Морфемна і словотвірна структура слова. Основа похідна і непохідна. Твірна основа. Основні способи словотвору в сучасній українській мові: морфологічні й неморфологічні.

Про матеріал
Презентація до уроку української мови для учнів 10 класу профільного рівня за темою "Морфемна і словотвірна структура слова. Основа похідна і непохідна. Твірна основа. Основні способи словотвору в сучасній українській мові: морфологічні й неморфологічні"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

П’ятнадцяте лютого. Класна робота. Морфемна і словотвірна структура слова. Основа похідна і непохідна. Твірна основа. Основні способи словотвору в сучасній українській мові морфологічні й неморфологічні

Номер слайду 2

Морфема – найменша значуща частина слова. Вона функціонує у слові, тому не має самостійного лексичного значення, граматичної оформленості, синтаксичної самостійності. За своєю роллю, значенням і місцем у слові морфеми поділяються на кореневі і службові (афіксальні). 

Номер слайду 3

Корінь – головна частина слова (без закінчення), що виражає його основне (лексичне) значення. Наприклад, слова земля, земляний, земелька, земельний, наземний, підземний мають спільний корінь -зем-; слова молодий, молодь, молодість, молодіти, замолоду – спільний корінь – молод-. Такі групи слів називають спорідненими. Слова з одним і тим самим коренем називають однокореневими, або спільнокореневими: серце – сердечний – серцевина – серцеїд – спересердя; праця – працівник – співпрацюючи – опрацювати – перепрацюватися – працелюбний – непрацюючий. 

Номер слайду 4

Службові (афіксальні) морфеми – префікс, суфікс, закінчення (афікси), постфікс, інтерфікс – служать для творення нових слів і форм слова, а тому бувають: словотворчі: день – щодень; правда – неправда; туман – туманний; берег – прибережний; стрибати – стрибок; бігти – збігтися; формотворчі: казка – казки – казку – казкою...(відмінкові форми); мудрий – мудріший – наймудріший (форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників); читати – читав (форма минулого часу дієслова); робити – зробити (форма доконаного виду дієслова); відпочивати – відпочиваючи (дієприслівник як форма дієслова). 

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Твірне слово – це слово, яке є базою для утворення іншого. Так, іменники ліс, вода, степ є твірними словами для прикметників лісовий, водяний, степовий. А ці прикметники у свою чергу є твірними словами для утворення нових іменників лісовик, водяник, степовик. 

Номер слайду 8

Похідне слово – це слово, яке утворилося на базі того, що вже існує в мові. Хронологічно воно є вторинним щодо твірного, від якого утворилося.

Номер слайду 9

Номер слайду 10

До  неморфологічного способу  словотворення  також належить  і  лексико-семантичний спосіб.  Це творення нових слів унаслідок розщеплення значення слова на два самостійні значення, тобто процес утворення омонімів від багатозначного слова: титан (гігант, метал), піонер (військо в Іспанії; перший; член дитячої організації), супутник (проводжатий, космічний об’єкт), корінь (дерева, зуба, слова, математичний), Дніпро (річка, готель).

Номер слайду 11

Завдання 1. Спишіть текст, вставляючи, де треба, на  місці крапок пропущені букви. У пр..тихлому осін..ьому парку затишно. ..рідка щ..б..тали пташки, десь у лис..ті чувся пр..глуш..ний ш..лест вітру. Аліса полюбляла це місце. Зараз вона повіл..но, мов кішка, ..крадалася з фотокамерою, уважно стежачи за об..єктом свого полюван..я. Це була сойка, яка також з цікавіс..т..ю ..постерігала з гілки дерева за незвичайним мисливцем. Утім, достатньо бли..ько до себе не пі..пускала, пер..літаюч.. з гілки на гілку.   Птаха, ..рештою, завмерла на гілоч..ці клена, пр..йнявши положен..я «у профіль», ніби ч..каючи на знімок. Пташка, як і личить ..правжній моделі, почала крутити голівкою вправо-вліво, постаючи то в одному, то в другому ракурсі. При цьому вона зацікавлен..о пр..глядалася до Аліси то правим, то лівим оком. Нарешті дівчина вловила мить, щоб ..робити ..німок...полохана кл..цан..ям камери птаха кудись полетіла і зникла за д..ревами. Аліса ж задоволен..о ро..глядала ..роблені фотографії, а вони вийшли пр..чудові (О. Скороход).

Номер слайду 12

Завдання 2. Знайдіть помилки у визначенні твірної основи. Посміх — посміхатися; степ — степовий; довозити — довіз; учителювати — учителювання; водяний — вода; підхід — підходити; відлітати — відліт; лісовий — ліс. Коментар. Сукупність різнокореневих слів, що мають спільні афікси (суфікси, префікси), становлять словотвірний тип (модель). Слова одного словотвірного типу належать до однієї частини мови і мають спільне словотвірне значення, наприклад, є назвами людей за місцем проживання: киянин, львів’янин, вінничанин або є назвами осіб за видами діяльності: газетяр, маляр, школяр, шахтар, слюсар, каменяр і т. д.

Номер слайду 13

Завдання 3. Згрупуйте подані слова в дві колонки: з граматичними афіксами; зі словотворчими. Мудрий, мудрагель, мудрець, мудріший, мудрість, мудріти, мудрішати, мудрощі, мудрування, мудрувати, мудро, помудрішаю, мудрація. Коментар. Ряд спільнокореневих слів, розташованих відповідно до послідовності їх творення, називається словотвірним ланцюжком. Наприклад: плід — плідний — плідник — плідниковий 

Номер слайду 14

Питання для самоконтролю 1. Що таке морфема? 2. Які морфеми можуть входити в основу слова? 3. Чим змінювані слова відрізняються від незмінюваних? 4. Яка значуща частина слова називається закінченням? 5. Що називають основою слова? 6. Що називається коренем слова? 7. Яка морфема містить у собі лексичне значення слова? 8. Що таке твірне слово і твірна основа? 9. Яке слово називається похідним?10. Які способи словотворення виділяють у сучасній українській мові? 

pptx
Додано
14 лютого 2023
Переглядів
5586
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку