Л.В. Чмихун
УПРОВАДЖЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИМІРУ У ПОЧАТКОВУ ОСВІТУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЙНУ ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ
Управління освіти Ніжинської міської ради
Ніжинська гімназія №9
УПРОВАДЖЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИМІРУ У ПОЧАТКОВУ ОСВІТУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЙНУ ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ
«Погляд у Європу»
Методичні рекомендації
Чмихун Л.В.,
учитель початкових класів
Ніжин
2023
Зміст
1.Вступ. 4
2. Методичні рекомендації «УПРОВАДЖЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИМІРУ У ПОЧАТКОВУ ОСВІТУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЙНУ ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ». 5
2.1.Завдання курсу інтеграційного проекту. 6
2.2.Модульне планування курсу «Погляд у Європу». 8
3.Додатки
3.1. Тематичні речення для каліграфічних хвилинок. 13
3.2. Тематичні завдання для математичних диктантів. 14
3.3.Задачі на конвертування валют та задачі європейського змісту. 15
3.4. Прислів’я країн Європи. 17
3.5. Цікаві факти про Україну як європейську державу. 19
3.6. Заключне заняття-презентація «Погляд у Європу». 20
4. Література. 22
Вступ
Одним із пріоритетів стратегічного розвитку України визнано інтеграцію нашої держави до Європейського співтовариства. Європейський вибір України зумовлений її геополітичним положенням і спільною історією формування та розвитку європейської культури.
Перед сучасною школою стоїть завдання сприяти розвитку демократичної культури, формуванню необхідних для проживання в європейському співтоваристві компетентностей. Пріоритети загальноєвропейської освіти полягають у наданні молодому поколінню знань про спільну європейську спадщину та практичних умінь адаптуватись до життя й навчання в різних країнах Європи, бути мобільними, соціально здібними, здатними до комунікації та захисту своїх прав.
Знання про Європу мають базуватися на загально-педагогічних і дидактичних принципах, основними з яких є:
Методичні рекомендації «УПРОВАДЖЕННЯ ЄВРОПЕЙСЬКОГО ВИМІРУ У ПОЧАТКОВУ ОСВІТУ ЧЕРЕЗ ІНТЕГРАЦІЙНУ ПРОЕКТНУ ДІЯЛЬНІСТЬ».
Розглянемо особливості упровадження європейського виміру у початкову освіту.
Суть проектування полягає в досягненні дидактичної мети через детальну розробку навчальної проблеми, яка повинна завершитись реальним практичним результатом (проектом). Вона передбачає «проживання» учнем конкретних ситуацій, подолання труднощів, конструювання. В основу методу покладено ідею, що становить суть поняття «проект», тобто спрямованість на практичний результат, який можна одержати, розв’язуючи проблему. Цей результат можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практичній діяльності. Отримуючи реальний практичний результат, діти вчаться самостійно мислити, знаходити й розв’язувати проблеми, залучати до цього знання з різних галузей, уміння прогнозувати результати і можливі наслідки різних варіантів розв’язку, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Оскільки на сьогоднішній день в програмі молодшої школи не передбачено в достатньому об’ємі спеціальних дисциплін, а також тем у навчальній та виховній роботі для впровадження курсу знань про Європу, я використала інтегрований підхід, який є найбільш адекватним, не вимагає додаткового навчального часу і створює умови для педагогічної творчості, а саме метод інтеграційних* проектів. Такий підхід передбачає включення програми курсу в повсякденне життя школярів.
За допомогою методу інтеграційних проектів, як показала практика, найбільш зручно підготувати школярів до повноцінного існування в європейському просторі, виховувати розуміння, що кожен громадянин повинен з повагою ставитися до мови та культури держави, популяризуючи здобутки та досягнення України у світі.
Форма інтеграційних проектів передбачає поелементне включення знань про Європу до різних шкільних предметів початкової школи. Систематизація та спрямування їх в європейському контексті, а також інтегрування нових елементів і підходів до вже існуючих надасть більшої привабливості та зацікавленості учнів, а вчителю можливість застосувати інтерактивні форми навчання в поєднанні із сучасними освітніми технологіями формування знань про Європу.
Окрім того, метод інтеграційних проектів надає змогу використовувати та поєднувати сучасну систему педагогічних прийомів, методів та організаційних форм упровадження знань. До найефективніших з них можна віднести пошукову роботу, підготовку доповідей, навчальні дискусії, семінари, групову роботу, «мозкову атаку», «фокус-групи», ситуаційно-рольові ігри, самостійну роботу з літературними та іншими джерелами інформації.
Мал.1 Завдання методу інтеграційних проектів
Упровадження європейського виміру в початкову освіту через інтеграційну проектну діяльність найкращим чином втілює формування в молодших школярів умінь використовувати отримані знання на практиці через застосування ігрових та інтерактивних методів, навчання у групах, командах; – поєднання шкільних та позашкільних форм навчально-виховної роботи з метою підвищення активності та розвитку ініціативи учнів; збереження національних шкільних традицій виховання та навчання учнів і водночас їх формування як громадян єдиної Європи.
Метод інтеграційних проектів надає змогу працювати над питанням, яке висвітлюється не від заходу до заходу, а «вкраплювати» інформацію в загальноосвітню та виховну програму за модулями.
І модуль- Пошуковий.
Включає індивідуальну та групову пошукову роботу учнів з різними інформаційними джерелами. Доповіді, виступи, міні- презентації (групові та індивідуальні), групову обробку результатів.
ІІ модуль- Навчальний.
Інтегрування завдань курсу в навчальну роботу, поелементне включення знань до різних шкільних предметів початкової школи.
ІІІ модуль- Виховний. Інтегрування завдань курсу в виховну роботу. Поелементне включення знань та завдань про Європу до виховної та позакласної роботи.
ІV модуль- Підсумковий.
Виготовлення кінцевого продукту за результатами роботи курсу. Проведення підсумкових занять, презентацій, конкурсів, виставок, вистав, показів та ін.
В залежності від теми, змісту та завдань інтеграційного проекту певні модулі можуть додаватися або виключатися.
Мал.2 Схема упровадження методу інтеграційних
проектів в навчально-виховну діяльність за модулями
Розглянемо модульне планування інтеграційного проекту на прикладі розробленого для 4-го класу курсу «Погляд у Європу».
Для цього спочатку необхідно визначити зміст курсу.
Зміст курсу «Погляд у Європу» для початкової школи має включати:
Модульне планування курсу «Погляд у Європу»
№ |
Етапи курсу |
Зміст |
Завдання модуля |
1 |
Вступне заняття |
Оголошення теми, мети, термінів, завдань курсу. |
Налаштувати і зацікавити учнів, створити умови для творчого пошуку |
2. |
Модуль 1 Пошуковий |
Учнями проводиться пошукова робота в групах або індивідуально. Результати роботи доповіді, міні-презентації, статті, ілюстрації. |
Ознайомитися з історією, культурою, традиціями європейських держав; зібрати та накопичити базові теоретичні знання, які можна буде використовувати в інших модулях |
3. |
Модуль 2 Навчальний (введення програми курсу «Погляд у Європу» у навчальну програму) |
Включення тематичних завдань у навчальну програму. (розробка фізкультхвилинок, мовленнєвих вправ, задач із європейської тематики) |
Розвивати в учнів важливі життєві навички та функціональні компетенції, пов'язані зі спілкуванням, прийомом/передачею інформації, критичним мисленням, само-менеджментом та роботою в команді |
4. |
Модуль 3 Виховний (введення програми курсу «Погляд у Європу» у виховну програму) |
Проведення позакласних та виховних заходів |
|
5. |
Модуль 4 Переписка з учнями інших країн |
Написання та переклад листів учням інших країн |
Мотивувати учнів до вивчення іноземних мов, розвивати комунікативні навички.
|
6. |
Модуль 5 Україна -самобутня і неповторна європейська країна
|
Вивчення культури та традицій України, як самобутньої європейської держави. |
Виховувати усвідомлення самобутності і неповторності української нації, унікальність національних традицій, розуміння необхідності збереження доброго, міцного коріння національної культури |
7 |
Модуль 6 Підсумковий Виготовлення настільної гри «Європейські пазли»; Проведення виховного заходу |
|
Узагальнити, підсумувати знання, вміння та навички, отримані під час вивчення курсу «Погляд у Європу» |
Вступне заняття
Розпочинається проект з вступного заняття, на якому оголошується тема, мета, терміни, завдання курсу. Завдання вчителя на цьому етапі зацікавити, захопити учнів, створити умови для творчого пошуку та викликати у дітей пізнавальний інтерес.
Модуль 1. Пошуковий
Кожен тиждень у класі оголошується тижнем певної європейської країни. Учні об’єднуються в групи та, за власним бажанням, обирають країну, про яку готують доповідь. (Назва країни, столиця, прапор, населення, площа, визначні місця, візитна картка країни). Робота у проекті передбачає пошук інформації, яка потім буде оброблятися, систематизуватися, узагальнюватися, адаптуватися для подальшого використання. В класі вивішується ч/б карта Європи, по закінченню тижня країни цю країну учні зафарбовують кольором і оголошують тиждень наступної країни.
Кожен вихованець має право на участь у проекті. Проектна діяльність повинна мати добровільний характер. Активна участь школяра у реалізації різноманітних навчально-виховних проектів, є основним завданням виховної системи у загальноосвітньому навчальному закладі.
Модуль 2. Навчальний (Введення програми курсу «Погляд у Європу» у навчальну програму)
Наприклад, на уроках української мови можна ввести каліграфічні хвилинки з європейською тематикою або обирати такі речення для розбору частин мови. На уроках математики доцільно використати вправу «конвектор валют» (переводити гривню у євро або інші валюти), це буде сприяти не лише розвитку обчислювальних навичок, а також надавати конкретні необхідні у сучасному житті вміння та компетенції. Також на уроках математики доречно обчислювати різницю між площами європейських країн, України, в такому випадку, окрім математичних навичок, учні отримують певний географічний досвід. Аналогічним чином доцільно вводити невеликими порціями європейську тематику і в програми інших предметів. Звичайно, такі вкраплення потрібно робити після попередньої пошукової роботи, коли учні вже ознайомилися і засвоїли певні знання з курсу.
Модуль 3.Виховний
(Введення програми курсу «Погляд у Європу» у виховну програму)
Проведення виховних заходів в рамках тематичних тижнів: «Модний Паризький показ», «Кулінарні традиції Франції», «Улюблені казки Німеччини», «Автомобільний вернісаж Італії» та ін.
Модуль 4. Листування з учнями інших країн
Інтеграційні проекти, в яких беруть участь групи учнів, мають, як правило, міжпредметний характер, тому можуть супроводжуватися не одним вчителем, а командою вчителів, які викладають відповідні предмети.
Наприклад, в рамках даного курсу одним з окремих модулів включено переписку зі школярами з європейських країн у соціальних мережах або традиційним способом і, звичайно, ведення такої роботи неможливе без викладача іноземної мови. Вчителі трудового навчання можуть включити до програми виготовлення аплікацій прапорів європейських країн, якими потім можна прикрасити клас.
Модуль 5. Україна-самобутня і неповторна Європейська країна
Упровадження європейського виміру в початкову освіту не означає відмову від національних здобутків, традицій, історії. У сучасному суспільстві спостерігаються деякі тенденції до зменшення значення українського національного і певна ідеалізація європейського. Впроваджуючи європейські цінності вчителю слід організувати роботу учнів в цьому напрямі таким чином, щоб вони усвідомлювали самобутність і неповторність української нації, унікальність національних традицій, розумінні необхідності збереження доброго, міцного коріння національної культури, Але, разом з тим, активізувати формування в учнів сприйняття демократичних цінностей, усвідомлення власної причетності до загальноєвропейської історико-культурної спадщини. Тому окремим модулем у даний курс введено тему " Україна-самобутня і неповторна європейська країна".
Модуль 6. Підсумковий
Виготовлення настільної класної гри «Європейські пазли». З картону вирізаються пазли, на яких зазначаються назви країн, їх столиці, прапори, фото визначних пам’ яток країн або винаходи, страви національної кухні. Під час гри окремі пазли складаються як одне ціле.
Також в підсумковий модуль включається заключний виховний захід, презентація, конкурс, виставка, вистава, показ, гра та ін., який підсумовує знання, вміння, навички та компетенції, отримані учнями під час роботи над проектом.
Отже, впровадження європейського виміру у початкову освіту через інтеграційну діяльність створює умови, за яких учень може в процесі реалізації відповідної діяльності самостійно здобувати нові знання чи застосовувати придбані раніше, постійно вчитися, набуваючи певні навички, що знадобляться йому протягом усього життя. Участь дитини у проекті дозволяє розвивати в неї важливі життєві навички та функціональні компетенції, пов'язані зі спілкуванням, прийомом/передачею інформації, критичним мисленням, самоменеджментом та роботою в команді. Здобуті учнями життєві навички є особливо важливими, оскільки забезпечують базу для формування його трудової компетенції, комунікативної та інформаційної компетенції.
*Хочу звернути увагу на семантичну різницю значення слів інтеграційний і інтегрований. Лексичне значення, закріплене за словом інтеграційний, — ‘той, що стосується до інтеграції, той, що об’єднує, об’єднувальний.
Інтегрований — це ‘комплексний; той, що ґрунтується на об’єднанні’, тобто той, якого інтегрували, який зазнав дії інтегрування, об’єднаний.
Отже у контексті методу, який виконує об’єднувальну функцію тобто об’єднує, доцільно використовувати термін інтеграційний
ДОДАТКИ
Додаток 1
Тематичні речення для каліграфічних хвилинок
Німеччина була першою країною у світі, яка ухвалила перехід на літній час. Це сталося в розпал Першої світової війни (1916 р.).
Берлін більший, ніж Париж, у 9 разів.
Німеччина потрапила у трійку світових лідерів по переробці відходів (понад 50%). Перше і друге місце займають Швейцарія та Австрія відповідно.
Німецька мова – третя за популярністю в світі. Вона є офіційною у 5країнах: Німеччині, Швейцарії, Австрії, Люксембурзі та Ліхтенштейні.
Німеччина може похвалитися найбільшою кількістю зоопарків у світі (понад 400).
Німеччину іноді називають Землею письменників та мислителів. Бах, Бетховен, Гете були з Німеччини, як і Гендель, Шуман, Мендельсон, Брамс, Вагнер і Штраус. Деякі найбільші філософи також мали німецьке походження, включаючи Канта, Гегеля, Ніцше.
Столиця Нідерландів - Амстердам.
Рембрандт - нідерландець, один з найвидатніших художників в історії європейського мистецтва.
У Нідерландах майже цілий рік йде дощ, але голландці ніколи не користуються парасольками. Зате постійно носять плащі і «дощовики», тому що дуже важко їхати з парасолькою на велосипеді, і ще складніше впоратися з нею на сильному вітрі, який тут дме майже безперервно.
Самим улюбленим транспортом у Нідерландах є велосипед. Одна з найулюбленіших страв є солоний оселедець, який продають у спеціальних кіосках, як хот - доги у США.
Нідерланди - світовий лідер за кількістю вітряків.
Столиця Великобританії - Лондон.
Приказка «хлопчик для биття» прийшла з Англії. Так називали хлопчиків, які виховувалися поруч з особами королівської крові і отримували за них покарання.
Найперший випадок дальтонізму описав англійський учений Джон Дальтон, саме в честь нього було названо це захворювання.
Досі невідомо, як виглядав Вільям Шекспір, бо прижиттєвих портретів не знайдено й донині.
У Великобританії чорна кішка, яка перебігла дорогу, символізує успіх і багатство.
Жителі Англії споживають більше чаю, ніж жителі у будь - якій іншій країні світу.
Найбільш популярним і улюбленим спортом Англії визнаний футбол.
Столиця Франції – Париж. Франція – батьківщина балету і велосипеда.
Ейфелева вежа у Франції була побудована спеціально для Всесвітньої виставки 1889 року і служила їй вхідною аркою.
У Франції величезна кількість національних кухонь – 22. І французи просто вміють і люблять готувати правильно і смачно прості речі.
Довше за всіх у Європі живуть саме французи.
Всім відома статуя Свободи була подарована Францією Америці у 1886 році на честь незалежності Сполучених Штатів.
Єдиний європейський Диснейленд знаходиться у Парижі.
Відомі французькі винаходи: калькулятор, швидка допомога, повітряна куля, парашут, підводний човен.
На Новий рік прикрашати ялинку придумали французи.
Вулиця під назвою Віктора Гюго є в кожному французькому місті.
В Італії немає бездомних тварин. Усі італійські слова закінчуються на голосний звук.
Італійці з настороженістю ставляться до блакитнооких людей. Вважається, що вони можуть наврочити.
В Італії не можна відкривати парасольку в приміщенні – італійці вірять, що це може приносити невдачу.
Додаток 2
Завдання для математичних диктантів
Записати площу Франції – 543965 квадратних кілометрів.
Площа України – 603628квадратних кілометрів.
В Україні є найдовший у світі музичний інструмент – трембіта. Її довжина досягає 4м. Перетворіть у сантиметри.
У Нідерландах населення складає 16800000 чол., а велосипедів – 18000000. Запишіть різницю.
Голландці – найвищі у Європі. Середній зріст чоловіків – 184см, жінок – 170см. Перетворіть у метри і сантиметри.
Діаметр циферблату годинника Біг – Бену у Великобританії – 7метрів.
Найдорожчі і найзнаменитіші гриби Франції – трюфелі, не мають постійної ціни. За них ідуть торги, як і за золото. Середня ціна складає до 600 євро за кілограм.
У Франції знаходиться найбільша кількість замків у світі – 4969штук.
У Франції одна з найнижчих кількість робочих годин в році у Європі (1554, для порівняння у США – 1810).
Гора Монблан є найвищою точкою Франції, її висота становить 4810м.
У Луврі представлено близько 300000 експонатів.
Вулкан Везувій – діючий вулкан, що знаходиться на півдні Італії. Його висота 1277м.
У Фінляндії 179500 островів.
Як відомо, фіни дуже люблять сауну. У Фінляндії налічується 2000000саун при населенні 5000000 осіб.
Додаток 3
Задачі на конвертування валют
(Вчитель вивішує таблицю «Курс валют»)
КУРС ВАЛЮТ
купівля
|
|
продаж |
26,82 |
USD |
26,94 |
31,03 |
EUR |
31,25 |
0,45 |
RUB |
0,49 |
Національний Банк України
Додаток 4
Задачі європейського змісту
Налагоджуємо поставки товарів з Європи до України та з України до Європи. (робота з картою)
Масштаб: 1 см=200 км
Порівняти країни за площею і записати їх площі у порядку зростання.
Франція, Німеччина, Україна, Нідерланди
2)Власник французької пекарні просить нас вирахувати, скільки він має заробляти за 1 день, щоб у тиждень отримувати прибуток у 1200 EUR. Якщо ЗП працівників- 1515 EUR/тиждень; оренда приміщення-136EUR/тиждень; а податки-453 EUR/тиждень.
Додаток 5
Прислів’я країн Європи
Для уроків літературного читання. Згадай аналоги європейських прислів’їв в українській мові.
Угорські
Англійські
Французькі
Італійські
Румунські
Знайди аналоги іноземних прислів’їв в українській мові та з’єднай їх
Любить заєць той ліс, у якому зріс. (Угорське) |
|
Хто мовчить, той двох навчить. |
Треба з’ їсти не одну хлібину, доки пізнаєш людину. (Угорське). |
|
На злодії шапка горить. |
Кожна пташка любить своє гніздо. (Італійське). |
|
Все добре, що добре кінчається. |
Винному здається, що про нього тільки й мови. (Англійське). |
|
Щоб пізнати людину, треба пуд солі з’їсти. |
Сім разів поверни язиком, перш ніж сказати. (Англійське). |
|
Краще синиця у руці, ніж журавель у небі. |
Все добре, що добрий кінець має. (Французьке). |
|
Кожному мила своя сторона. |
Краще горобцем на гілці, ніж орлом у клітці. (Французьке). |
|
Як ви до людей, так і люди до вас.
|
Як вернешся, тоді кажи, що сходив. (Французьке). |
|
Не кажи: «Гоп!», доки не перескочиш. |
Хто чинить добро, той і має його.(Італійське)
|
|
Кожен кулик своє болото хвалить. |
|
Додаток 6
ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО УКРАЇНУ ЯК ЄВРОПЕЙСЬКУ ДЕРЖАВУ
Додаток 7
Заключне заняття-презентація « Погляд у Європу»
Частина І: Виступ учнів, складений з доповідей про різні країни, які вони готували протягом 2 місяців.
Частина ІІ: Презентація класної настільної гри, яку учні виготовили
(Карта-пазл Європи (або картки з назвами країн), назви столиць, прапори, фото визначних місць та картки з тематикою країни, наприклад ілюстрації казок, національних костюмів і т.п.)
Команда батьків і команда дітей змагаються, хто швидше розкладе картки за тематикою)
Частина ІІІ: Кулінарний конкурс. Виставляються фото смаколиків з різних країн, командам якомога швидше потрібно розставити назви країн, з яких вони походять.
Частина ІV: Конкурси та вікторини
Конкурс «А у нас…». З кожної команди виходить по одному представнику, які обирають собі країну, а потім по черзі називають по одному предмету або явищу, які відносяться до цієї країни.
Наприклад, якщо зустрічаються Франція і Німеччина
-А у нас Париж;
-А у нас ковбаски;
- А у нас Ейфелева вежа;
- А у нас Берлін;
- А у нас парфуми;
-А у нас найбільше населення у Європі;
-А у нас Версаль;
- А у нас Volkswagen;
і т. д. Виграє той учасник, який останній називає слово.
Конкурс «Вгадай країну»:
Дві команди за 5 хвилин мають скласти найбільше загадок асоціацій, за якими глядачі мають відгадати країну. Загадка має містити не більше 3 слів, не менше 2 і не містити власних назв. Наприклад:
(Велосипеди, млини, оселедець) - Нідерланди;
(Ковбаски, пиво, автомобілі) - Німеччина;
(Мушкетери, покази, круасани) - Франція;
(Море, корида, футбол) - Іспанія;
(Курорт, рожеве масло) - Болгарія;
(Банки, гори, шоколад) - Швейцарія;
(Церква, місто) - Ватикан;
(Піца, макарони) - Італія;
(Паприка, термальні джерела) - Угорщина;
(Кава, опера, бал) -Австрія.
Вікторина «Що я знаю про Європу?»
Література:
Н. Софій.Інноваційні методи навчання та викладання.-К.: Сучасна освіта,2007р.
Сухомлинський В. О. Біля джерел життєвого ідеалу. Вибрані твори, т. 3. - К.: Вища школа, 1977р.
Олена Ярова. Тенденції впровадження європейського виміру у початкову освіту// Порівняльно-педагогічні студії №4 2013р.
Пуховська Л. Перспективи формування світового освітнього простору в ХХІ столітті// Вісник Житомир. держ. університету ім. І. Я. Франка - Житомир 2003, вип.33.
Локшина О.І. Європейський вимір в освіті// Енциклопедія освіти/ Академія педагогічних наук України, Юрінком Інтер, 2008 р.
Гулецька Я.Г. ДЕЯКІ ОСОБЛИВОСТІ СТАНОВЛЕННЯ ПОЛІКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ ТА США// 2006 р
1