МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ВИХОВНОЇ ГОДИНИ НА ТЕМУ: «Охорона праці й безпека суспільства - один із пріоритетів виховання культури життя без небезпек». «Основи електробезпеки в галузі»

Про матеріал
Сформувати у майбутніх робітників знання про небезпеку ураження електричним струмом, вплив його на організм людини, засоби захисту від дії електроструму та навчити надавати першу до медичну допомогу потерпілому.
Перегляд файлу

       

 

ХАРАКТЕРИСТИКА ТЕМИ

Тема «Основи електробезпеки» є однією із самих важливих з предмета «Охорона праці». На вивчення теми відводиться 2 годин. Зміст теми сприяє розвитку особистості учнів завдяки формуванню в них знань від  наукового світогляду, відповідного стилю мислення, розвитку експериментальних умінь і навиків, творчих здібностей про різні види електрики, особливості ураження електричним струмом, вплив електроструму на організм людини, основні випадки ураження електричним струмом на виробництві, звільнення потерпілого від дії електроструму, класифікацію виробничих приміщень, що до небезпеки ураження електричним струмом, умови допуску до роботи з електрикою,індивідуальні та колективні засоби захисту, захист від статичної електрики, правила поведінки під час грози.

Вивчаючи дану тему, учні повинні усвідомити поняття:

види електрики:

Ø промислова електрика;

Ø статична електрика;

Ø атмосферна електрика;

      особливості ураження електричним струм:

Ø електробезпека;

Ø електротравматизм;

Ø основні причини нещасних випадків на виробництві;

Ø характерні особливості електротравматизму;

      види уражень електричним струмом:

Ø  електричні травми;

Ø  електричні удари; Учні повинні знати:

Ø  фактори , що впливають на ступінь ураження людини електрострумом;

Ø  сформувати знання у майбутніх робітників про небезпеку ураження електричним струмом;

Ø  засоби захисту від ураження електричним струмом;

Ø  як надати першу до медичну допомогу потерпілому;

Ø  як     використовувати підручні     засоби         при    перенесенні,          навантаженні       і транспортуванні потерпілого;

Ø  як визнати необхідність вивезення потерпілого машиною швидкої допомоги чи попутним транспортом;

Ø  як користуватися аптечкою швидкої допомоги.

Учні повинні вміти:

Ø  користуватися підручником,

Ø  навчальними картками, 

Ø  опорними конспектами, 

Ø  складати і розв’язувати складні завдання.

 

Дана тема виховної години спрямована на зменшення нещасних випадків на підприємствах, навчальних майстернях та лабораторіях. 


Аналіз нещасних випадків на підприємствах свідчить про те, що електротравматизм становить близько 1%, від загальної суми виробничих травм, а серед нещасних випадків, коли людина гине, електротравми становлять 40%. Тому основна мета під час вивчення і проведення виховної години: сформувати у майбутніх робітників знання про небезпеку ураження електричним струмом, вплив його на організм людини, засоби захисту від дії електроструму та навчити надавати першу до медичну допомогу потерпілому.

Для професій: «кушнір-розкрійник; кравець», «кравець;закрійник»,  «кухар; кондитер»,  «перукар (перукар-модельєр)», «електрозварювальник ручного зварювання» ця тема має дуже важливе значення, тому що робітники цих професій кожного дня виконують роботи, пов’язані з експлуатацією електрообладнання, мають небезпеку ураження електричним струмом.

Актуальність і важливість вивчення даної теми зумовлена необхідністю продовжувати формування в учнів шанобливого ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих,  правил безпечної праці шляхом ознайомлення та навчання майбутніх кваліфікованих робітників із послідовністю, принципами й засобами надання першої допомоги при ураженні електрострумом.

Методичні рекомендації  щодо проведення виховної години за темою

«Основи електробезпеки в галузі»

Мета виховної години: поглибити та закріпити знання і вміння з теми; виявити якість засвоєння знань з теми; отримати дані для обґрунтування оцінки знань, вмінь і навичок; з’ясувати прогалини та зробити корекцію знань; 

                     -    формувати    вміння    учнів    використовувати    теоретичний    матеріал для

розв’язування поставлених задач;

Окремі питання, необхідні для вивчення нової теми, учні вивчали на попередніх уроках, тому на етапі актуалізації опорних знань учнів учням пропонується гра «Подорож на урок виробничого навчання», за допомогою якої відтворюються їх знання з професійною спрямованістю. Так, ІВ «Хто швидше» дозволяє повторити основні причини нещасних випадків при обслуговуванні електричних мереж і електроустановок, поняття промисловій, статичної і  атмосферної електрики, визначення електрики, електричні травми. Учнями презентуються презентації з даної теми.

Майстри виробничого навчання – керівники команд  запитають учнів з охорони праці при роботі з електрообладнанням і  задачу по вирішенню ситуативної ситуації з кожної професії.

Мотивація навчання повідомлення викладача для підготовити учнів до свідомого сприйняття матеріалу, стимулювання пізнавального інтересу, перетворення змісту навчання на особисто значущий.

Засвоєння учнями знань і способів дій при роботі у навчальній майстерні або лабораторії. Учні об’єднуються в групи і виконують роботу над завданнями. В разі необхідності учні використовують інформаційні картки, опорні конспекти, підручник. Дана робота має навчальний характер та готує учнів до виконання контролюючої самостійної роботи на наступному уроці.

При підведенні підсумків виховної години встановлюється відповідність між поставленими завданнями та результатами, вносяться  корективи, дається оцінка роботи учнів на уроці. 

Матеріал даної виховної години сприяє:  

Ø   цікавому вивченню навчального матеріалу; 

Ø   вихованню відповідальності, організованості, дисциплінованості; 

Ø   формуванню активної життєвої позиції, взаємодопомоги та вмінню працювати в групах; 

Ø   вихованню допитливості,самостійності в роботі з різноманітними

          джерелами інформації.

Взаємозв’язок з предметами і виробничим навчанням та практикою

Головна ідея сучасної освіти – навчання протягом усього життя. Не лише учня, а й викладача. Тому актуальною є теза Каменського «Школу можна вдосконалювати, тільки вдосконалюючи кваліфікацію вчителя»

Тема програми № 4:Основи електробезпеки.

«Охорона праці й безпека суспільства -  один із пріоритетів виховання культури життя без небезпек ».

Тема виховної години: «Основи електробезпеки в галузі»

  «У справі виховання процесу саморозвитку, 


                         має бути відведено найширше місце. 

                        Людство все успішніше розвивалося 

         тільки шляхом самоосвіти»

                                                       Герберт Спенсер

Мета виховної години:

      навчальна:   - поглибити та закріпити знання і вміння з теми; виявити якість засвоєння знань з теми; тримати дані для обґрунтування оцінки знань, вмінь і навичок; з’ясувати прогалини та зробити корекцію знань; 

-  ознайомити зі складом, призначенням, правилами користування медичною аптечкою; 

-  формувати вміння учнів використовувати теоретичний матеріал для розв’язування поставлених задач;

      виховна:

-      виховувати відповідальне ставлення за своє життя і здоров’я оточуючих, дисциплінованість, акуратність під час виконання будь-якого  виду роботи;

-      прагнення самостійно проводити міркування, знайти своє рішення, робити власні висновки,активізувати учнів до самостійного, свідомого мислення;

-      усвідомлювати учнями значущості знань з охорони праці;

розвиваюча: розвивати в учнів швидкість мислення, вміння логічно мислити, концентрувати увагу на конкретному питанні прагнення самостійно здобувати знання, вміння долати труднощі в навчанні, спостереження на уроках та в житті.

Тип уроку: урок контролю і корекції знань, умінь і навичок. Форми організації навчання: робота в малих групах, Методи навчання: пояснення,  інтерактивні вправи. 

Матеріально-технічне та методичне забезпечення уроку:Охорона праці: Навчальний посібник для професійно-технічних навчальних закладів/ Л.Е. Винокурова, М. В. Васильчук,  М. В. Гаман. - К. .: Факт, 2005.-344с.: іл., презентація; дидактичні матеріали: інформаційна сторінка, картка опорного конспекту, ІВ «Мікрофон», «Ланцюжок видів освітлення»,  «Робота в групах», «Дерево рішень», «Ключові слова», «Висловитися з питання»; прилади для виконання експериментального завдання.

Міжпредметні зв’язки: виробниче навчання та практика з професій «Кухар; кондитер», «Кравець», «Перукар(перукар-модельєр)», «Кушнір-розкрійник;кравець», «Електрозварювальник ручного зварювання», «Слюсар із ремонту автомобілів» - техніка безпеки при виконанні робіт , фізика, хімія

Критерії оцінювання:

  конкурс «Хто швидше» - оцінюється в залежності від рівня складності;

  доповіді учнів у вигляді презентації – 10 балів;

  розв’язання проблемної ситуації – 5 балів;

  гра «Гірлянда запитань» - кожна вірна відповідь – 1 бал (всього: 5 балів)

Хід уроку

1.Організаційний момент ( 1 хв.)

Мета: підготувати учнів до активної пізнавальної діяльності, створити сприятливий психологічний клімат  

  Перевірка присутніх учнів на виховній годині.

  Перевірка готовності учнів до заходу.

  Організація уваги учнів.

ІІ. Перевірка домашнього навчання та актуалізація опорних знань (10 хв.) Мета: перевірка виконання учнями домашнього завдання;відтворення знань,умінь, життєвого досвіду під час виробничого навчання у лабораторіях та майстернях та на виробничій практиці,необхідного для засвоєння знань та умінь;оцінка рівня підготовленості учнів.  

Викладач. Попереджуюче домашнє завдання учням було слідуюче: кожна команда повинна була опрацювати п.4.1, 4.2, 4.3підручник «Охорона праці»: навчальний посібник для професійно-технічних навчальних закладів/ Л.Е. Винокурова, М. В. та готовими бути відповісти на запитання. Кожна з команд підготувала завдання у вигляді презентації на тему: «Електробезпека на уроці виробничого навчання»

І команда – професія  «Кушнір-розкрійник; кравець» далі назва «ХИТРИЙ ЛИС»

ІІ команда – професія  «Кравець; закрійник» далі назва «ГОЛОЧКА»

ІІІ команда – професія  «Кухар; кондитер» далі назва «ПАЛЯНИЧКА»

ІV команда - «Перукар(перукар-модельєр)» далі назва «ЧАРІВНИЙ ЛОКОН»

V команда - «Електрозварювальник ручного зварювання далі назва «ЕЛЕКТРОГЕФЕСТ»

       (Додаток 1). Учні відповідають на запитання, використовуючи ІВ «Хто швидше»

Інтерактивна вправа «Хто швидше»(метод «Мозковий штурм»)

 

Викладач. І етап.  На цьому етапі учні працюють і відповідають на запитання  кожна відповідь – жетон. 

(середній рівень - жовтий жетон1 бал)

Назвати основні причини нещасних випадків при обслуговуванні електричних мереж і електроустановок:

1.     допуск до роботи осіб, які не мають ………………………………………………;

2.     допуск до роботи осіб, які не знають……………………………………………….;

3.     робота на електроустановках і електроінструментом без .................., ……………., без перевірки ……………………. ізоляції в мережах споживачів електроструму;

4.     робота без зняття ………………… без засобів …………………… та ……………  

захисту;

5.     робота без…………………….;

6.     Нерегулярне…………….я та …………………. персоналу, який обслуговує електромережі та електроустановки;

7.     допуск до роботи осіб без……………… огляду;

8.     початок роботи без попередньої перевірки відсутності ………………., розширення ……………………….робочого місця.

Вірні відповіді

1.   допуск до роботи осіб, які не мають кваліфікаційної групи з електробезпеки;

2.   допуск до роботи осіб, які не знають приміщень і зовнішніх установок за ступенем небезпеки ураження електрострумом;

3.   робота на електроустановках і електроінструментом без заземлення, занулення, без перевірки опору ізоляції в мережах споживачів електроструму;

4.   робота без зняття напруги, без засобів колективного та індивідуального захисту;

5.   робота без наряду-допуску;

6.   нерегулярне навчання та переатестацію персоналу, який обслуговує електромережі та електроустановки;

7.   допуск до роботи осіб без медичного огляду;

8.   початок роботи без попередньої перевірки відсутності напруги, розширення зони робочого місця.

(достатній рівень - зелений жетон 2 бал)

1. Дати визначення промисловій електриці.

(Промислова електрика — це електричний струм, який виробляється промисловими установками та індивідуальними джерелами струму для використання на виробництві та в побуті. Промислова електрика виробляється електричними генераторами на електростанціях та гальванічними елементами спеціальних приладів — акумуляторів).

2.Основними параметрами струму є ………………………………………….

(Основними параметрами струму є напруга і сила струму.)

3. Статична електрика — це…………………………………………………………..

(Статична електрика — це заряди електрики, що накопичуються на виробничому обладнання, предметах побуту, на тілі чи одязі людини внаслідок контактного або індуктивного впливу) (Навести приклади кожній команді). 4. Що таке атмосферна електрика ?

(Атмосферна електрика — це явище природи, пов'язане із взаємодією електричних зарядів, що утворюються внаслідок електризації грозових хмар під час руху потужних повітряних потоків. Різні частини грозової хмари несуть заряди різних знаків).

5.     Електробезпека— це……………………………………………………………

(Електробезпека— це система організаційних, технічних заходів і засобів, які забезпечують захист людей від шкідливого і небезпечного впливу електричного струму, електричної дуги, електромагнітного поля і статичної електрики).

6.     Електротравматизм це явище, що характеризується……………………...

(Електротравматизм — це           явище,         що     характеризується         певною        сукупністю електротравм).

7.     Електротравма це травма,………………………………………………….

(Електротравма — це         травма,      викликана   впливом      електричного        струму       або електричної дуги).

 Викладач.  Перший етап завершено. Зараз кожна команда лічить свої жетони і отримані бали,  пишуть їх у контрольний лист. Учасники з команди переможця отримують 1 додатковий бал. Вітаємо переможців!!!

Викладач.  Другий етап.  Представник кожної команди презентує свою презентацію  «Подорож на урок виробничого навчання» за темою «Електробезпека у галузі».

(високий рівень - червоний жетон 10 балів) У кожній команді по 5 учнів.

Перевіримо ваші знання у формі гри «Подорож на урок виробничого навчання» Назвати можливі причини  електротравматизму у навчальних майстернях та лабораторіях кожній із команд біля мультимедійної дошки з своєю презентацією.

(Додаток 2)

І команда –«ХИТРИЙ ЛИС»

ІІ команда – «ГОЛОЧКА»

ІІІ команда – «СМАЖЕНЕ КУРЧА»

ІV команда -  «ЧАРІВНИЙ ЛОКОН» V команда - «ЕЛЕКТРОГЕФЕСТ»

Викладач. Другий етап завершено. 

Учні команд підводять підсумки, доставляють у контрольний лист ще по 10 балів.

Викладач.  Третій етап.  Проблемні ситуації

Проблемну ситуацію задає кожній команді, керівник команди

 (майстер виробничого навчання згідно кваліфікації). (Додаток 3)

Майстер виробничого навчання  команди «ХИТРИЙ ЛИС» задає проблемну ситуацію.

Ви перед початком роботи, натисканні на пускову кнопку кушнірської швейної машині 10-Б класу, двигун машини не запрацював. Під час роботи зламалася голка. Ваші дії

……

1.Повідомити майстра виробничого навчання.

2.Перевірити приєднання до електромережі.

3.Перевірити чи увімкнуто рубильник у навчальній майстерні.

4. Вимкнути кушнірську машину і замінити голку. Майстер виробничого навчання  команди «Голочка» задає проблемну ситуацію. Під час роботи з парогенератором пропрасовуючи швейні вироби, при натисканні на пускову кнопку на прасці відсутній пар. Ваші дії…… 1.Вимкнути парогенератор.

2.Дати можливість охолонути.  

3. Налити води у парогенератор. 

4.Перевірити рівень води . 

5.Вімкнути парогенератор в електромережу.

Майстер виробничого навчання  команди «СМАЖЕНЕ КУРЧА» задає проблемну ситуацію.

Можливі проблеми під час експлуатації електроустаткування

Проблеми

Причини

Способи вирішення

При роботі  м’ясорубки:

     м'ясо не ріжеться, а мнеться;

     двигун        гуде   або раптово зупиняється;

     плівки м’яса накручуються на ножі. 

 

             Тупі ножі Не правильна послідовність збирання м’ясорубки

             Подаються великі шматки м’яса.

             Сильне          натискання

товкачика на шнек Затуплені ножі

1.     Нагострити ножі.

2.     Правильно скласти м’ясорубку 

3.     М'ясо          подавати шматочками вагою

25..50гр.

4.     Товкачик не повинен діставати до шнека.

5.     Зупинити машину і очистити ножі.

6.     Не подрібнювати на м’ясорубці сухарі

7.     Зачистити м'ясо від плівки 

Майстер виробничого навчання  команди  «ЧАРІВНИЙ ЛОКОН»   задає проблемну ситуацію.

Можливі проблеми під час експлуатації електроустаткування

(представлена презентація)

Учням демонструється на мультимедійній дошці три проблемні ситуації.

1.Пошкодження дроту електропостачання. Ваші дії……… Негайно припинити роботу.

Повідомити майстру виробничого навчання.

2. Яке порушення ви бачите на малюнку? Як необхідно вчинити в даній ситуації?  Не можна висмикувати дріт не придержуючи розетку, щоб її не пошкодити.

3.Під час роботи електромашинкою волосся повинно бути ……..(сухим), тому що працюємо електромашинкою для стрижки, що є небезпечним.

             Майстер виробничого навчання  команди  - «ЕЛЕКТРОГЕФЕСТ»  задає проблемну ситуацію.

Як правильно під’єднати зварювальний трансформатор до електромережі (підготувати до роботи). Скласти алгоритм дій, пересунути слайди по черзі . (представлена презентація)

Алгоритм підключення

1.Вимкнути загальний рубильник.

2.Відключити своє робоче місце (кабінку).

3.Перевірити заземлення на робочому місці.

4.   Під’єднання етектротрансформатора.

5.   Під’єднання заземлення до трансформатора.

6.   Під’єднання зварювальних кабелів до входу трансформатора.

7.Вімкнути в електропостачання (220 V) шнур електропостачання.

8.Вімкнути перемикач трансформатора в положення (220 V).

9.Виставити необхідну силу зварювального струму.

10.Вімкнути загальний рубильник.

11.Вімкнути кабінку.

12.Приступити до зварювальних робіт.              Викладач.  Завершено третій етап.   

 Представник кожної команди за проблемні ситуації виставляє в лист самооцінки від 1-5 балів.

ІІІ. Мотивація навчання (5хв.)

Мета: підготовка учнів до свідомого сприйняття матеріалу, стимулювання пізнавального інтересу, перетворення змісту навчання на особисто значущий.

Викладач. На виховній годині ми продовжуємо тему «Основи електробезпеки в галузі» тому що ви кожного дня працюєте або будите працювати на виробничому навчанні та практиці, переддипломній практиці з електрообладнанням, електричними приладами, інструментами і маєте підвищений рівень небезпеки ураження електрострумом. Я ще раз хочу наголосити що струм є одним із найбільш небезпечних чинників виробництва, який впливає на організм людини загалом.

Особливості і небезпечність струму полягає в тому, що ми його не чуємо, не бачимо, він немає ні кольору, ні запаху!!!

Під час розглядання матеріалу учні повинні сприйняти цей матеріал так, щоб допомогти близьким та оточуючим людям, розуміти основні  закономірності життя, суть життя і здоров’я людей, яке часто залежить від того, чи надана йому термінова допомога і наскільки швидко і кваліфіковано вона надана, загального уявлення при всіх нещасних випадках звернутися у медичний заклад, викликати швидку допомогу при втраті свідомості чи неможливості пересуватися.

Тому працівник, який працює з електрообладнанням, повинен знати:

v безпечні методи виконання робіт;

v засоби захисту від електрики; правила інструкції з охорони праці.

v під час роботи з електрообладнанням бут уважними, дисциплінованими, відповідальними за своє життя і життя оточуючих.

Працівники(учні), які працюють з електрообладнанням , повинні вміти:

v швидко і правильно звільнити людину від дії електрострумом;

v надати першу долікарську допомогу під час ураження електрострумом.

Викладач.  А зараз пропоную пограти в гру «Гірлянда запитань» - кожна вірна відповідь – 1 бал.

ІV. Майстри в/н - керівники команд, задають запитання учням з техніки безпеки. Всередині нас криються  потенційні творчі можливості,  й ми повинні працювати щосили,  щоб розкрити цей потенціал

Мартін Лютер Кінг Питання команді - «ХИТРИЙ ЛИС»

1.Розповісти техніку безпеки перед початком роботи на кушнірській машині 10 - Б класу.

(Перед початком роботи необхідно перевірити цілісність дротів, які підходять до машини, чи є заземлення і занулення, наявність гумових ковдр на педалях і за двигуном машини. Перевірити машину на холостому ходу, правильність установки голки і заправки нитки, ввімкнути рубильник і пуск машини. За машиною працювати тільки у спец одязі, волосся підібрати під головний убір). 

2.Техніка безпеки при виконанні правильних робіт у камері сушки РС-8.

(Працювати треба у гумових рукавицях, тому що поверхня рам у камері сушили гаряча, перед запуском камери сушки необхідно перевірити справність її, потім увімкнути пускові кнопки, щоб камера прогрілась перед правкою і сушкою хутрових шкурок). 3.Назвати основні шкідливі та небезпечні фактори, які впливають на учня (ицю) при роботі на кушнірській машині: голка, натискний і ведучий диски, маховик, ремінна передача, електродвигун, недостатня освітленість робочої зони.

4.   Охорона праці під час правки головних уборів на електроформах. 

Головні убори зволожують на відстані 2-3 метра від електроформ, щоб вода не попала на дроти. Головні убори установити на форми, тільки сухими руками. Надати головним уборам необхідний розмір і зафіксувати, після чого тільки включити агрегат у електромережу за допомогою рубильника.

5.   Учень при роботі на кушнірській машині повинен знати:

      Знати побудову і методику роботи кушнірської машини. Вивчати та удосконалювати методи  безпечного виконання  роботи.

      Виконувати тільки доручену робіт на ній.

      Не приступати до роботи на несправній машині, несправному  інструменті або несправності огорож  та запобіжних пристосувань, блокуючих пристроїв. Забороняється самостійно проводити ремонт механічного та електричного обладнання кушнірської машини.

      Виконувати тільки ту роботу, яка доручена майстром виробничого навчання та щодо якої проінструктована.

      Не захаращувати своє робоче місце.

      Працювати тільки на справних кушнірських машинах та користуватись справним інструментом та пристосуваннями.

      Перед роботою перевірити наявність гумових ковдр на педалях і за двигуном машини.

      Перевірити машину на холостому ходу, правильність установки голки і заправки нитки.

      Ввімкнути рубильник і пуск машини. 

      За машиною працювати тільки у спец одязі, волосся підібрати під головний убір).

 

Питання команді - «ЕЛЕКТРОГЕФЕСТ»

        1.    При яких умовах зварювальник може бути допущений до роботи?

(До дугового зварювання дозволяється допустити зварювальника біля спеціального навчання, які мають посвідчення на право виконання даного виду зварювальних робіт, які пройшли інструктаж і перевірку знань техніки безпеки з оформленням у спеціальному журналі, а також щоб пройшли медичний огляд.)

2.Які запобіжні засоби від випромінювання зварювальної дуги обов’язкові для зварювальника?

 (Під час роботи зварювальник зобов’язаний закривати лице щитком або шлемом з спеціальними захисними стеклами, для захисту шкіри від опіків в спеціальному одязі і рукавицях, для захисту інших учнів або робітників  працювати від зварної дуги  в спеціальних кабінках, або місцях які огороджені щитами (екранами), щоб учні знаходилися на відстані до 10м і носили окуляри з світлофільтрами).

3.Хто не допускається до виконання зварювальних робіт?

(Осіб до 18 років. Жінок  до виробництва електрозварювальних робіт у середині замкнутих просторів (котлів, цистерн, баків тощо).

4.Яка дозволена довжина дроту між живлячою мережею і пересувним зварювальним апаратом?

(Дозволена довжина дроту між живлячою мережею і пересувним зварювальним апаратом повинна бути більш 10 м)

5.Як зварювальник повинен себе оберегти від  опіків бризками розплавленого метала?

(Під час зварювання відкритою дугою розлітається велика кількість брязків розплавленого металу на незахищену поверхню тіла можливий опік. Робітник (учень) повинен працювати у брезентовому спецодягу і рукавицях, головному уборі і чоботах або черевиках ).

Питання команди – «ГОЛОЧКА»

1.Розповісти охорону праці перед початком роботи на швейній машині.

(Перед початком роботи необхідно перевірити цілісність дротів, які підходять до машини, чи є заземлення і занулення, наявність гумових ковдр на педалях і за двигуном машини. Перевірити швейну машину на холостому ходу, ввімкнути рубильник і пуск машини. За машиною працювати тільки у спец одязі, волосся підібрати під головний убір). 

2.     Охорона праці при виконанні прасувальних робіт. (Перед початком роботи необхідно перевірити цілісність шнура, які підходять до парогенератора, чи є заземлення і занулення, наявність гумового килимка на робочому місці. Перевірити воду у парогенераторі за допомогою трубочки, у необхідності долити.  За праскою працювати тільки у спец одязі, волосся підібрати під головний убір).  

3.     Охорона праці після закінчення роботи на швейній машині.

      Вимкнути машину з електромережі. Очистити від пилу, обірваних ниток, шматочків хутра, зробити змащення вузлів кушнірської машини.

      Прибрати інструменти і пристосування у відведене місце.

      Старанно прибрати робоче місце. Повідомити механіка про помічені під час роботи на машині недоліки.

4.     Охорона праці після закінчення прасувальних робіт. Вимкнути парогенератор із електромережі, вимкнути рубильник.

5.     Охорона праці під час виконання робіт на спец машинах. (Під час роботи необхідно виконувати тільки доручену роботу, робоче місце повинно бути добре освітленим, незахаращенним. За машиною працювати тільки у спец одязі, волосся підібрати під головний убір. У випадку заміни  голки необхідно вимкнути машину з електромережі. Під час роботи низько не нахилятися над машиною).  

Питання   команді – «СМАЖЕНЕ КУРЧА»

         1. Охорона праці перед початком роботи з електроплитою.

v Перед початком роботи плити необхідно перевірити санітарний стан жарової поверхні, піддона та камер жарової шафи, надійність заземлення, справність пакетних перемикачів.

v Конфорки повинні бути розташовані на одному рівні в строго горизонтальному положенні, мати рівну поверхню без тріщини.

v Рукоятки перемикачів повинні займати положення «Вимкнено». Плитний посуд потрібно заповнювати на 80 % його об'єму. Це зменшує розливання рідини та запобігає утворенню щілин на чавунній поверхні конфорки.

v Плитний посуд повинен мати товсте рівне дно, яке щільно прилягає до поверхні плити. Рідину, що потрапляє на піддон, треба видаляти, оскільки, випаровуючись, вона зволожує ізоляцію конфорки, що призведе до швидкого перегоряння ізоляції. 2. Підготовка до  роботи

v Для ввімкнення плити спочатку вмикають загальний пусковий пристрій, потім конфорки. 

v Конфорки вмикають на повну потужність, а після закипання рідини пакетні перемикачі встановлюють на середнє або слабке нагрівання залежно від вимог технологічного процесу приготування їжі. 

v Конфорки з закритим нагрівальним елементом розігріваються до повної потужності за 60 хвилин. 

v Забороняється залишати не завантажену конфорку в режимі сильного нагрівання, оскільки це спричинить швидке її перегоряння.

3. Вимоги безпеки після закінчення роботи на електроплиті.

v Після охолодження плиту очищують від пригорілої їжі та протирають вологою тканиною, піддон миють та просушують. 

v Забороняється залишати ввімкнену плиту без догляду, залишати не завантаженою конфорку в режимі сильного нагрівання, оскільки це спричинить швидке її перегоряння, підкладати під дверцята шафи сторонні предмети для щільнішого прилягання.

4. Порядок роботи електровафельниці.

v Вставити виделку в заземлену розетку. Загориться червона і зелена контрольні лампочки.

v Для експлуатації вафельниці за допомогою терморегулятора встановлюють необхідну температуру, вмикають нагрівальні елементи на сильне нагрівання. 

v Відкрийте кришку, налийте тіста приблизно одну столову ложку на середину форми для випікання. Наливати треба дуже швидко.

v Дуже обережно закрити кришку і легенько притиснути, посилити натиск на верхню ручку і дочекайтеся поки вся  пара вийде. 

v Відкрити кришку вафельниці і витягти готову вафлю за допомогою дерев’яної лопатки. Не використовуйте гострі та ріжучі пристосування. 

v Після закінчення роботи, вимикають за допомогою пакетних вимикачів, а потім вимикають плиту з електромережі. 

v Після охолодження вафельницю очищують від пригорілої їжі та протирають вологою тканиною, піддон миють та просушують. 

v Забороняється залишати ввімкнену вафельницю без догляду, залишати не завантаженою форму в режимі сильного нагрівання, оскільки це спричинить швидке її перегоряння.

5 Безпечні методи роботи на електром’ясорубці.

v Не користуйтеся пристроєм, якщо мережний шнур, штепсельна вилка або інші деталі пошкоджені. Щоб   уникнути   небезпечних   ситуацій,   якщо   мережний   шнур   даного пристрою пошкоджений, його завжди повинен замінити виробник або авторизований сервісний центр.

v Мережний шнур, що поставляється, не можна замінити. Якщо мережний шнур пошкоджений, пристрій потрібно утилізувати.Після використання відразу ж відключіть пристрій.

v М'ясорубка може працювати безупинно не більше 10 хвилин. Перед тим, як знову її увімкнути, вона повинна охолонути приблизно 10 хвилин.

v Перед підключенням       до      мережі       переконайтеся     в        тому,          що   перемикач вмикання/вимикання/реверсивного    обертання перебуває    в   положенні "ОРР" («вимкнений»).

Питання команди – «ЗОЛОТИЙ ЛОКОН»

1.     Чи дозволяється чистити електроінструмент спиртом або засобами,до складу яких входить спирт? (ні)

2.     Чим загрожує робота з електроінструментом мокрими чи вологими руками?(ураженням струму)

3.     Чи дозволяється зберігати легкозаймисті речовини поруч із електроінструментом? Чим це загрожує? (ні,це загрожує займанням речовин)

4.     З яких матеріалів повинні бути виготовлені електроінструменти? (з матеріалів які легко піддаються дезинфікації)

5.     Яка напруга електроживлення у лабораторії перукарів? (220V)

 

Викладач.  Підсумки гри  «Гірлянда запитань» - записати у лист мамо оцінювання. (кожна вірна відповідь – 1 бал). Викладач.

Дати учням конкретні уявлення про надання першої долікарської допомоги потерпілому, ввести принципи надання першої допомоги,оцінити стан потерпілого, визначити характер і ступінь пошкодження потерпілого електричним струмом.

При наданні першої долікарської допомоги треба керуватися такими принципами: правильність, доцільність, швидкість, продуманість, рішучість, спокій.  

Викладач.

Дотримуючись, як правило, наступної послідовності:

v  усунути вплив на організм факторів, що загрожують здоров'ю та життю потерпілого (звільнити від дії електричного струму, винести із зараженої атмосфери чи з приміщення, що горить, погасити палаючий одяг, дістати із води);

v  оцінити стан потерпілого, визначити характер і тяжкість травми, що становить найбільшу загрозу для життя потерпілого, і послідовність заходів щодо його спасіння;

vвиконати необхідні дії щодо спасіння потерпілого в порядку терміновості (забезпечити прохідність дихальних шляхів, провести штучне дихання, зовнішній масаж серця, зупинити кровотечу, іммобілізувати місце перелому, накласти пов'язку тощо);

vвикликати       швидку    медичну    допомогу    чи    лікаря    або    вжити    заходів для

транспортування потерпілого в найближчу медичну установу;

vпідтримувати основні життєві функції потерпілого до прибуття медичного працівника, пам'ятаючи, що зробити висновок про смерть потерпілого має право лише лікар.

V. Підбиття підсумків виховної години.  Метод «Дебріфінг».

1. В критеріїв оцінювання учні виставляють собі бали, відповідно до таблиці .

2.Оголошення учнів, які набрали більшу кількість балів, максимальну.

Обговорення уроку.

      Задоволені учні підіймають зелену картку,

      Незадоволені своєю роботою на виховній годині червону картку; Вирішення незрозумілих питань.

3. Лист самооцінювання повертають викладачу, для послідуючого оцінювання навчальних досягнень.

 

Я гадаю, що наша виховна година кожному залишиться у пам’яті  і нагадуватиме безпечні методи роботи в різних галузях

 при використанні електрообладнання!!! ДЯКУЮ ЗА УВАГУ !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1 Інтерактивна вправа «Хто швидше»

(метод «Мозковий штурм»)

Викладач. І етап.  На цьому етапі учні працюють і відповідають на запитання  кожна відповідь – жетон. 

(середній рівень - жовтий жетон1 бал)

Назвати основні причини нещасних випадків при обслуговуванні електричних мереж і електроустановок:

1.      допуск до роботи осіб, які не мають ………………………………………………;

2.      допуск до роботи осіб, які не знають……………………………………………….;

3.      робота на електроустановках і електроінструментом без .................., ……………., без перевірки ……………………. ізоляції в мережах споживачів електроструму;

4.      робота без зняття ………………… без засобів …………………… та ……………   захисту;

5.      робота без…………………….;

6.      Нерегулярне…………….я та …………………. персоналу, який обслуговує електромережі та електроустановки;

7.      допуск до роботи осіб без……………… огляду;

8.      початок роботи без попередньої перевірки відсутності ………………., розширення ……………………….робочого місця.

Вірні відповіді

1.     допуск до роботи осіб, які не мають кваліфікаційної групи з електробезпеки;

2.     допуск до роботи осіб, які не знають приміщень і зовнішніх установок за ступенем небезпеки ураження електрострумом;

3.     робота на електроустановках і електроінструментом без заземлення, занулення, без перевірки опору ізоляції в мережах споживачів електроструму;

4.     робота без зняття напруги, без засобів колективного та індивідуального захисту;

5.     робота без наряду-допуску;

6.     нерегулярне навчання та переатестацію персоналу, який обслуговує електромережі та електроустановки;

7.     допуск до роботи осіб без медичного огляду;

8.     початок роботи без попередньої перевірки відсутності напруги, розширення зони робочого місця.

(достатній рівень - зелений жетон 2 бал)

1. Дати визначення промисловій електриці.

(Промислова електрика — це електричний струм, який виробляється промисловими установками та індивідуальними джерелами струму для використання на виробництві та в побуті. Промислова електрика виробляється електричними генераторами на електростанціях та гальванічними елементами спеціальних приладів — акумуляторів).

2.Основними параметрами струму є ………………………………………….

(Основними параметрами струму є напруга і сила струму.)

3.     Статична електрика — це…………………………………………………………..

(Статична електрика — це заряди електрики, що накопичуються на виробничому обладнанні, предметах побуту, на тілі чи одязі людини внаслідок контактного або індуктивного впливу)(Навести приклади кожній команді).

4.     Що таке атмосферна електрика ?

(Атмосферна електрика — це явище природи, пов'язане із взаємодією електричних зарядів, що утворюються внаслідок електризації грозових хмар під час руху потужних повітряних потоків. Різні частини грозової хмари несуть заряди різних знаків).

5.     Електробезпека— це……………………………………………………………

(Електробезпека — це система організаційних, технічних заходів і засобів, які забезпечують захист людей від шкідливого і небезпечного впливу електричного струму, електричної дуги, електромагнітного поля і статичної електрики).

6.     Електротравматизм це явище, що характеризується……………………...

(Електротравматизм — це           явище,         що     характеризується         певною        сукупністю електротравм).

7.     Електротравма це травма,………………………………………………….

(Електротравма — це травма, викликана впливом електричного струму або електричної дуги).

 Викладач.  Перший етап завершено. Зараз кожна команда лічить свої жетони і отримані бали,  пишуть їх у контрольний лист. Учасники з команди переможця отримують 1 додатковий бал. Вітаємо переможців!!!

 

Викладач.  Другий етап.  Представник кожної команди презентує свою презентацію 

«Подорож на урок виробничого навчання» за темою «Електробезпека у галузі».

 

(високий рівень - червоний жетон 10 балів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Назвати можливі причини  електротравматизму у навчальних майстернях та лабораторіях кожній із команд біля мультимедійної дошки з своєю презентацією.

І команда –«ХИТРИЙ ЛИС»

 

 

 

ІІ команда – «ГОЛОЧКА»

 

 

 

ІІІ команда – «СМАЖЕНЕ КУРЧА»

 

 

 

 

ІV команда -  «ЧАРІВНИЙ ЛОКОН»

 

 

V команда - «ЕЛЕКТРОГЕФЕСТ

 

 

 

 

Додаток 3

Проблемна ситуація команди «СМАЖЕНЕ КУРЧА»

 

Майстер виробничого навчання  команди задає проблемну ситуацію.

Можливі проблеми під час експлуатації електроустаткування

Проблеми

Причини

Способи вирішення

При роботі  м’ясорубки:

     м'ясо не ріжеться, а мнеться

     двигун гуде або раптово зупиняється

     Плівки м’яса накручуються на

ножі 

 

 

 

Емблема команди

 

1.Тупі ножі 2.Не правильна послідовність збирання м’ясорубки

3.Подаються великі шматки м’яса.

4.Сильне натискання товкачика на шнек 5.Затуплені ножі

1.    Нагострити ножі.

2.    Правильно      скласти м’ясорубку 

3.    М'ясо подавати шматочками вагою

25..50гр.

4.    Товкачик не повинен діставати до шнека.

5.    Зупинити машину і очистити ножі.

6.    Не подрібнювати на м’ясорубці сухарі

7.    Зачистити м'ясо від плівки 

 

Проблемна ситуація команди «ХИТРИЙ ЛИС»

Майстер виробничого навчання  команди задає проблемну ситуацію.

Можливі проблеми під час експлуатації електроустаткування

Майстер виробничого навчання  команди «ХИТРИЙ ЛИС»  задає проблемну ситуацію.

Ви перед початком роботи, натисканні на пускову кнопку кушнірської швейної машині 10-Б класу, двигун машини не запрацював. Під час роботи зламалася голка. 

Ваші дії ……

1.Повідомити майстра виробничого навчання.

2.Перевірити приєднання до електромережі.

3.Перевірити чи увімкнуто рубильник у навчальній майстерні.

4. Вимкнути кушнірську машину і замінити голку 

Майстер виробничого навчання  команди «Голочка» задає проблемну ситуацію.

Під час роботи з парогенератором пропрасовуючи швейні вироби, при натисканні на пускову кнопку на прасці відсутній пар. Ваші дії…… 1.Вимкнути парогенератор.

2.Дати можливість охолонути.

3. Налити води у парогенератор. 

4.Перевірити рівень води . 5.Вімкнути парогенератор в електромережу.

                                                                  

Проблемна ситуація команди  «ЧАРІВНИЙ ЛОКОН»

Майстер виробничого навчання  команди задає проблемну ситуацію.

Можливі проблеми під час експлуатації електроустаткування (представлена презентація)      Учням         демонструється   на      мультимедійній   дошці        три проблемні ситуації. 1.Пошкодження дроту електропостачання. Ваші дії………Негайно припинити роботу. Повідомити майстру виробничого навчання.

2. Яке порушення ви бачите на малюнку? Як необхідно вчинити в даній ситуації?  Не можна висмикувати дріт не придержуючи розетку, щоб її не пошкодити.

3.Під час роботи електромашинкою волосся повинно бути ……..(сухим), тому що працюємо електромашинкою для стрижки, що є небезпечним.

 

 

        Майстер виробничого навчання  команди  - «ЕЛЕКТРОГЕФЕСТ» задає проблемну ситуацію.

Як правильно під’єднати зварювальний трансформатор до електромережі (підготувати до роботи). Скласти алгоритм дій, пересунути слайди по черзі . (представлена презентація)

Алгоритм підключення

1.Вимкнути загальний рубильник.

2.Відключити своє робоче місце (кабінку).

3.Перевірити заземлення на робочому місці.

4.   Під’єднання етектротрансформатора.

5.   Під’єднання заземлення до трансформатора.

6.   Під’єднання зварювальних кабелів до входу трансформатора.

7.Вімкнути в електропостачання (220 V) шнур електропостачання.

8.Вімкнути перемикач трансформатора в положення (220 V).

9.Виставити необхідну силу зварювального струму.

10.Вімкнути загальний рубильник.

11.Вімкнути кабінку. 12.Приступити до зварювальних робіт.

 

Викладач.  Завершено третій етап.   

 Представник кожної команди за проблемні ситуації виставляє в лист самооцінки від

1-5 балів

 

 

 

 

 

 

                                 Картка опитування                                   Додаток 4

 

Які вимоги застосовуються до засобів захисту від уражень електрострумом?

Відповідь.

Всі захисні засоби повинні зберігатися і бути захищеними від механічних пошкоджень, прями проміней сонця, забруднення і зволоження. Перед використанням необхідно перевірити

термін дії, справність і відсутність зовнішніх пошкоджень, почистити від пороху. Захисні засоби перевіряють у спеціальних лабораторіях на електричну міцність.

Рукавиці, гумові килимки - один раз на 6 місяців; Калоші і діелектричні ручки -  один раз на рік. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

НАГАДУЮ!!!

                                                                   ЗВІЛЬНЕННЯ ПОТЕРПІЛОГО  

                                                                                       ВІД ДІЇ СТРУМУ    

    

1.Відключити ту частину електроустановки, яка підключена до рубильника або відключається за допомогою пробок.         

      Якщо потерпілий знаходиться на висоті, то відключення струму  визве падіння людини. Необхідно його падіння зробити  безпечним для здоров’я.    

      Під час вимкнення електроустановки може погаснути світло  електричне, тому необхідно передбачити при відсутності денного  освітлення (фон арі, свічки тощо.)

 

2. Перерубати дріт сокирою з дерев’яною сухою рукояткою, або перекусити інструментом з ізольованими ручками.     

 

Можна використати і звичайний ніж, але руки повинні бути у рукавицях ізольованих та гумових калошах. Перерізати необхідно  кожен  дріт щоб не було КЗ між проводами і електродугою.        

3.Відтягнути постраждалого від струмоведучої частини за одяг якщо він  сухий і не міцно тримається на тілі.Неможна торкатися тіла  постраждалого. Діяти однією рукою.

 

4розтиснути його руку, відгинаючи кожен палець. Якщо постраждалий судорожно тримає дріт у руках, можна    окремо, але руки

повинні бути у рукавицях ізольованих та гумових калошах стояти на  сухій дерев’яній дошці.  

5. Можна відкинути дріт, який торкається постраждаючого,  користуючись сухою дерев’яною палкою, дошкою або іншими  предметами що не проводять струм.

 

 

                       

 

 

 

 

Додаток 5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

ПАМ’ЯТКА 

 при роботі з електрообладнанням

 

1.           Перш ніж ввімкнути незнайомий електроприлад, не полінуйся уважно ознайомитися з його інструкцією. (Це дозволить тобі швидше освоїти новинку і позбавить тебе і оточуючих від серйозних проблем).

2.           Перш ніж зняти задню стінку будь-якого електроприладу, переконайся, що саме його штекер знаходиться у тебе в руках… а не в розетці. (Це дуже вилика помилка).

3.Якщо ти не професіонал, то навіть для ремонту розетки скористуйся послугами  майстра. (Краще розплатитися грошима, ніж життям!) 4.Не включай рубильник, не тобою відключеним. 

5.           Перевіряй завжди, не лінуватися, перевірити відсутність електропостачання, використовуй справний  індикатор.

6.           Відключивши електропостачання , вивісити  плакат «Не вмикати! Працюють люди». 7. Використовуй під час роботи справні електроінструменти. 

 

                           

 

 

 

 

 

 

 

Додаток7

 

ЛИСТ САМООЦІНЮВАННЯ

Тема: Електробезпека у галузі.

Група №___________   «____________________________»

 Керівник групи майстер в/н: ______________________________

Етапи виховної години

І етап

Бали

1-12

ІІ

Етап

1-10

ІІІ

Етап

1-5

ІV

Етап

1-5

V

Етап

1-5

Всього балів

 

 

Конкурс «Хто швидше»

 

 

 

 

 

 

 

 

Доповіді учнів у

вигляді презентації

 

 

 

 

 

 

 

 

Проблемна ситуація

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Гірлянда запитань»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

1.Основиохоронипраці: Навчальний посібник для професійно-технчних навчальних закладів/Л.Е. Винокурок, М.В. Васильчук, М.В.Гаман, - К.: Факт,2005.-344с,: іл. 2. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивнітехнології навчання: наук.-метод.посібн. – К:А.С.К.,2006

3. Журнали «Профтехосвіта».

4.http://pidruchniki.com/19480327/bzhd/nadannya_pershoyi_medichnoyi_dopomogi

5. http://reporter.pl.ua/novini/sytuatsija/17385-pravyla-nadannja-pershoyi-domedychnoyidopomogy

6.http://tnmc.com.ua/index.php/en/seminary-treninhy/navchannia-navychkam-nadanniapershoi-domedychnoi-dopomohy

pdf
Додав(-ла)
Панченко Зоя
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Гущина Н. Г., Василенко С. В., Колотій Л.П.)
Додано
31 січня 2020
Переглядів
1604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку