Методичні рекомендації "Інтегрований урок – важіль пізнавальної діяльності учнів"

Про матеріал
У запропонованому матеріалі розкривається суть інтегрованого навчання, як одного з важливих елементів формування пізнавальної діяльності учнів на уроках англійської мови та біології, надаються поради щодо використання системного підходу при організації роботи вчителя з активізацією пізнавальної діяльності учнів, зокрема при проведенні інтегрованих уроків . Методичні рекомендації призначені для організації проведення інтегрованих уроків з іноземної мови та біології.
Перегляд файлу

 

         З досвідом роботи стає зрозуміло, що не можна дати знання якоїсь окремої науки незалежно від інших наук, що інтеграція, тобто органічне поєднання відомостей інших навчальних предметів навколо однієї теми, є однією з найперспективніших інновацій, яка закладає нові умови діяльності вчителів та учнів, що має великий вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.

Інтегроване навчання є діючою моделлю активізації інтелектуальної діяльності та розвиваючих прийомів навчання. Воно зобов’язує до використання різноманітних форм викладання, що має великий вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу.

Можливості впровадження інтеграції в навчальний процес:

- поєднання спорідненого матеріалу кількох предметів навколо однієї теми, усунення дублювання у вивченні ряду питань;

- ущільнення знань, тобто сконструювати фрагмент знань таким чином, засвоєння якого вимагає менше часу, проте підвищує якість навчального уміння;

- опанування з учнями значного за обсягом навчального матеріалу, досягнення цілісності знань;

- залучення учнів до процесу здобуття знань;

- формування творчої особистості учня, його здібності;

- дати можливість учням застосовувати набуті знання з різних навчальних предметів у професійній діяльності.

Важливим принципом інтегрованого навчання є міжпредметні зв’язки. Вони впливають на відбір і структуру навчального матеріалу цілого ряду предметів. Ідея міжпредметних зв’язків виконує свою організуючу роль: впливає на побудову програм, структуру навчального матеріалу, підручників, на відбір методів і форм навчання. Систематичне їх застосування, створює можливості широко користуватися дидактичними матеріалами та засобами наочності (підручниками, таблицями, приладами, картами, презентаціями, відеороликами), які належать до одного навчального предмета, при вивченні інших дисциплін. В організації навчання виникає потреба в комплексних формах, що мають міжпредметний зміст. Такі форми вимагають координації діяльності вчителів, вивчення навчальних програм з різних преметів, взаємовідвідування уроків.

 Саме для досконалого вивчення цього проблемного питання  в школі була створена творча лабораторія вчителів природничих дисциплін та іноземних мов.  

Важливим фактором використання інтеграції в навчально-виховному процесі є формування наступних компетенцій.: ціннісно-смислових (розуміння мети уроку, важливості вивчення теми); загальнокультурних (культура мовлення, почуття патріотизму); інформаційних (робота з комп’ютером, вміння самостійно підбирати необхідний матеріал); комунікативних (вміння працювати в групах, вислуховувати, спілкуватися).

Інтегровані уроки бувають цілісні і фрагментарні. Але частіше можуть проводитися фрагментарні інтегровані уроки, що пояснюється повністю об’єктивними причинами:

- неспівпаданням загальних навчальних тем з різних навчальних предметів за часом вивчення;

- неможливість провести цілий урок інтегрованим, тому що на цьому уроці необхідно проходити і інший програмний матеріал, який не може бути інтегрованим з цим предметом.

Вчителями  спільно визначається тема, мета, задачі уроку, спільні для обох предметів та специфічні для кожного. Проведення уроку доцільне лише за умови наявності спільної мети. Залежно від теми, мети та завдань уроку визначається його тип. У відповідності до теми, задач, типу уроку добирається фактичний і дидактичний матеріал. Обирається найбільш ефективне поєднання методів і прийомів – відповідно до поставленої мети, змісту навчального матеріалу. Обмірковується структура уроку.

Акцент робиться на самостійній пізнавальній діяльності учнів, створенні проблемних ситуацій з урахуванням логіки навчальних дисциплін. Визначається ступінь участі кожного з вчителів: або обидва працюють на рівних (відбувається діалог), або хтось із них «включається» в урок епізодично.

           ІНТЕГРОВАНЕ НАВЧАННЯ – ТЕХНОЛОГІЯ УСПІХУ У ФОРМУВАННІ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

        Ідея інтегрованого навчання передбачає досягнення мети якісної освіти, тобто освіти конкурентно-спроможної, яка здатна забезпечити кожній людині самостійно досягти тієї чи іншої мети, творчо самостверджуватися у різних соціальних сферах [1].

Інтеграція здатна вирішити чисельні проблеми освітянської системи. Звичайно, система інтегрованого навчання ще недостатньо опрацьована, а тому неоднозначно сприймається багатьма педагогами. Її повне теоретичне обґрунтування та запровадження у практику навчання – справа майбутнього. Але вже сьогодні є очевидним, що інтегроване навчання як ніяке інше закладає нові умови діяльності викладачів та учнів, є діючою моделлю активізації інтелектуальної діяльності та розвиваючих прийомів навчання. Інтеграція зобов’язує до використання різноманітних форм викладання, що має великий вплив на ефективність сприйняття учнями навчального матеріалу, вона стає для всіх її учасників – викладачів, і учнів, і батьків, і адміністрації – школою співпраці та взаємодії, що допомагає разом просуватися до спільної мети. Сучасна педагогічна наука вважає інтеграцію одним з головних дидактичних принципів [1].

Інтеграція в навчанні дає змогу учням:

- полегшити процес засвоєння знань;

- аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу;

- навчитись формулювати власну думку, правильно її виражати, доводити свою точку зору, аргументувати й дискутувати;

- моделювати різні соціальні ситуації і збагачувати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації;

-   слухати іншу людину, поважати альтернативну думку, прагнути до діалогу;

-  вчитися будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце в ній, уникати конфліктів, розв’язувати, шукати компроміси;

-  знаходити спільне розв’язання проблем, розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи, виконання творчих робіт.

Таким чином, набуття школярами інтегрованих знань стало актуальним завданням школи, не менш важливим, ніж засвоєння знань у галузі конкретних наук. Саме таке завдання стоїть перед нами в практичному викладанні. Ось деякі принципи інтегрованих уроків, які ми намагаємось впроваджувати в своїй педагогічній практиці:

1. Синтез знань. Цілісне, систематизоване сприйняття питань, що досліджуються з тієї або іншої теми, сприяє розвитку широти мислення.

2. Поглибленість вивчення. Більш глибоке проникнення в суть теми, що досліджується, сприяє розвитку глибини мислення.

Які переваги інтеграції на уроці ми бачимо:

  1. Світ, що оточує дітей, пізнається ними в різноманітності й єдності, а предмети природничого циклу, спрямовані на вивчення окремих явищ цієї єдності, не дають уяви про ціле явище, поділяють його на розрізнені фрагменти.
  2. Інтегровані уроки розвивають потенціал самих учнів, спонукають до активного пізнання навколишньої дійсності, до осмислення й пошуку причиново-наслідкових зв'язків, до розвитку логіки, мислення, комунікативних здібностей.
  3. Більшою мірою, ніж звичайні, вони сприяють розвитку мови, формуванню вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, формують інтегровані знання з обох дисциплін, які використовуються.
  4. Форма проведення інтегрованих уроків нестандартна, захоплююча.
  5. Застосування різних видів роботи підтримує увагу учнів на високому рівні. Це дозволяє говорити про розвиваючу ефективність таких уроків.
  6. Вони знімають втомленість, перенапругу учнів за рахунок переключення на різноманітні види діяльності, різко підвищують пізнавальний інтерес, розвивають уяву, увагу, мислення, мову й пам'ять школярів.
  7. Інтеграція дає можливість для самореалізації, самовираження, творчості вчителя, сприяє розкриттю здібностей його учнів.
  8. Інтеграція є джерелом знаходження нових фактів, які підтверджують або поглиблюють певні висновки, спостереження учнів з різних предметів.
  9. Інтегровані уроки дають учневі досить широке і яскраве уявлення та інтегровані знання про світ, у якому він живе, про взаємодопомогу, про існування різноманітного світу матеріальної й художньої культури

Результатами інтегрованого навчання і його значенням можна вважати:

  1. Сприяння розвитку наукового стилю мислення учнів.
  2. Можливість широкого застосування учнями природничо-наукового методу пізнання.
  3. Формування комплексного підходу до навчальних предметів, єдиного, з точки зору природничих наук, погляду на ту або іншу проблему, що відображає об'єктивні зв'язки в навколишньому світі, формує у школярів систему інтегрованих знань.
  4. Підвищення якості знань учнів.

 5. Підвищення й розвиток зацікавленості учнів різними навчальними предметами [10].

 

В умовах модернізації освіти головним напрямом розвитку середньої школи є підвищення якості освіти, створення умов для розвитку особи кожного учня через вдосконалення системи викладання. Неможливо добитися успіхів в вирішенні задач, поставлених перед вчителем, без активізації пізнавальної діяльності, уваги учнів, формування і розвитку стійкого пізнавального інтересу до матеріалу, що вивчається. Формування пізнавальних інтересів і активізація особи – процеси взаємообумовлені. Пізнавальний інтерес породжує активність, але в свою чергу, підвищення активності укріплює і заглиблює пізнавальний інтерес[6].

Механізм виявлення пізнавального інтересу

  1.     Активізація діяльності учнів, залучення їх у процес самостійного пошуку.
  2. Відповідність типу і структуру уроку, методів і прийомів навчального змісту виучуваного матеріалу (використання різних джерел знань).
  3. Психологічне налаштування учнів на спільну роботу з учителем.
  4. Роль мотивації теоретичного та практичного значення виучуваного матеріалу.
  5. Виховання любові до виучуваного предмета, ставлення вчителя до предмета.
  6. Засоби підвищення пізнавального інтересу:
  • показ новизни навчального інтересу;
  • посильність виучуваного матеріалу;
  • історичний підхід до виучуваного;
  • показ практичної ролі знань, зв’язок із життям;
  • досягнення сучасної науки;
  • емоційність вчителя;
  • спонукання до навчальної діяльності;
  • створення проблемної ситуації;
  1. Збудження емоційних і мотиваційних станів.
  2. Формування пізнавальних умінь:
  • формування проблем;
  • висування припущень, обґрунтування гіпотез;
  • застосування знань у новій ситуації;
  • перевірка правильності рішень.
  1. Систематичність оцінки й перевірки роботи школярів, методи стимулювання.
  2. Обсяг і характер самостійних робіт (репродуктивні, пошукові, творчі).

   Однією з важливих рис особистості в сучасній школі є пізнавальна самостійність і спроможність учня, що ґрунтується на уміннях без допомоги сторонніх оволодіти знаннями й способами навчальної діяльності. Властивість пізнавальної самостійності учня – це набуток довготривалої взаємодії вчителя й учня в умовах класно-урочної та позакласної роботи. В основі його лежить принцип розвиваючого навчання.

   Активізація пізнавальної діяльності учнів тісно пов’язана з активізацію їх мислення. У мисленні школярів виділяється три рівні: рівень розуміння, рівень логічного мислення і рівень творчого мислення. [6]

Розуміння – це аналітико - синтетична діяльність, яка спрямована на засвоєння готової інформації, що повідомляється вчителем чи черпається з книжки. Вчитель повідомляє нові факти, аналізує результати дослідів, виконує розумові операції та застосовує прийому розумової діяльності. Учні слідкують за ходом мислення вчителя, за логічністю і несуперечливістю доведень. Це вимагає від учнів певних розумових зусиль, певної аналітико-синтетичної діяльності.

Під логічним мисленням розуміють процес самостійного розв’язання пізнавальних задач. У процесі логічного мислення учень сам приходить до нових висновків, тоді як суть розуміння полягає в пізнаванні, усвідомленні і фіксації того, що сприймається і засвоюється. Логічне мислення розвивається під час евристичних бесід і лабораторних робіт, виконання логіко-пошукових завдань, застосування деяких прийомів роботи з підручником, розв’язуванні задач тощо.

Рівень творчого мислення формується при виконанні творчих завдань. Творчими завданнями у навчальному процесі вважають такі завдання, принцип виконання яких учням не вказується і в явному вигляді їм невідомий. За сучасними поглядами творче мислення здійснюється у три етапи. Перший етап характеризується виникненням проблемної ситуації, її попереднім аналізом і формулювання проблеми. Другий етап – це етап пошуку розв’язку проблеми. На третьому етапі знайдений принцип розв’язку реалізується і здійснюється його перевірка.

В учнів потрібно сформувати мотиви навчання, головним з яких є інтерес до предмета. Під пізнавальним інтересом до предмета розуміють вибіркову спрямованість психічних процесів людини на певні об’єкти і явища оточуючого світу. Звичайно, учнів навчають не тільки тому, що їм цікаво. Навчання – це праця, що потребує великої напруги сил. І все ж, стійкий інтерес учнів до предмета іде через цікавість і допитливість, і значною мірою визначає успіх учнів у навчанні [12].

        Найбільш інтенсивний розвиток особи в шкільні роки відбувається при організації їх активної пізнавальної діяльності. Для здійснення пізнавальної діяльності необхідне формування мотивів діяльності. Самим значущим мотивом учення є пізнавальний інтерес. Активізацію пізнавальної діяльності потрібно почати з пробудження пізнавального інтересу за допомогою спеціально підібраних форм і методів. Для подальшої активізації пізнавальної діяльності необхідно враховувати те, що для того, щоб активізувати пізнавальну діяльність, необхідно забезпечити розуміння учнями матеріалу. На найвищому рівні активізації пізнавальної діяльності учнів, при якому вже розвивається творче мислення можна використовувати проблемне навчання, а також частково-пошукові завдання з урахуванням різноманітних форм і засобів активізації. Системна робота в цьому напрямі на уроках дозволяє добитися зростання якості знань, відсутності неуспішних з предмету, зростає інтерес до вивчення предмету.

  Інтерактивне навчання –  це, насамперед, діалогове навчання, під час якого здійснюється взаємодія вчителя та учня. Інтерактив – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, одним із завдань якої є створення комфортних умов навчання, за яких кожен учасник процесу відчуває свою інтелектуальну спроможність [2].

Пізнавальний інтерес – це один із важливих мотивів навчання школярів. Його дія дуже сильна. Під впливом пізнавального навчання робота навіть у слабких учнів відбувається продуктивно. Пізнавальний інтерес за умов правильної організації педагогічної діяльності учнів та системності повинен впливати на розвиток дитини.

Пізнавальний інтерес – це міцний засіб навчання. Класична педагогіка минулого стверджувала «Смертельний гріх учителя – бути нудним». Тому потрібно надавати перевагу тим методам, що передбачають залучення учнів до активного здобування знань. Дослід чи проблемне навчання не можна протиставляти інформаційним методам або репродуктивному засвоєнню знань. Тільки вміле їх поєднання дає можливість підвищити ефективність навчання [4]. Актуальним сьогодні є впровадження у навчальний процес таких засобів активізації, як системи пізнавальних і творчих завдань, застосування різних прийомів співробітництва і навчального діалогу, групової та індивідуальної роботи, що сприяє зміцненню інтересів дітей.

Проблеми та навчальні задачі в інтерактивних формах роботи найчастіше учні вирішують не самостійно, а в процесі спільного обговорення в малих групах. Тому можна сказати не тільки про індивідуальний вплив інтерактивних форм навчання на учня, але й про їх вплив на всю групу. Таким чином у групі учнів виникає розвиток навичок спілкування та взаємодії, формування цілісно-орієнтовної єдності, гнучкої системи соціальних ролей в залежності від ситуації, прийняття норм та правил суспільної діяльності.

Таким чином нові методи навчання, що з’явилися як соціально-зумовлений наслідок науково-технічного вибуху, не могли не увібрати і не відобразити в собі сучасного рівня знань. Міжнародні обставини сучасного періоду зумовили нові потреби до характеру володіння іншомовного мовлення і тим самим детермінували деякі принципи та параметри нових методів навчання іноземної мови, а саме застосування інтерактивних методів навчання.

Система освіти, на думку багатьох дослідників, не може бути незалежною від суспільного й політичного устрою держави, вона за всіх часів відгукувалася на соціальне замовлення. Саме в силу цього політика держави останнім часом спрямована на те, щоб впровадити інформаційні технології в школи.

Комп'ютер бере на себе левову частину рутинної роботи вчителя, вивільняючи йому час для творчої діяльності, що на сучасному рівні розвитку техніки не може бути віддана комп'ютеру.

Як відомо, придатність технічних засобів навчання й контролю для використання на заняттях з іноземної мови визначається за наступними критеріями:

- по-перше, вони повинні сприяти підвищенню продуктивності праці й ефективності навчального процесу;

- по-друге, забезпечувати негайне й постійне підкріплення правильності навчальних дій кожного учня;

-  по-третє, підвищувати свідомість і інтерес до вивчення мови;

- по-четверте, забезпечувати оперативний зворотний зв'язок і поопераційний контроль дій всіх учнів;

- по-п'яте, мати можливість швидкого введення відповідей без тривалого їхнього кодування й шифрування.

Як показує практика, із всіх існуючих засобів навчання комп'ютери щонайкраще «вписуються» у структуру навчального процесу, найбільш повно відповідають дидактичним вимогам і максимально наближають процес навчання англійській мові до реальних умов [2].

Сьогодні в основі процесу навчання покладена мета створення умов для розвитку особистості. Тому вибір системи методів та прийомів навчання на цих засадах робить його розвиваючим та особистісно-орієнтованим.

            ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕГРАЦІЇ НА ПРАКТИЦІ

         Проблема інтеграції навчання і виховання в школі важлива і сучасна як для теорії так і для практики. Її актуальність продиктована новими соціальними запитами, що висуваються до школи і обумовлена змінами в сфері науки і виробництві [9].

Сучасна система освіти спрямована на формування високоосвіченої, інтелектуально розвиненої особистості з цілісним уявленням картини світу, з розумінням глибини зв’язків явищ і процесів, які відбуваються у ній. Предметна роз’єднаність стає  однією з причин фрагментарності світогляду випускника школи, в той час як в сучасному світі переживають тенденції до економічної, політичної, культурної, інформаційної інтеграції.  Таким чином, самостійність предметів, їх слабкий зв’язок один з одним продовжують серйозні труднощі у формуванні в учнів цілісної картини світу, перешкоджають органічному сприйняттю культури. Інтеграція, на мій погляд, належить до числа дидактичних принципів і не буде перебільшенням сказати про неї як про першу серед рівних, яку необхідно застосувати на практиці

Учитель, захоплений своєю справою, неодмінно мріє про те, що з його вихованців вийдуть в майбутньому талановиті люди, справжні творці. Як розпізнати талановитих учнів? Як навчати обдарованих дітей? На цей рахунок є багато різних думок педагогів, психологів. Безсумнівно, одне: чим ширше у дитини буде діапазон можливостей для проби і застосування творчого потенціалу, тим більша ймовірність знайти своє улюблене заняття, і в той же час саме заняття улюбленою справою дає людині можливість розкрити свій талант, проявити себе як особистість.

Таким чином, обов'язковою умовою виховання обдарованої дитини є рішення задачі найбільш повного загального розвитку учнів, під якими треба розуміти розвиток його розуму, волі, почуттів. Вирішити це завдання силами, будь-яких окремих дисциплін дуже важко. Необхідна інтеграція навчальних предметів, які викладають зараз окремо і незалежно один від одного. Адже під інтеграцією ми розуміємо процес зближення і зв'язку наук, стан пов'язаності окремих частин в одне ціле, а також процес, що веде до такого стану. Крім того, можна розглядати інтеграцію і як психолого-корекційний принцип, суть якого полягає в розвитку і змістовному наповненні емоційно-чуттєвої та інтелектуальної сфер дитини. Інтеграція – це засіб інтенсифікації уроку. Психологи, які вивчають процес навчання, вважають, що при інтегрованому навчанні схожість ідей і принципів простежується краще, ніж при навчанні різних дисциплін окремо, так як при цьому з'являється можливість застосування отриманих відомостей одночасно в різних областях – теоретичної, практичної і прикладної. Інтеграційна система передбачає рівномірний, рівноправне з'єднання споріднених тем всіх шкільних предметів, вивчення яких взаємно переплітається на кожному етапі уроку [10]. Головна мета інтеграції – створення у школяра цілісного уявлення про навколишній світ, тобто формування світогляду. Розглянемо деякі можливості при інтегрованому побудові навчального процесу, що дозволяють якісно вирішувати завдання навчання і виховання творчих здібностей в учнів:

  1. Перехід від внутрішньо-предметних зв'язків до міжпредметних дозволяє учневі переключати увагу з одних об'єктів на інші, що полегшує вчення і формує уявлення про цілісність світу. При цьому слід пам'ятати, що такий перехід можливий тільки при наявності певної бази знання внутрішньо-предметних зв'язків, інакше перенесення може бути поверхневим і механічним.
  2. Інтеграція навчального матеріалу сприяє розвитку творчого мислення учнів, дозволяє їм застосовувати отримані знання в реальних умовах, є одним з істотних факторів виховання культури, важливим засобом формування особистісних якостей, спрямованих на добре ставлення до природи, до людей, до життя.
  3. Інтеграція веде до збільшення частки узагальнюючих знань, що дозволяють школяреві одночасно простежити весь процес виконання дій від мети до результату, осмислено сприймати кожен етап роботи.
  4. Інтеграція є засобом мотивації навчання школярів, допомагає активізувати навчально-пізнавальну діяльність учнів, сприяє зняттю перенапруги і стомлюваності [10].

         За методикою інтегрованого викладання велике майбутнє, тому що завдяки їй у свідомості учнів формується більш об'єктивна і всебічна картина світу, учні починають активно застосовувати свої знання на практиці, тому що знання легше виявляють свій прикладний характер. І вчитель по-новому бачить і розкриває свій предмет, ясніше усвідомлюючи його співвідношення з іншими науками. Однак організувати одночасну роботу на уроці декількох вчителів важче через не гнучкий розклад, через розбіжність за часом проходження подібних тем різних предметів. Ще одна причина труднощів – відсутність достатньої кількості методичних рекомендацій щодо реалізації міжпредметних зв'язків у конкретних навчальних темах і курсах.

Для того щоб не збільшувати кількість годин, необхідно ретельно відбирати матеріал за змістом, чітко формулювати питання, придумувати завдання і проблеми, які б синтезували матеріал кількох предметів [7].

Щоб інтегрувати той чи інший матеріал, необхідно правильно об’єднати компоненти навчального процесу, потрібно виконати певні дії, які спочатку носять творчий характер. В ході цієї підготовчої діяльності вчитель визначає:

- свої мотиви проведення інтегрованого уроку та встановлює його мету;

- склад інтегрування, тобто сукупність об'єднуючих компонентів;

- характер зв'язків між поєднуваним матеріалом, форму інтегрування;

- структуру (послідовність) матеріалу;

- способи збільшення наочності навчального матеріалу;

- розподілу ролей з учителями інтегрувального предмета;

- критерії оцінювання ефективності уроку;

- форми та види контролю навченості учнів на даному уроці.

Структура:

1. Початковий етап. Організація творчої групи, визначення цілей і завдань, обґрунтування необхідності інтеграції з іншими шкільними предметами, складання плану-конспекту, добірка учнями додаткової літератури, ілюстрацій, отримання індивідуальних завдань учнями.

2. Основний етап. Організація і проведення уроку.

3. Заключний етап. Якщо використовувати інтегрований урок як вступний, то це допоможе подолати фрагментарність бачення, готує необхідну базу для більш поглибленого вивчення на наступних уроках. Далі на уроках по конкретним темам здійснюється конкретизація матеріалу, вивченого на вступному уроці і поглиблення теми.

Педагогічна та методична технологія інтегрованих уроків може бути різною, проте в будь-якому випадку необхідно їх моделювання. Сучасний учитель повинен вміти творчо здійснювати самостійний пошук нових оптимальних схем-моделей інтегрованих уроків (в цьому прояв творчої активності вчителя), для чого йому необхідно володіти теоретичними питаннями і усвідомлено застосовувати методичні рекомендації з урахуванням сучасних програм і вимог [7].

          Існує багато думок, точок зору на дане явище. Найчастіше під інтеграцією розуміється механічне з'єднання в навчально-виховному процесі окремих явищ, які не мають «спільного знаменника». Як наслідок цього перед процесом інтеграції стоїть безліч невирішених проблем, головними з яких на сьогоднішній день можна назвати такі: як інтегрувати!? Проблема підбору конкретного матеріалу, конкретного змісту. Великі труднощі складає об’єднання інтегрованих курсів, уроків до шкільної програми. На сьогоднішній день немає ще розроблених програм, підручників, методичних рекомендацій; а інтеграція в навчанні набуває широкого розмаху і популярності [7].

Але головною при визначенні життєздатності ідеї інтеграції в сучасній школі залишається проблема підготовки кадрів. Нинішня система підготовки фахівців не може підготувати універсально освіченого педагога, який зможе у своїй практичній діяльності застосовувати дані підходи до навчально-виховного процесу.

З іншого боку, такий метод навчання є привабливим і для самого вчителя, і для учнів, оскільки:

- сприяє розбудові наукового стилю мислення учнів;

- дає можливість широкого застосування учнями природничо-наукового методу пізнання;

- формує комплексний підхід до навчальних предметів, єдиний з точки зору природничих наук погляд на ту чи іншу проблему, яка відображатиме об'єктивні зв'язки в навколишньому світі;

- підвищує якість знань учнів;

- підвищує і розвиває інтерес учнів до предметів;

- переконує учнів, що вони можуть вивчати з розумінням більш складні речі в порівнянні з тими, які пропонуються в підручнику;

- розширює кругозір учнів, сприяє розвитку творчих можливостей учнів, допомагає більш глибокому усвідомленню і засвоєнню програмного матеріалу основного курсу на рівні застосування знань, умінь, навичок в нових умовах.

           Аналізуючи діяльність роботи творчої лабораторії, було виявлено що, важливим етапом є обмін досвідом вчителів щодо проведення саме інтегрованих заходів. Інтегровані уроки більш цікаві, тому що не кожний день на уроці присутні два викладачі одночасно, вони допомагають вирішувати більшу кількість задач, використати різні методи і форми навчання, інформаційно-комунікаційні технології, педагогічні програмні засоби навчання.

Застосування в навчальному процесі інтегрованих технологій та інтерактивних форм і методів навчання сприяє формуванню навичок і вмінь учнів, виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, активної взаємодії учнів. Це така організація навчального процесу, за якої не можлива не участь учня в колективному процесі пізнання, співнавчання, взаємонавчання.

Отже, потрібно, щоб між учителями природничих предметів та іноземних мов існував тісний зв’язок (під час складання календарно-тематичного плану уроків, вивчення програм).

Методи анкетування учнів та інтерв’ю з вчителями показали зростання інтересу до предметів, викладання яких грунтується на широких міжпредметних зв’язках.

У практичній діяльності з’явились такі форми інтегрованого навчання: урок та його різновиди; семінари, лекції, лабораторні заняття, факультативи, заліки, конференції, екскурсії, практичні заняття та ін.

Використання інтегрованих уроків вносить певний вклад в підвищення професійної майстерності вчителів, самоосвітньої діяльності, сприяє прагненню та свідомій зацікавленості учнів в оволодінні загальноосвітніми предметами. Це впливає на рівень досвідченості майбутніх випускників, їх конкурентоспроможність.

Практика роботи показує плідність інтеграції, виявляє перспективи подальшого розвитку та удосконалення такого підходу до навчання. Застосування інтеграційних форм навчання сприяє налагоджуванню взаєморозуміння і поліпшенню співпраці педагогів та учнів у процесі навчання, дає можливість ширше використати потенційні можливості змісту навчального матеріалу та розвинути здібності учнів.

Інтеграційні процеси в освіті тривають, і вони різноманітні, але мета їх одна – розвинена, креативна особистість, здібна до творчого пошуку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток 1

КЛАС 5

ТЕМА. НАШІ ДРУЗІ - ТВАРИНИ

МЕТА: ознайомити учнів з прекрасним світом тварин;

- з’ясувати особливості життя тварин, умови, до яких пристосувалися тварини в навколишньому середовищі;

- учити систематизувати тварин по групах; вдосконалення навичок аудіювання та усного мовлення;

- повторення граматичних структур have got/ has got; продовження вивчати учбовий матеріал з розділу «Animals»;

 - розширити уявлен про ланцюги живлення і необхідність підтримування людиною природних ланцюгів живлення;

 - виховувати повагу до тварин, бажання допомагати нашим братам меншим.

ОБЛАДНАННЯ: дидактичний матеріал: картки, загадки, вірші, оповідання, ілюстрації.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Учитель англійської мови

Привітання англійською мовою.

Good morning  you!

And how do you do

I am glad to see you!

Good morning to you!.

Учитель біології

Пролунав дзвінок.

Починається урок.

Працюватиме старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім третім класі

Діти – просто молодці!

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Вчитель біології

  1. Створення проблемної ситуації

  Поєднавши склади в слова, ви дізнаєтеся тему нашого уроку.

 

                   ри

                    дру ші

                                                           

 

Наші друзі -  тварини

– Сьогодні ми з вами здійснимо екскурсію алеями зоопарку, щоб познайомитися з багатьма представниками тваринного світу. Подумайте, чому наша уявна екскурсія буде саме до зоопарку? (Тільки в зоопарку можна за обмежений час побачити тварин з усього світу.)

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда

  Хто з вас був у зоопарку?

 За якими тваринками любите спостерігати більше?

 А чи так уже й необхідні зоопарки, адже, на перший погляд, тварини там живуть у неволі? (У зоопарках відбувається дослідження, розмноження, збереження рідкісних та зникаючих тварин.)

 Тварини, виведені в зоопарках, можуть поповнювати заповідники та заказники.

2. Гра «Мікрофон»

                                        Птахи                   Комахи

                        

 

3. Прогулянка зоопарком

Now we will walk in the zoo. Your task is to name all the animals you will see.               (діти називають усіх тварин, яких бачать на плакаті «Зоопарк»)

Horse, lion, hippo, monkey, tiger, bear, wolf, fox, elephant

Зупинка «Комахи»

– Важко знайти на землі таке місце, де не було б комах. Одні літають, інші повзають. Вони живуть у водоймах, у ґрунті, на рослинах. Учені встановили, що комах різних видів понад мільйон. Живляться вони порізному. Більшість із них вживає рослини, деякі завдають шкоди росли

  Як людина, борячись із шкідливими комахами, завдає шкоди ґрунту, повітрю, водам, тваринам?

  Учені запевняють, що лише десять видів комах завдає шкоди, решта – корисні або нешкідливі. Крім того, це окраса нашої природи, наприклад, про метеликів кажуть, що це квіти неба. (Демонстрація слайдів: метелики, які занесені до Червоної книги.)

– Зображені на слайдах метелики вже рідко зустрічаються в Україні. Ці красиві метелики навесні та влітку скупчуються на лісових галявинах, біля водойм, у садках. Це парусник поліксена, аполлон, павичеве око, бражник – мертва голова.

 Ах, метелик!.. Подивіться!.. Та який же гарний, гожий!

 Ось він, ось він метушиться! Наче квітка, прехороший!

– А ось ви бачите комах, які стали символами працелюбності. Упізнали їх? Чим корисна бджілка? (Вона виробляє мед, віск, запилює рослини, сприяє вищому врожаю культурних рослин.)

  Діти, щоб зібрати 1 кг меду, бджоли повинні зробити 120—150 тисяч вильотів. Чайну ложку меду 2000 комах відкладають за добу. За хвилину бджола може відвідати 30—40 квіток. Вона постійно працює і тільки зрідка відпочиває.

 А чи знаєте ви, що мурашка тягне мертвого жука, у 10 разів важчого від самої себе? Назвіть ще відомих вам комах.

 Чому такі різні за розміром, формою, кольором, способом живлення, середовищем існування тварини належать до комах? (У них усіх однакова будова тіла: голова, груди, черевце, шість ніг.)

Вичтель аглійської мови

– Oh! Look! There is a special room with insects. Try to find and name all the insects. (Діти називають  усіх комах англійською мовою)

There are a lot of ants.

There are butterflies.

There are caterpillars.

There are bees.

There are flies.

There are beetles.

– Веселий поні вже чекає нас. Тож їдемо до наступної зупинки.

Зупинка «Риби»

Гарні пані в срібло вбрані, 

Дружать з водою, вкриті лускою,

Роти розкривають, нечутно співають.  (Риби.)

Очей не закривають,

Бо повік не мають. (Риби.)

– Чи підказали вам ці загадки характерні особливості риб?

– Чим вони відрізняються від інших тварин?

– Усе своє життя, від самого народження, риби проводять у воді. А чи знаєте ви, що вода буває різною? (У річках і ставках вона прісна, а в морі солона.)

– Назвіть серед побачених риб прісноводних. (Карась, короп, лящ, щука, окунь, судак, сом та ін.)

– А які риби живуть у морській воді? (Акула, камбала, риба-меч, осетри, севрюга, кефаль та ін.)

– Відгадайте загадку про найбільшу хижу рибу у світі.

Зубаста, хвостата, по морю гуляє.

Хто в морі живе, від неї тікає. (Акула.)

– Яке значення мають риби в природі та в житті людини? (Людина завдяки рибам одержує тваринні білки.)

– Швиденько займаємо місця у візочку й рушаємо далі.

Зупинка «Птахи»

Звучить аудіозапис

– Прислухайтеся, які звуки нам допоможуть не проїхати мимо? (Пташиний спів.)

– Це одна з особливостей, що відрізняє птахів від інших тварин. Давайте розглянемо їх, чим ще вони відрізняються від інших друзів людини – тварин? (Їхнє тіло вкрите пір’ям. У них є дзьоб і крила.)

– Яку користь дають птахи? (Птахи — санітари лісу й саду. Вони поїдають комах, різних гризунів.)

– Значна роль птахів ще й у розповсюдженні насіння рослин. Спілкування з птахами приносить і естетичне задоволення людині. (Відео милування різноманітним забарвленням птахів.)

– А чи всі пташки вміють літати? (Ні. Не літають страуси та пінгвіни.)

– Страус – чемпіон пташиного царства. Ріст його майже 3 метри, маса – 90 кг. У птаха дуже міцні ноги, може бігти з величезною швидкістю, довжина його кроку – 4-5 метрів. В Україні житель степів – дрохва. Її вага до 20 кг.

– Хто хоче зобразити ще одного нелітаючого птаха – пінгвіна?

– Чому він у нас викликає симпатію? (Тому що схожий на кумедну людину.) Хоч ці птахи незграбні на суходолі, у воді можуть позмагатися у спритності з тюленями й дельфінами.

– А чи знаєте, яка найменша пташка у світі? Давайте розглянемо її. Це – колібрі. А у нас в Україні – кулик, або золотомушка. Вага цієї пташки 5-10 грамів. Розгляньте її.

– А поні вже запрошує нас до своїх товаришів-звірів.

Зупинка «Звірі»

Розповідь супроводжується показом слайдів.

– У різних куточках нашої Землі можна зустріти звірів. Вони лазять по деревах (куниці, білки), бігають по землі (зайці, козулі, лисиці, вовки), плавають у воді (видри, дельфіни), літають (кажани) та живуть під землею (кроти, миші).

– Назвіть характерні ознаки звірів. (Звірі це тварини, тіло яких вкрито шерстю. Вона захищає їх від холоду.)

– Усі звірі народжують малят живими і вигодовують їх молоком. Живляться звірі найрізноманітнішою їжею. Серед тварин є рослиноїдні, хижаки, всеїдні.

  1. Робота в групах
  1. Завдання. Із пропонованих зображень звірів відібрати тих, які відповідають завданню групи.

1 група – хижаки,

2 група – рослиноїдні,

3 група – всеїдні.

Now, children, there are pictures of animals on your desks (tiger, parrot, whale). You have to label different parts of animal’s body and present it to the class.

Діти, приклеївши правильні назви частин тіла до потрібних місць, презентують класу свої картинки англійською мовою (The tiger has got a tail…).

5. Ігрова діяльність

1. Гра «Що за звір?».

– Dear student now you have to guess what animal I’ll talk about.

A lot of spots. A long, long neck A funny scarf. It `s a ... (GIRAFFE).

Green and long With many teeth. Beautiful smile. It`s ... (CROCODILE).

As red as fire, With a fuzzy tale.  He likes long walks.  It is ... (A FOX).

A very long nose.  It grows and grows.  Чи не is huge and likes fun.  It is ... (AN ELEPHANT).

So colorful and bright,  Is fond of talking much.  Likes eating carrot.  It is ... (A PARROT).

2. Зупинка «Плазуни»

– До кого ми завітаємо тепер?

                   П         А          У          И

                     

                               Л          З          Н

(Плазуни.)

– А як ви вважаєте, чому вони звуться плазунами? (Бо вони плазують, повзають.)

– А які загадки про таких тварин ви знаєте?

         Хто хвіст залишає, а від ворога тікає? (Ящірка)

В’ється вірьовка, на кінці головка. (Змія)

На собі тягаю дім, від усіх ховаюсь в нім. (Черепаха)

Велика, страшенна зелена колода, Пащу роззявить і тягне у воду. (Крокодил)

3. Зупинка «Земноводні».

– А відгадайте таку загадку.

Що то воно — у воді водиться,

з хвостом родиться, а як виростає –

хвіст відпадає. (Жаба)

– Чи можемо ми віднести жаб до плазунів? (Ні.)

– Чому? (Вони не втрачають зв’язок з водою, живуть і в ній, і на суші.)

– Такі тварини називаються…(Земноводні.)

                           Е              Н              В            Д            І

                  

                 З              М              О              О             Н

До них належать безхвості: жаби, ропухи, кумки, квакші; хвостаті: тритони та саламандри. Розгляньте їх на слайдах.

– Усі земноводні певною мірою корисні для людини. Чим? (Поїдають багатьох слимаків, комах і личинок, що переносять захворювання людини і свійських тварин. У деяких країнах жаби використовуються в їжу.)

6.Читання тексту.                   Let’s read the texts about animals. Your task is to fill in the gaps with missing words. (Учні читають текст)

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

– Чому ми називаємо тварин нашими друзями?

– Чому ще інколи тварин називають нашими меншими братами? (Тому що тварини, як і люди, належать до живої природи. Вони мають усі ознаки живих організмів.)

– Чи задоволені ви подорожжю по зоопарку?

                                                                                                            Додаток 2

КЛАС  7

ТЕМА:  ПРОДУКТИ ХАРЧУВАННЯ І ЗДОРОВ’Я

МЕТА:

- ознайомити учнів з основними поживними речовинами, навчити відрізняти корисну їжу від тієї, що може зашкодити здоров’ю;

- розвивати творчий потенціал учнів, активність на уроці; виховувати культуру здорового харчування;

-  повторити та закріпити вживання граматичної структури Present Simple у стверджувальних, заперечних та питальних реченнях;

-  відпрацювати вживання вивчених лексичних одиниць з теми «Здоровий спосіб життя» і активізувати їх в мовленні, удосконалювати навички читання учнів, навчати застосовувати отримані знання на практиці під час виконання письмових вправ, діалогічного та монологічного мовлення;

-  розвивати культуру спілкування учнів, уміння висловлювати свої думки англійською мовою;

-  уміння дотримуватися принципів здорового способу життя;

-  виховувати  культуру спілкування учнів, позитивне, толерантне ставлення до інших людей, здатність дотримуватися здорового способу життя.

ОБЛАДНАННЯ: підручники, зошити, картки «Корисна і некорисна їжа», упаковки їжі корисної та некорисної, кошик, схема «Вітаміни», схема «Склад їжі», смайли-таблички, ноутбук, відеофайли, ложка.

ТИП УРОКУ:  урок  узагальнення та систематизації раніше засвоєних знань, інтегрований (англійська мова та основи здоров‘я).

 

 

 

ХІД УРОКУ

 І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Учитель англ. мови

Good morning, dear children! How are you today? I hope you are fine.

Учитель  основ здоров’я

Добрий день дорогі учні! Ми раді вітати вас на нашому  незвичайному уроці. Як у вас настрій? Ви налаштовані попрацювати?

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

Учитель  основ здоров’я

Погляньте на представлені плакати. Що ви бачите? Зараз пропонуємо Вам також переглянути відео «Healthy Eating».

Учитель англ. мови

Can you guess the theme of our lesson? (Відповіді учнів) You are right. The theme of our lesson is Healthy and Unhealthy Food.

Епіграф нашого уроку: «Ми те – що ми їмо» «We are what we eat…»

Учитель англ. мови

As you see today we have an unusual lesson. At our lesson we’re going to talk about healthy eating habits.

Учитель  основ здоров’я

Здоров’я – найважливіша складова людського життя. І немає різниці якої ти національності. А ми те – що ми їмо. Наше здоров’я завжди реагуватиме на їжу, яку ми споживаємо щодня.  Отже, давайте розпочинати!

Розминка

Учитель англ. мови

I need 10 students. There will be 2 groups. The  task of the first team is to choose healthy food and the task of the second group is to choose unhealthy food. You should explain your choice. (Біля дошки діти вибирають здорову та нездорову їжу, пояснюючи свій вибір англійською) 

 ІІI. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ

Учитель  основ здоров’я

 У 3-5 класах ми знайомилися з пірамідою потреб. Хто пам’ятає, які потреби передусім має задовольняти людина? (Діти називають їх, учитель акцентує на потребі у харчуванні).

 Наголосити: їжа впливає на фізичне, психологічне і соціальне благополуччя кожної окремої людини і на стан здоров’я цілих народів.

Учитель англ. мови

Most of all I like eating… (закінчити речення, передати ложку іншому учневі).

 Учитель  основ здоров’я

 Обговорити, як діти розуміють відомий вислів Поля Брегга: «Ми – те, що ми їмо».

 ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 Учитель  основ здоров’я

Вправа «Показуха»

 Покажіть та назвіть свої фізичні відчуття, емоції, здатність  до  навчання  та  іншої  праці, коли  ви:

- страшенно голодні;

- з ’їли надто багато;   

- смачно і в міру поїли.

Складання на дошці схеми «Складові їжі»

Пригадаємо, з чого складається їжа?

Кілька цікавих фактів:

Учитель англ. мови

Now you should  continue the phrase «We eat to…», «Give the reasons why people consume food.» (not to be hungry, to develop physically, to get some enjoy, to keep warm, to recover, to get some energy….. )

Робота за підручником (с. 32-34).  Читання ланцюжком. Обговорення схем.

  1. Харчування і здоров'я.
  2. Вода і поживні речовини.
  3. Поживність і калорійність продуктів харчування.
  4. Особливості харчування підлітків.

 Обговорення Учні по черзі називають одну страву калорійну і не надто поживну, та одну — не калорійну, але поживну. Обґрунтовують свою відповідь.

           Вправа «Континуум».

 Учитель проводить у класній кімнаті умовну лінію. На одному кінці лінії стають ті, кому подобаються натуральні продукти, а на другому - ті, хто надає перевагу продуктам з консервантами, барвниками, ароматизаторами. Решта обирають місця ближче до того чи того краю. Бажаючі можуть висловитися, чому вони обрали саме таке місце.

 V.  ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Учитель англ. мови

Game «Healthy - Unheaalthy» 

Учитель демонструє картку зі стравою, а учні плескають у долоні, якщо вона належить до корисних, і заперечливо хитають головою, якщо її треба вживати зрідка. При цьому діти повинні спочатку назвати цю страву англійською.

Перегляд відео «7 корисних напоїв», «5 найнебезпечніших продуктів».

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Учитель  основ здоров’я

Опрацювати § 6. Скласти корисне меню на день (письмово у зошиті).

Учитель англ. мови

At home you should learn new words and write 10 sentences about healthy eating habits.

ПІДСУМКИ 

Учитель  основ здоров’я

Від харчування залежить фізичне, психологічне і соціальне благополуччя людини.

 Щоб рости, розвиватися, добре вчитись і почуватися здоровими т потребуєш продуктів, які забезпечують організм вуглеводами, білками, жирами вітамінами і мінеральними речовинами.

 Спортивні тренування та інші фізичні навантаження передбачають підвищенн калорійності  харчового раціону та вживання більшої кількості води.

 То ж візьмемо девіз життя: «Перш ніж за стіл мені сісти я подумаю, що краще їсти» (проголосити разом).

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

КЛАС 5

ТЕМА: Красива посмішка – здорові зуби. Гігієна ротової порожнини.

 МЕТА:

- розширити уявлення учнів про групи зубів;

- пояснити негативний вплив шкідливих звичок на стан зубів;

- вчити учнів виконувати правила догляду за зубами;

- сформувати вміння називати частини ротової порожнини англійською мовою;

- повторити і узагальнити лексику по темі «Healthy and unhealthy food»

- удосконалювати навички роботи в парах та групах;

- формувати уміння збирати інформацію, досліджувати матеріал, робити висновки;

- розвивати пізнавальний інтерес, фантазію, критичне мислення,   кмітливість ;

- виховувати відповідальне ставлення до власного здоров’я.

ТИП УРОКУ: комбінований

ОБЛАДНАННЯ: роздатковий матеріал (смайлики), аркуші з

написами видів зубів, картки із зображенням частин ротової порожнини, презентація на тему  «Здорові зуби»

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

 Привітання

Учитель  основ здоров’я

Встаньте, діти, ви у коло,

Посміхніться всі гарненько.

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

Учитель англ. мови:

Hello, pupils!  I’m glad to see you.  Today we have got an unusual lesson. We  will combine the knowledge of the English language and bases of health.

Please,make a circle.Say a compliment to your neighbour and smile.

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  1. Вступна бесіда

Учитель  основ здоров’я

Подивіться, будь ласка, на екран.  (На екрані малюнки  людей, які посміхаються).

- Чи подобаються вам ці малюнки?
- Чим вони подобаються?

- Що в них спільного?

- Усі дарують вам посмішку.

- Які ваші відчуття?

- Що найбільше привертає вашу увагу в посмішках? ( Зуби)

-  А чому саме зуби? ( Бо вони красиві, білі, здорові, блискучі…)        

-  Чи хочете мати таку посмішку?

          2 . Warming up ( розминка)

Загадки

 Учитель англ. мови:

 It is white but it is not snow. It is sharp but it is not a knife. (tooth)

 It is a barn full of sheep. (teeth)

Учитель  основ здоров’я

 Не сіють, не саджають – самі виростають. (Зуби)

 ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

Учитель  основ здоров’я

- Чи зрозуміли ви з нашої гри та бесіди, про що ми будемо говорити на уроці?

- Так, про зуби, про ротову порожнину, її гігієну, адже не даремно кажуть: «ЗДОРОВІ ЗУБИ – ГАРНА ПОСМІШКА»   

 - Сьогодні ми поговоримо про правила догляду за зубами, розширимо знання про зуби, їх значення для загального здоров'я, навчимося правильно доглядати за зубами,  удосконалимо навички особистої гігієни кожного.

Учитель англ. мови:

Today one person will help us.

- What is he? (He is a dentist)

- Where does he work? (He works at а dentist ‘s office)

- What does he do? (He repairs our teeth.)

The motto of our lesson is:

«HEALTHY TEETH – BEAUTIFUL SMILE»

 (До класу заходить учень в одязі лікаря)

Учитель  основ здоров’я

Отож, сьогодні лікар стоматолог навчить нас доглядати за зубами, розповість про види зубів і дасть багато хороших порад.

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Слово лікаря:

Давайте дамо тлумачення  слова «стоматолог».          

1. Довідкове бюро

 Учень: Стоматолог – слово грецького походження, що означає «лікар, який лікує захворювання ротової порожнини». Якщо є хворі зуби, він на основі вивчення симптомів та аналізів поставить діагноз, зробить висновок про хворобу.

Лікар:

 - Давайте розглянемо і з’ясуємо, з чого складається ротова порожнина?  (губи, верхня, нижня ще́лепа, зуби, язик)  

Учитель англ. мови:

Vocabulary box

We have some new words. Let’s read them together.

Вчитель показує картинки, називає слова, діти повторюють.

a jaw, a lip, a mouth , a tongue

Учитель англ. мови:

Boys, repeat these words.

Girls, repeat these words.

 «Team game» (Засвоєння лексики)

Клас ділиться на дві команди. Одна команда показує картинку і запитує хором «Is it a jaw?» Інща команда хором відповідає «Yes, it is/No, it is not»

Потім команди міняються ролями.

Лікар:

- Що ви знаєте про зуби?

Учитель  основ здоров’я

           Для підтримання своєї життєдіяльності людина щодня повинна вживати їжу. У ротовій порожнині їжа смакується, подрібнюється, перетирається і  потрапляє до шлунку. Механічна переробка їжі здійснюється за допомогою зубів і язика.

Зуби — найтвердіші частини нашого організму. Шар білої емалі, яким вони вкриті, не поступиться твердістю слоновій кістці.

Перегляд відео

Лікар:

Зараз я пропоную вам уважно подивитись відео, де мій помічник розповість вам про види зубів та їх призначення. Будьте уважні і запам’ятайте, які є види зубів і яку роль вони відіграють (Відео).

Інформація з відео:

 Людині від початку життя дано два комплекти зубів – 20 тимчасових (молочних) і 32 постійних зуба. 20 зубів – це повний комплект молочних зубів, що починає змінюватися на постійні зуби у віці 6-9 років. Зміна зубів починається зазвичай з 6 років, коли постійні  зуби готові до зростання, коріння тимчасових зубів розсмоктується, вони стають рухомими і випадають. На місці молочного зуба, що випав, прорізується постійний. Спочатку змінюються нижні різці, а потім – верхні. До 12-14 років у людини повинні прорізатися всі постійні зуби, за винятком зубів мудрості, які з’являються у віці від 16 до 25 років. Зміна зубів – природний процес, який відбувається в усіх людей, і не потрібно цього боятися.

1. Бесіда

- Чи дізнались, ви, щось нове?

- Які є групи зубів? (Різці, ікла, малі та великі кутні зуби)

- Яке призначення різців? (Відкушувати їжу)

- Для чого служать ікла? (Для розривання і утримання їжі)

- Яку роботу виконують малі та великі кутні зуби? (Подрібнюють і перетирають їжу)

2. Робота в групах

Лікар:

Зараз перевіримо ,як ви все розуміли. (Роздати дітям аркушики зі словами «РІЗЦІ», «ІКЛА», «МАЛІ КУТНІ», «ВЕЛИКІ КУТНІ». Діти об’єднані в 4 групи і готують інсценівку про призначення зубів своєї  групи, їх кількість, знаходячи інформацію на роздаткових картках

  1. Інсценування

Ми – «малі кутні зуби», з’являємося ми у дітей у віці від 1 до півтора року.

 Клопоту теж від нас чимало: температура, нежить, але які ми помічники для дитини, адже ми служимо їй для жування їжі.

Тому ми дуже полюбляємо смачненько поїсти, але зазначимо, що тільки корисну їжу –  сметанку, молочко, різні овочі та фрукти. Тож, щоб ми не псувалися – їжте корисну їжу!!!

Здогадалися, ми – «великі кутні зуби». Ми з’являємося у людини постійними і властивості випадати не маємо. Ми беремо участь у жуванні їжі. Одна у нас проблема, ми першими починаємо псуватися. Тож слідкуйте за нами!!! Не допускайте нашого псування!!!

Ми – «різці». Ми з’являємося найпершими у малюків у віці від 6 до 10

місяців. У малюків нас виростає не один і не два, а 8. Хоч часто ми і додаємо клопоту матусям, то від нас з’являється нежить, то температура, проте яку радість вони відчувають коли у їхнього малючка  з’являється перший зубчик! Саме різцями дитина починає відкушувати їжу!

А ми –  «ікла». З’являємося у віці 10-12 місяців і виростаємо по два на нижній і на верхній щелепі. Ми теж незамінні помічники для дітей, адже ми теж беремо участь у відкушуванні їжі.

Але, діти, ми вас просимо, не розкушуйте нами горішки, адже ми можемо зламатися .

Учитель  основ здоров’я

 Отже, тепер ми знаємо, як улаштовані наші зуби.  Якщо людина втрачає постійний зуб, новий на його місці вже не виросте. Бережіть постійні зуби! Та хоч які тверді зуби, вони, як і інші частини тіла, також бояться мікробів. Між зубами багато нерівностей. У них легко затримуються часточки страви. Тут дуже швидко розмножуються різні бактерії, в тому числі і збудники хвороб. Подивіться на екран, як бактерії атакують наші зуби. А при пошкодженні зубів  у нерівності  потраплятимуть часточки страви і гнитимуть.  Це призведе до захворювання зубів – карієсу, і про це нам розповість лікар.

Лікар: 

 Що таке карієс?

Слово «карієс» латинського походження, дослівно означає «гниття».  Карієс – це порожнина в зубах, що з'являється внаслідок руйнування зубної емалі та гниття зубів. Причини карієсу: неправильне харчування та догляд за зубами. Що ж, поговоримо про харчування.

Учитель англ. мови:

You know we can devide food into two groups:

Healthy food and unhealthy food.

Our teeth like only healthy food too.

4. Game «Baskets of food»

We have a lot of food on the blackboard (stickers).

Your task is to group these stickers into two baskets «Heathy food» «Unhealthy food»

  1. Pair work

(One pupil of a pair is a tooth, another is a product).

Pupil: I am a candy.

          Tooth: I don’t like you.

Pupil: I am milk.

Tooth: I  like you.

6. Розповіді знавців

Учитель  основ здоров’я

Надаємо слово нашим знавцям.

Це цікаво!

А ось в акулячій пащі вишикувалися рядами тисячі гострих, як лезо бритви, зубів. А позаду кожного робочого – запасний. Зручно, нічого не скажеш! Акулячі зуби чистить маленька рибка-санітар, поїдаючи дрібних паразитів на тілі й зубах хижачки.

 Та найбільше ви б здивувались, якби побачили крокодила, з його роззявленою пащею, у якій спокійно господарює малесенька пташка – кулик-дерихвіст, яку називають «крокодилів сторож». Пташка для крокодила – це жива зубна щітка. Вона старанно викльовує рештки їжі між зубами тварин.

     7.Фізкультхвилинка

А тепер для відпочинку

Проведем фізкультхвилинку.

 ( Відео-руханка на англійській мові « Ice cream once in a while»)

8. Бесіда Гігієнічні засоби захисту зубів

Лікар: 

Відгадайте загадку.

Кістяна спинка, на черевці щетинка. По брамі стрибала, всі крихти виганяла. (Зубна щітка)

Залишки їжі між зубами створюють сприятливе середовище для розмноження мікробів.Тут нам і допоможе зубна щітка.

Зубну щіточку придумали ще первісні люди. Це була звичайна паличка з  розжованим кінцем. Кожна людина повинна мати власну зубну щітку.

Дітям слід придбати спеціальну, дитячу. Вона менша і зручніша.

Лікарі вважають, що для дорослих потрібно використовувати маленьку щіточку, що зможе дістатися найвіддаленіших зубів, які іноді залишаються недочищеними.

Щітку потрібно вибирати з рівною, м’якою щетиною. Регулярно її мити. Міняти раз на 3-4 місяці.

Але що можна зробити однією сухою щіткою? Що потрібно покласти на щіточку перед тим, як чистити зуби? (Відповіді дітей).
          Пасти є різноманітні. Назвіть свою зубну пасту.
           Усі ці  пасти забезпечують здоров'я вашим зубам.

Чистити зуби слід вранці і ввечері.

Крім усіх цих заходів профілактики зубів потрібно не рідше, ніж двічі на рік відвідувати лікаря.

Учитель  основ здоров’я

Перегляд відео

 Як правильно чистити зуби? Давайте проглянемо відео, після того ви

побудуєте алгоритм чищення зубів.     

 ПОРЯДОК ЧИЩЕННЯ ЗУБІВ

1. Зубну щітку розташувати вздовж ліній ясен. Рухи зубної щітки згори вниз. Слід ретельно чистити кожен зуб.

 2. Очистити внутрішню поверхню кожного зуба. Рух зубної щітки –знизу вгору.

 3. Почистити жувальну поверхню кожного зуба. Рух щітки – вперед-назад.

  4. Кінчиком щітки почистити внутрішню сторону передніх зубів круговими рухами.

5. Не забути почистити язик.

Учитель англ. мови

 «Yes/No game» (діти плескають в долоні, якщо чують корисні поради):

- you should clean teeth 2 times a day;

- eat a lot of sweets;

- drink hot tea;

- visit a doctor every day;

- bite nuts;

- smoke;

- eat fruit and vegetables.

 Гра «Поміркуй»

- Чому не можна гризти ручки й олівці?

- Чому не можна смоктати пальці?

-  Чому не можна закушувати губи?

- Чому не можна дихати  відкритим ротом?

- Чому не можна спиратися щокою на руку?

- Чому не можна спати на одному боці з рукою під щокою?

- Чому не можна горбитися під час сидіння й ходьби?

- Чому дуже важливо для збереження здоров’я стежити за своїми зубами?

Робота у групах «Асоціативний кущ»

Учитель  основ здоров’я

 А тепер попрацюємо в групах і побачимо, як ви засвоїли матеріал.

 Перша група складе асоціативний кущ «Правила догляду за зубами», а  друга – «Шкідливі звички». Вам допоможуть ілюстрації, які треба наклеїти.

Побудова асоціативного куща в групах, презентація.

 Перша група, будь ласка, презентуйте свою роботу «Правила догляду за зубами».

1. Полоскати порожнину роту після кожного прийому їжі теплою водою

2. Чистити зуби  двічі на день, використовуючи пасту.

3. Щітка повинна бути індивідуальна, просушена, після очищення.

4. Щоб видалити залишки їжі між зубами, використовувати зубну нитку чи зубочистку.

5. Не забувай чистити язик

6. Двічі на рік відвідувати стоматолога

Друга група, будь ласка, презентуйте свою роботу «Шкідливі звички».

1. Не можна кусати зубами горіхи, кісточки від ягід, різні тверді предмети тощо.!

2. Шкідливо для зубів вживати багато солодкого.

3. Шкідливо для зубів різка зміна температури при прийомі їжі.

4. Шкідливо пити каву і чай.

5. Шкідливо лузати насіння. Зуби, якими гризеш насіння, змінюють форму.

6. Також пошкоджені зуби у курців, адже нікотин негативно впливає на їх здоров’я.

VII. ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель  основ здоров’я

 Що вам особливо сподобалося або не сподобалося?

Вправа « Цей урок мене навчив…»

Я дізнався…

Я навчився…

Я  зрозумів…
          Якщо ви дотримуватимете всіх вивчених правил гігієни, то матимете чарівну, веселу, щиру, сліпучу посмішку на все життя!             

Учитель англ. мови

Everybody of you has pictures of a face. But they aren’t smiling. What can we do? (Draw a smile). Make a circle, hand up your pictures and smile to each other.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

КЛАС 2

ТЕМА: ПОРИ РОКУ. ПОГОДА. НАРОДНІ ПРИКМЕТИ

МЕТА :

- повторити знання учнів про пори року , погоду та її складові елементи;

- вчити спостерігати за погодою, перевіряти народні прикмети передбачення погоди;

- активізувати вживання вивченої лексики за темою «Seasons and Weather» в усному мовленні;

- удосконалювати навички парної та групової роботи;

- розвивати вміння сприймати та розуміти на слух тексти англійською мовою;

- розвивати спостережливість, кмітливість;

- виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.

ОБЛАДНАННЯ:  відеоматеріали до уроку,  плакат «Seasons», картки з написами слів до теми «Weather», комп’ютер, телевізор, картонна лялька і сезонний одяг для неї, картки для читання з народними прикметами, презентація «Seasons and Weather», картки із зображенням емоцій.

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

Учитель природознавства

- Добрий день! В добрий час!

Рада, діти, бачить вас!

Ви почули всі дзвінок?

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався –

На перерві постарався.

            Зараз сядуть всі дівчатка,

А за ними і хлоп’ятка.

Учитель англ. мови

The Greeting Song «Hello»

ІІ. ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ

1. Вправа  «Долонька до долоньки»

Учитель природознавства

Побажайте один одному успіхів. Я вам бажаю плідної співпраці та гарного настрою.

А у вас гарний настрій?

Учитель англ. мови

2. Warming up

Look at these pictures with emotions and tell us how do you feel today.

Angry/I am not angy

Happpy/ I am happy.

Tired/ I am not tired…...

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

 Учитель природознавства

 Прочитайте акровірш і визначте тему нашого уроку.

 По телевізору щодня

 О тій самій годині

 Готуйся слухати прогноз.

 Ой, дощик буде нині!

 До школи йдеш чи в іншу путь,

 А гарний настрій не забудь!

Сьогодні на уроці ми повторимо знання про пори року та погоду в різні пори року, підберемо одяг відповідно до кожної пори року, ми з’ясуємо, які показники допоможуть охарактеризувати погоду, як можна передбачити погоду за народними прикметами  і цікаво проведемо час, адже ми закріпимо наші знання не лише з природознавства, а й з англійської мови.

Вправа «Мікрофон»

Діти, знаючи тему, над якою ми будемо працювати, скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від уроку?

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель природознавства

 Прочитай народну мудрість. Як ти її розумієш? «Трапляється такий год, що на день по сім погод».

Люди давно помітили, що погода дуже мінлива. Ранком світить сонечко, по обіді може зірватися сильний вітер, а на вечір - випасти густий дощ. Для кожної пори року характерна своя погода.

Учитель англ. мови

So, how many seasons are there in a year?

 What are they?

Гра «Плутанка»

Look at the blackboard. Something is wrong. Help the letters to find their places in the words. (Діти збирають назви пір року з літер і прикріплюють іх до постера «Seasons»)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель природознавства

Погода - це стан нижнього шару повітря у даній місцевості та у даний час.

  1. Вправа «Асоціативний кущ»          

                Опади                              стан неба                        вітер      спостереження

                                                           ПОГОДА

      температура                     повітря                           прикмети                                  одяг                                                                                              

Хто мені підкаже, як називають людей, які вивчають погоду?

 Людей, які вивчають погоду, називають синоптиками. Вони спостерігають за температурою повітря, напрямком і силою вітру, наявністю чи відсутністю опадів, хмарністю неба.

Тепер для прогнозу погоди використовують сучасну техніку, комп’ютери, спеціально обладнані кораблі в морі, запускають супутники в космос. Зокрема, Миколаївська обсерваторія одна з найстаріших обсерваторій Східної Європи, допомагає прогнозувати погоду.                                                                   

 2. Вправа «Мозкова атака».

Пригадаємо, що знаємо, і це допоможе нам у вирішенні проблеми.

За допомогою якого приладу визначають температуру повітря? (Термометра).

Що таке вітер? (Вітер це рух повітря.)
Які бувають дні за хмарністю? (Дні бувають ясні, похмурі, хмарні).

Які бувають опади? (сніг, дощ, град)
Які ви знаєте явища природи? (туман, іній, роса, веселка, ожеледь, гроза). Як ви вважаєте, що найбільше впливає на погоду? (Сонце, бо саме його промені зігрівають поверхню Землі.)
Які ж показники допоможуть охарактеризувати погоду? (Температура повітря, хмарність, напрямок і сила вітру, опади, інші явища природи).

Учитель англ. мови

Name these pictures. (до теми «Weather»)

3. Аудіювання

Listen to the fairy – tale and name four brothers. (Діти слухають запис казки «Four Brothers»)

Put the words about the weather to each season on the board.

Учитель природознавства

  1. Робота у групах. Практична робота: вибір одягу за погодою.
  2.     Гра «Вдягни ляльку».  На столах кожної з груп лежать картки з написами однієї з пір року, по одній картонній ляльці, по чотири комплекти одягу для кожної пори і клей. Команди повинні знайти і наклеїти на ляльку одяг відповідний до заданої їм пори року.

Об'єднайтеся у групи і спробуйте одягнути ляльку відповідно до пори року. Поки буде грати музика - 3 хвилини, ви повинні справитися із завданням. Та не забувайте правила роботи в групі, будьте уважними та ввічливими.

  •    Молодці, всі правильно обрали одяг для прогулянки в різні пори року.

Учитель англ. мови

5. Фізкультхвилинка ( Song «I am going for a walk»)

 Учитель природознавства

6. Опрацювання вірша «Галя невеличка»

Галя невеличка

Одяглась у три спіднички,

У плетений светерок,

У тепленький кожушок,

Ще й напялила на вуха

Білу шапочку із пуху.

Стоїть Галя на порозі -

Все стоїть, іти не в змозі.

Діти, чи правильний одяг обрала Галя для прогулянки узимку?

Який одяг і взуття треба обирати для прогулянок? (Одяг повинен відповідати погоді і порі року. Повинен бути зручний і не надто жаркий)

  1. Народні прикмети

Щоб планувати польові роботи, відпочинок, забезпечити нормальну роботу літаків, кораблів, людям потрібно було навчитися завбачати погоду - складати прогноз. Протягом багатьох століть люди спостерігали за навколишнім світом: подіями, тваринами, рослинами і природними явищами. Народ помічав і запам’ятовував усе, що вказувало на зміну погоди. Тривалі спостереження людей за поведінкою тварин і рослин, за деякими явищами природи дали змогу встановити прикмети, що віщують ту чи іншу погоду. Так з’явилися народні прикмети.

8. Перегляд відео про народні прикмети

На будь-який час року існують свої народні прикмети щодо погоди. Знаючи їх, можна визначити, якою буде зима, весна, літо й осінь.

9. Ознайомлення з народними прикметами. Скринька «Народних прикмет».

Робота в парах.

Зараз ми поповнимо «скриньку» народних прикмет, пов’язаних з різними порами року. Діти, складіть народні прикмети відповідно до пір року та познайомте нас з ними. (Діти наводить приклади прогнозування погоди за народними прикметами та складають їх до скриньки)

V. РЕФЛЕКСІЯ

Учитель природознавства

Сьогодні я дізнався….

Тепер я навчився ….

Мене здивувало те, що….

(Учні у скриньки «Я задоволений », «Я розгублений», «Я незадоволений» кладуть свої враження – смайлики.)

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Учитель природознавства

Дізнайтеся,  які  народні  прикмети  про  погоду  знають  ваші  рідні.  Чи справджуються ці прикмети? Чому? Розкажіть  про  це своїм однокласникам.

Учитель англ. мови

Describe your favourite season. (Картки - заготовки)

docx
Додано
1 серпня 2023
Переглядів
472
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку