Методичні рекомендації «УПРОВАДЖЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИМІРУ У ПОЧАТКОВУ ОСВІТУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЙНУ ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ»

Про матеріал
Методичні рекомендації для втілення методу інтеграційних проєктів на прикладі розробленого для 4-го класу курсу «Погляд у Європу». Метод інтеграційних проєктів надає змогу працювати над питанням, яке висвітлюється не від заходу до заходу, а «вкраплювати» інформацію в загальноосвітню та виховну програму за модулями сучасно та ефективно.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Л.В. Чмихун

 

УПРОВАДЖЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИМІРУ У ПОЧАТКОВУ ОСВІТУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЙНУ ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Управління освіти Ніжинської міської ради

Ніжинська гімназія №9

 

 

 

 

УПРОВАДЖЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИМІРУ У ПОЧАТКОВУ ОСВІТУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЙНУ ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ

 

 

«Погляд у Європу»

                 

 

Методичні рекомендації 

Чмихун Л.В.,

учитель початкових класів

 

Ніжин

2023
 

 

 

Зміст

1.Вступ.            4                                                                                                                                                         

    2. Методичні рекомендації   «УПРОВАДЖЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИМІРУ У ПОЧАТКОВУ ОСВІТУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЙНУ ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ».                                                                                                                                                           5

2.1.Завдання курсу інтеграційного проекту.      6

2.2.Модульне планування курсу «Погляд у Європу».    8

3.Додатки

3.1. Тематичні речення для каліграфічних хвилинок.    13

3.2. Тематичні завдання для математичних диктантів.    14

3.3.Задачі на конвертування валют та задачі європейського змісту.  15

3.4. Прислів’я країн Європи.        17

3.5. Цікаві факти про Україну як європейську державу.    19

3.6. Заключне заняття-презентація «Погляд у Європу».    20

4. Література.           22

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

Одним із пріоритетів стратегічного розвитку України визнано інтеграцію нашої держави до Європейського співтовариства. Європейський вибір України зумовлений її геополітичним положенням і спільною історією формування та розвитку європейської культури.

Перед сучасною школою стоїть завдання сприяти розвитку демократичної культури, формуванню необхідних для проживання в європейському співтоваристві компетентностей. Пріоритети загальноєвропейської освіти полягають у наданні молодому поколінню знань про спільну європейську спадщину та практичних умінь адаптуватись до життя й навчання в різних країнах Європи, бути мобільними, соціально здібними, здатними до комунікації та захисту своїх прав.

Знання про Європу мають базуватися на загально-педагогічних і дидактичних принципах, основними з яких є:

  •                              гуманізм - передбачає створення умов для гармонійного розвитку творчої особистості як суб'єкта демократичного європейського співтовариства; співвіднесення освітніх вимог з можливостями та здібностями школяра;
  •                              демократичність - означає взаємоповагу та взаємодію між суб'єктами, що забезпечують реалізацію концепції; варіативність вибору, змісту, методів і форм навчання; передбачає діалогічний характер освіти, атмосферу взаємоповаги та довіри;
  •                              практична спрямованість - означає орієнтацію змісту навчально-методичних матеріалів на практичне застосування учнями теоретичних знань і вмінь для життя та діяльності в реальному суспільстві;
  •                              полікультурність -  наповненість курсу про Європу ідеєю універсальності прав людини та етнокультурного розмаїття Європи, правової рівності національних культур; передбачає виховання особистості на засадах міжетнічної толерантності та поваги до представників інших культур, поваги до своєї національної самобутності в контексті загальноєвропейської та світової культури;
  •                              інтегрованість - передбачає, що в процесі роботи над змістом і структурою даного курсу враховуються існуючі міжпредметні зв'язки з базовими шкільними предметами.

     


 

Методичні рекомендації   «УПРОВАДЖЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИМІРУ У ПОЧАТКОВУ ОСВІТУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЙНУ ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ».

Розглянемо особливості упровадження європейського виміру у початкову освіту.

Суть проектування полягає в досягненні дидактичної мети через детальну розробку навчальної проблеми, яка повинна завершитись реальним практичним результатом (проектом). Вона передбачає «проживання» учнем конкретних ситуацій, подолання труднощів, конструювання. В основу методу покладено ідею, що становить суть поняття «проект», тобто спрямованість на практичний результат, який можна одержати, розв’язуючи проблему. Цей результат можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практичній діяльності. Отримуючи реальний практичний результат, діти вчаться самостійно мислити, знаходити й розв’язувати проблеми, залучати до цього знання з різних галузей, уміння прогнозувати результати і можливі наслідки різних варіантів розв’язку, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Оскільки на сьогоднішній день в програмі молодшої школи не передбачено в достатньому об’ємі спеціальних дисциплін, а також тем у навчальній та виховній роботі для впровадження курсу знань про Європу, я використала інтегрований підхід, який є найбільш адекватним, не вимагає додаткового навчального часу і створює умови для педагогічної творчості, а саме метод інтеграційних* проектів. Такий підхід передбачає включення програми курсу в повсякденне життя школярів.

За допомогою методу інтеграційних проектів, як показала практика, найбільш зручно підготувати школярів до повноцінного існування в європейському просторі, виховувати розуміння, що кожен громадянин повинен з повагою ставитися до мови та культури держави, популяризуючи здобутки та досягнення України у світі.

Форма інтеграційних проектів передбачає поелементне включення знань про Європу до різних шкільних предметів початкової школи. Систематизація та спрямування їх в європейському контексті, а також інтегрування нових елементів і підходів до вже існуючих надасть більшої привабливості та зацікавленості учнів, а вчителю можливість застосувати інтерактивні форми навчання в поєднанні із сучасними освітніми технологіями формування знань про Європу.

Окрім того, метод інтеграційних проектів надає змогу використовувати та поєднувати сучасну систему педагогічних прийомів, методів та організаційних форм упровадження знань. До найефективніших з них можна віднести пошукову роботу, підготовку доповідей, навчальні дискусії, семінари, групову роботу, «мозкову атаку», «фокус-групи», ситуаційно-рольові ігри, самостійну роботу з літературними та іншими джерелами інформації.

Мал.1 Завдання методу інтеграційних проектів

 

 

Упровадження європейського виміру в початкову освіту через інтеграційну проектну діяльність найкращим чином втілює формування в молодших школярів умінь використовувати отримані знання на практиці через застосування ігрових та інтерактивних методів, навчання у групах, командах; – поєднання шкільних та позашкільних форм навчально-виховної роботи з метою підвищення активності та розвитку ініціативи учнів; збереження національних шкільних традицій виховання та навчання учнів і водночас їх формування як громадян єдиної Європи.

Метод інтеграційних проектів надає змогу працювати над питанням, яке висвітлюється не від заходу до заходу, а «вкраплювати» інформацію в загальноосвітню та виховну програму за модулями.

 

 

І модуль- Пошуковий.

Включає індивідуальну та групову пошукову роботу учнів з різними інформаційними джерелами. Доповіді, виступи, міні- презентації (групові та індивідуальні), групову обробку результатів.

ІІ модуль- Навчальний.

Інтегрування завдань курсу в навчальну роботу, поелементне включення знань до різних шкільних предметів початкової школи.

ІІІ модуль- Виховний. Інтегрування завдань курсу в виховну роботу. Поелементне включення знань та завдань про Європу до виховної та позакласної роботи.

ІV модуль- Підсумковий.

Виготовлення кінцевого продукту за результатами роботи курсу. Проведення підсумкових занять, презентацій, конкурсів, виставок, вистав, показів та ін.

В залежності від теми, змісту та завдань інтеграційного проекту певні модулі можуть додаватися або виключатися.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мал.2 Схема упровадження методу інтеграційних

проектів в навчально-виховну діяльність за модулями

 

Розглянемо модульне планування інтеграційного проекту на прикладі розробленого для 4-го класу курсу «Погляд у Європу».

Для цього спочатку необхідно визначити зміст курсу.

 

Зміст курсу «Погляд у Європу» для початкової школи має включати:

  • Знання про сучасну Європу, елементарні географічні поняття, країни, які входять до складу ЄС, їх столиці, прапори.
  • Особливості культурного різноманіття країн Європи: ознайомлення з визначними пам’ятками європейських міст, особливостями культури традицій, фольклору, кухні, порівняння їх з українськими.
  • Початкові знання про поняття ЄС, економічну складову, грошові одиниці країн Європи.
  • Знання про загальнолюдські європейські цінності, поняття про права людини; знання про європейські ідеї, про свободу, право - тобто компетентності, що допоможуть сформувати вміння для визначення ціннісних орієнтацій, громадянської позиції громадянина.

 

 

Модульне планування курсу «Погляд у Європу»

Етапи курсу

Зміст

Завдання модуля

1

Вступне заняття 

Оголошення теми, мети, термінів, завдань курсу.

Налаштувати і зацікавити учнів, створити умови для творчого пошуку

2.

Модуль 1  Пошуковий

Учнями проводиться пошукова робота в групах або індивідуально. Результати роботи доповіді, міні-презентації, статті, ілюстрації.

Ознайомитися з історією, культурою, традиціями європейських держав; зібрати та накопичити базові теоретичні знання, які можна буде використовувати в інших модулях

3.

Модуль 2

Навчальний (введення програми курсу «Погляд у Європу» у навчальну програму)

Включення тематичних завдань у навчальну програму. (розробка фізкультхвилинок, мовленнєвих вправ, задач із європейської тематики)

Розвивати в учнів важливі життєві навички та функціональні компетенції, пов'язані зі спілкуванням, прийомом/передачею інформації, критичним мисленням, само-менеджментом та роботою в команді

4.

Модуль 3

Виховний

(введення програми курсу «Погляд у Європу» у виховну програму)

Проведення позакласних та виховних заходів

5.

Модуль 4  Переписка з учнями інших країн

Написання та переклад листів учням інших країн

Мотивувати учнів до вивчення іноземних мов, розвивати комунікативні навички.

 

6.

Модуль 5  Україна -самобутня і неповторна європейська країна

 

Вивчення культури та традицій України, як самобутньої європейської держави.

Виховувати усвідомлення самобутності і неповторності української нації, унікальність національних традицій, розуміння необхідності збереження доброго, міцного коріння національної культури

7

Модуль 6 Підсумковий

Виготовлення настільної гри «Європейські пазли»; Проведення виховного заходу

 

Узагальнити, підсумувати знання, вміння та навички, отримані під час вивчення курсу «Погляд у Європу»

 

 

 

Вступне заняття

Розпочинається  проект з вступного заняття, на якому оголошується тема, мета, терміни, завдання курсу. Завдання вчителя на цьому етапі зацікавити, захопити учнів, створити умови для творчого пошуку та викликати у дітей пізнавальний інтерес.

Модуль 1. Пошуковий

Кожен тиждень у класі оголошується тижнем певної європейської країни. Учні об’єднуються в групи та, за власним бажанням, обирають країну, про яку готують доповідь. (Назва країни, столиця, прапор, населення, площа, визначні місця, візитна картка країни).  Робота у проекті передбачає пошук інформації, яка потім буде оброблятися, систематизуватися, узагальнюватися, адаптуватися для подальшого використання. В класі вивішується ч/б карта Європи, по закінченню тижня країни цю країну учні зафарбовують кольором і оголошують тиждень наступної країни.

Кожен вихованець має право на участь у проекті. Проектна діяльність повинна мати добровільний характер. Активна участь школяра у реалізації різноманітних навчально-виховних проектів, є основним завданням виховної системи у загальноосвітньому навчальному закладі.

Модуль 2. Навчальний (Введення програми курсу «Погляд у Європу» у навчальну програму)

Наприклад, на уроках української мови можна ввести каліграфічні хвилинки з європейською тематикою або обирати такі речення для розбору частин мови. На уроках математики доцільно використати вправу «конвектор валют» (переводити гривню у євро або інші валюти),  це буде сприяти не лише розвитку обчислювальних навичок, а також надавати конкретні необхідні у сучасному житті вміння та компетенції. Також на уроках математики доречно обчислювати різницю між площами європейських країн, України, в такому випадку, окрім математичних навичок, учні отримують певний географічний досвід. Аналогічним чином доцільно вводити невеликими порціями європейську тематику і в програми інших предметів. Звичайно, такі вкраплення потрібно робити після попередньої пошукової роботи, коли учні вже ознайомилися і засвоїли певні знання з курсу.

Модуль 3.Виховний

(Введення програми курсу «Погляд у Європу» у виховну програму)

Проведення виховних заходів в рамках тематичних тижнів: «Модний Паризький показ», «Кулінарні традиції Франції», «Улюблені казки Німеччини», «Автомобільний вернісаж Італії» та ін.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Модуль 4. Листування з учнями інших країн

Інтеграційні проекти, в яких беруть участь групи учнів, мають, як правило, міжпредметний характер, тому можуть супроводжуватися не одним вчителем, а командою вчителів, які викладають відповідні предмети.

Наприклад, в рамках даного курсу одним з окремих модулів включено переписку зі школярами з європейських країн у соціальних мережах або традиційним способом і, звичайно, ведення такої роботи неможливе без викладача іноземної мови. Вчителі трудового навчання можуть включити до програми виготовлення аплікацій прапорів європейських країн, якими потім можна прикрасити клас.

Модуль 5. Україна-самобутня і неповторна Європейська країна

Упровадження  європейського виміру в початкову освіту не означає відмову від національних здобутків, традицій, історії. У сучасному суспільстві спостерігаються деякі тенденції до зменшення значення українського національного і певна ідеалізація європейського. Впроваджуючи  європейські цінності вчителю слід організувати роботу учнів в цьому напрямі таким чином, щоб вони усвідомлювали самобутність і неповторність української нації, унікальність національних традицій, розумінні необхідності збереження доброго, міцного коріння національної культури, Але, разом з тим, активізувати формування в учнів сприйняття демократичних цінностей, усвідомлення власної причетності до загальноєвропейської історико-культурної спадщини. Тому окремим модулем у даний курс введено тему " Україна-самобутня і неповторна європейська країна".

Модуль 6. Підсумковий

Виготовлення настільної класної гри «Європейські пазли». З картону вирізаються пазли, на яких зазначаються назви країн, їх столиці, прапори, фото визначних пам’ яток країн або винаходи, страви національної кухні. Під час гри окремі пазли складаються як одне ціле.

Також в підсумковий модуль включається заключний виховний захід, презентація, конкурс, виставка, вистава, показ, гра та ін., який підсумовує знання, вміння, навички та компетенції, отримані учнями під час роботи над проектом.

Отже, впровадження європейського виміру у початкову освіту через інтеграційну діяльність створює умови, за яких учень може в процесі реалізації відповідної діяльності самостійно здобувати нові знання чи застосовувати придбані раніше, постійно вчитися, набуваючи певні навички, що знадобляться йому протягом усього життя. Участь дитини у проекті дозволяє розвивати в неї важливі життєві навички та функціональні компетенції, пов'язані зі спілкуванням, прийомом/передачею інформації, критичним мисленням, самоменеджментом та роботою в команді. Здобуті учнями життєві навички є особливо важливими, оскільки забезпечують базу для формування його трудової компетенції, комунікативної та інформаційної компетенції.

 

*Хочу звернути увагу на семантичну різницю значення слів інтеграційний і інтегрований. Лексичне значення, закріплене за словом інтеграційний, — ‘той, що стосується до інтеграції, той, що об’єднує, об’єднувальний.

Інтегрований — це ‘комплексний; той, що ґрунтується на об’єднанні’, тобто той, якого інтегрували, який зазнав дії інтегрування, об’єднаний.

Отже у контексті методу, який виконує об’єднувальну функцію тобто об’єднує, доцільно використовувати термін інтеграційний

 

 

 

 


   ДОДАТКИ

Додаток 1

 Тематичні речення для каліграфічних хвилинок

Німеччина була першою країною у світі, яка ухвалила перехід на літній час. Це сталося в розпал Першої світової війни (1916 р.).

 Берлін більший, ніж Париж, у 9 разів.

 Німеччина потрапила у трійку світових лідерів по переробці відходів (понад 50%). Перше і друге місце займають Швейцарія та Австрія відповідно.

 Німецька мова – третя за популярністю в світі. Вона є офіційною у 5країнах: Німеччині, Швейцарії, Австрії, Люксембурзі та Ліхтенштейні.

 Німеччина може похвалитися найбільшою кількістю зоопарків у світі (понад 400).

 Німеччину іноді називають  Землею письменників та мислителів. Бах, Бетховен, Гете були з Німеччини, як і  Гендель, Шуман, Мендельсон, Брамс, Вагнер і Штраус. Деякі найбільші філософи також мали німецьке походження, включаючи Канта, Гегеля, Ніцше.

 Столиця Нідерландів - Амстердам.

Рембрандт - нідерландець, один з найвидатніших художників в історії європейського мистецтва.

 У Нідерландах майже цілий рік йде дощ, але голландці ніколи не користуються парасольками. Зате постійно носять плащі  і «дощовики», тому що дуже важко їхати з парасолькою на велосипеді, і ще складніше впоратися з нею на сильному вітрі, який тут дме майже безперервно.

  Самим улюбленим транспортом у Нідерландах є велосипед. Одна з найулюбленіших страв є солоний оселедець, який продають у спеціальних кіосках, як хот - доги у США.

  Нідерланди - світовий лідер за кількістю вітряків.

 Столиця Великобританії - Лондон.

 Приказка «хлопчик для биття» прийшла з Англії. Так називали хлопчиків, які виховувалися поруч з особами королівської крові і отримували за них покарання.

 Найперший випадок дальтонізму описав англійський учений Джон Дальтон, саме в честь нього було названо це захворювання.

 Досі невідомо, як виглядав Вільям Шекспір, бо прижиттєвих портретів не знайдено й донині.

 У Великобританії чорна кішка, яка перебігла дорогу, символізує успіх і багатство.

 Жителі Англії споживають більше чаю, ніж жителі у будь - якій іншій країні світу.

 Найбільш популярним і улюбленим спортом Англії визнаний футбол.

 Столиця Франції – Париж. Франція – батьківщина балету і велосипеда.

Ейфелева вежа у Франції була побудована спеціально для Всесвітньої виставки 1889 року і служила їй вхідною аркою.

  У Франції величезна кількість національних кухонь – 22. І французи просто вміють і люблять готувати правильно і смачно прості речі.

 Довше за всіх у Європі живуть саме французи.

 Всім відома статуя Свободи була подарована Францією  Америці у 1886 році на честь незалежності Сполучених Штатів.

 Єдиний європейський Диснейленд знаходиться у Парижі.

 Відомі французькі винаходи: калькулятор, швидка допомога, повітряна куля, парашут, підводний човен.

 На Новий рік прикрашати ялинку придумали французи.

 Вулиця під назвою Віктора Гюго є в кожному французькому місті.

 В Італії немає бездомних тварин. Усі італійські слова закінчуються на голосний звук.

 Італійці з настороженістю ставляться до блакитнооких людей. Вважається, що вони можуть наврочити.

 В Італії не можна відкривати парасольку в приміщенні – італійці вірять, що це може приносити невдачу.

 

Додаток 2

 

Завдання для математичних диктантів

Записати площу Франції – 543965 квадратних кілометрів.

  • Скільки у числі всього сотень? десятків?

Площа України – 603628квадратних кілометрів.

  • Скільки всього тисяч у цьому числі? Поставте запитання для порівняння площ Франції та України. Порівняйте, зробіть висновок.

В Україні є найдовший у світі музичний інструмент – трембіта. Її довжина досягає 4м. Перетворіть у сантиметри.

У Нідерландах населення складає 16800000 чол., а велосипедів – 18000000. Запишіть різницю.

Голландці – найвищі у Європі. Середній зріст чоловіків – 184см, жінок – 170см. Перетворіть у метри і сантиметри.

Діаметр циферблату годинника Біг – Бену у Великобританії – 7метрів.

Найдорожчі і найзнаменитіші гриби Франції – трюфелі, не мають постійної ціни. За них ідуть торги, як і за золото. Середня ціна складає до 600 євро за кілограм.

У Франції знаходиться найбільша кількість замків у світі – 4969штук.

У Франції одна з найнижчих кількість робочих годин в році у Європі (1554, для порівняння у США – 1810).

 Гора Монблан є найвищою точкою Франції, її висота становить 4810м.

У Луврі представлено  близько 300000 експонатів.

Вулкан Везувій – діючий вулкан, що знаходиться на півдні Італії. Його висота 1277м.

У Фінляндії 179500 островів.

Як відомо, фіни дуже люблять сауну. У Фінляндії налічується 2000000саун при населенні 5000000 осіб.

Додаток 3

 

Задачі на конвертування валют

(Вчитель вивішує таблицю «Курс валют»)

КУРС ВАЛЮТ

купівля

 

 

продаж

26,82

USD

26,94

31,03

EUR

31,25

0,45

RUB

0,49

Національний Банк України

 

  • Скільки гривень (UAH) потрібно для того, щоб придбати в банку 300 доларів (USD)? 207 доларів (USD)?
  • Скільки гривень (UAH) можна отримати за 400 євро (EUR)?
  • Скільки гривень (UAH) заробить банк, якщо спочатку купить, а потім продасть 5000 євро (EUR)?
  • Тато вирішив замовити мамі на день народження італійські чоботи з Мілану. Їх вартість 43 EUR, а вартість доставки 10 EUR. Скільки гривень тато витратить на подарунок?
  • Сім’я планує відпочинок. Вартість путівки до Єгипту 210 доларів USD за одну дитину, та 304 долари USD за дорослого. Скільки гривень має витратити на відпочинок сім’я з двох дорослих і однієї дитини?
  • Велосипед в українському магазині коштує 3800 UAH, на одному з нідерландських  сайтів такий самий велосипед коштує 118 EUR, а вартість доставки складає ще 15 EUR. Де вигідніше купити велосипед в Україні чи на європейському сайті?

 

Додаток 4

Задачі європейського змісту

Налагоджуємо поставки товарів з Європи до України та з України до Європи. (робота з картою)

Масштаб: 1 см=200 км

  • Скільки UAH коштуватиме поставка 780кг іспанського хамону вартістю 7 EUR за кг, якщо вартість доставки такої партії коштуватиме 2 EUR кілометр? (довжина шляху вимірюється лінійкою у см та переводиться у км згідно масштабу вказаного на карті). (На карті позначена відстань 18см).
  • Вартість французького сиру 4 EUR за кг. Скільки UAH потрібно заплатити за партію сиру у 982 кг, якщо вартість доставки такої партії складатиме 2 EUR кілометр? (Відстань на карті - 12см).
  • Вартість італійських спагеті найвищого ґатунку 6EUR за кг. Скільки UAH потрібно заплатити за партію спагеті вагою 990кг, якщо вартість доставки такої партії складатиме 2 EUR кілометр? (Відстань на карті 8см).   (Якщо додати результати відповідей: вартість хамону, сиру та спагеті - отримаємо площу Бельгії - 30528 кв.км).
  • Скільки заробить український фермер-пасічник, якщо за сезон здійснить поставку 3000 л квіткового меду до Франції вартістю 2 EUR за літр та 1000 л акацієвого меду вартістю 3 EUR за літр, але доставку покупцю він повинен здійснити за свій рахунок. Вартість доставки такої партії складатиме 2 EUR кілометр.

Порівняти країни за площею і записати їх площі у порядку зростання.

Франція, Німеччина, Україна, Нідерланди

2)Власник французької пекарні просить нас вирахувати, скільки він має заробляти за 1 день, щоб у тиждень отримувати прибуток у 1200 EUR. Якщо ЗП працівників- 1515 EUR/тиждень; оренда приміщення-136EUR/тиждень; а податки-453 EUR/тиждень.

 

 

 

 

Додаток 5

Прислів’я країн Європи

Для  уроків літературного читання. Згадай аналоги європейських прислів’їв в українській мові.

Угорські

  •                Любить заєць той ліс, у якому зріс.
  •                Легко іншого судить, та важко самого себе винуватити.
  •                Треба з’їсти не одну хлібину, доки пізнає людина людину.
  •                Хочеш голову зберегти — умій свого язика запрягти.
  •                Здер би з воші шкуру, якби можна було продати.
  •                Нікчемна та пташка, яка власне кубельце нівечить.

 

  Англійські

  •                Краще сказати гостру правду, ніж лагідну брехню.
  •                У розумної голови рот стулений.
  •                Не тоді плаща шити, коли починає дощити.
  •                Винному здається, що про нього тільки й мови.
  •                Як собака на ярмарку: і тут, і там, і всюди.
  •                Сім разів поверни язиком, перш ніж сказати
  •                Вчися мудрості на чужій дурості.

 

Французькі

  •                Все добре, що добрий кінець має.
  •                Любов’ю добудеш усе, силою — нічого.         
  •                Правда — як олія: завжди наверх випливе.
  •                Краще горобцем на гілці, ніж орлом у клітці.
  •                На добрій яблуні добрі яблука
  •                Чого молодість жадає, те старість відкидає.
  •                Як вернешся, тоді кажи, що сходив.
  •                Шукай, то й знайдеш.
  •                Високо зійде — низько спускатись!

 

Італійські

  •                Хто має стати вовком, той не буде псом.
  •                Сила — добре, а розум — краще
  •                Пустомеля муки не змеле.
  •                Одна нитка — не полотно.
  •                Хто чинить добро, той і має його.
  •                Один віл борозни не прокладе.

 

Румунські

  •                Мовчать, як горіхи в мішку.
  •                Пасує йому, як скрипка зайцю.
  •                Поспішає, як равлик.
  •                Радіє, як дурень на пожежі.
  •                У виноградної лози три пагони: один — для здоров’я, другий — для веселого настрою, а третій — для сказу.
  •                Кожна пташка любить своє гніздо.
  •                Хто посіє вітер, той жатиме бурю.
  •                Честь за гроші не купиш.
  •                Правда пече.

 

Знайди аналоги іноземних прислів’їв в українській мові та з’єднай їх

 

Любить заєць той ліс, у якому зріс. (Угорське)

 

Хто мовчить, той двох навчить.

Треба з’ їсти не одну хлібину, доки пізнаєш людину. (Угорське).

 

На злодії шапка горить.

Кожна пташка любить своє гніздо. (Італійське).

 

Все добре, що добре кінчається.

Винному здається, що про нього тільки й мови. (Англійське).

 

Щоб пізнати людину, треба пуд солі з’їсти.

Сім разів поверни язиком, перш ніж сказати. (Англійське).

 

Краще синиця у руці, ніж журавель у небі.

Все добре, що добрий кінець має. (Французьке).

 

Кожному мила своя сторона.

Краще горобцем на гілці, ніж  орлом у клітці. (Французьке).

 

Як ви до людей, так і люди до вас.

 

Як вернешся, тоді кажи, що сходив. (Французьке).

 

Не кажи: «Гоп!», доки не перескочиш.

Хто чинить добро, той і має його.(Італійське)

 

 

Кожен кулик своє болото хвалить.

 

 

 

 

 

 

 

 


Додаток 6

 

ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО УКРАЇНУ ЯК ЄВРОПЕЙСЬКУ ДЕРЖАВУ

  • Україна - найбільша країна, територія якої повністю знаходиться в Європі. Більшою, ніж Україна в Європі - тільки Росія, Туреччина і Данія. Однак більша частина Росії і Туреччини знаходяться в Азії, а данський острів Гренландія розташований в районі Північної Америки.
  • В Україні, в містечку Рахів, в оточенні мальовничих Карпат, знаходиться географічний центр Європи.
  • Населення України відноситься до найбільш освіченого. Кількість людей з вищою освітою на душу населення вища, ніж середньоєвропейський рівень. Україна займає 4 місце в світі за кількістю громадян з вищою освітою.
  • На конкурсі краси мов в Парижі в 1934 році українська мова зайняла третє місце після французької та перської за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія, структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла друге місце, після італійської.
  • Автор першої в світі Конституції - українець Пилип Орлик. 5 квітня 1710 його обрали гетьманом запорізького війська. У цей же день він оголосив «Конституцію прав і свобод війська Запорізького». У США Конституцію прийняли в 1787 р., у Франції та Польщі тільки в 1791 році.
  • Лавра - це найбільші та найвпливовіші чоловічі монастирі. У світі статус Лаври мають тільки шість монастирів. Три з них знаходяться в Україні.
  • Найдовший музичний інструмент у світі - це українська трембіта. Її довжина може досягати чотирьох метрів, а її звуки чутні більш ніж за десять кілометрів.
  • На території України зосереджено 1/4 всіх запасів чорнозему на планеті. Чорноземні ґрунти при правильній обробці дають найбільшу кількість врожаю. Під час Другої Світової війни німецькі солдати навіть вивозили чорнозем на поїздах.
  • Україна - одна із країн-засновниць ООН: у розробці статуту ООН, який був підписаний 26 червня 1945, активну участь взяли представники України (УРСР).
  • Серед яскравих досягнень українського літакобудування – найбільший в світі літак АН-225 "Мрія", а також найпотужніший літак АН-124 "Руслан". У 2001 році, літак "Мрія", взявши на борт вантаж у 253 тонни, за один політ встановив 124 рекорди.


Додаток 7

Заключне заняття-презентація « Погляд у Європу»

 

Частина І: Виступ учнів, складений з доповідей про різні країни, які вони готували протягом 2 місяців.

Частина ІІ: Презентація класної настільної гри, яку учні виготовили

(Карта-пазл Європи (або картки з назвами країн), назви столиць, прапори, фото визначних місць та картки з тематикою країни, наприклад ілюстрації казок, національних костюмів і т.п.)

Команда батьків і команда дітей змагаються, хто швидше розкладе картки за тематикою)

Частина ІІІ: Кулінарний конкурс. Виставляються фото смаколиків з різних країн, командам якомога швидше потрібно розставити  назви країн, з яких вони походять.

Частина ІV: Конкурси та вікторини

Конкурс «А у нас…». З кожної команди виходить по одному представнику, які обирають собі країну, а потім по черзі називають по одному предмету або явищу, які відносяться до цієї країни.

Наприклад, якщо зустрічаються Франція і Німеччина

-А у нас Париж;

-А у нас ковбаски;

- А у нас Ейфелева вежа;

- А у нас Берлін;

- А у нас парфуми;

-А у нас найбільше населення у Європі;

-А у нас Версаль;

- А у нас Volkswagen;

і т. д. Виграє той учасник, який останній називає слово.

 

Конкурс «Вгадай країну»:

Дві команди за 5 хвилин мають скласти найбільше загадок асоціацій, за якими глядачі мають відгадати країну. Загадка має містити не більше 3 слів, не менше 2 і не містити власних назв. Наприклад:

(Велосипеди, млини, оселедець) -  Нідерланди;

(Ковбаски, пиво, автомобілі) - Німеччина;

(Мушкетери, покази, круасани) -  Франція;

(Море, корида, футбол) - Іспанія;

(Курорт, рожеве масло) - Болгарія;

(Банки, гори, шоколад) - Швейцарія;

(Церква, місто) - Ватикан;

(Піца, макарони) - Італія;

(Паприка, термальні джерела) - Угорщина;

(Кава, опера, бал) -Австрія.

 

Вікторина «Що я знаю про Європу?»

  • Як розшифровується абревіатура ЄС? (Європейський союз)
  • Яка єдина грошова одиниця введена в Європейському Союзі? (Євро)
  • На якому материку знаходиться Європа? (Євразія)
  • В якій країні знаходиться географічний центр Європи? (Україна)
  • Яка країна у Європі має найбільше населення (Німеччина)
  • Яка країни Європи має найбільшу територію? (Україна)
  • Країна – банкір Європи (Швейцарія)
  • Найменша країна світу і Європи (Ватикан)
  • Яка країна подарувала світові знаменитого казкаря, автора «Снігової королеви» та «Гидкого каченяти»? Як звали письменника?  (Ганс Крістіан Андерсен, із Данії)
  • Земля оливкової олії? (Греція)
  • Яка країна є батьківщиною танців «Краков’як», «Полонез» та Мазурка»? (Польща)
  • У 1400-х роках в цій країні жив прототип Дракули — князь Влад Тепес. Що це за країна? (Румунія)
  • Половину території якої країни Північної Європи займають ліси? (Швеція)
  • Яка країна знаменита парфумами, винами та є центром моди у світі? (Франція)
  • У якій країні найпопулярніший транспорт — велосипед? (Нідерланди)
  • На цій горі, що знаходиться в Греції, за легендою жили давньогрецькі боги? (Олімп)
  • Столицею якої держави є Рим? (Італія)
  • Це найвідоміший годинник Лондона? (Біг- Бен)
  • Країна, де відбувалися дії трагедії Шекспіра «Гамлет».
  • Найвідоміший датський казкар? (Г.К. Андерсен)
  • Яка найвідоміша та найвища споруда Парижу? (Ейфелева вежа)
  • Як називається найбільший французький музей (Лувр)
  • Що довгі роки поділяло Берлін на дві частини? (Берлінський мур)
  • Ця невелика країна повністю знаходиться на території Риму? (Ватикан)
  • Хто з князів віддав у дружини французькому королеві свою доньку Анну? Цього князя ще називають тестем всієї Європи. (Ярослав Мудрий)
  • Залишки цього амфітеатру можна побачити в Римі? (Колізей)
  • Друга світова війна почалася з нападу Німеччини на цю країну? (Польща)
  • Найвища точка Європи? (Монблан)
  • Місто Лондон знаходиться на цьому острові? (Великобританія)

 

 Література:

Н. Софій.Інноваційні методи навчання та викладання.-К.: Сучасна освіта,2007р.

Сухомлинський В. О. Біля джерел життєвого ідеалу. Вибрані твори, т. 3. - К.: Вища школа, 1977р.

Олена Ярова. Тенденції впровадження європейського виміру у початкову освіту// Порівняльно-педагогічні студії №4 2013р.

Пуховська Л. Перспективи формування світового освітнього простору в ХХІ столітті// Вісник Житомир. держ. університету ім. І. Я. Франка - Житомир 2003, вип.33.

Локшина О.І. Європейський вимір в освіті// Енциклопедія освіти/ Академія педагогічних наук України, Юрінком Інтер, 2008 р.

Гулецька Я.Г.  ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ СТАНОВЛЕННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ТА США// 2006 р

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
27 лютого 2023
Переглядів
318
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку