Написання префіксів пре-, при-, прі-. Конструювання речень-компліментів (для привітання з днем народження, святом) з використанням слів із префіксом пре-.

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 5 класу з розділу "Фонетиа. Графіка. Орфографія. Орфоепя"
Перегляд файлу

Українська мова. 5 клас (Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія)

Автор:  Куліда Олена Миколаївна

Шибенська філія опорного загальноосвітнього навчального закладу Новозаліського навчально-виховного об’єднання  «загальнооствіня школа    І-ІІІ ступенів – дитячий навчальний заклад»

Тема. Написання префіксів пре-, при-, прі-. Конструювання речень-компліментів (для привітання з днем народження, святом) з використанням слів із префіксом пре-.

Мета:

  • предметна: повторити й поглибити знання учнів про префікси як значущі частини слова, сприяти зміцненню навичок виділення їх; формувати вміння знаходити префікси  пре-, при-, прі-, визначати їхню роль у словах, удосконалювати навички правопису;
  • ключова: розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам'ять, культуру усного і писемного мовлення;
  • загальнокультурна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до рідної мови, українського слова,  повагу до письменників, що прославляють рідний край.

Обладнання: Єрмоленко С.Я., Сичова В.Т. Українська мова: підруч. для 5 кл. загальноосвітн. навч. закл.  – К.: Грамота, 2013. – 296с. : іл., схема «Кошик префіксів», оцінні картки, дидактично-ілюстративний матеріал, мультимедійна презентація,  мультимедійний комплект.

Тип уроку: формування орфографічних умінь і навичок, урок-практикум.

Методи і методичні прийоми:

Інформаційно-рецептивні:

а)  словесний: розповідь-пояснення,  бесіда, робота з зошитом, підручником, дидактичним матеріалом;

б) наочний: пояснення теоретичного матеріалу за допомогою опорної схеми, дидактично-ілюстративного матеріалу.

Прийом навчання:  виклад інформації, пояснення.

Репродуктивний.

Прийоми навчання: аналіз схеми, опрацювання теоретичного матеріалу підручника.

Проблемно-пошуковий.

Прийоми навчання: спостереження і порівняння мовних явищ, творчий диктант «Склади слово», словотворче дослідження-моделювання, рубрика «Культура мовлення».

Інтерактивні.

Прийоми навчання: «Хто більше», гра «Мовне конструювання», орфографічний практикум (гра «Я – редактор»), синтаксичний практикум, «Розсели слова», робота в парах.

Міжпредметні зв’язки: українська література: література рідного краю; внутрішньо предметні зв’язки: орфографія, синтаксис.

 

Перебіг уроку

І. УВІДНО-МОТИВАЦІЙНИЙ ЕТАП.

1. Організаційний момент.

  1. Актуалізація опорних знань. Підготовка учня до сприймання нового матеріалу.

2.1.Перевірка домашнього завдання. Демонстрація учнівських схем, таблиць, міні-проектів.

 

2.2. Повторення теоретичного матеріалу. Інтерактивний метод «Мозковий штурм». (Сайд 1)

- Який розділ науки про мову вивчаємо зараз?

- Що вивчає будова слова?

- З яких морфем складається слово?

- Без якої морфеми не буває слів?

- Дайте визначення: корінь, суфікс, префікс, закінчення, основа слова.

- Чи може в слові бути більш ніж 1 корінь, префікс, суфікс, основа?

- Чи всі слова мають закінчення?

- Які префікси вам відомі?

- Які особливості написання префіксів роз-, без-, з- (зі-), с-?

 

2.3. Інтерактивний метод «Хто більше».

  • По черзі використовуючи префікси зі схеми «Кошик префіксів» учні складають нові слова (їхати, казати, шити, гнути, йти, читати, хотіти, стрибати, лити, ділити, робити, дати, мити).

 

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда.

  • Діти, а що незвичайного ви помітили у цьому кошику префіксів?
  • А яким кольором виділені ці префікси?
  • А як ви вважаєте, чому вони саме червоного кольору?
  • Про що можуть сигналізувати ці виділені префікси?

 

  1. Ознайомлення п’ятикласників із темою і завданнями уроку.

 (Слайд 2)

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. УСВІДОМЛЕННЯ ТЕОРЕТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ З ТЕМИ.

1. Теоретичний блок.

  1.           Опрацювання теоретичного матеріалу підручника (п.57, с.210-211) та  схеми  «Написання префіксів пре-, при-, прі-».

 

  1.           Пояснення учителя: окрім того, зверніть увагу, що  деякі слова можуть мати однаковий корінь, але різні префікси (пре-, при-). У такому випадку і значення цих слів буде різне. (Слайд 3)

 

 

 

 

 

2. Практичний блок.

2.1. Інтерактивна вправа «Розсели слова».

  • Подані слова «розселити» в будиночки за принципом: слова, що вказують на наближення, приєднання, неповноту дії або ознаки (жовта сигнальна картка) / слова, що вказують на вищу міру ознаки (синя сигнальна картка).

Прибережний, превеликий,привезений, предобрий, прихід, прекрасний, приземлення, пришити, преспокійний, прибити, прихилитися, премудрий, превисокий.

2.2. Робота з підручником.

Виконати вправу 540, с.211.

2.3. Мовне конструювання. (Картка 1.)

Картка 1.

До поданих слів додайте відповідні за змістом префікси пре-, при, прі-,  утворивши нові слова.

            ____летіти, ____морожений, _____звище, ____спокійний, _____голосно, ____будувати, _____старий, _____старкуватий, ____носити, _____рва, ____клеїти, ____сісти, ____ступати, _____йти, _____чудово, _____дивний, _____звисько,  ____порошило,  _____тихий,  _____дорожній.

 

2.4.Словотворче дослідження-моделювання. Практична робота (усно).

  • До поданих словосполучень дібрати відповідні слова з префіксами пре-, при-. (Слайди 4-33 )
  • Згинаючи ноги в колінах, опускатися до землі (присідати).
  • Доставити що-небудь кудись або комусь (принести).
  • Який перебуває в стані спокою (преспокійний).
  • Який коштує великі гроші (предорогий).
  • Невеликий розміром, незначний величиною; меншого, ніж треба, розміру (премалий).
  • Прикріпити що-небудь до чогось клеєм (приклеїти).
  • Розташований біля моря (приморський).
  • Який майже не утворює звуків, не робить шуму (претихий).
  • Обраний на певний термін глава держави (президент).
  • Повернення птахів (приліт).
  • Невеликий мороз (приморозок).
  • Дуже високий (превисокий).
  • Дуже глибокий (преглибокий).
  • Посадка на землю (приземлення).
  • Військовослужбовець, що охороняє державний кордон (прикордонник).

 

2.5. Фізкультхвилинка «Спіймай префікс».

  • На префікс при- – присісти,  на префікс пре- – плеснути в долоні. 

 

Преславний, притягнути, прив’ялений, принести, приробити,

предорогий, презавзятий, приманити, пре тихий, премалий, приазовський, преспокійно, присісти, приробити, привільний, прикордонник, прихід, прискорити, пригрівати, презирство.

 

  1.           Творчий диктант «Склади слово». (Картка 2.)

 

Картка 2.

  • Від кожного слова вилучити лише одну із його морфем:

Префікс

Корінь

Суфікс

Закінчення

прибув

кордони

керівник

весни

 

премудрий

глибина

лісок

веселий

 

пречистий

мудрість

           

чемний

 

приїхав

земля

вовченя

хитрий

 

 

  1.              Синтаксичний практикум. Робота в групах.
  • Скласти речення зі словами, що мають префікси прі- (І група – прірва, ІІ група – прізвисько, ІІІ група - прізвище).

(Слайд 34)

 

 

 

3.Теоретичний блок.

Пояснення вчителя.

  • У деяких словах пре- і при- входять до кореня, а значить не є префіксом. Це слова іншомовного походження й ті, що походять із старослов’янської мови. Написання таких слів слід запам’ятати. (Слайд  35)

 

 

 

 

4.Практичний блок.

4.1.  Спостереження і порівняння мовних явищ. Розподільний диктант. Робота біля дошки*.

  • Розподілити слова до колонок: 1 колонка – пре-, при- є префіксами; 2 колонка – пре-, при- є входять до кореня слова.

 

пре-, при-                                                      пре-, при-

премудри                                                       президент

прибув                                                           прилад

приміський                                                    принцип

прещирий                                                      претензія

пришити                                                        призер

прегарний                                                     прем’єра

4.2.  Рубрика культура мовлення. (Картка 3.)

  • Відредагувати слова/словосполучення лівої колонки, записавши правильний варіант до правої колонки.

 

Картка 3.

  • Відредагувати слова/словосполучення лівої колонки, записавши правильний варіант до правої колонки.

Привичка

 

При всякій погоді

 

Придавати значення

 

Представ собі

 

Пред’явити обвинувачення

 

Прийдеться поїхати

 

Приймати участь

 

Принести шкоду

 

 

4.3.  Фізкультхвилинка (розминку проводять діти).

4.4. Орфографічний практикум. Інтерактивна вправа

«Я – учитель». 

  • Перевірити словникові диктанти на орфограму «Написання префіксів пре-, при-, прі-» учнів з іншого класу. (Роботи додаються.)

 

 

 

 

ІІІ. ПІДСУМКОВО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП УРОКУ.

 

  1. Творче завдання.
  • Заповніть таблицю. (Картка 4.)

ТЕПЕР Я ЗНАЮ СЛОВА З ПРЕФІКСАМИ

пре-

при-

прі-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Підведення підсумків. Оцінювання навчальних досягнень учнів.  Лист самоконтролю (КМ).

Лист самоконтролю

_______________________________________________

Критерій

Бали

1

2

3

Я добре співпрацював зі своїми товаришами.

 

 

 

Я намагався зрозуміти та виконати завдання.

 

 

 

Я брав активну участь в обговоренні та виконанні завдань

 

 

 

Я доброзичливо ставився до своїх товаришів.

 

 

 

Мої враження/емоції від уроку.

 

 

 

ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

  • ОБОВЯЗКОВЕ: вивчити теоретичний матеріал п. 57 (с. 210-211), виконати вправу 542.

 

  • ЗА БАЖАННЯМ:
  • Укласти словничок слів з префіксами пре-, при-, прі-.
  • Зобразити схематично теоретичний матеріал п.57 (с.210-211) або створити власні міні-проекти на тему «Написання префіксів пре-, при-, прі-».

 

Рефлексія.

  • Прослухайте вірш українського письменника

Анатолія Камінчука (до речі, нашого земляка) і знайдіть слово, що має орфограму, яку ми вивчали на цьому уроці. (Відеоролик. Слайд 36)

 

 

1

 

docx
Додано
11 грудня 2022
Переглядів
905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку