноутбук, відеоролики, зображення до завдань, картки-завдання для групової та індивідуальної роботи, роздатковий матеріал.

Хід  уроку:

1. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.     (формув. інформаційних компетентностей)     

 Вчитель . Доброго дня ! Покажіть свій настрій на початку уроку - …

                                                   

Сьогодні ми продовжуємо працювати із променем, але вже незвичайним, проведемо цікаві дослідження. А на яку тему -  Ви дізнаєтесь після перевірки домашнього завдання.

 

         2. Перевірка домашнього завдання.(формув. комунікативних компетентностей)

 Вчитель. Перевіряємо домашнє завдання - відкрийте зошити та уважно слідкуйте: 

(учні/ці звіряють відповіді, відмічають правильні «+» на полях)

 № 661.   3 частини      +

№ 669.  10 см або 2 см    +  +

№ 671.  1) 48хв 19с       +

              2) 1 хв 54 с       +

              3) 27 год 59хв = 1 доба 3 год 59хв     +

              4) 3 год 16хв     +

Вчитель.  Отже, Ви гарно попрацювали вдома, порахуйте свої плюсіки (0-7) та запишіть у картку самоспостережень.

 (учні ставлять собі відповідну кількість балів за д.з.)

 

               3. Створення проблемної ситуації. (формув. інформаційних компетентностей)

Вчитель.     Девіз нашого уроку: « Я – дослідник!». Розпочинаємо:

Відео 1 0:00-0:17 на узбіччі дороги є ліхтарі відстань між якими 15 метрів. Яка відстань між першим і п'ятим ліхтарем? відповідь на це питання ти знайдеш у цьому відео

             1:50- 2:37 накреслимо промінь із початком у т.О, відкладемо від початку променя відрізок ОА, під т.А запишемо 1,далі вправо від т.А на промені відкладаємо відрізок такої самої довжини,  що й ОА… якщо в такий спосіб продовжити відкладати відрізки та позначати їх штрихами, то отримаємо координатний промінь.     На екрані ти бачиш тільки частину координатного променя, адже він нескінченний і на ньому може бути безліч рисок, яким відповідає вся послідовність натуральних чисел.   

4. Повідомлення теми, мети уроку. Вивчення нового матеріалу – дослідницька діяльність.

(формув. інформаційних компетентностей, продуктивної творчої діяльності)

-         Тема нашого уроку – «Координатний промінь»

(учні записують у зошит)

2:38- 3:22 Точку О називають початком відліку, ОА - одиничним відрізком, у нас він дорівнює 1 см. За одиничний можна прийняти і будь-який інший відрізок завдовжки 1 мм 1 дм тощо. Числа, що відповідають точкам координатного променя називають координатами цих точок. Точка А має координату 1, точка D - координату 4. Зверни увагу, що точка, яка лежить правіше відповідає більшому числу, а та що лежить лівіше - меншому числу

 

-         Завдання №1: Виконуємо № 677 ст.107 підручника:

А(100), В(30), С(80), Д(50);

                                               А(200), В(50), С(125), Д(175).

-         Завдання №2: Кожен із Вас сам за 1 хв. має накреслити в зошиті координатний промінь за одиничний відрізок беремо 1 клітинку, позначити відповідні точки і виконати письмово завдання:                           

(індивідуальна робота в зошиті + колективна перевірка)         + першим трьом уч.

                                     3 од.в.,    8 од.в.,     6 од.в.

-         Завдання №3: Виконати, працюючи у парах, письмово завдання

А1(9) та А2(5), В1(12) та В2(6), С(7), Д1(19) та Д2(3),

(робота у парах + колективна перевірка)

7:03- 7:38 А що і з відстанню між ліхтарями? -на узбіччі дороги є ліхтарі, відстань між якими 15 метрів. Яка відстань між 1-им і 5-им ліхтарем?

Позначимо ліхтарі на координатному промені, одиничний відрізок якого дорівнює 15 метрів, тому 15 множимо на 4, буде 60 метрів

 

    - Як гадаєте, чи важлива тема сьогоднішнього уроку?

- Що потрібно вміти, знати, щоб розібратися в даній темі?

- Де в житті ви зможете використати  дані знання? ….. наступна інформація допоможе Вам у цьому питанні.

      Кожен із Вас сьогодні буде виконувати дослідження та висувати гіпотези (припущення). Можливо серед нас є майбутній дослідник/дослідниця, що колись зробить чудові відкриття для людства. А поки що поставте собі від 0 до 2 + за роботу «К.промінь»

(учні ставлять собі відповідну кількість балів за роботу + 1 три учні за завд.2)

                      5. Фізкультхвилинка. (формув. здорового способу життя)                                         

Вчитель. Ми вже трошки втомилися. Тому зробимо невеличку руханку

(фізкультхвилинка відеоролик  «Козацькому роду нема переводу» - 1:01 хв).

https://www.youtube.com/watch?v=HPYm2wVFFtE&list=PLVdJbXQoX6zSbWMwA6g0I-2t8_DJ8_-sa&index=6

6. Застосування нових знань - дослідницька діяльність. (формув комунікативних компетентностей, компет.саморозвитку і самоосвіти)                                                                                                                

-         Завдання №4: Виконуємо разом усно завдання № 681 ст.107:

                                        20 мл, 3 см 5 мм, 42 град, 310С, 2 кг

(усна колективна робота)

Відео 1 0:00-1:50 Ти дуже давно чекав на цей день і ось нарешті ти їдеш на шкільну екскурсію разом з друзями. На мікроавтобусі встановлено розпізнавальний знак діти і ти знаєш, що максимальна швидкість руху транспорту не повинна перевищувати 80 км/год. Автобус повільно виїжджає з двору школи і нарешті на трасі може розігнатися. Як розуміти чи не порушує водій правила і з якою саме швидкістю він рухається?.. Потрібно знати не лише правила дорожнього руху, а й бути знайомим з криволінійною шкалою спідометра.

Сукупність поділок разом з відповідними числами називають шкалою, що в перекладі з латинської означає «драбина» і не дивно чому. Подивись на шкалу, поставлену ось так: її поділки по боках дійсно схожі на щабелі драбини. Шкали важливі елементи багатьох вимірювальних приладів. Ти точно знаєш кілька з них або навіть користувався такими приладами. Отже, Ти бачив шкали різної форми : прямолінійну шкалу має лінійка, кімнатний термометр, медичний ртутний термометр, криволінійна шкала є у транспортира, циферблата годинника, спідометра автомобіля.

-         Завдання №5: Давайте запишемо покази приладу – термометра вуличного:

Який показ найменший? …150С    Найбільший? …360С  

    Яка між ними різниця?  …210С         (письмова колективна робота)

                                                                  360С, 150С, 200С, 240С

 3:48 -4:14 Уяви, що ти спостерігаєш за погодою і записуєш покази термометра за вікном ввечері та вранці. Як визначити наскільки градусів змінилася температура за ніч, якщо стовпчик термометра опустився на 7 поділок і зараз показує вранішню температуру та якою була температура вчора ввечері?...

…потрібно від більшого значення відняти менше

5:56 -6:23  Уявімо, що твої уроки розпочинаються о восьмій ранку і, щоб прийти до школи вчасно, ти маєш вийти О 7:45. Як дізнатися чи ти не спізнюєшся?... маємо тут справу з годинами та хвилинами. Отже, нам потрібно знайти ціну великої і малої поділки на криволінійній шкалі

 

-              Завдання №6: Давайте попрацюємо в групах та перевіримо наскільки уважно Ви слухали інформацію:                             (робота в групах)

  

200г,4кг,2кг,400г,800г,900г;         250мл,650мл,1100мл,1л,1900мл,500мл;

7год5хв,8год55хв,5год30хв,1год50хв,12год40хв,9год15хв

8:31 -9:40   Для того, щоб точно сказати з якою швидкістю їде автобус Та чи не порушує водій правила, маємо спершу подивитися на спідометр і розібратися, як орієнтуватися по цій шкалі. Знайди ціну великої поділки: знаходимо різницю будь-яких двох чисел, показаних на шкалі наприклад, можемо від 140 відняти 120, і ділимо на кількість великих поділок між ними, тобто на 2. Отримаємо ціну великої поділки, що  становить 10 кілометрів за годину. Отже, яку швидкість показує спідометр мікроавтобуса, якщо ціна великої поділки 10 км/год?...

70 км/год,  а це означає, що водій правил Не порушує!

     Поставте собі від 0 до 3 + за роботу в групі  «Шкала»

(учні ставлять собі відповідну кількість балів за роботу + 1 три учні за завд.2)

 

Завдання №7: Ми вже гарно попрацювали із математичними задачами. Пропоную виконати практичну роботу: Stem - активність " Мензурка "  

     Мензурка – лабораторна посудина з позначеними на ній поділками, якою вимірюють невеликі об'єми рідини.

Обладнання: одноразовий стаканчик, кольорова стрічка, ручка, шприц (без голки), вода.

Хід роботи:

  1. Наклей на одноразовий стакан кольорову стрічку
  2. Набери у шприц води згідно до позначок – вилий її у стакан та зафіксуй позначкою.
  3. Повтори другий пункт кілька разів
  4. Додай відповідні позначки
  5. Мензурка готова!!!  (групова робота: учні за інструкційною картою виготовляють)

 

7.Завдання додому:( формув. компетентності продуктивної творчої діяльності)

Вчитель. –Для гарних результатів у майбутньому необхідно продовжити наші дослідження вдома:            (учні записують домашнє завдання)                   

Опрацювати:  пар. 18

Виконати : № 676, № 678, № 695.    

        

8. Підсумок  уроку .(формув. комунікативних компетентностей)                         

Вчитель. Поставте собі від 0 до 3 + за те, наскільки Ви зрозуміли тему уроку.

(учні ставлять собі відповідну кількість балів за тему уроку)

Порахуємо свої плюсики за урок і запишіть, на наступному уроці ми додамо до них ще одне завдання і перетворимо у Вашу оцінку в журналі, картки здаємо вчителю.

 

Давайте зробимо висновок  нашої дослідницької діяльності на уроці:

- Чи важлива тема сьогоднішнього уроку?

- Що потрібно вміти, знати, щоб розібратися в даній темі?

- Де в житті ви зможете використати  дані знання?

(кожен малює свій «градус» відповідно до балів «Тема уроку»)

                                           

Вчитель. На цьому наш урок завершено!

 

Додаткова цікава інформація:

  

1

 

doc
Додано
22 березня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку