Наталка Малетич. "Щоденник ельфа".

Про матеріал
Урок позакласного читання з української літератури у 8 класі. Урок побудований з використанням інтерактивних методів навчання. Під час уроку діти мають змогу обговорити зміст окремих новел Наталки Малетич зі збірки "Щоденник ельфа".
Перегляд файлу

Урок української літератури  у 8 класі

Наталка Малетич «Щоденник ельфа»

Тема: «Вірю в радість…» (За новелами Наталки Малетич зі збірки «Щоденник ельфа»);

Мета: познайомити учнів із особистістю і творчістю сучасної української письменниці Наталки Малетич»; ознайомитися із деякими новелами зі збірки «Щоденник ельфа», з життєвими історіями персонажів книжки; розвивати усне мовлення, вміння робити висновки.

Навчальні цілі: учні знатимуть про сучасну українську письменницю Наталку Малетич та її збірку «Щоденник ельфа»; зможе проаналізувати поведінку героїв, дати оцінку їхнім діям, спрогнозувати наступний розвиток подій.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: мультимедійна презентація, скринька із дзеркальцем, роздатковий матеріал.

Методи, прийоми і форми роботи: слово вчителя, «намисто біографії», бесіда, «уявний суд», «гарячий стілець», «шість капелюхів».

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, загальнокультурна грамотність.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: «У мене на столі чарівна скринька, в якій зараз лежить найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче побачити його, може зазирнути, але поки що не розповідайте іншим, що ви там побачили». Учні по черзі зазирають у скриньку і дивуються. Коли остання дитина дізнається про вміст скриньки, спитайте: «То кого ж ви побачили? Себе, адже на дні скриньки лежить дзеркало. Так, людина і є найцінніший скарб на планеті. Кожен із вас – неповторна особистість, і саме такої дівчинки чи хлопчика більше на цій Землі немає і ніколи не було й не буде. Як ви гадаєте, про що ми сьогодні будемо з вами говорити?»

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Учні самостійно формулюють тему і мету уроку. Учитель підштовхує їх, що мова йтиме про цінність людського життя, про цінність кожної людини і її взаємостосунки зі своєю родиною та оточуючими людьми.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

Учитель дає учням QR-код, перейшовши за яким вони знайомляться із біографією Наталки Малетич.

qr-code.gif

Далі учні малюють у зошиті «намисто біографії» і заповнюють намистинки фактами, які є важливими на їхню думку.

 

 

 

 

 

                             

 

 

 

 

 

 

 

IV. Робота з текстом новели «Велосипед».

  •                   Яка перша реакція Дана на подію? (він почав кричати на Костика*)
  •                   Як ви гадаєте, чому він так відреагував? (бо велосипед Костика лишився цілим. Тим паче, його заможні батьки можуть собі дозволити купити новий велосипед).
  •                   Через що найбільше хвилювався Дан? (що він скаже батькам?).
  •                   Що здивувало Дана у розмові Кості з дядьком Павлом? (що той придумав звернутися до нього по допомогу. Що вільно міг спілкуватися зі старшим).
  •                   Як, на вашу думку, це характеризує Костю? (що він  багато і вільно спілкується із старшими людьми, не боїться звернутися до них по допомогу, а отже у його родині це вважається нормальним: просити про допомогу і допомагати. Він має високу самооцінку. Він кмітливий).
  •                   Чому Дан ще більше починає злитися на Костю? (бо той тікає додому).
  •                   Чому Дан подумав, що його весняні канікули були зіпсовані?
  •                   Чому Дану стало ніяково, коли знову з’явився Костя? (бо друг приніс свої зекономлені кошти для ремонту велосипеда. Тоді як Дан подумав, що той просто втік додому. Йому стало ніяково за свої думки).
  •                   Чи потрапляли ви у схожі ситуації? На місці кого ви були: Кості чи Дана?
  •                   Що вчить нас ця новела? (приходити один одному, підтримувати друга у тяжкі хвилини, не боятися попросити про допомогу, коли цього потребуєш).
  •                   Як ви гадаєте, у яких рядках схована головна думка твору? («Як я міг засумніватися у Костикові?!»).
  •                   А чому, на вашу думку, Костик засумнівався? (бо подумав, що багатий друг не буде йому допомагати, вийде сухим із води. Можливо, Дан би так зробив на його місці. Тому можливо Данові соромно за самого себе).

 

* у дужках подана прогнозована відповідь учнів.

 

 

V. Робота з текстом новели «Хочу сестру».

Учитель пропонує учням заповнити шаблон «Інформаційне гроно». Посередині діти записують ім’я головної героїні – Діана. Та характеризують її: якою, на їхню думку, має бути дівчинка, яка просить батьків удочерити дитину з будинку-інтернату. Пояснюють, чому так вважають.

 

 

 

Після характеристики Діанки, учитель пропонує учням перевтілитися у маму і тата Діани. Для цього використовується метод «Гарячий стілець» - це уявне інтерв’ю з персонажем: учні задають питання ніби батькам Діани. Наприклад:

  • Що ви вперше подумали, коли Діана заявила вам, що хоче аби ви вдочерили дівчинку?
  • Які почуття у вас виникли?
  • Чи мали ви сумніви?
  • Що виступало аргументом «за» такої ідеї і що «проти»?
  • З якими труднощами ви зіштовхнулися у процесі прийняття рішення?
  • Які були перші дні вашого спільного співжиття із новим членом родини?
  • Якби зараз знову довелося обирати – чи погодились би ви вдочерити Оксану?

Можна запропонувати сісти учню на «гарячий стілець» у ролі Оксани – дівчинки, яку вдочерили.

VІ. Робота з текстом новели «Садист».

Це робота в групах за методом «уявний суд». Учні об’єднуються у три групи. Одна з яких виступатиме стороною обвинувачення Славка, друга – стороною захисту, третя – журі присяжних, які мають прийти до спільної думки: винен Славко у вчиненому чи ні. Дві групи мають обговорити свої аргументи, записати їх і озвучити протилежній стороні. Журі виносить рішення.

VІІ. Рефлексія. Підсумок уроку.

За методом «6 капелюхів»: діти обирають один із капелюхів і за символікою кольору відповідають на питання:

Білий капелюх – що я сьогодні дізнався? Що я знаю з даної проблеми?

Жовтий – що позитивне я побачив? Які перспективи? Що нового відкрив?

Чорний – Що негативне я побачив? Які недоліки помітив?

Червоний – Які почуття у мене виникли у процесі знайомства із новелами? Які почуття у мене зараз?

Зелений – які ідеї у мене виникли? Що я пропоную іншим?

Синій – підсумок уроку, узагальнення всього сказаного, подальші дії.

lviv-pmday-2015-s-6-6381.jpg

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. Для всіх: підготувати стрічку часу із життя Михайла Коцюбинського. Дочитати повість «Дорогою ціною».
  2. На вибір: придумати продовження однієї з новел Наталки Малетич. За бажанням створити фанфік.

 

 

 

 

 

завантаження.png

 

docx
Додав(-ла)
Боярчук Олена
Додано
10 лютого 2020
Переглядів
3563
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку