Мовознавча гра " У пошуку скарбів фразеології..."

Про матеріал

Нетрадиційний підхід до проведення уроку закріплення теми з "Фразеології" .Розвивати в учнів пам'ять, аналітичне та образне мислення, творчі здібності;виховувати інте­рес до вивчення рідної мови, естетичні смаки, любов до рідної мови.

Перегляд файлу

1

 

МОВОЗНАВЧА ГРА

  « У пошуку скарбів фразеології…»

   Мета.  -   поширити знання учнів про фразеологізми;

  • навчити їх користуватися ними в усному та писемному мовленні;
  • розвивати в учнів пам’ять, аналітичне та образне мислення, творчі здібності;
  • виховувати інте­рес до вивчення рідної мови, естетичні смаки, любов до рідної мови.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого.

Форма уроку: мовознавча гра.

Обладнання. Таблиці, картки,презентація,музичний супровід, виготовлені учнями  костюми,декорація,грамоти.

У грі беруть участь 2 команди. Глядачі мають право на відповідь також.

Відповідь команд оцінює журі. Розпочинається гра урочисто. Перед воротами, на яких написано «Країна знань», сурмачі дають сигнал: «Слухайте всі». У центрі з'являються учні, одягнуті роботами. Вони охороняють казкові ворота.

До воріт підходять хлопчик і дівчинка, які говорять:

— Ми хочемо пройти в країну знань.

Роботи заступають їм дорогу.

1-й робот.

Щоб побувати в нашій країні,

Треба до неї ключик знайти.

2-й робот.

В горах шукайте, в річках і долинах, - 

Пильно шукайте: ось ти, а чи ти.

 

   Діти розбігаються з вигуками «Ключик знайти» і при­водять на сцену «дідуся» в східному одязі. Дідусь по- східному складає руки, низько вклоняється глядачам, а потім повертається до воріт зі словами: «Сезаме, відчинись». Роботи відступають, завіса піднімається, хлопчик і дівчинка кидаються до дідуся із запитаннями.

Хлопчик. Як зумів ти це зробити?

Дівчинка. Вмить ворота розчинити?

Дідусь.

Щоб відкрити таємницю,

Треба знать одну дрібницю,

Що сезамтрава чарівна,

Бо не має собі рівних.

Подолає перешкоду В ясний день чи у негоду,

Двері будь-які відчинить,

Чари будь-які припинить.

Дівчинка. От так чудо! Ну й дива!

Хлопчик. Тільки ж де твоя трава?

Дідусь.

Так, давно була трава.

Залишилися слова.

Бо «Сезаме, відчинись», —

Вираз, мовлений колись,

Нині знають в цілім світі!

Не лише дорослі!діти.

Вираз цей коли вживаєш,

Таємницю розгадаєш

І долаєш перешкоди,

Несподіванки в поході!

Хлопчик.

Ось тепер я зрозумів,

Значить, це країна слів?

Знайко. Ні, не слів, стійких сполучень.

Дідусь.

Бачу, ти серйозний учень.

Цю крану звемо як ?

Всі. Фразеологія!

Дівчинка. Команди шостих класів! Готуйтесь до зма­гань!

Хлопчик. Рушаємо в мандрівку ми до країни Знань! Знайко. У країні Фразеології свої закони. Тут у по­шані не слово, а нерозкладний вираз. Знайдіть його, не помиліться.

1-й робот. Той, хто законів наших не знає.

2-й робот. Кожного разу в біду потрапляє.

 

1 КОНКУРС. Кожна команда показує сценку. Коман­да суперників повинна назвати фразеологізми, які про­звучали.

1 СЦЕНКА

Дівчинка вишиває і говорить:

Як я важко не працюю,.

Зроду задніх не пасу я.

У руках горить робота.

До роботи я охота.

Незнайко.

Я тобі допоможу,

Я пожежу погашу. (Вириває вишиванки і поливає водою).

Дівчинка.

Ну й попав ти пальцем в небо,

Обливатися не треба.

Незнайко.

Ти ж казала, що горить,

Я за водуй ну гасить.

Дівчинка.

Мабуть, ти із неба впав,

Вітер в голові гуляв.

Пожартуєш іще трішки

       То дістанеш на горішки.

 Незнайко.

       О. Горішки я люблю.

Дівчинка. Я незнайків не терплю. (Виходить).

Незнайко.

Я вже зовсім розгубився...

Скільки раз я помилився ?

Знайко.

Помилитись кожен може,

Хто Незнайку допоможе?

            

2  СЦЕНКА

Біля трону королеви двоє королівських блазнів. Як відомо, тільки блазням дозволялось говорити правду своїм володарям.

1-й блазень. Добре придавила комарика наша коро­лева.

2-й блазень. А ти бачив, як вона клювала носом на троні сидячи?

1-й блазень. Подивимось, з якої ноги вона сьогодні встане.

На сцену, розштовхуючи слуг, вибігає королева. Дві служниці підносять їй скриньку з прикрасами. Короле­ва розкидає їх по сцені.

Королева.

Не хочу перлів дорогих,

Я встала з лівої ноги.

Аркуш, на якому написано «Надавати буханців» кидає одній служниці, з

написом  «Надавати книшів» — другій. Служниці тікають плачучи. До королеви, низько вклоня­ючись, наближаються двоє придворних.

Королева сідає на трон

А, це вчорашні боржники!

Як справи йдуть, «трудівники»?

Негайно сплачуйте борги:

Я встала з лівої ноги.

Двоє придворних простягають до неї руки. Вона кож­ному кидає по аркушу з такими наказами: «В бараня­чий ріг скрутити», «В дугу  зігнути».

Королева (до придворних).

Сьогодні всі ви вороги;1'

Я встала з лівої ноги.

Кидає придворним свої накази: «Полічити ребра», "Боки обламати», кричить на слуг.

Ви не слуги, а недбальці:

Дивитесь на все крізь пальці!

(Біжить зі сцени).

Слуги (хором)

З такою королевою недовго ряст топтати.

З такою королевою нам голови складати.

 Незнайко. Чому вона сьогодні зла?

Знайко. Вона ж сама відповіла. Діти, допоможіть Не­знайкові розібралися, чому королева така сьогодні зла? Які накази давала королева? Що спільно- го   в цих нака­зах? Як можна назвати ці вирази?

 

2 КОНКУРС «Винахідник »

З кожної команди по 5 учнів отримують картки з написаними фразеологізмами. Учні не знають, за яким принципом шукати пару. Вони повинні самі знайти цей принцип.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 КОНКУРС «ХТО ОСТАННІЙ».

Команди повинні зачитати якнайбільше фразео­логізмів зі словами, які є назвами тварин, частин тіла. Виграє та команда, яка останньою назве фразеологізм. Розпочинає конкурс той, хто відгадає віршова­ну загадку.

Існують дивні вирази,

До них не всі звикають,

Із значень слів їх значення Однак не випливають,

Мов ланцюгами сковані словане роз 'єднаєш,

А як їх називаємо, ти зліва прочитаєш.

(ідіома — стійкий мовний зворот, що виражає єдине поняття, зміст якого не визначається змістом його складових частин).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\публікація\img11.jpg4 КОНКУРС

«ТАК-НІ».

  1. Лексикологія вивчає правильну вимову слів (Ні).
  2. За походженням слова бувають власне українські та запозичені (Так).
  3. Значення запозиченого слова ми можемо знайти в словнику іншомовних слів (Так).
  4. До пасивної лексики належать тільки застарілі сова (Ні).
  5. Неологізми – це нові слова, які щойно з’явились у мові (Так).
  6. Загальновживані слова – це слова, які зрозумілі всім мовцям незалежно від віку, статі, професії (Так).
  7. Діалектні слова – це слова, які вживають люди певної професії (Ні).
  8. Просторіччя – це перекручені, спотворені слова української мови (Так).
  9. Офіційно-ділова лексика використовується в діловому спілкуванні (Так).
  10. Фразеологія вивчає будову словосполучень і речень (Ні).
  11. Фразеологізм – стійке, неподільне словосполучення, яке можна замінити синонімом (Так).
  12. Значення фразеологізму можна знайти у тлумачному словнику (Ні).
  13. Прислів’я, приказки, крилаті вислови належать до фразеологізмів (Так).

 

 5  КОНКУРС «НИТКА  АРІАДНИ»

 

D:\публікація\нить.jpg

D:\публікація\Нитка-Аріадни-лого-квадр.jpg (Команди пояснюють значення виразу «Нитка Аріадни»).

Колись у печері потвора жиііа,

Страшна, ненаситна потвора була:

Хоч тілом людина, обличчям же — бик,

Хто зайде в печеруне вийде повік.                          

Була та печера на острові Кріт,

А вів лабіринт із печери на світ.

Якщо від потвори і вдасться втекти,

Дороги на волю уже не знайти.

D:\публікація\index.jpegНа смерть був приречений красень Тезей,            

Ішов до печери у гурті людей,

Та раптом одна із царевих дочок

Дала йому меч і клубок ниточок.

Кінець прив ’язав біля входу юнак,

Пішов лабіринтом, клубок же — в руках.

Убив він потвору — чарівний клубок

На світ його вивів, до сонця й зірок.

«Як звуть тебе, дівчино?» — мовив юнак.

«Мене Аріадна». — «Тож буде хай так,

Що нитка твоя — порятунок, удача

 Й дороговказ в розв ’язанні задачі!»

Минають не рокистоліття минають,

А нитку з клубка Аріадни всі знають,

Це спосіб надійний, щоб вийти з біди.

Хай нитка ця в кожного буде в житті!

(Капітани команд в полоні у Кентавра. Ниткою Аріад­ни будуть відповіді членів команд).

На який фразеологізм натякається у загадках?

  • Може чули ви про зайця,

Що у полі народивсь,

Що нікого не боявся І ніколи не трусивсь ?

Ну, бувало, що тікав Від зубатого Сірка,

Від сороки, від кота 

І від власного хвоста.

                                           (Боїться     власного хвоста)

  • Миє коси у воді Від весни до холодів.

Плід у неї — як піщинка,

Наче макова зернинка.

Правда, дехто, мудрий дуже,

Часом їсть із неї груші.

                                              (Верба. На вербі груші!)

  •             Який вислів лежить в основі жарту «футболіст на всі ноги»?

-  Чим зумовлена заміна слова руки на ноги?

-  Коли правда схожа на голку?                        (Коли вона очі коле).

  • Які ноги доведеться втратити, щоб міцно заснути?          (Задні)
  • Яка істота може свиснути так, що ніхто ніколи не почує? (Рак)

 (Підказка)

Пірнув аж на дно я у море студене,

І раптом акула прямує до мене,

Роззявила пащу, як тільки могла...

А я тут як свисну! — вона й утекла.

Ти часом не в рака свистіти навчивсь?

 

6   КОНКУРС «ТРЕТІЙ - ЗАЙВИЙ»

Із 3 фразеологізмів вибрати 2 із спільним значенням, відкинувши третій — зайвий.

  • Ляси точити, теревені правити, бити байдики.
  • Зігнути в дугу, в баранячий ріг скрутити, зігнутися в три погибелі,
  • Бідному все вітер в очі, на похиле дерево й кози скачуть, на безриб’ї і рак риба.
  • Моя хата скраю, море по коліна, наше діло півня­че: проспівав, а там, хоч не розвидняйся.
  • Діла на копійку, а балачок на карбованець, хваль­би повні торби, а в торб: нема нічого, сім мішків греча­ної вовни і всі неповні.
  • Давати перцю, накручувати хвоста, на ладан ди­хати.
  • Намазати салом п’яти, залити за шкуру сала, п’ятами накивати.

Фразеологічна розминка.

Вказати, що означає даний фразеологізм.

     -    Скалити зуби. (Сміятися)

  • Пекти раки. (Червоніти.)
  • Нім пари з уст. (Мовчати.)
  • Байдики бити. (Ледарювати.)
  • П’яте колесо до воза. (Зайвий.)
  • Накивати п’ятами. (Втікати.)
  • Баламутити голову. (Морочити.)
  • Лити сльози. (Плакати.)
  • Молоко під вусами не обсохло. (Молодий.)
  • Брати верх. (Перемагати.)

 

7    КОНКУРС «КОНСТРУЮВАННЯ»

Відновити фразеологізми.

  • Місто він знає як … (свої п’ять пальців.)
  • Нові будинки ростуть як … (гриби після дощу.)
  • Після ранкової зарядки сон як …( рукою зняло.)
  • Село було видно як …(на долоні.)
  • Що йому не кажи, йому все як… (об стіну горохом.)

 

                                 8   КОНКУРС «САМ СОБІ ПОЕТ»

У дані вірші ввести фразеологізми, зримувавши ряд­ки. Пояснити значення виразів.

Приїхав з Харкова Сашко,

З Одеси прилетів Мишко,

Здружились хлопці в одну мить,

Так, що... (водою не розлить)

 

Та раптомщо це ?

 Йде Мишко

В кіноз кіно іде Сашко.

Один від одного даіеко,

Мабуть, ... (розбили хлопці... глека).

 

Неписьменності немає,

Ліквідовано!!!

Та трапляються частенько _

Ще такі грамотні,

Що, буває, як напише,

Як накрутить, бісів син,

То не лізе, як то кажуть,

Ні... (в ворота, ані в тин)

 

В кінці гри підводяться підсумки, нагороджуються пе­реможці, найактивніші учасники.

 D:\публікація\46e5567ebfb5dade709b9db8d7466319.png

 

 

 

docx
Додано
16 січня 2018
Переглядів
1819
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку