Навчальний проект "ЗБЕРЕЖЕМО ДЕРЕВА"

Про матеріал

Навчальний проект на тему "Збережемо дерева" спрямований систематизувати знань учнів про дерева як частину живої природи, з'ясувати значення дерев у природі і житті людей, розвивати вміння відшукувати інформацію з теми, спонукати до дослідницької діяльності, пробуджувати пізнавальний інтерес, учити берегти, дбайливо ставитися до дерев та довкілля, робити нашу планету Земля красивішою та чистішою, прагнути дарувати їй нове життя.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Навчальний проект

 

«ЗБЕРЕЖЕМО ДЕРЕВА»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета і завдання проекту:

 

  1. Систематизувати знання учнів про дерева як частину живої природи.

 

  1. Розкрити взаємозв’язки між живою і неживою природою.

 

  1.  Формувати уявлення про будову дерев і функції їх органів.

 

  1.  Учити класифікувати дерева. Поглибити знання дітей про найпоширеніші види дерев (хвойні, листяні) нашої місцевості.

 

  1. Розвивати вміння визначати  дерева за гербарієм листочків.

 

  1. Узагальнити знання учнів про сезонні зміни в житті рослин.

 

  1. З’ясувати значення дерев у природі і житті людей.

 

  1. Розвивати вміння відшукувати інформацію з теми.

 

  1. Спонукати до дослідницької діяльності, пробуджувати пізнавальний інтерес.

 

10.Вчити берегти, дбайливо ставитися до дерев та довкілля, робити нашу планету Земля красивішою та чистішою, прагнути дарувати їй нове життя.

 

                                        Нема дерев – посадіть!

Мало дерев – бережіть!

Багато дерев – не губіть!

     

 

 

Механізм реалізації проекту:

 

  • Постановка проблеми.
  •  Визначення теми, мети і завдань проекту.
  •  Ознайомлення учнів зі змістом проекту та етапами його реалізації.
  •  Пошукова робота учнів.

 

  1. Отримана інформація різними способами унаочнюється на плакаті (фото, ілюстрації, схеми, таблиці).

 

  1. Інформація повинна викликати у дітей почуття любові до природи, переживання за чиєсь недбале ставлення

до неї , бажання зберегти  багатства землі,  робити нашу планету красивою, багатою, чистою.

 

  1. Вступне слово вчителя на тему: “Як допомогти деревам

    та  екології в цілому.”

 

  1. Індивідуальна робота учнів на тему:  “Хочу сказати слово”.

Кожен учень на стікерах   у формі листочка

пише свої пропозиції і кріпить на стовбур дерева, який намальовано на плакаті. Отримуємо “Дерево очікувань”. Інформація обробляється і узагальнюється.

 

 

  1. Розрахунки: задачі про дерева, вправи, диктанти про  збереження  дерев, вірші про дерева

 

    6.  Висновок: “Ми хочемо  і можемо допомогти природі”.

 

 

 

 

 

 

 

Реалізація проекту.

 

  1. Наочне планування роботи.
  2. Поділ дітей на групи.
  3. Визначення завдань для груп.

 

Група “Шукачі інформації”:

  • шукає цікаву інформацію про дерева, їх значення в житті людей,
  • знаходить матеріал на тему: ”Письменники та художники про дерева”,
  • збирає листочки різних дерев для гербарію,
  • добирає малюнки, фото,
  • проводять гру “Інтерв’ю в кожного органа дерева”.

 

Група “Дослідники”:

  • дізнається про правильну посадку деревця, догляд за   молодим саджанцем,
  • дізнається про виготовлення з дерев паперу, книжок, меблів,
  • визначає назву дерев за зібраними листочками для гербарію,
  • знаходить малюнки,
  • проводить екологічні досліди та розповідає їх висновки (“Чому дерева плачуть?”)
  1. Робота в групах:
  • Виготовлення гербарію листків дерев.
  • Виготовлення ілюстрованого альбому “Дерева в природі”.
  • Посадка саджанців фруктових дерев у шкільному садку.
  1. Узагальнення напрацьованого в групах матеріалу.
  2. Індивідуальна робота по посадці саджанців  різних дерев вдома, побілці дерев навесні (під наглядом батьків).
  3. Презентація результатів проекту.

 

 

 

 

 

Хід виконання проекту.

 

  1. Мотивація пізнавальної діяльності.

 

  1. Під час вивчення теми “Рослини навколо нас” з курсу “Я і Україна” було подано багато цікавої наукової інформації про умови життя дерев в різні пори року, про значення дерев у житті людей.

 

  1. Читання та складання дітьми віршів,  легенд, казок про дерева.

 

  1. Виготовлення ілюстрованого альбому “Дерева навколо мене”.

 

  1.  Вікторина “Як  я знаю дерева”.

 

  1.  Екологічна  гра “Інтерв’ю у дерев”.

 

  1. Екскурсія в природу “Дивне поряд”.

 

  1. Обкопування дерев восени.

 

  1. Виготовлення гербарію листків  “Дерева нашої місцевості”.

 

 10. Конкурс зимової композиції “Замість ялинки – гілка”.

 

 11.Виставка малюнків на тему: “ Диво-дерево”.

 

12. Година спілкування “Неси добро у світ природи”. ”.

 

13.Рубрика “Від дерева до книги”.  (Виховний захід “Свято Книги”) 

 

14. Практичні завдання-дослідження:

 

  • посади деревце (природоохоронна акція “Деревце майбутнього”),
  • доглянь за деревом (полий, розпуши ґрунт, замаж ранку, підв’яжи гілку),
  • з’ясуй, які живі істоти живуть на дереві,
  • спостерігай за будовою дерева,
  • склади ланцюжок живлення, які ти виявив навколо дерева,
  • спостерігай за зовнішніми змінами дерева в різні пори року.

 

 

 

Висновки вчителя.

 

   Після висвітлення і узагальнення напрацьованого матеріалу було оформлено стенд “Увійду в природу другом”, де розмістилися ілюстрації різних дерев, інформація про виготовлення паперу з дерев, схема  правильної посадки саджанців.

    Дітьми зібрані вірші,  зміст яких навчав учнів бережливому поводженню з деревами, догляду за ними, викликав різні емоції: як негативні, так і позитивні. Ознайомивши учнів зі своїми  віршами про дерева, я викликала у дітей бажання самим спробувати скласти хоча б декілька рядків.

     Діти зібрали ілюстрації, фото із зображенням дерев, виготовили гербарії з листочків різних  дерев.

   Проведено разом з дітьми виховний захід “Свято Книги”, під час якого діти знайомилися із великим шляхом створення книги – від дерева до книги.

 Діти показали свої знання про  дерева під час екологічної гри “Інтерв’ю в органів дерева” та вікторини “Що я знаю про дерева”.

Проведена година спілкування  “Неси добро у світ природи”, урок-екскурсія в природу “Дивне поряд”.

  Під час Новорічних свят проведені:

- конкурс композицій на тему: “Замість ялинки – гілка”,

- виставка малюнків на тему: “Диво-дерево”.

  Проведено практичні завдання-дослідження:

  • обкопування восени дерев,
  • догляд за деревами (поливання, розпушування ґрунту,  замазування ранок, підв’язування гілок),
  • спостереження за будовою дерев,
  • спостереження за зовнішніми змінами дерев у різні пори року,

      -  побілка дерев навесні та посадка саджанців.

   Задумуючи проект, я мала на меті пробудити у дітей   бажання збагачувати природу, берегти її, своїми власними руками допомагати деревам та екології взагалі. Результатів я досягла: всі діти брали активну участь у цьому проекті. Великий вплив на дітей мала спільна робота з учителем, батьками: виготовлення альбому “Дерева навколо мене”, гербаріїв листків дерев, обкопування дерев восени та посадка саджанців навесні.

   Такі справи роблять дітей чуйними, добрими, співчутливими, спостережливими, ще більше згуртованими, дружніми.

 

 

 

Вірші  про  дерева

 

      Дві берізки

 

Ростуть у лісі дві берізки

Високі, гарні та стрункі.

Розчісує їм вітер кіски.

Їх сонце гріє залюбки.

Одна до одної схилились,

І ніби щось шепочуть.

Мабуть, про осінь, що настане, 

Всім розказати хочуть...

Настала осінь чарівна

І вже фарбує листя.

Червоне, жовте, золоте

Дарує їх берізкам.

І доки осінь золота

Берізки прикрашає,

Холодний вітер їхнє  листя

Вночі  і вдень гойдає.

Осінній дощик сіє, ллє,

І  холод пробирає.

Стоять берізоньки сумні.

Чому? Ніхто не знає.

Мабуть, тому, що незабаром

Ці золоті листочки в них

Враз відбере зима сувора,

А голі віти вкриє сніг.

- Мої берізки, не сумуйте,

А пам’ятайте ви про те:

 Мине зима, весна настане,

Зелені коси знов заплете.


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Горобина

 


Край села  горобина

Росла – підростала,

І красива восени,

Мов дівчина, стала.

На гілках її  тонких

Червоне  намисто,

Що палає під сонечком

В гущавині листя.

             Перехожі дивуються

             Красі цій казковій,

             Горобина ж пишається

             У своїй обнові...

 

 Зима сніжна та сувора

 В гості завітала,

 Всі дерева і кущі

Під снігом сховала.

Холод, вітер в полі віє,

Морози тріщать.

Що за диво? До горобини

Птахи всі летять.

 Для птахів, як та їдальня,

 Горобина стала.

 У зимовий час вона

 Пташок  рятувала.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                 Ялинка


Біля сестриць у лісі проживала.

Немов красуня, серед них стояла,

Гілки зелені, мов кучеряві коси,

Були красиві в спеку і морози.

В зимовий день красую цю зрубали.

Від болю затремтіла, застогнала,

На сніг упала й полилися сльози,

Що перлами робили їх морози.

Не вірю, що кривдники  не знали,

Можливо, просто не хотіли знати,

Як гірко плакатиме зрубана ялинка,

Як капатимуть смоляні сльозинки.

Для когось ця ялинка – просто втіха.

Не думають, не знають, скільки лиха

Жорстоке серце заподіяло природі.

Це деревце було б не раз в нагоді:

У спеку - в холодку людей ховало б,

А взимку - всіх красою чарувало б.

Як боляче, що нелюди  не знали,

Яку красу навіки зруйнували…

Ішла зима, всім радість дарувала,


А зрубана ялинка помирала.


 

                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Старий дуб


Дуб під вікном ріс вже багато років,

Розлогі віти розпустив навкруг.

Під ним у спеку тиша й спокій.

Завжди він був надійний друг.

Всім  дарував він тінь і прохолоду,

Він від дощу не раз усіх ховав.

Стояв він міцно в будь-яку погоду.

На вітах часто діток він гойдав.

Роки ішли. Він величчю своєю 

Став сонечко в віконця не впускати.

І люди вирішили, що пора вже

Його давно  на дошки розпиляти.

Його зрубали, стало в хаті світло,

Бо сонечко у вікна заглядає.

Та серденько господарів болить,

Від згадок про товариша страждає.  

                                  Т.М.Дараган


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Що я знаю про дерева”

Вікторина

 

1. Чим дерево кріпиться до землі?    (Корінь)

2.Що дарує нам фруктове дерево восени?  (Плоди)

3. Що знаходиться в середині плода?  (Насіння)

4. Орган дерева, що утримує гілки. (Стовбур)

5.Що листяні дерева скидають на зиму?  (Листя)

  1.      Які дерева не скидають листочки і взимку? (Хвойні)
  2.      Орган дерева, з якого виростає плід.  (Квітка)
  3.      Як називається рідина, що тече по стовбуру? (Сік)
  4.      Яке дерево прикрашає домівки на Новий рік? (Ялина)

10.Як називаються дерева, що ростуть у саду?  (Фруктові)

11. Дерево – символ України. (Верба, тополя)

12. З якого дерева навесні збирають сік? (Береза)

  1. Яке дерево є найкращий медонос для бджіл?  (Липа)
  1. Найміцніше дерево. (Дуб)
  2. На якому дереві і взимку червоні ягідки?  (Горобина)
  3. На яких деревах ростуть шишки? (Ялина, сосна, кедр)
  4. Цвіт якого дерева рано навесні дає приємний запах? (Черемха)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Неси добро у світ природи

Година спілкування

 

     МЕТА: Узагальнити знання дітей з основ екологічної культури,

                  вчити розуміти  природу.

                 Розвивати мислення дітей, зв’язне мовлення.

                 Виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

 

 

 ХІД ЗАНЯТТЯ

I. Вступна бесіда.

 

            - Яке дороге, прекрасне слово – Батьківщина! Все найдорожче в людини    одне: серце – одне, життя – одне, Вітчизна теж одна. Без неї людина, немов дерево без коріння.

  • Яке найбільше багатство нашої країни? (Природа)
  • Чому саме вона?

- Природа споконвіку не шкодує нам нічого, несучи щедро всі свої дари. А від нас щоденно просить лише одного: щоб до неї люди були добрими.

 

II. Оголошення теми та мети заходу.

 

  • Тому наше заняття пройде під гаслом: “Неси добро у світ природи!”

Ми зазирнемо у дивовижний світ довкілля, навчимося ще більше любити і оберігати його.

 

III. Проведення заходу.

- Почнемо мандрівку у світ природи. Завітаємо спочатку до лісу. (На дошці маршрут руху).

 

1.Перша зупинка  ліс .

- Ви коли-небудь чули, як дзвенить тиша в лісі? Ви колись бачили, як підростають деревця у лісі? Кожен з нас чує, але чи вміє слухати, бачить, але чи вміє бачити? Як же багато втрачає той, хто не піддивився, не підслухав, як чудово, як хвилююче живе світ лісу.

 

Учениця декламує під спокійну мелодію вірш:

Ліс дні і ночі не вгава –

Пісеньки про щось там все співа.

Там травичка кожна і листок

Має неповторний голосок.

 

 

Тихо ллється музика жива,

Лісовий струмочок, знай, співа.

Раптом загуділи десь баси –

То дерев старезних голоси,

Я збираю в лісі не квітки –

Я несу із лісу пісеньки.

 

  • Яким ви уявляєте собі ліс?
  • Які картини лісового життя викликав вірш?
  • Як зрозуміли останнє речення вірша?
  • Яке значення лісу на планеті?

 

- Всі ми любимо природу, та чи завжди шануємо її вроду. Пригадалася мені одна сумна історія. Я розповім вам про загублену ялинку.

 

Біля сестриць у лісі проживала.

 Немов красуня, серед них стояла,

Гілки зелені, мов кучеряві коси,

Були красиві в спеку і морози.

В зимовий день красуню цю зрубали.

Від болю затремтіла, застогнала,

На сніг упала й полилися сльози,

Що перлами робили їх морози.

Не вірю, що кривдники  не знали,

Можливо, просто не хотіли знати,

Як гірко плакатиме зрубана ялинка,

Як капатимуть смоляні сльозинки.

Для когось ця ялинка – просто втіха.

Не думають, не знають, скільки лиха

Жорстоке серце заподіяло природі.

Це деревце було б не раз в нагоді:

У спеку - в холодку людей ховало б,

А взимку - всіх красою чарувало б.

Як боляче, що нелюди  не знали,

Яку красу навіки зруйнували…

Ішла зима, всім радість дарувала,


         А зрубана ялинка помирала.


 

Інсценівка вірша

 

Дівчинка-ялинка опускає руки-віти, схиляє голову.

 

 

 

 

Учитель: Ми зможемо врятувати красуню своїм добром! Полікуємо гарнесеньку, щодня будемо доглядати!

Діти стають навколо ялинки, дарують їй своє добре слово.

 

1 учень. Ялинонько, ялинонько,

 Красуня лісова,

 Зелені твої коси

               Вітрисько розвива.

               Стоїш у лісі мила

               Поміж сестриць своїх       

2 учень.  Прошу вас, у ялини ви гілочок не гніть, 

 Ви краще їй сестричку зелену посадіть.

3 учень. Я посаджу ялиноньку

Зелену та струнку –

Нехай росте під сонечком

У нашому ліску.

Подме вітрець теплесенький,

Їй коси розплете -

Нехай мала ялинонька

На радість всім росте!

4 учень. Поклонімося ялинці нині,

               Щоб красу вона несла людині!

 

Діти схиляють голови до ялинки, дівчина-ялинка оживає, встає, розпрямляє віти.

 

Учитель. Тож нехай наш девіз буде таким:

 

Хором.   НЕМА ЛІСУ - ПОСАДІТЬ!

               М АЛО ЛІСУ - БЕРЕЖІТЬ!

 БАГАТО ЛІСУ – НЕ ГУБІТЬ!

 

2. Друга зупинка – село.

- У кожного з вас у дворі ростуть різні дерева. Деякі з них виростали разом із вами, бо часто за традицією при народженні дитини у сім’ї садили деревце на згадку про цю визначну дату. Але з роками дерева виростають, старіють, як і люди, і часто буває, що вони всихають, або ж їх просто зрубують господарі, бо вони заважають на подвір’ї, чи просто видаються не таким вже привабливими та корисними.

- Чи шкода вам таких дерев? Чому?

- А зараз послухайте одну історію, яка відбулася насправді.

Дуб під вікном ріс вже багато років,

Розлогі віти розпустив навкруг.

 

 

 

Під ним у спеку тиша й спокій.

Завжди він був надійний друг.

Всім  дарував він тінь і прохолоду,

Він від дощу не раз усіх ховав.

Стояв він міцно в будь-яку погоду.

На вітах часто діток він гойдав.

Роки ішли. Він величчю своєю 

Став сонечко в віконця не впускать.

І люди вирішили, що пора вже

Його давно  на дошки розпилять.

Його зрубали, стало в хаті світло,

Бо сонечко у вікна заглядає.

Та серденько господарів болить,

Від згадок про товариша страждає.  

 

  • Який настрій у вас викликала ця історія? Чому?

 

Гра “Я – деревце”

- Уявіть на мить, що ви стали деревцем. З яким проханням ви звернулися б до людей? (Діти висловлюють свої побажання, прохання.)

 

Конкурс “Слідопити”

  1. Що ви будете робити, коли на ваших очах будуть ламати гілки дерев?
  2. Як відреагуєте на те, що ваш тато зрубав у лісі ялинку на Новий рік?
  3. Що зробите, коли побачите, що деревце всихає?
  4. Як будете діяти у випадку, коли побачите, що хтось із дітей лазить по деревах?
  5. Як ви можете допомогти деревам перезимувати?
  6. Як допоможете деревам навесні?

 

Діти читають плакат:

НЕСИ ДОБРО У СВІТ ПРИРОДИ!

 

- Яке ж добро ви принесете природі?

  1. Ми посадимо липи і клени,

Нехай буде село зелене.

  1. Ми посадимо в полі тополі,

Хай вони зростають поволі.

              3.  Ми обсадимо школу дубками,

 Хай зростають поволі із нами.

              4. Всі дерева зростатимуть з нами,

 

 

 

      Шелестітимуть тихо гілками.

                  Хай шумить тополина

        Всі.   Хай цвіте, розквіта Україна!

 

IV. Підсумок заняття.

Бережіть природу, любі діти,

Я до цього щиро закликаю.

Хто байдуже ставиться до неї,

Той у грудях серденька не має.

 

- Пам’ятайте, діти, що тільки ваше добро збереже чарівний світ природи, а отже, і життя на Землі. Нехай ним буде сповнене серце кожного з вас. Творіть добро скрізь і завжди!

doc
Додано
24 квітня 2018
Переглядів
4834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку