Новітні інформаційні технології як інструмент реалізації освітньої програми з біології та екології

Про матеріал
Посібник розкриває ключові питання використання сучасних інформаційних технологій в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти. Він орієнтує педагога у розмаїтті альтернативних джерел інформації, допомагає правильно добрати форми і методи роботи із залученням учнів до самостійного, творчого пошуку. Він буде цікавий педагогам закладів загальної середньої та позашкільної освіти, студентам.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Новітні інформаційні технології як інструмент реалізації освітньої програми з біології та екології

(Методичний посібник з ефективного впровадження новітніх інформаційних технологій в освітній процес закладів загальної середньої освіти)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг

2022

 

Качалов І.А. Новітні інформаційні технології, як інструмент реалізації освітньої програми з біології та екології (Методичний посібник з ефективного впровадження новітніх інформаційних технологій в освітній процес закладів загальної середньої освіти), – Кривий Ріг, 2022. – 52 с.

 

 

Цей посібник розкриває ключові питання використання сучасних інформаційних технологій в освітньому процесі закладів загальної середньої освіти. Він орієнтує педагога у розмаїтті альтернативних джерел інформації, допомагає правильно добрати форми і методи роботи із залученням учнів до самостійного, творчого пошуку. Він буде цікавий педагогам закладів загальної середньої та позашкільної освіти, студентам.

Це видання є невід’ємною частиною та результатом роботи над обласною проблемою «Педагогічні стратегії розвитку самоефективної особистості в освітньому просторі Нової української школи».

Усі права зберігаються. Ніяка частина даного видання не може бути відтворена у будь-якій формі без письмового дозволу власника авторських прав.

 

 

 

 

 

 

 

 

© Качалов І.А., 2022

 

Вступ

 

У Національній доктрині розвитку освіти в Україні у ХХІ столітті визначено, що пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, які забезпечують подальше вдосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві.

Вплив медіа технологій на особистість останнім часом спостерігається все частіше. Особливого значення вони набули під час пандемії коронавірусу. Дистанційна освіта стала звичною. Також, чи можна уявити людину без мобільного телефону, ноутбука з обов’язковим виходом у мережу Інтернет, або без власної сторінки у соціальній мережі. Звичайно ні! Тому постає питання, як поставити ці «новинки» собі на службу, та ефективно використовувати їх у навчально-виховному процесі.

Сьогодення вимагає якісних змін і в біологічній освіті, її модернізацію й узгодження з потребами життя. Основна мета реформування шкільної біологічної освіти – забезпечення широких можливостей для розвитку, навчання та виховання творчої особистості, в результаті яких вона буде підготовлена до активного, самостійного життя в сучасному суспільстві. Розв’язання такого складного завдання потребує використання інноваційних технологій навчання, серед яких чільне місце займають комп’ютерні технології.

До основних напрямків підвищення інформаційної компетентності належить активне використання засобів телекомунікації: мобільний зв’язок, чати, форуми, соціальні мережі, інформаційні та навчальні портали, електронні бібліотеки та бази даних, віртуальні та інтерактивні музеї на лабораторії  і багато іншого.

Усі вони реалізовують обмін інформаційними ресурсами (теоретичні відомості, практичні завдання, ілюстрації, схеми, таблиці, відео та аудіо матеріали) на рівні спілкування та обміну інформацією через комп’ютерні мережі (локальні та глобальні) для організації самоосвіти, дистанційного навчання, інформаційного маркетингу, проектної діяльності.

Нові інформаційні технології відкривають учневі доступ до нетрадиційних джерел інформації, підвищують ефективність самоосвіти, сприяють реалізації освітньої програми з біології та екології, дають цілком нові можливості для творчості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Інформаційно-комунікаційні технології та їх роль в освітньому процесі

 

Як вже зазначалося, сьогодні спостерігається збільшення впливу медіа-технологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з великим задоволенням пограє на комп’ютері, а ніж прочитає книгу.

Висвітлення проблем, пов’язаних з використанням сучасних інформаційних технологій у навчальному процесі, започатковано й розвинуто в фундаментальних роботах А.Т. Ашерова, Р. Вільямса, Б.С. Гершунського, В.М. Глушкова, А.М. Довгялло, А.П. Єршова, Г.М. Клеймана, Н. Краудера, К. Макліна, Ю.І. Машбиця, О.Г. Молібога С. Пейперта, Є.С. Полата, В. Скіннера та ін.

Цілі, теоретичні та методологічні основи, психолого – педагогічні проблеми й можливості застосування нових інформаційних технологій у процесі навчання висвітлені в роботах вітчизняних учених М.І. Жалдака, Ю.О. Жука, В.В. Лапінського, В.М. Мадзігона, Н.В. Морзе, Ю.С. Рамського, З.І. Слєпкань.

Психолого-педагогічні та дидактичні аспекти комп’ютеризації навчального процесу розкриті в дослідженнях психологів та педагогів П.Я. Гальперіна, Б.С. Гершунського, М.Я. Ігнатенка, Ю.І. Машбиця, В.М. Монахова, П.І. Підкасистого, І.П. Підласого, Н.Ф. Тализіної, О.К. Тихомирова та ін.

Питання розробки й застосування засобів навчання на основі комп’ютерної техніки та створення методичної підтримки їх використання досліджують Н.В. Апатова, А.Ф. Верлань, М.С. Головань, А.М. Гуржій, Ю.О. Дорошенко, М.І. Жалдак, Ю.О. Жук, І.С. Іваськів, В.В. Лапінський, Д.Ш. Матрос, Н.В. Морзе, Ю.С. Рамський, І.В. Роберт, П.А. Ротаєнко, В.Д. Руденко, М.М. Семко, О.М. Християнінов.

Доцільність та шляхи впровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес з біології обґрунтовують Ю.О. Дорошенко, Г.М. Клейман, О.М. Легкий, Н.Ю. Матяш, Є.О. Неведомська, В.М. Пакулова, Н.В. Семенюк, Л.П. Семко, Е.В. Шухова.

Проблеми інформатизації навчального процесу з біології, пов’язані з формуванням її навчально-методичного комплексу та підготовкою вчителів-біологів до роботи в умовах відкритого інформаційного суспільства, досліджують російські вчені В.О. Смірнов і В.П. Соломін.

Учителі-практики О.В. Богачук, О.І. Нечитовська, В.І. Проценко, О.В. Тасенко, З.П. Хаблак, І.В. Хом’як розглядають питання використання комп’ютерних програм, Інтернет-ресурсу у викладанні певних тем курсу «Біологія».

Процес інформатизації сучасного суспільства обумовлює необхідність розробки науково обґрунтованої методики використання комп’ютерних технологій у процесі навчання біології учнів. Однак цілісні дослідження використання комп’ютерних технологій у вітчизняній методиці навчання біології відсутні.

Потужний потік нової інформації, реклами, застосування комп’ютерних технологій, розповсюдження ігрових приставок та електронних іграшок істотно впливають на виховання дитини і її сприйняття навколишнього світу. Істотно змінюється і характер її улюбленої практичної діяльності – гри, змінюються і її улюблені герої і захоплення.

Раніше інформацію з будь-якої теми учні могли знайти у підручнику, довідковій літературі, лекції вчителя, конспекті уроку. Усі ми колись з цією метою відвідували шкільні та публічні бібліотеки, вміли впевнено працювати з тематичними покажчиками картотеки. Але сьогодні ми значно рідше звертаємось до цих джерел інформації, і все частіше нам у нагоді стають можливості мережі Інтернет.

Тому, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити у навчальний процес нові методи, та добирати нові форми подачі інформації. Виникає питання, навіщо це потрібно. Мозок дитини, налаштований на отримання нової інформації через телебачення та Інтернет, набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.

Вже давно доведено, що кожен учень по-різному освоює нові знання. Раніше вчителям важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же з використанням комп’ютерних мереж і онлайнових засобів, школи отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб задовольнити індивідуальний запит кожного учня.

Наразі необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезні масиви інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб учні активно, з цікавістю і захопленням працювали на уроці, бачили плоди своєї праці і могли їх достойно та адекватно оцінити.

Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі комп’ютерних. Адже використання комп’ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.

Поєднуючи в собі можливості телевізора, мр3 плеєра, DVD програвача, книги, калькулятора, будучи універсальною іграшкою, здатною імітувати інші іграшки і різноманітні ігри – сучасний комп’ютер разом з тим є для дитини рівноправним партнером, здатним дуже тонко реагувати на його дії і запити. З іншого боку цей метод навчання є дуже привабливим і для вчителів: допомагає краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні форми і методи навчання.

 

Що ж таке інформаційно-комунікаційні технології?

Треба сказати, що будь-яка педагогічна технологія – це інформаційна технологія, оскільки основу технологічного процесу складає отримання і перетворення інформації.

Більш вдалим терміном для технології навчання, що використовує комп’ютер, є комп’ютерна технологія.

Комп’ютерні (нові інформаційні) технології навчання – це процес підготовки і передачі інформації, тому кого навчають за допомогою комп’ютера.

При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен забувати, що це УРОК, а значить складає план уроку чи конспект заняття виходячи з його мети. При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності, диференційованого підходу, науковості та ін. При цьому комп’ютер не замінює вчителя, а тільки доповнює його.

Такому уроку характерні наступні риси (за Дишлєвою С.):

1. Принцип адаптивності: пристосування комп’ютера до індивідуальних особливостей дитини;

2. Керованість – у будь-який момент можлива корекція вчителем процесу навчання;

3. Інтерактивність і діалоговий характер навчання;

4. Оптимальне поєднання групової та індивідуальної роботи;

5. Підтримання в учня стану психологічного комфорту при спілкування з комп’ютером;

6. Необмежене навчання.

Слід зазначити, що комп’ютер може використовуватися на всіх етапах: як при підготовці, так і в процесі навчання при поясненні нового матеріалу, закріпленні, повторенні, контролі.

При проектуванні уроку вчитель може використовувати різні програмні продукти:

1. Готові навчальні продукти (електронні книжки, наочні посібники, енциклопедії, віртуальні лабораторії тощо);

2. Програмні пакети. Велику допомогу при підготовці та проведенні уроку надає пакет програм Microsoft Office, в який входять текстовий редактор Word, табличний редактор Excel, видавничий редактор Publisher,  PowerPoint – пакет для створення мультимедійних презентацій;

3. Графічні редактори Paint, Adobe Photoshop, CorelDRAW та інше;

4. Програми для сканування та розпізнавання тексту ABBYY FineReader 10.

5. Та багато інших, які не можливо описати у рамках цього посібника.

Використання інформаційно-комунікаційних технологій має цілу низку переваг. Це – індивідуалізація навчання, інтенсифікація самостійної роботи учнів, зростання обсягу виконаних за урок завдань, розширення інформаційних потоків через використання Інтернет.

Підвищення мотивації та пізнавальної активності за рахунок різноманітності форм роботи, можливості включення ігрового моменту. Комп’ютер дає вчителю нові можливості, дозволяючи разом з учнем отримувати задоволення від захопливого процесу пізнання,не тільки силою уяви розсовуючи стіни шкільного кабінету, але за допомогою новітніх технологій дозволяє зануритися в яскравий барвистий світ. таке заняття викликає у дітей емоційний підйом.

Інтегрування звичайного уроку з комп’ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, ключових положень та інших важливих частин матеріалу, тому що вчителю не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить потрібний саме йому фрагмент.

Освоєння учнями сучасних інформаційних технологій сприяє оволодінню учнями комп’ютерною грамотністю, допомагає орієнтуватися у нескінченно великому потоці різноманітної інформації, вчить аналізувати та вибирати головне, сприяє формуванню загальної культури спілкування та обміну інформацією. Крім того за допомогою комп’ютера учні мають змогу вирішувати цілий ряд завдань: розв’язання рівнянь, побудова графіків та діаграм, креслення, підготовка тексту та малюнків, підготовка та оформлення рефератів, написання науково-дослідницьких робіт. Все це – можливість для учнів проявити свої творчі здібності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комп’ютерні ресурси

як інструмент реалізації освітньої програми з біології та екології

 

Як вже зазначалося вище, комп’ютерні технології навчання дають можливість кожному учневі реалізувати та розвинути свої творчі здібності, сприяють реалізації освітньої програми з біології та екології. Так виконуючи певні операції з набору, редагування, малювання, оформлення своїх надбань учень за допомогою комп’ютера та своєї уяви формує навички, що в подальшому допомагають йому реалізувати свій творчий потенціал, формують інформаційно-комунікаційну компетентність.

Інформаційно-комунікаційна компетентністьце здат­ність особистості знаходити інформацію, використовува­ти її з дотриманням інтелек­туальних прав, обробляти, обмінюватися нею, презенту­вати тощо.

Розвивають знання й уміння:

  •   використовувати сучасні цифрові технології та пристрої для спостереження за довкіллям, явищами й процесами живої природи;
  •   створювати інформаційні продукти (мультимедійна пре­зентація, блог тощо) природничого спрямування;
  •   шукати, обробляти та зберігати інформацію біологічного характеру, критично оцінюючи її.

Формують ставлення:

  •   дотримання авторського права, етичних принципів пово­дження з інформацією;
  •   усвідомлення необхідності екологічних методів та засобів утилізації цифрових пристроїв.

Основним навчальним ресурсом є комп’ютерні експерименти на основі інформаційних моделей.

Оскільки вимогою часу стає все більш стрімке проникнення даних мультиме­дійних технологій в освітнє середовище саме з навчальною метою, це й спонукає до модернізації методичного супроводу учителя і відповідно до постійного оновлення знань щодо їх використання.

За результатами численних досліджень встановлено, що в сучасному освітньому процесі поєд­нання шкільного підручника з сучасними інформаційно-комунікаційними техноло­гіями (ІКТ) навчання підвищує пізнавальний інтерес учнів.

Поняття «інформаційно-комунікаційні технології навчання — це сукупність спо­собів отримання, організації, збереження, опрацювання, передачі й подання (презен­тації) інформації (відомостей про щось) за допомогою комп’ютера і інших мультиме­дійних засобів навчання».

До інформаційно-комунікаційних засобів навчання біології відносять: електронні підручники, спеціальні педагогічні програмні засоби навчання біології, планшети, смартфони, інтерактивні дошки з пакетом документів до них, програмні продукти тощо.

Спеціальні педагогічні програмні (мультимедійні) засоби навчання біології.

До сучасних мультимедійних засобів навчання біології можна віднести:

  •   педагогіч­ні програмні засоби (ППЗ),
  •   презентаційний матеріал (учительський і учнівський),
  •   блог-технології в Інтернет-навчанні (є учителі, які вже їх відкрили),
  •   інтерактивні (мультимедійні) дошки тощо.

Оскільки вимогою часу стає все стрімкіше проник­нення даних мультимедійних технологій в освітнє середовище саме з навчальною метою, то це й спонукає до модернізації методичного супроводу вчителя і відпо­відно до постійного оновлення знань щодо використання ІКТтехнологій. На уроках біології та екології у ліцеї ми активно використовуємо програмне забезпечення MozaBook.

MozaBook – програмне забезпечення, розроблене спеціально для інтерактивної панелі. Вчитель біології та екології під час уроку може використовувати візуальні навчальні матеріали у вигляді 3D зображень та відео. Навчальні матеріали створені угорською компанією Mozaik і зараз активно перекладаються українською мовою компанією EdPro.

Контент програмного забезпечення надзвичайно великий – від підручників, авторських навчальних відео, 3D зображень, інтерактивних вправ та шкільних зошитів з завданнями з біології та екології, анімації. Навчання з такими матеріалами краще засвоюється учнями, а також підлягає кращому контролю вчителя (все можна зупинити, повторити, придивитися, тощо). Окрім того, будь яке слово можна перекласти іншою мовою, а це дозволить учням вивчати іноземні мови навіть під час вивчення біології та екології.

MozaBook поєднує у собі програму для вчителя, сайт для домашнього навчання учнів, адаптовані додатки для планшета, набір із приблизно 300 географічними картами, та понад тисячею 3D-презентацій. Кожен учитель має акаунт (обліковий запис) і може працювати у системі дистанційно, використовуючи вже наявний у програмі контент і підручники, чи створювати власний конспект уроку.

Це відрізняється від звичайної презентації тим, що дає змогу збільшувати, виділяти, дублювати окремі фрагменти підручника чи вчительського конспекту, додавати  на полях цікаві посилання на 3D, відео, матеріали з інтернету чи вправу. Модулі для вправ-тестів тут створені в ігровій формі. Відповідаючи на тест, учень проходить невеличку гру.

Більше інформації про EdPro та Mozabook можна знайти за посиланнями:

https://edpro.com.ua/education, http://www.mozaweb.com/uk/mozabook

 

Інтернет-ресурси. Одним із важливих аспектів підвищення фахової підготовки учителя є самоосвіта упродовж життя. З цією метою учителі активно використовують різноманітні джерела інформації, в тому числі й Інтернет-можливості.

Можливості і ресурси Internet, які можуть бути використані вчителем біології у своїй роботі, включають в себе:

  •   www (всесвітнє павутиння),
  •   Email (електронна пошта),
  •   скайп, вайбер,
  •   різноманітні соціальні мережі: Facebook, YouTube, Twitter,
  •   хмарні технології тощо.

На основі Інтернету працює і багато інших систем передачі даних. Наприклад, щоб переглянути веб-сторінку, потрібно підключити браузери (програми для пере­гляду сторінок). Існує багато браузерів. Найпоширеніші — Google Chrome, Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari і Opera.

Це дає змогу проводити віртуальні лекції, семінари, телеконференції, конкурси, олімпіади тощо.

Впровадження Смарт-технологій змінює орієнтири в освіті від «економіки знань» до смарт-освіти. Широке застосування їх створює смарт-суспільство. Сама «абревіатура SMART несе подвійне змістовне навантаження: крім дослівного пере­кладу з англійської її можна розшифрувати як Self directed (самокерований), Motivated (мотивований), Adaptive (адаптивний), Resource-enriched (ресурсно збагачений), Technology embedded (із вбудованою технологією) – тобто навчання самостійне, мо­тивоване, адаптивне, збагачене ресурсами, з вбудованими технологіями. Становлення Smart-суспільства можна назвати глобальною тенденцією».

Smart-освіта – це навчання в інтерактивному освітньому просторі за допо­могою світового контенту, який знаходиться у вільному доступі. Головне у цьому процесі – це максимальна доступність знань. Смарт-освіта неможлива без вико­ристання відкритих освітніх ресурсів, що дає змогу забезпечити потреби людини у постійній самоосвіті.

Основою формування Smart-філософії став розвиток технологій Web 2.0, таких як Facebook, YouTube, Twitter тощо, які дають змогу користувачам створювати власний інтернет-контент.

Інфраструктурно Smart-освіта базується на використанні центрів на платформі хмарних технологій, інтерактивних дошок, планшетів, смартфонів та іншого відпо­відного програмного забезпечення.

Передові учителі біології уже використовують учнівські планшети і смарфони на заняттях.

Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) з часом тісно переплелися з побутом. Жодна сучасна людина не обходиться без обчислювальних технологій. Причому на­стільки, що постійно носить при собі невеликий кишеньковий комп’ютер (смартфон).

Смартфон (з анг. Smart – розумний, і phone – телефон) – це окрема категорія телефона, яка на відміну від простих стільникових телефонів – має більше оператив­ної пам’яті і власний потужний, як для кишенькових пристроїв процесор. Їх інакше називають «комп’ютер у кишені».

Учні набагато активніше реагують на новинки в сфері інформатизації. Тому май­же кожен сучасний учень/учениця володіє смартфоном. Але найчастіше вони вико­ристовують їх для ігор. Завдання учителя спрямувати учнівські смартфони та інші пристрої в навчальний процес, об’єднати їх з іншими пристроями тощо.

Використання на заняттях учнівських персональних планшетів і смартфонів дає змогу учителеві охоплювати весь клас, організувати засвоєння і перевірку засвоєного навчального матеріалу, учням розкриває навчальні можливості смартфонів, посилює співпрацю між учителем і учнем з опорою на результат навчання.

У 2021 році завдяки перемозі у конкурсі проектів місцевого розвитку «Громадський бюджет» Криворізький Покровській ліцей отримав 4 сучасні інтерактивні панелі EdPro.

Інтерактивні панелі та їх використання. Інтерактивна панель – це потужна сучасна система подання інформації, з вбудованим комп’ютером і призначена для використання в процесі навчання. Панель дає змогу:

  •   запускати різноманітні додатки (програми) та повністю управляти ними з поверхні інтерактивної панелі;
  •   працювати з мультимедіа: показувати слайди, відео; писати, малювати, креслити різні схеми (як на звичайній дошці);
  •   в реальному часі нано­сити на проектоване зображення позначки;
  •   змінювати та зберігати їх у вигляді комп’ю­терних файлів для подальшого показу або редагування, друку на принтері.

Використання інтерактивних панелей дає змогу учителеві по-різному класифіку­вати навчальний матеріал, розширювати методичні можливості уроків. Методично цінним є те, що учитель до цієї роботи може залучати учнів, які стають активними учасниками процесу навчання.

Хмарні технології у сучасному освітньому середовищі використовуються все ча­стіше. Вони представляють собою гнучку масштабовану інфраструктуру формуван­ня, зберігання, оновлення, захисту інформації та технологію розподіленої обробки да­них, в якій комп’ютерні ресурси надаються користувачам як послуга інтернет-сервісів (мал. Схема. Хмарні технології Gooqle).

Розрізняють різні моделі хмарних тех­нологій: корпоративна, загальнодоступна, групова, гібридна. Наприклад, корпоратив­на ІКТсистема, або просто ІКТсистема, — складник ООС, що забезпечує ефективну реалізацію корпоративних ІКТпроцесів, в якій збирання та опрацювання даних здійснюється автоматизовано за допомогою відповідних засобів комп’ютерної техні­ки та ІКТ. Засоби і технології корпоративної ІКТсистеми утворюють в ООС гнучке й адаптивне інтегроване організаційно-технологічне та інформаційно-обчислювальне середовище, що розвивається (Биков, 2016).

До переваг хмарних технологій відносять:

  •   доступність;
  •   низька вартість;
  •   економія часу;
  •   гнучкість;
  •   надійність;
  •   безпечність;
  •   великі обчислювальні можливості.

Велику допомогу у реалізації освітньої програми з біології та екології надають програмні продукти, які широко представленні на ринку інформаційних ресурсів. Зокрема  пакет програм Microsoft Office. Для нас особливо цікавими є текстовий, табличний, видавничий та презентаційний редактори. Тому, що оформлюючи дослідницькі роботи і реферати, учні застосо­вують сучасні прикладні ком­п’ютерні програми (Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft Publisher Microsoft Power Point).

Тож розглянемо їх по порядку.

Що взагалі необхідно людині, яка працює з текстом?

По-перше, набрати текст (українською чи будь-якою іншою мовою). По-друге, записати набраний текст на електронний носій у вигляді файлу (диск чи «флешку») і знову завантажити його на комп’ютер коли він знову знадобиться. По-третє, відредагувати, Вчетверте, оформити і врешті решт надрукувати.

 

Загальний вигляд текстового редактора Microsoft Word

 

Використання текстового редактора Word відкриває перед вчителем безліч можливостей. Добре відомий усім у користуванні він вже впродовж багатьох років гарний помічник у підготовці різноманітної шкільної документації, конспектів уроків, роздаткового та дидактичного матеріалу.

Свого часу він швидко витіснив старенькі друкарські машинки, так як окрім функції набору він дає широкі можливості з редагування, форматування та оздоблення текстів та документів. З його допомогою можна підготувати звіт, характеристику, портфоліо, науково-дослідницьку роботи, які б включали таблиці, схеми, діаграми, малюнки та багато інших необхідних речей.

Докладно зупинятися на можливостях цього редактора не має сенсу так як майже усі стикалися з ним хоча б раз, наприклад оформлюючи титульну сторінку для реферату. Крім того є безліч спеціальних посібників, які знайомлять з усіма можливостями цього програмного продукту. Але не дивлячись на це все ж таки хочеться зазначити, що його можливості безмежні і його використання значно облегшує вчительську працю.

Excel – на сьогодні є найпопулярнішою програмою електронних таблиць. Нею користуються ділові люди  і вчені, бухгалтери і журналісти. Ну і звичайно педагоги. З її допомогою ведуть різноманітні списки, каталоги і таблиці, складують фінансові і статистичні звіти, обраховують данні будь-яких опитувань і обробляють результати наукових експериментів, ведуть облік і готують презентаційні матеріали.

Оформлення таблиць може бути найрізноманітнішим, можливості форматування даних – як у хорошому текст-процесорі: можна змінювати шрифти, виділяти фрагменти тексту, строки, стовбці і окремі комірки кольором, рамками, будувати по таблиці графіки і діаграми, вставляти у таблицю малюнки і т.д.

Треба сказати,  що програма досить потужна, можливості її, особливо у останніх її версіях досить великі. Одних тільки математичних, логічних, бухгалтерських, статистичних функцій, які Excel вміє виконувати над табличними даними, - більше двохсот.

Ми також не будемо зупинятися на нюансах роботи у Excel, так як є безліч спеціальної літератури, яка розкриє усі премудрості роботи з нею. Але скажемо лиш те, що табличний редактор Excel є незамінним під час складних підрахунків, тому що не тільки у кілька разів прискорює процес обробки даних, але й дає можливість відразу ж оформити їх та підготувати до друку,  без додаткового набору. Тут великим плюсом є те, що вона добре синхронізується з текстовим редактором Word. Так, вже готову таблицю ми можемо скопіювати і вставити у документ. Крім того ми можемо створити діаграму або графік, який би наочно зобразив отримані нами дані. Ця функція є дуже важливою під час обробки результатів учнівського експерименту.

Ще однією важливою опцією є майстер функцій. Він значно спрощує процес складання формул і проведення розрахунків, так як виключає типові помилки які можна допустити при класичному обчисленні, та підказує що і як робити. Перевагою майстра формул є ще й те, що він дає можливість одночасно обраховувати безліч результатів, вносити зміни у «режимі реального часу».

У навчально-виховному процесі ми найчастіше використовуємо математичні і статистичні функції майстра. З математичними функціями тут все ясно. Усім нам добре відомі дії складання, множення, синуси, косинуси і т.і.  категорія статистичних функцій найчисельніша – більш ніж 80. Але представлені у ній функції досить специфічні. Тут всі вони мають свої скорочення. Наприклад, СУММ – складання, СРЗНАЧ – знаходить середнє значення, СТАНДОТКЛОН – оцінює стандартне відслонення вибірки, ДИСП – оцінює дисперсію вибірки і т.д.

Publisher – видавничий редактор, який дає можливість презентувати результати своєї роботи шляхом підготовки якісних друкованих матеріалів або публікацій.

 

Загальний вигляд видавничого редактора Microsoft Publisher

 

Тож до справи! Перед нами стоїть задача презентувати себе та свою роботу, або виготовити буклет до якоїсь події, заходу (конференції, круглого столу тощо). З чого ж почати і як втілити у життя задумане. Скажу відразу, якщо виконувати ці задачі у текстовому редакторі то ми просто змарнуємо купу часу. Набагато легше, швидше і якісніше це можна зробити у видавничому редакторі. Доречи, який також як і табличний легко синхронізується один з одним. І, напевне, як ви вже помітили мають однаковий інтерфейс. Для роботи вам знадобляться заздалегідь набрані тексти у текстовому редакторі, зроблені таблиці і діаграми у табличному, малюнки і фото для вашого документа. Publisher, лише допоможе вам, все гарненько скомпонувати та надрукувати готовий документ. І він дійсно гарно це робить. Звичайно, не без вашої участі!

Спочатку вам потрібно буде визначитися з типом публікації та вибрати відповідний макет. Це можуть бути: бланки, буклети, бюлетені, візитні картки, ділові бланки, інформаційні таблички, календарі, каталоги, конверти, меню, наліпки, оголошення, листівки, плакати, подарункові сертифікати, почесні грамоти, поштові картки, запрошення, програмки, резюме та інші.

Працювати з цією програмою інтуїтивно просто. У своїй роботі ми використовуємо Publisher для створення буклетів, бюлетенів, запрошень та програмок.

Створення мультимедійних презентацій. Сучасний учитель й учні широко та ак­тивно використовують Інтернет-ресурси. Для учителя важливим є скерувати роботу уч­нів в Інтернет-бібліотеках, навчити вибирати інформацію, презентувати її. Тому доцільно враховувати методику презентації як одного із сучасних методів навчання. Презентація (від лат. praesento — передаю, вручаю й англійського present — представляти) — це публічне представлення чого-небудь нового, що недавно з’явилося, було створено.

Презентація – це набір послідовних слайдів, на кожному з яких можна розмістити будь-який текст, малюнки, схеми, відео-, аудіо фрагменти, анімацію, 3D-графіку, використовуючи при цьому різні елементи оформлення. Вони не вимагають особливої підготовки вчителів й учнів та активно залучають останніх до співпраці.

Аналіз науково-методичної літератури показав, що мультимедійні презентації здатні розв’язувати багато проблем в освітньому процесі, а саме:

  •   використовувати сучасні інформаційні технології;
  •   змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
  •   полегшувати підготовку вчителя;
  •   розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку;
  •   подавати історичні відомості про видатних учених тощо;
  •   реалізувати на уроках ігрові методи;
  •   здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;
  •   дають можливість роздруковувати план уроку та вносити до нього замтоки і коментарі;
  •   проводити інтегровані уроки, забезпечуючи посилення міжпредметних зав’язків;
  •   організовувати інтерактивні форми контролю знань, умінь та навичок;
  •   організовувати самостійні, дослідні, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір.

Ще до появи технології мультимедіа експерти з маркетингу, за результатами численних експериментів, виявили залежність між методом засвоєння матеріалу й здатністю відтворити набуті знання  через якийсь час. Якщо матеріал було подано у звуковому вигляді, то людина запам’ятовувала близько 1/4 інформації. Якщо інформація була подана візуально – близько 1/3. При комбінуванні впливу (зорового й слухового) запам`ятовування підвищувалося до 1/2, а якщо людина  долучалася до активних дій у процесі вивчення, то засвоюваність матеріалу підвищувалася до 75%.

Аналіз літературних джерел дав змогу виокремити такі можливості презен­тації:

  •   містить короткий конспект доповіді та замітки для доповідача;
  •   мультимедійні ефекти презентації дають змогу зосередити увагу слухачів на основній інформації;
  •   по­силює запам’ятовування інформації; може змінити послідовність подання матеріалу, залежно від аудиторії чи мети доповіді;
  •   має можливість повернутися до кожного із уже розглянутих питань;
  •   має можливість досить швидкого створення потрібної кіль­кості копій електронної презентації;
  •   є транспортабельною, яка забезпечує пересилан­ня її по електронній пошті тощо.

Упровадження комп’ютерних технологій в освітній процес сприяє посиленню пізна­вального інтересу учнів. Підвищений інтерес до презентацій у школярів зумовлений не­обхідністю використання різних джерел інформації, в тому числі й Інтернет-ресурсів; са­мостійністю відбору і накопичення матеріалу; публічністю захисту, тим, що робота буде оцінена не тільки вчителем, а й однокласниками. Така відкритість результатів підвищує відповідальність за виконану роботу та самооцінку школярів. Тому важливим є процес створення презентації. Він передбачає використання дизайну, що пов’язано з необхідні­стю застосування творчих здібностей. Для учнів, які захоплюються комп’ютерними тех­нологіями, є можливість використати свої знання та вміння на практиці.

Створити презентацію може самостійно і вчитель, і учень. Для цього їм потрібно опанувати певні програми. У своїй практичній роботі я найчастіше використовую презентації, створені з допомогою програм Microsoft Power Point або Prezi. Але з виникненням інтерактивних (мультимедійних) дошок її витісня­ють інші програми. Перед створенням презентації необхідно чітко продумати її план. На слайди краще винести той матеріал, який не можна пояснити вербально: малюнки, таблиці, фото, графіки, діаграми, відеофрагменти тощо. Текстове напов­нення має бути мінімальним.

При складанні презентації слід керуватися вимогами до інформації, тексту та оформлення.

До вимог відбору інформації відносять:

  •   достовірність інформації че­рез відповідність її сучасному стану науки;
  •   повнота через відображення усіх істотних сторін досліджуваного об’єкта;
  •   наявність посилань через відомості про походження інформації з дотриманням авторського права;
  •   чітка визначеність і однозначність; но­визна інформації;
  •   надлишковість інформації, яка забезпечує готовність відповісти на можливі питання під час презентації роботи.

Серед вимог до тексту можна зазначити:

  •   науковість, яка забезпечує наукове об­ґрунтування усіх положень, визначень та висновків;
  •   логічність з урахуванням логіч­них зв’язків між поняттями, які включені в текстовий матеріал;
  •   доступність через пояснення нових термінів у тексті;
  •   однозначність — однакове трактування тексту різними учнями;
  •   лаконічність з дотриманням викладення текстового викладу мак­симально коротким і стислим;
  •   завершеність через логічне завершення змісту кожної частини текстової інформації.

Серед вимог до оформлення презентації в цілому можна виділити:

  •   презентація не повинна бути дуже великою — в середньому 12–15 слайдів;
  •   слайди презентації повинні містити не тільки текстову інформацію, але й можливі ілюстрації по заданій темі;
  •   звуко­ве оформлення (якщо воно необхідне) не повинно бути дуже гучним;
  •   ступінь мультиме­дійності презентації — не захоплюватися великою кількістю ефектів анімації.

Систематичне використання комп’ютера на уроці, зокрема систем презентацій, сприяє, на мою думку:

  •   підвищенню якості використовуваної наочності на уроці;
  •   підвищенню продуктивності уроку;
  •   установленню міжпредметних зв’язків;
  •   появі можливості організації проектної діяльності учнів зі створення навчальних програм під керівництвом вчителів біології та інформатики;
  •   учитель, що створює презентацію, повинен звертати величезну увагу на логіку подання навчального матеріалу, що позитивно позначаються на рівні знань учнів.

Підсумовуючи досвід використання презентацій можна зробити висновок, що презентації доцільно використовувати в різних формах організації навчальної діяль­ності школярів.

Наступний ряд програмних продуктів – це електронні енциклопедії, комп’ютерні програми.

Мультимедійна енциклопедія з ландшафтного дизайну «Ландшафтний дизайн. Стилі». Ще один приклад вдалого поєднання сучасної інформації, схем, малюнків, за допомогою сучасних комп’ютерних технологій у зручний та простий у користуванні програмний продукт.

Створення саду – це захоплива справа, але не завжди нам достає необхідних спеціальних знань. Мультимедійний диск «Ландшафтний дизайн. Стилі», допоможе розібратися у сучасних тенденціях оформлення територій. Розділ «Стилі» знайомить нас з основними типами садів. У розділі «Планування» ви знайдете безліч цікавих ідей і оригінальних рішень організації простору. Інформація, що розміщена у розділі «Рослини», буде корисна практикуючим квітникарям, так як тут представлений опис більше 500 видів.

Загальний вигляд розділу «Стилі» енциклопедії «Ландшафтний дизайн. Стилі»

Для нас важливим є те, що інформацію можна використовувати під час проведення уроків, позаурочних заходів, при організації роботи з обдарованими учнями. Інтерфейс цього програмного продукту зроблено таким чином, що проектуючи зображення за допомогою проектора на екран, учням чітко і ясно видно ті положення і питання, які хоче донести учитель.

Наприклад, учні можуть ознайомитися з існуючими стилями  ландшафтного дизайну, розглянути приклади планування з урахуванням сучасних поглядів на озеленення території, а каталог рослин допоможе вивчити їх еколого-біологічні особливості та зорієнтуватися у виборі рослин для створення власного «казкового саду». Цей програмний продукт дуже зручний при проведенні нестандартних занять з використанням сучасних інформаційних технологій.

Загальний вигляд розділу «Рослини» енциклопедії «Ландшафтний дизайн. Стилі»

 

Мультимедійна енциклопедія з квітникарства, фіто та ландшафтного дизайну «Світ квітів».  Унікальний та якісний продукт, який може зацікавити тих, хто не байдужий до квітів. Їх різноманіття, можливості використання у садовому, ландшафтному та фітодизайні безмежне. Вивчати їх можна нескінченно довго. І все одно, залишається багато таємниць, які нам ще прийдеться розгадати.

Кожний з розділів, розкриває багато важливих питань. Наприклад, розділ «Таємниці рослин», містить цікаві та захоплюючі міфи і легенди про відомі і не зовсім квіткові рослини. Використання можливостей цього програмного продукту може значно урізноманітнити заняття гуртка, а також нестандартні, позашкільні заняття та факультативи у школі.

 

Загальний вигляд розділу «Планування» енциклопедії «Світ квітів»

 

Електронний щоденник акваріуміста Aqua Watcher. Це багатофункціональний, практичний та зручний щоденник, для тих хто тримає велику кількість акваріумів. У більшості книжок з акваріумістики, дається порада про те, щоб регулярно та ретельно вести щоденник, який би відображав реальний стан вашого акваріума. Все це, та багато іншого можна роботи у електронному щоденнику Aqua Watcher.

 

Загальний вигляд розділу «Параметри» програми  Aqua Watcher.

Основними можливостями програми на даний час є:

  •                 Ведення журналу акваріума, робити датовані записи (до кожного запису можна прив’язати фото);
  •                 Програма зберігає результати параметрів води, таких як t, pH, kH, Ca, Mg – кількість параметрів необмежена і користувач може самостійно формувати список параметрів, які збирається фіксувати;
  •                 Є можливість будувати графіки по значенням параметрів;
  •                 До кожного зробленого виміру є можливість залишити коментарій (наприклад вказати використовуваний тест, умов виміру і т.і.).
  •                 Збереження інформації латинської/комерційної назви, даті придбання і т.і.;
  •                 Можливість ведення за категоріями (риби, рослини, корали, безхребетні і т.д. – кількість категорій необмежена і може бути розширена або скорочена користувачем, що в свою чергу сприяє розвитку творчих здібностей гуртківців);
  •                 Можливість розподілення по статусам (живий, мертвий, подарований і т.д.);
  •                 До кожного гідро біонта можна також прив’язати фотографію.

 

Загальний вигляд розділу «Гідробіонти» програми  Aqua Watcher.

 

Дуже зручною є функція ведення журналу для кожного окремого гідро біонта з фото (так зручно відстежувати ріст коралів, риб, рослин і вести фото щоденник росту якоїсь конкретної риби).

Також у програмі міститься окремо фотоальбом. Хоча є спеціальні програми для фотоальбомів, вбудований дозволяє без допомоги інших програм, знайти необхідне фото на жорсткому диску комп’ютера. Фотографії можна розбивати на фотоальбоми (загальні види, епізоді, риби, рослини, макро і т.д.).

Нагадування – це найбільш використовуваний модуль програми. Тут слід відзначити, що програма «вміє» автоматично завантажуватися при запуску комп’ютера і мінімізуватися у системний Tray. При спрацюванні нагадування, програма оповіщає про те, що на неї необхідно звернути увагу.

Нагадування бувають «разові» (наприклад, подзвонити в магазин та замовити корм, активоване вугілля) і «періодичні» - щоб нагадати про необхідність здійснення періодичних дій з обслуговування акваріума (замінити воду, вугілля, лампи, або почистити помпи і підлити води).

Загальний вигляд розділу «Нагадування» програми  Aqua Watcher.

 

Ну і останній модуль на якому я можу зупинитися у рамках цього методичного посібника – «Нотатки». Нагадує Notepad з можливістю ведення нотаток, що розбиті на декілька розділів. Тут зручно зберігати різноманітну довідкову та просто цікаву для нас інформацію. Наприклад, можна записати інструкцію по користуванню тестами, для учнів – інструктивні картки до практичних і лабораторних робіт, записати які-небудь формули, написати короткий опис своєї системи.

Електронні підручники, книжки, періодичні видання – зручний формат, особливо для дорогих або рідкісних книг та журналів. Для їх використання необхідно мати спеціальні програми для їх «читання».

Електронні підручникице комп’ютерний педагогічний програмний засіб, що призначений у першу чергу для подання нової інформації, яка доповнює друкарські видання, служить для індивідуального навчання, і дозволяє тестувати одержані знан­ня чи вміння учня.

У продажу доступна велика кількість різноманітних пристроїв, які можна використовувати як електронні підручники в школі. Наведемо декілька варіантів:

  1.               Змішаний варіант електронного підручника. У цьому варіанті паперові версії підручників і книг, в яких колір має критичне значення, використовуються як звичайно, а в якості електронного підручника використовується як електронна книга, в яку завантажуються всі інші шкільні підручники і додаткова літе­ратура.
  2.               Повний варіант LCD електронного підручника. У цьому варіанті всі електронні версії підручників, книг та додаткова література завантажені до планшету.
  3.               Використання будь-якого смартфона. Безкоштовний варіант, доступний усім учням, у яких уже є смартфон. Майже усі підручники та додаткова художня література в текстовому вигляді доступна для завантаження в багатьох місцях і її можна без проблем вико­ристовувати на більшості сучасних смартфонів. Таким чином можна використовува­ти майже всю додаткову літературу.

Використання планшета або планшетний персональний комп’ютер. План­шет (частіше вживається) походить від англ. tablet РС (планшетний персональний комп’ютер — клас ноутбуків, обладнаних планшетним пристроєм рукописного введення, об’єднаним з екраном). Планшетний комп’ютер дає змогу працювати за допо­могою спеціального пера (стилуса), або пальців як з використанням, так і без викори­стання клавіатури і миші.

Планшет можна завантажити різною інформацією, яка надалі мобільно буде ви­користовуватися на будь якому уроці.

Електронні версії шкільних підручників можна знайти і завантажити на сайті Інституту модернізації змісту освіти.

Освітні інтелектуальні ігри в сфері STEM доповнюють традиційне навчання в природничо-науковій і технічній області. Їх мета – допомогти учням подолати прірву між навчальними завданнями і справжньою діяльністю вченого і інженера. STEM-ігри - це моделі геології і атмосфери, екології та астрофізики, а іноді – цілих планет.

 Взаємодіючи з ними, учень сам вибирає стратегію досліджень або перебудови світу, тобто діє не як учень, а як самостійний дослідник, конструктор. Уміння доцільно використати навчальну гру в курсі математики або фізики – це важливе доповнення до компетенцій вчителя природничих наук.

Сьогодні існує  ряд веб-ресурсів для підтримки ігор у STEM-освіти, однак інтерфейс переважно англомовний або російськомовний. (приклади).

Ще одним напрямом навчання і демонстрації досягнень є хакатон. Саме слово «хакатон» – це термін, що вийшов від поєднання двох слів: хакер і марафон. Сьогодні хакатони вже не відносяться до хакерства, це просто «марафон програмістів», де невеликі команди фахівців з різних областей розробки програмного забезпечення (програмісти, дизайнери, менеджери) спільно працюють над вирішенням певної проблеми. Зазвичай хакатони тривають від одного дня до тижня.

Завданням хакатона є створення повноцінного програмного забезпечення, але існують і хакатони, які призначені для освітніх або соціальних цілей. Існують різні напрямки і тематики хакатонів – від медицини до міського проектування.

Серед великої кількості хакатонів, проведених в Україні у 2016 році відзначимо:

GoITeens STEM Hackathon – це хакатон ідей і проектів з розвитку електроніки, що засновані на синтезі природних наук, інноваційних технологій, інженерії та математики.

Хакатон «EnergyHack» - перший Всеукраїнський енергетичний хакатон «EnergyHack» для учнів 9-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів та вихованців позашкільних навчальних закладів. Метою даного хакатону було дослідження наявних та розроблення нових енергоефективних, енергоощадних рішень для жителів України. Результатом роботи учнівської команди є діюча модель власного рішення та мультимедійна презентація, де відображено бізнес-модель технічного рішення.

Основними завданнями хакатонів є:

– залучення учнівської молоді до навчально-практичної та науково-дослідницької діяльності;

– поглиблення знань учнів із технічних та природничих дисциплін;

– формування пізнавальних інтересів учнів, організація їхньої самостійної тагрупової пізнавальної діяльності;

– сприяння професійному самовизначенню учнів.

Как победить на хакатоне — 10 полезных советов

Информационные технологии с Анной Самариной: Виртуальная лаборатория  VirtuLabЕлектронні віртуальні лабораторії – це комплекси програм, за допомогою яких імітують виконання лабораторних робіт в лабораторії. Освітні інтерактивні роботи дозволяють учням проводити віртуальні експерименти з фізики, хімії, біології, екології та інших предметів, як в двомірному, так і в тривимірному просторі. Сьогодні створено велику кількість віртуальних лабораторій:

VirtuLab www.virtulab.net – за допомогою програми можна змінювати деякі параметри перебігу дослідів і бачити зміни, що відбуваються, в залежності від встановлених параметрів.

InteractiveSimulations http://phet.colorado.edu – програма моделювання окремих дослідів з встановленням різних параметрів їх перебігу і вибору інструментарію для їх проведення.

Yenka http://www.yenka.com – віртуальна лабораторія зі створення 2-d та 3-d моделей, демонстрацій та інструментарію для проведення лабораторних робіт з математики, фізики, хімії, технології та програмування.

VirtualChemistryLaboratory http://chemcollective.org/applets/vlab.php – віртуальна лабораторія, що представляє собою інтернет-моделювання лабораторії хімії. Лабораторія дозволяє студентам вибрати необхідні реагенти і маніпулювати ними в манері, що нагадує справжню лабораторію.  

Музеї науки - музеї, присвячені демонстрації наукових відкриттів, досягнень, експериментів і популяризації науки. Сучасним трендом є включення експонатів, що представляють цікаві наукові явища і інтерактивного компонента. Багато сучасних музеїв науки включають демонстрацію технічних досягнень, і, таким чином, є  науково технічними музеями.

Серед найбільш відомих:

Музей науки МАНУПерший державний «Музей науки» Малої академії наук України - це перший державний музей, де заборонено НЕ торкатися експонатів. Відвідувач опиниться в просторі, де в зрозумілій і доступній формі продемонстровані найважливіші наукові здобутки людства, їхні закони та взаємодія.

У нас можна покататися на велосипеді з квадратними колесами, вирушити в космічну подорож, побачити двометрову голограму та багатокілограмовий кристал, дізнатися, як побудований організм людини та потримати в руках модель головного мозку й органів людини.

Окрім цього, на відвідувачів чекає безліч відкриттів і вражень: від керування роборукою до можливості побачити власний голос і «пам’ять металів», потрапити всередину гігантської мушлі та в дзеркальний тунель із оптичною ілюзією. Дізнатися, як виникають кольори та створити веселку. Найбільший інтерактивний експонат Музею науки – це скляна стеля, яка змінює колір.

Лондонський музей науки (www.sciencemuseum.org.uk), один з трьох основних музеїв вікторіанської епохи на Ексибішн-роуд в лондонському районі Південний Кенсінгтон.

Музей був заснований 1857 року на основі колекції товариства Royal Society of Arts та експонатів Всесвітньої виставки. Нинішня будівля музею була споруджена шотландським архітектором Річардом Еллісоном і відкрита для відвідувачів поетапно з 1919 по 1928 рік. Наразі фонди Музею Науки налічують понад 300 тисяч експонатів, у тому числі паровози «Ракета» та «Пихкаючий Біллі», Різницева машина Чарлза Беббіджа.

Музей НаукиУсередині музею є великий центральний хол, висотою до самого даху, який зроблений зі скла. Численні галереї розташовані навколо центрального холу на п'яти поверхах. Кожний зал присвячений одній тематиці та представляє її у найширшому наборі експонатів. Наприклад, в залі годинників можна побачити годинники всіх часів, від єгипетських та римських до найсучасніших концептуальних моделей. Також є зали, присвячені астрономічним винаходам, хімії, друкарським верстатам, електриці, комунікацій, фотографії, навігації, фізиці.

Найвищий поверх повністю присвячений різним літальним апаратам. Біля кожного експоната є аудіогід, якщо взяти слухавку такого аудіогіда, то можна почути про те, як і хто створив модель, і де її використовували.

Музей розрахований не лише на дорослих, але й на відвідувачів-дітей, адже багато експонатів можна помацати руками, покрутити колеса та натискати на кнопочки. Багато моделей в музеї діючі та створені спеціально для того, щоб люди побачили, як вони працюють.

Науковий центр NEMO в Амстердамі (www.e-nemo.nl), найбільший науковий музей Нідерландів, побудований за проектом Ренцо П’яно. Розташований в Амстердамі праворуч від Центрального вокзалу і Музею судоноплавства.

НЕМО виник на базі Музею праці, який в 1950-1960-ті роки називався Голландським інститутом індустрії й технологій. У кінці 1980-х років виникла ідея освітнього музею, який міг би збудити інтерес до науки і технологій з самого раннього віку. Через 6 років, влітку 1997 року, музей під назвою «Новий Метрополь» (New Metropolis) був відкритий, за участю королеви Нідерландів Беатрікс. Через два роки музей зазнав фінансових труднощів і навіть пройшов процедуру банкрутства. Тоді відбулася реорганізація і музей став іменуватися Національним центром науки і технологій.

Музей NEMO присвячений природничим і точним наукам

 

Більшість експонатів музею було зроблено його співробітниками з підручних матеріалів і призначено для того, щоб з ними бавилися діти й дорослі. У музеї існує НЕМО-театр, в якому проводяться виставки, презентації, публічні лекції.

За задумом Ренцо П’яно, всередині музею можна побачити вентиляційні труби, сталеві перекриття та інші функціональні деталі будівлі. Зі ступінчастого даху музею, на який можна вийти через четвертий поверх музею, відкривається вид на старе місто. Це єдине високо розташоване місце в Амстердамі, з якого відкривається така панорама. Сама будівля не завжди була зеленою; мідна обшивка покривалася патиною поступово, з 1997 року.

  •    Музей популярної науки і техніки «Експериментаніум» в Києві (http://www.experimentanium.com.ua/) та аналогічний «Музей цікавої науки» в Одесі (http://min.od.ua/). В них розміщено близько 250 інтерактивних експонатів, які демонструють наукові закони чи природні явища. Постійна експозиція має розділи: механіка, акустика, оптика, електромагнетизм, інтелектуаніум. У Музеї є чимало оптичних ілюзій, лазерний та дзеркальний лабіринти, ігрові експонати, які не тільки можна, але і потрібно торкатися, рухати, експериментувати.

 

 

 

 

В останнє десятиліття в сфері освіти значно збільшився інтерес до освітньої робототехніки.

Робототехніка є інтегральної STEM-дисципліною, яка об’єднує в собі конструювання, технічну творчість, програмування, проектну діяльність із застосуванням цифрового виробництва і рішенням як навчальних, так і прикладних задач. Вона тісно пов'язана з такими областями як мехатроніка, мікроелектроніка, інформатика, біоніка, штучний інтелект, розпізнавання образів, штучні нейронні мережі та ін.

Область робототехніки є багатодисциплінарною і вельми інноваційною, що охоплює фізику, математику, інформатику та навіть промисловий дизайн, а також соціальні науки.

Крім того, через різні області застосування потрібна командна робота, креативність і підприємницькі навички для проектування, програмування та інноваційної експлуатації роботів і роботизованих служб. Аналіз ринку послуг, а саме занять з робототехніки, в Україні засвідчив, що даний напрям активно FIRST LEGO Leagueрозвивається. Сьогодні в Україні працюють дитячі центри, гуртки, технічні студії, курси при ІТ-компаніях, створюються центри STEM-освіти при університетах. Значна чатина гуртків працює з конструкторами Arduino та наборами із серій LEGO, найбільш популярними серед яких є LEGO Mindstorms та LEGO WeDo.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки

Додаток І

 

 

 

Пам’ятка по Інтернету для учнів 5-11 класів

 

Ти вчишся в 5-8 класах?

 

Тут ти знайдеш практичні поради і рекомендації, які допоможуть тобі бути обережними при використанні Інтернету.

Ми підкажемо тобі, що робити, якщо хтось проявляє до тебе агресію.

Також ми допоможемо тобі зробити спілкування з людьми в Інтернеті, використання онлайн-ігор і твого мобільного телефону безпечніше.

 

 Ви повинні це знать:

  •     Реєструючись на сайтах, не вказуйте особисту інформацію, яку можуть всі побачити. Не треба, щоб незнайомі люди знали, як ви виглядаєте і де вчитеся.
  •     Не розповідайте незнайомим як і де ви живете, можете сказати назву міста, але не адресу, по якій Вас можуть знайти.
  •     Спілкуйтеся по веб-камері тільки з друзями. Стежте, щоб вашу розмову бачили тільки ви, тому що чужі люди можуть записати відео, яке видно через веб-камеру і використати.
  •     Небажані листи від незнайомих людей називаються «Спамом», на них не можна відповідати, а краще взагалі не відкривати тому, що в них можуть бути віруси.
  •     Якщо ви дасте відповідь, люди, що відправили лист знатимуть, що ваша поштова скринька працює і далі посилатимуть вам спам.
  •     Не забудьте зберегти усі неприємні повідомлення, які ви отримали, щоб потім показати їх дорослим. Дорослі допоможуть вам і скажуть, як правильно поступити. Не засмучуйтеся, якщо Ви отримали погане повідомлення.
  •     Якщо вас хтось засмутив або скривдив, розкажіть все дорослому.

 

Ти вчишся в 9-11 класах?

 

Тут ти знайдеш практичні поради і рекомендації, які допоможуть тобі бути обережними при використанні Інтернету.

Ми підкажемо тобі, що робити, якщо хтось проявляє до тебе агресію. Також ми допоможемо тобі безпечно спілкуватися, вчитися і грати в Інтернеті .

 

Ваш особистий Інтернет рекомендує ... 

 

  •              Не публікуй свої особисті дані і особисті дані своїх друзів.
  •              До особистих даних відносяться номери мобільного і домашнього телефонів, адреса електронної пошти і будь-які фотографії, на яких зображені ти, твоя сім'я або друзі.
  •              Якщо ти публікуєш фото- або відеоматеріали в Інтернеті - будь-хто, може скопіювати їх і потім скористатися у своїх цілях.
  •              Не вір спаму (небажаній електронній розсилці) і не відповідай на нього.
  •              Не відкривай файли, отримані від людей, яких ти не знаєш. Невідомо, що вони можуть містити: це може бути як вірус, так і незаконний матеріал.
  •              Стеж за тим, що пишеш. Не пиши людям те, що ніколи б не сказав їм в обличчя.
  •              Не забувай, що люди в Інтернеті можуть говорити неправду.
  •              Краще не зустрічайся зі своїми віртуальними друзями в реальному житті без присутності дорослих, яким ти довіряєш. Повір, краще не бути «кльовим», чим бути в небезпеці!
  •              Ніколи не пізно розповісти, якщо щось тебе бентежить або насторожує.

 

 

 

 

 

 

 

Додаток ІІ

Google – пошукова система з великими можливостями

 

Пошукова система Google була створена в якості учбового проекту студентів Стенфордського університету Ларрі Пейджа і Сергія Бріна. Вони у 1996 році працювали над пошуковою системою BackRub, а у 1998 році на її основі створили нову пошукову систему Google.

Назва Google походить від навмисного викривлення Сергієм Бріном слова Гугол (Googol), яке означає «десять в сотій степені». Пізніше у рекламній компанії було заявлено, що назва відображає намір забезпечити людей великою кількістю інформації.

Цікавим є те, що до будь-якого свята або пам’ятної дати, стандартний логотип Google може змінюватися на святковий (точно так, як змінюється логотип соціальної мережі «ВКонтакте»), що має певну тематику, зміст, але у стилі Google.

Крім того найвідомішими продуктами Google Іnc. є: електронна мапа зі супутниковими зображеннями планети «Google Earth», відеохостинг YouTube, браузер Google Chrome, програма для роботи з фотографіями Picasa, програма миттєвого обміну повідомленнями Google Talk, мобільна операційна система Android, Blogger и Orkut.

По версії компанії Brand-Finance — Google найдорожчий бренд в світі у 2011 році. У 2011 році Google також визнана компанією з найкращою репутацією у США, обігнавши Microsoft, Sony та інші компанії.

Зважаючи на вищезазначене можна зробити висновок, що на сьогоднішній день, Google – найпопулярніша пошукова система у всьому світі.

 

Мова пошукових запитів Google

Інтерфейс Google містить досить складну мову запитів, що дозволяє обмежити результати пошук окремими доменами, мовами, типами файлів і т.і.

Як працює пошук? Найпростіший крок – ми в водимо у строку пошуку слово чи словосполучення, що відображає зміст нашого запиту, та натискаємо пошук (Наприклад, Дендрологія).

Мал. .Загальний вигляд пошукового вікна Google

У новому вікні ми отримуємо результати пошуку, з якими можемо далі працювати, вибираючи ту інформацію, що відповідає нашому запиту.

 

 

Мал. . Загальний вигляд вікна результатів пошуку Google

 

Підбір ключових слів – найважливіший крок при пошуку. Тут треба трішечки поміркувати. Наприклад, ви шукаєте якусь конкретну програму. Вводите у пошуку її назву і знаходите величезну купу матеріалів про неї. Ось статі про неї, ось огляди, де її порівнюють з іншими, ось прайс-листи  з її ціною. А де ж узяти саму програму?!

Додайте до свого запиту лише одне слово і знайдете те, що шукали. Яке слово? Слово «Закачати», якщо шукаєте програму на українських сайтах, і слово «Скачать» або «Dounload», якщо шукаєте програму на російських або міжнародних сайтах. Ось тоді ви потрапляєте туди, де роздають програми. Адже на кожній такій сторінці, поряд з назвою програми, як правило, стоїть гіперпосилання «Скачать», «Закачати» або «Dounload».

Як правило пошукові сервери розміщують сайти згідно вашого запиту. При цьому враховується відстань між словами на сторінці і те, як часто вони там трапляються. Але інколи дата створення сторінки важливіша за ступінь її схожості. На цей випадок у деяких пошукових машинах внизу сторінки результатів пошуку ви знайдете посилання «По даті», яка помітить у початок списку найсвіжіші матеріали по темі яка вас цікавить. 

Спеціальні пошукові запити Google

 

Тлумачний словник Google

define:rss

Виводить енциклопедичні значення вказаного запиту.

 

Перевірка граматики

spell:дизайн

Перевірка граматики вказаного запиту. Якщо запит містить помилки, то google підкаже правильний варіант.

 

Пошук за типами файлів

реферат экономика filetype:doc
rammstein filetype: mp3

Якщо вам потрібен пошук по типам файлів (doc, mp3, pdf, html, rtf та ін.), використовуйте оператор filetype.

 

Пошук конкретного і точного запиту

“как хорошо на свете жить”

Для пошуку точного запиту у Google помістіть запит у лапки.

Виключення слова

paris hilton -hotel

Для того, щоб при пошуку виключити непотрібну інформацію, використовуйте оператор «-» (мінус). Наприклад, при звичайному пошуку Paris Hilton у результаті пошуку буде інформація про мережу готелів Hilton. Щоб її виключити, зробіть запит paris hilton -hotel.

 

Примусове включення слова у пошук

туры +karpati

Коли потрібно примусово включити слово у пошук, використовуйте оператор «+» (плюс). Наприклад, при звичайному запиті туры будуть показані дуже загальні результати, а при запиті туры + karpati результати будуть обмежуватися тільки турами у Карпати (до речі, це одне з моїх улюблених місць відпочинку).

 

Безпечний пошук у Google

safesearch: половое воспитание
Пошук вказаного запиту без еротичних сайтів у результатах пошуку.

 

Пошук синонімів у Google

~коса
Якщо поставити знак «~» (тильду) перед перед пошуковим запитом у вікні пошуку Google, то, окрім звичайного пошуку, Google подасть результати з його синонімом.

 

Список схожих сайтів Google

related:google.com

Цей оператор мови пошукових запитів Google виводить список сайтів, які схожі за змістом і тематикою на вказаний сайт.

 

 

 

 

 

Додаток ІІІ

 

Корисні  веб-сайти для організації роботи з біології та екології

 

БАГАТОСТОРОННІ УГОДИ У СФЕРІ ОХОРОНИ ДОВКІЛЛЯ

  1. Конвенція про охорону біологічного різноманіття
    http://www.cbd.int/default.shtml
  2. Картахенський протокол про біобезпеку
    http://www.cbd.int/biosafety/default.shtml
  3. Конвенція про збереження мігруючих видів диких тварин
    http://www.cms.int/
  4. Угода про збереження мігруючих афро-євразійських водно-болотних птахів (AEWA)
    http://www.unep-aewa.org/
  5. Конвенція про водно-болотні угіддя, що мають міжнародне значення, головним чином як середовища існування водоплавних птахів
    http://www.ramsar.org/index.html
  6. Конвенція про міжнародну торгівлю видами дикої фауни та флори, що перебувають під загрозою зникнення (CITES, Вашингтонська конвенція)
    http://www.cites.org/
  7. Конвенція про охорону світової культурної та природної спадщини
    http://whc.unesco.org/whc

 

ЗАГАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ АКТИ

  1. Конвенція про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (Бернська конвенція)
    http://www.coe.int/t/dg4/cultureheritage/Conventions/Bern/default_en.asp
    http://www.coe.int/t/dg4/cultureheritage/Regional/EcoNetworks/EmeraldNetwork_en. asp
  2. Всеєвропейська стратегія збереження біологічного та ландшафтного різноманіття
    http://www.coe.int/t/e/cultural_co-operation/environment /nature_and_biological_diversity/Biodiversity/
    http://www.strategyguide.org/

 

РЕГІОНАЛЬНІ НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ АКТИ

  1. Конвенція про захист Чорного моря від забруднення (Бухарестська конвенція) Комісія з питань захисту Чорного моря від забруднення
    http://www.blacksea-commission.org/main.htm
  2. Конвенція щодо співробітництва по охороні та сталому використанню ріки Дунай Міжнародна комісія з охорони р. Дунай
    http://www.icpdr.org
  3. Рамкова конвенція про охорону та сталий розвиток Карпат (Карпатська конвенція)
    http://www.carpathianconvention.org/index.htm

 

СЕРВЕРИ З БІОРІЗНОМАНІТТЯ

  1. Biodiversity Servers
    http://www.pronatura.ro/en/links/ecnc.htm
  2. Інформаційна підтримка в галузі збереження та сталого використання біологічного і ландшафтного різноманіття в Україні
    http://www.biodiv-ukr.iatp.org.ua/
  3. Червона книга України
    http://file.menr.gov.ua/publ/redbook/redbook.php
  4. Зелені перлини України (природно-заповідний фонд України)
    http://greenpearls.iatp.org.ua/
  5. Українські Карпати: заповідні території
    http://www.carpathians.org.ua/
  6. Життя Українських Карпат
    http://www.karpaty.lviv.ua/index.html
  7. Достопримечательности Крыма
    http://www.ccssu.crimea.ua/crimea/sights/index.html

 

МІЖНАРОДНІ ПРИРОДООХОРОННІ ОРГАНІЗАЦІЇ

  1. Міжнародна спілка охорони природи
    http://www.iucn.org/
  2. Всесвітній фонд дикої природи
    http://wwf.org/
  3. Міжнародні водно-болотні угіддя
    http://www.wetlands.org
  4. Життя птахів: міжнародна організація
    http://www.birdlife.org/
  5. Всесвітній центр збереження біорізноманіття і моніторингу
    http://www.unep-wcmc.org/aboutWCMC/
  6. Європейський центр збереження природи
    http://www.ecnc.nl/index.html
  7. Об’єднаний комітет по збереженню природи (JNCC)
    http://www.jncc.gov.uk/page-1365
  8. Інформаційний центр Європейського Союзу з біорізноманіття
    http://biodiversity-chm.eea.europa.eu/
  9. Європейське бюро охорони навколишнього середовища
    http://www.eeb.org/Index.htm
  10. Європейська агенція з охорони навколишнього середовища
    http://www.eea.europa.eu/
  11. Програма ЮНЕСКО «Людина і біосфера»
    http://www.unesco.org/mab/
  12. Програма «Оцінка екосистем на порозі тисячоліття»
    http://www.millenniumassessment.org/en/index.aspx
  13. Фонд мисливських птахів та водно-болотних угідь
    http://www.wwt.org.uk/
  14. Фауна і флора Інтернешнл
    http://www.fauna-flora.org/
  15. EECONET Action Fund
    http://www.eeconet.org/
  16. Рада з польових досліджень, Велика Британія
    http://www.field-studies-council.org/
  17. Міжнародна благодійна організація «Екологія-Право-Людина»
    http://www.elaw.org/

 

ДЕРЖАВНІ ПРИРОДООХОРОННІ І НАУКОВІ УСТАНОВИ УКРАЇНИ

  1. Міністерство охорони навколишнього природного середовища України
    http://menr.gov.ua/cgi-bin/go
  2. Карпатський біосферний заповідник
    http://cbr.nature.org.ua/
  3. Біосферний заповідник «Асканія-Нова»
    http://ascania-nova.org/
  4. Національний природний парк «Подільські Товтри»
    http://www.tovtry.km.ua/
  5. Інститут зоології ім. І. І. Шмальгаузена НАН України
    http://izan.kiev.ua/
  6. Інститут ботаніки ім. М.Г. Холодного НАНУ
    http://www.botany.kiev.ua/
  7. Інститут біології Південних морів, Севастополь
    http://www.ibss.iuf.net/eng/index.php

 

ГРОМАДСЬКІ ПРИРОДООХОРОННІ ОРГАНІЗАЦІЇ УКРАЇНИ

  1. Всеукраїнська екологічна ліга Всеукраїнська дитяча спілка «Екологічна варта»
    http://www.ecoleague.net/
  2. Кримська республіканська асоціація «Экология и мир»
    http://www.ekomir.crimea.ua/
  3. Національний екологічний центр України
    http://www.necu.org.ua/
  4. Національний еколого-натуралістичний центр учнівської молоді Всеукраїнський БФ «Паросток»
    http://www.nenc.gov.ua/
  5. Українська річкова мережа
    http://uarivers.net/
  6. Журнал «Натураліст»
    http://proeco.visti.net/naturalist/

 

ЗООПАРКИ, ЗООМУЗЕЇ І БОТСАДИ

  1. Київський зоопарк
    http://zoo.kyiv.org/
  2. Харківський зоопарк
    http://www.zoo.kharkov.ua/
  3. Зоологічний музей Національного науково-природничого музею НАН України
    http://www.museumkiev.org/
  4. Національний ботанічний сад ім. М.М.Гришка
    http://nbg.kiev.ua/ukr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словник термінів

 

Веб-сайт – сукупність веб-сторінок, доступних у Міжмережжі (Інтернеті), які об'єднані як за змістом, так і навігаційно.

Дистанційне навчання (освіта) – сукупність інформаційних технологій та методик викладання, якi забезпечують iнтерактивну взаємодiю викладачiв та студентiв на рiзних етапах навчання i самостiйну роботу з матерiалами iнформацiйної мережi без фізичної присутності здобувачів у навчальному закладі.

Електронний носій інформації – матеріальний об'єкт або середовище, призначений для зберігання даних.

Інтерфейс – сукупність засобів, методів і правил взаємодії (управління, контролю і т. д.) між елементами системи.

Інформаційні ресурси – документи і масиви документів в інформаційних системах (бібліотеках, архівах, фондах, банках даних, депозитаріях, музейних сховищах і т.і.).

Комп’ютерні (нові інформаційні) технології навчання – це процес підготовки і передачі інформації, тому кого навчають за допомогою комп’ютера.

Локальна мережа – являє собою об'єднання певного числа комп’ютерів (іноді досить великого) на відносно невеликій території.

Маршрутизатор або роутер – мережевий пристрій, що пересилає пакети даних між різними сегментами мережі, який приймає рішення на основі інформації мережі і певних правил, заданих адміністратором.

Мультимедіа – комбінування різних форм представлення інформації на одному носієві, наприклад текстової, звукової і графічної, або, останнім часом все частіше – анімації і відео.

Посилання (гіперпосилання) – це активний (виділеним кольором) текст, зображення чи кнопка на веб-сторінці, натиснення на яку (активізація гіперпосилання) викликає перехід на іншу сторінку чи іншу частину поточної сторінки.

Поштовий клієнт – програмне забезпечення, яке встановлюється на комп’ютері користувача і призначене для одержання, написання, відправлення та зберігання повідомлень електронної пошти одного або декількох користувачів (у випадку, наприклад, кількох облікових записів на одному комп'ютері) або декількох облікових записів одного користувача.

Пошукова система – програмно-апаратний комплекс з веб-інтерфейсом, що дає можливість пошуку інформації в Інтернеті.

Програмний пакет – набір комп’ютерних програм з однієї предметної області, що мають схожий інтерфейс користувача і здатних легко обмінюватися даними один з одним.

Програмний продукт – програмний засіб, програмне забезпечення, які призначені для постачання користувачеві (покупцеві, замовникові).

Соціальна мережа – це веб-сайт, який дозволяє тим, хто зареєстрований, спілкуватися з вибраною групою друзів.

Телекомунікація – передавання, випромінювання та/або приймання знаків, сигналів, письмового тексту, зображень та звуків або повідомлень будь-якого роду дротовими, радіо, оптичними або іншими електромагнітними системами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

  1.     Биков В., Шишкіна М. Хмарні технології як імператив модернізації освітньо-наукового се­редовища вищого навчального закладу. Теорія і практика управління соціальними систе­мами. 2016. № 4. С. 55–70. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tipuss/ 2016–4–8.
  2.     Золочівська М.В., Рикова Л.Л. Роль і місце комп'ютера в навчально - виховному процесі. - Київ, 2002.
  3.     Коршевнюк Т. В. Компетентнісний потенціал підручника біології.: Проблеми сучасного під­ручника : збірник наукових праць. Київ, 2018. № 20. С. 197–203.
  4.     Курганов С. Ю. Ключові навчальні ситуації і тестування. Шкільні технології. Київ, 2006.
  5.     Матяш Н. Підручник «Біологія людини»: зміст і структура. Біологія і хімія в школі. Київ, 1998. № 3. С. 17–22.
  6.     Матяш Н. Система завдань у підручниках з біології як засіб формування в учнів пред­метної компетентності. Проблеми сучасного підручника. Київ, 2016. № 16. С. 123–126.
  7.     Матяш Н. Ю. Відображення компетентнісного підходу до вивчення людини в авторських підручниках з біології. Проблеми сучасного підручника : збірник наукових праць. Київ, 2017. № 18. С. 88–94.
  8.     Матяш Н. Ю. Створення та використання педагогічного програмного засобу «Віртуальна лабораторія. Біологія людини, 8–9 кл.». Комп’ютер у школі та сім’ї. Київ, 2008. № 4. С. 23–26.
  9.     Міронець Л. П. Методика застосування комп’ютерних технологій у процесі навчання біо­логії учнів 7-го класу: автореферат дис. Київ, 2010. С. 14.
  10. Рибалко Л. М. Авторська концепція підручників з біології на засадах компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника : збірник наукових праць. Київ, 2017. № 18. С. 102–108.
  11. Трубачева С. Е. Умови реалізації компетентнісного підходу в навчальному процесі. Ком­петентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : /[кол. монографія]. Київ, 2004. С. 53–58.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Качалов Іван Андрійович

Новітні інформаційні технології

 як інструмент реалізації освітньої програми

з біології та екології

(українською мовою)

 

 

 

Художнє оформлення, макет, набір і друк Качалов І.А.

Видання 2022 року

 

 

 

 

Підготовлено до друку 10.01.2022

Гарнітура «Times New Roman». Друк струмний.

 

 

 

 

 

 

 

Криворізький Покровський ліцей

Криворізької міської ради Дніпропетровської області

_________________________________________________________________________

вул. Кропивницького, 63, м. Кривий Ріг, 50059, тел. 0985239425

e-mail: kplznannya@gmail.com

1

 

doc
Додано
30 січня 2023
Переглядів
271
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку