Методичні рекомендації до виконання комплексної контрольної роботи з дисципліни «Розшифровка народних пісень" ь»

Про матеріал
Готуючись до виконання комплексної контрольної роботи з дисципліни "Розшифровка народних пісень" уважно ознайомтеся з методичними рекомендаціями до виконання кожного варіанту. Кожен варіант складається з двох питань, які вимагають від студента як знання теоретичних положень дисципліни так і практичних навичок.
Перегляд файлу

Короткі методичні рекомендації до виконання комплексної контрольної роботи з дисципліни «Розшифровка народних пісень»

 

Шановні студенти! Готуючись до виконання  комплексної контрольної роботи з дисципліни, уважно ознайомтеся з методичними рекомендаціями до виконання кожного варіанту. Кожен варіант складається з двох питань, які вимагають від студента як знання теоретичних положень дисципліни так і  практичних навичок.

 

      Ознайомлюючись з першими теоретичними питаннями кожного варіанту  комплексної контрольної роботи, потрібно згадати, що в широкому розумінні розшифровка народних пісень – запис кращих зразків народної пісні, а в вузькому розумінні – це графічний запис народних пісень із магнітної плівки. Обґрунтовуючи потребу збирання фольклору,  звернути увагу на те, що запис народної творчості є одним із завдань фольклористики. Вказати на те, що фольклор побутує в усній формі і для теоретичного вивчення його необхідно зафіксувати у вигляді музичних  та поетичних текстів. Доцільно зазначити, що записувати потрібно усе: пісні давні і сучасні (створені народом), авторські, що побутують в усній традиції.

     Розглядаючи, з чого складається матеріальне забезпечення фольклорної експедиції, доречно нагадати, що підготовка експедиції складається з двох етапів: теоретичної підготовки – вироблення стратегії польової роботи  та підготовки матеріального забезпечення експедиції. Потрібно знати, що підготовча робота полягає в історико-етнографічному вивченні даного краю за доступними друкованими джерелами, шляхом опитування людей, що живуть чи бували в даній місцевості. Слід також ознайомитися з їхніми мовними діалектами. Цікаво, що відповідальним моментом теоретичної підготовки є  складання запитальника для    бесід із співаками.

       Пояснити, що за місцем і часом обстеження існує три типи роботи: маршрутна експедиція, стаціонарне обстеження та стаціонарно-маршрутна експедиція. А також існують дві форми польової роботи: комплексна, яка найбільш повно забезпечує запис фольклорного твору і передбачає чіткий розподіл функцій між співробітниками та синхронність, одночасність фіксації того, що записується і спостерігається.   

      Друга форма польової роботи – індивідуальна, коли записує одна людина.  Слід зазначити, що ця форма  використовується найчастіше через труднощі організації та фінансування. Але, якою б високою кваліфікацією не відзначався записувач, все одно не можливо охопити увагою одночасно всі сторони – текст, наспів, виконавство, вимову, рухи, реакцію слухачів. 

        Варто зазначити, що польова робота є дослідницькою роботою, яка повинна вестися цілеспрямовано. Надзвичайно важливим є встановлення контактів із співаками. Від цього залежить успіх роботи. Звернути увагу  на питання етики у збирацькій роботі. Вона складається з двох ліній – це  стосунки між фольклористами та стосунки між фольклористом і співаком. Цікаво знати, що Еетичний кодекс фольклориста коротко формулюється так: сліди після кожного з нас мусять залишатися чистими. Фольклорист не повинен ніколи забувати, що спілкується з людиною, а це зобов’язує його  до високої культури поведінки та спілкування.

      Кожна народна пісня  має свою паспортизацію, де чітко указані традиційні особливості населеного пункту, назва творчого колективу, анкетні дані носія пісенного фольклору. Повинна бути складена анотація на пісню  та здійснено запис даних про осіб, які здійснювали запис та розшифровку.

Для успішної роботи розшифровщика потрібно створити необхідні умови. Розшифровку краще проводити в окремому приміщенні, куди не проникають посторонні шуми. Писати слід тільки на одному боці паперу, це дозволяє після закінчення запису точніше класифікувати зібраний матеріал. Рекомендується починати процес вивчення розшифровки з одноголосної пісні. Одноголосні наспіви потрібно розшифровувати в об’ємі 4-5 строф. Спочатку визначити жанр та основні риси місцевого співочого стилю. Порівнюючи одноголосні наспіви з багатоголосними, варто зазначити, що розшифровка багатоголосних наспівів відзначається деякими складностями. Розшифровуючи багатоголосні наспіви, потрібно мати відповідний досвід розшифровки одноголосних наспівів, при прослуховуванні багатоголосної пісні, потрібно внутрішньо інтонувати кожний голос, запам’ятати  і записати його. Незалежно від пісенного стилю пропонується спочатку розшифрувати основний наспів, а потім вже кожний з підголосків. Методика розшифровки народних пісень повинна найточніше зосередити увагу на деталізації розшифровки, що допоможе розкрити на основі науково-достовірних матеріалів самобутність народно-пісенних  традицій.

      Виконуючи друге (практичне) завдання варіанту  комплексної контрольної роботи, потрібно визначити жанр пісні або жанрово-тематичну групу, музичні особливості пісні, вказати на форму пісні, метро-ритмічну структуру, мелодику, що включає мелодичний контур, аналіз поспівок, лад, виконавські особливості пісні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Студент повинен знати:

  • значення  терміну «розшифровка народних пісень»;
  • «вузьке» розуміння терміну «розшифровка народних пісень»;
  • «широке» розуміння терміну «розшифровка народних пісень»;
  • поняття етичного кодексу фольклориста;
  • типи пошукової роботи фольклорної експедиції;
  • форми польової роботи фольклорної експедиції.

Студент повинен вміти:

  • установити послідовність основних етапів підготовки фольклорної експедиції;
  • установити послідовність дій при розшифровці матеріалів фольклорної експедиції;
  • скласти паспортизацію пісні.

 

Методичні рекомендації до виконання

комплексної контрольної роботи

з дисципліни «Розшифровка народних пісень»

 

       Пакет комплексної контрольної  роботи розроблений відповідно до робочої програми  з дисципліни «Розшифровка народних пісень» для студентів спеціальності 5.02010401 «Народна художня творчість» і призначений  для виявлення  рівня залишкових  знань після складання іспиту та вміння застосовувати їх на практиці.

Пакет включає тестові завдання, що охоплюють основний матеріал курсу.

 

Комплексна контрольна  робота проводиться із застосуванням програми «Boolean testing system» та містить наступні види тестових завдань:

  • завдання з одиничним вибором;
  • завдання з множинним вибором;
  • завдання на впорядкований вибір.

 

      Кожен вид тестових завдань охоплює найбільш актуальні питання навчальної  дисципліни. Тестові завдання побудовані таким чином, що потребують знань різних тем навчального курсу. Відповіді на тестові завдання вимагають від студентів застосування знань термінології з розшифровки народних пісень та вміння оперувати основними  поняттями дисципліни.

 

     Готуючись до виконання комплексної контрольної  роботи, студентам необхідно звернути увагу на «вузьке» та «широке» розуміння терміна «розшифровка народних пісень», на форми польової роботи, типи пошукової роботи, на встановлення послідовності паспортизації пісенного фольклору та порядок запису, на встановлення послідовності дій при розшифровці матеріалів фольклорної експедиції та основних етапів підготовки фольклорної експедиції.

     На виконання комплексної контрольної  роботи відводиться   10 хвилин.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичні рекомендації

 

студентам   у підготовці до індивідуальних занять

 

з навчальної дисципліни «Розшифровка народних пісень»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва дисципліни «Розшифровка народних пісень»

 

Навчальна програма, що застосовується у викладанні дисципліни

Переваги навчальної програми

Наявні навчальні програми

Недоліки навчальної програми

«Розшифровка народних пісень» програма для училищ культури, спеціалізації: «Народне пісенне мистецтво» (хоровий спів) / Авт.укл.О.С.Смоляк, В.Д.Губ’як.-К.,: РМК МК ІМ України, 1999р.;

«Розшифровка народних пісень», спеціалізації: «Народне пісенне мистецтво» програма для вищих навчальних закладів культури  і мистецтв I – II рівнів акредитації. Авт.укл. Н.В.Марченко. - Київ: «Фірма ІНКОС», 2006р.

Порівнюючи дві програми, то найбільше  переваг у  програмі  «Розшифровка народних пісень» для вищих навчальних закладів культури  і мистецтв I – II рівнів акредитації. Авт.укл. Н.В.Марченко. - Київ: «Фірма ІНКОС», 2006р. так як   в навчальному плані добавлено тему «Співочі стилі. Зональність співочих традицій», що дає змогу ознайомитися з різновидами вокально-тембрових традицій на Україні.

Також надано рекомендації з проведення занять із розшифровки. 

«Розшифровка народної пісні» програма для вищих навчальних закладів культури  і мистецтв I – II рівнів акредитації.- А.І.Затурян Вінниця:НОВА КНИГА, 2007р.

Програма складена не за кредитно-модульною системою. Нелогічно вибудований тематичний план. Є теми, які не носять практичного напрямку. Є теми, які вивчаються в курсі народної музичної творчості. Не розписані завдання практичної роботи, послідовності дій при розшифровці пісні. Критерії оцінювання не відповідають сучасним вимогам.

 

 

 

 

doc
Додано
11 грудня 2021
Переглядів
573
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку