О.Кобилянська «Меланхолійний вальс». Тема мистецтва та його впливу на людину, доля талановитого митця. Жінка як взірець нового типу героя. Три жіночі образи як три тенденції модер

Про матеріал
поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях О.Кобилянської, розвивати вміння аргументовано висловлювати власні роздуми, зосереджувати увагу на створенні образів, простежити позицію письменниці стосовно місця жінки у суспільстві; виховувати повагу до творчих особистостей і зацікавленість їх життям, порівнювати враження із впливом музики на персонажів, виховувати почуття власної гідності.
Перегляд файлу

                          О.Кобилянська «Меланхолійний вальс». Тема мистецтва та його впливу на людину, доля талановитого митця.  Жінка як взірець нового типу героя. Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипації

Української літератури, 10 клас

 

 

Мета уроку: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях О.Кобилянської, розвивати вміння аргументовано висловлювати власні роздуми, зосереджувати увагу на створенні образів, простежити позицію письменниці стосовно місця жінки у суспільстві; виховувати повагу до творчих особистостей і зацікавленість їх життям, порівнювати враження із впливом музики на персонажів, виховувати почуття власної гідності.

Цілі уроку.

Учні знатимуть: зміст виучуваного твору, сутність порушених у ньому проблем.

 Учні вмітимуть: вдумливо читати твори, висловлювати  своє  ставлення до   прочитаного.

Очікувані результати:

предметні компетентності

 Учні:

  • орієнтуються в основних біографічних відомостях Ольги Кобилянської;
  • визначають ідейно-тематичний зміст новели «Valse melancolique»;
  • зʹясовують образну систему у новелі та зіставляють їх;
  • знаходять цитати у тексті на підтвердження власних думок;
  • висловлюють судження про важливість проблем, порушених у творах та їх актуальність;
  • знаходять аналогії в повсякденному житті.

ключові компетентності

  • розуміють силу слова та красу мистецтва;
  • аналізують життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей;
  • вільно володіють думками та підтверджують їх цитатами із тексту.

 

Тип уроку: формування компетентностей.

Обладнання: портрет О.Кобилянської, текст новели,  аудіозаписи вальсів Шопена,  фрагменти кінофільму «Меланхолійний вальс».

Методи, прийоми, форми: слово вчителя, бесіда, випереджувальні завдання, «незакінчене речення», робота в групах, словникова робота, проблемне запитання.

Міжпредметні зв’язки: історія (феміністичний рух наприкінці ХIХ ст.), українська мова (особливості мовлення персонажів), музичне мистецтво (фортепіанні твори Ф. Шопена), психологія (внутрішній світ людини).

Випереджувальні завдання:

Група 1.Створити психологічний портрет Марти.

Група 2.Створити психологічний портрет Ганни.

Група 3.Створити психологічний портрет Софії.

Епіграфи: Бути сама собі ціллю

                Найперше-музика у слові!

                                             П.Верлен

 

 

Перебіг  уроку

 

І.Мотиваційний етап:

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Обмін побажаннями.

1.1.Епіграф уроку

Відео «Бути сама собі ціллю».

Учитель

Ви скажете: «А що в цьому незвичайного?» Потрібне було ціле ХХ століття, щоб фраза , що жінка має право бути сама собі ціллю, стало чимось таким, що не викликає спротиву. Бути сама собі ціллю-це саму себе розвивати.

 

1.2.Портрети (Жінки- емансипантки) 

 Учитель

  • Кого ви бачите на світлинах?
  • Що об’єднує цих жінок?
  • Що ви знаєте про цих жінок?

Довідка

(Софія Окуневська – освічена дівчина, яка згодом стала першою на Буковині жінкою-лікарем. Наталя Кобринська - письменниця і громадська діячка , яка боролася за емансипацію жінок. Саме вони вселяють надію, що жінка також може реалізувати себе і радять писати твори українською мовою…

1. 3.Відео:

 Короткі відомості про О. Кобилянську

 1. 4.Що ж таке емансипація ? ( Емансипація – ( від лат. терміна “звільнення сина від батьківської влади”) звільнення від залежності, скасування якихось обмежень. Поняття “емансипації жінок” у  різний історичний час мало різне значення . У ХІХ-ХХ ст. воно означало боротьбу жінок за рівні з чоловіками права )

1.5.Які погляди були у О. Кобилянської щодо місця жіноцтва у суспільстві?

  

1.6. О. Кобилянська захопилась ідеями емансипації і фемінізму. Що нам відомо про феміністичний рух ?

Відео: (О. Кобилянська і феміністичний рух).

Довідка

 Фемінізм виник у англійській літературі ХIХ ст. О. Кобилянська почала писати раніше .У часи письменниці вживалося слово «емансипація».)

( Феміністичний рух базувався на тому, що в суспільстві несправедливо брали верх чоловіки, а їхні домінування в суспільному та громадському житті пов’язане з патріархальними пережитками.

Жінки-феміністки борються за рівну участь із чоловіками у громадському та приватному житті ).

Отже, Гірська орлиця є феміністкою за переконанням, феміністками постають і її героїні. Самоосвіта, самовдосконалення ось, власне, програма Ольги Кобилянської, діячки жіночого руху.

ІІ.Цілевизначення і планування

ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності

3.1. Оголошення теми уроку

Учитель:

Отже, у центрі уваги на сьогоднішньому уроці О. Кобилянська.

Феноменально, що дівчина, яка зростала в найглухіших закутках Австро-Угорської імперії, в оточенні мадяризованих або понімечених міщан, знайшла дорогу до українського письменства, заявила про себе новаторськими пошуками в прозі. За спостереженнями Д.Павличка, ми сьогодні приходимо до творчості Кобилянської «по естетичну насолоду і по знання жіночого характеру, адже ж вона створила цілу енциклопедію жіночої душі».

І ми говоритимемо про жінку, продовжуючи роботу над новелою Ольги Кобилянської «Valse melancolique».

Тема нашого уроку: «Три жіночі образи як три тенденції модерної емансипації».

3.2. Робота в зошитах

- У зошитах запишіть число, класна робота та тему нашого уроку.

3.3. Повідомлення мети уроку:

Учитель:

Сьогодні на уроці ми зупинемося на таких питаннях:

  • Вплив фемінізму на творчий набуток О.Кобилянської.
  • Нові жінки у творі письменниці.
  • Роздуми про жіноче щастя.
  • Тема мистецтва та його впливу на людину.

3.4.Бесіда

«Незакінчене речення»: «Від нової зустрічі з О.Кобилянською я очікую...»

3.5. Постановка проблемного запитання

    У чому щастя жінки…

IV. Сприймання та засвоєння учнями нової  навчальної  інформації 4.1.Вступне слово вчителя:

 А ще ми будемо говорити про мистецтво, мрії, сподівання, а особливо про музику.

Бо саме музика стала для О. Кобилянської приводом до роздумів про проблему жіночого щастя...

 

4.2.Учні слухають етюд Шопена 21(«Крильця метелика»)

Учитель:

  • Яким настроєм пройнята музика?
  • Мотив вальсу у творі?

Довідка:

 Мотив вальсу у творі наскрізний і об’єднує всі події в завершене ціле.

У заголовок новели авторка винесла назву музичного етюду «Valse melancolique», який створила та тричі виконувала протягом твору піаністка Софія. За настроєм він складався з двох частин — легкої і безтурботної спочатку та бентежної й трагічної наприкінці. Розповідь стає динамічнішою, напруженішою, що нагнітає передчуття неминучої трагеді (ознаки новели).

 

4.3.Висновок

Рід літератури-епос

Жанр-новела (психологічної драми, «музична новела»)

 

Напрям/течія-модернізм/неоромантизм

Тема-тема музики, мистецтва, їх впливу на людину, доля талановитого митця

Історія написання:

Безпосереднім поштовхом до написання новели стали її непрості особисті стосунки з О. Маковеєм. «Прочитали-сьте “Valse melanc.” і знаєте історію мого життя. Се моя історія. Більше не кажу нічого». у «Літературно-науковому віснику»1898р.

 Ідея-роздуми над самореалізацією жінки-інтелігентки у патріархальному світі. Вплив мистецтва на особистість.

Учитель:

  • У чому щастя жінки і що робити, коли не можна робити те, що хочеться?- ось те, про що їй цікаво писати. Вона починає писати про «нову» жінку
  • Якою є «нова жінка»  у творчості О. Кобилянської?

Довідка:

Це – жінка- емансипантка. Вона мріє «…передусім бути собі ціллю, для власного духу працювати, як бджола, збагачувати його, довести до того, щоб став сяючим, прегарним… Свобідний чоловік із розумом – се мій ідеал» О. Кобилянська знайомиться із теорією Ніцше(філософією вищої людини). Цю ідею транслює на жіночий грунт .Жінка теж повинна бути сама собі ціллю (розвинутися до повної особистості, не бути половинчастою).

V.Осмислення і застосування знань, формування компетентностей

5.1. Меланхолія внутрішнього «Я»(характеристика образів)

Учитель:

  • Як Ольга Кобилянська утвердила думку, що музика, мистецтво по-особливому впливають на долю митця?
  • Роздуми над самореалізацією жінки-інтелігентки у патріархальному світі. І чи може вона  реалізувати себе? Подумаймо про це.

Завдання для дівчат:

 «Жінка очима жінки- «Вживання в образ». Від імені Ганнусі, Софії чи Марти схарактеризувати героїнь новели.

Завдання для юнаків:

 «Жінка очима чоловіка». Хто з героїнь вам найбільше імпонує і чим?

Учні об’єднуються у групи і складають ейдос -конспект, створюючи психологічний портрет героя. Завдання-вибрати найголовніші образи і ключові цитати до них. За браком часу на уроці учні отримали випереджувальне завдання- опрацювати образи за  таким планом:

  • Зовнішність героя.
  • Риси характеру.
  • Мотивація вчинків персонажа.
  • Елементи  автобіографізму у творі.

5.2.І група До уривку

«Ти ще неушкоджений новітнім духом тип первісної жінки, що нагадує нам Аду Каїна або інших женщин з Біблії, повних покори й любові. Тип тих тисячок звичайних, невтомно працюючих мурашок, що гинуть без нагороди, а родяться на те, щоб любов`ю своєю удержувати лад на світі...»

  • Про кого йдеться? Що нам відомо про неї?
  • Завдання: дослідити засоби зображення образу Марти.

                                           План:

1. Марта  – втілення любові, готувалася стати вчителькою.  

2. Стримана, терпляча, жіночна, «ладна обійняти весь світ», «вчилася музики, язиків і різних робіт ручних». 

3. За словами Ганни, «вроджена жінка і матір».

4. Надзвичайно залюблена у музику «…просто душа розривалася в грудях при тих звуках».

5. Щаслива у сімейному житті: вийшла заміж за професора.

 «Я проста робітниця, тип послугача з природи вже, що не наділила її навмисно тим гордим даром, щоб повзав… Тому повзаю й корюся до сьогоднішньої днини й належу до тих тисячок звичайних мурашок, що родяться на те, щоб без нагороди гинути!»

 Учитель

  • То вона емансипантка?
  • Зразок ейдос-конспекту

Учитель:

  •                 Роздуми,  породжені образністю тексту
  •                 Марта ж сповідує традиційні для патріархального суспільства цінності, хоча й захоплюється свободою мислення, сучасністю життєвих орієнтирів подруг. Товаришки Марти дещо зверхньо ставляться до її життєвої концепції, оскільки вважають, що жінка може знайти щастя, гармонію не лише у межах родинного кола, але й у мистецтві.

 

5.4.ІІ група До уривку

«Була незвичайно доброго серця: тут в одній хвилі кидалася, гарячилася й змагалася, а вже в другій була добра. Належала до різних товариств, не жалувала нічого, бувала не раз навіть несправедлива в осуді людей...»

  • Про кого йдеться у наведеному уривку? Які риси притаманні цій героїні?
  • Завдання: дослідити засоби зображення образу художниці Ганни.

План:

1.Ганна – емоційна, нестримна, вибухова, непостійна натура. «Із нею було тяжко дійти до кінця».

2. Протиріччя у світосприйнятті. «Було багато речей у житті, які брала страшно легко, ледве доторкалася їх крилами вибагливої  душі; але в штуці була поважна й глибока». «Не накладаймо на свої душі маски».

3. Надзвичайно талановита, живе своїм ремеслом.

«Я – артистка і живу відповідно артистичним законами»…

4. В особистому житті не терпить приписів, їй байдуже, що скаже світ про її особисте життя, тому і вільні стосунки з чоловіками не вважала за непорядність. «…заглушити у собі той світ, щоб жити лише для одного чоловіка і для самих дітей? Се неможливо… тому неможливо, хто носить справжній артистизм у душі!..»

5. Турботлива мама, хоча і сімейне життя не склалося. «Не могли погодитися в способі життя, і коли не хотів мене зрозуміти, я покинула його. Але хлопець – мій. Я зароблю на сама нього, і він – мій».

Учитель

  • Вона емансипантка?
  • Зразок ейдос-конспекту

 

  • Роздуми,  породжені образністю тексту

Зовсім інший характер змальовує Ольга Кобилянська через образ Ганни – талановитої, енергійної та емоційної художниці, яка прагне реалізувати свій талант за будь-яку ціну. Ганна є яскравим прикладом типу «жінки як актора»,  цей персонаж сповнений енергії та творчої сили. Любов та побут для неї виступають другорядними речами, у той час як творчість стає першочерговою метою її життя.

5.5. ІІІ група  До уривку

 «Я потребую спокою, що випливає з замилування до музики й гармоніїї у відносинах, передусім гармонії!»  

  • Про кого говорить героїня?
  • Хто вона? У чому незвичайність героїні?
  • Завдання: дослідити засоби зображення образу піаністки Софії.

План:

 Вимоглива. «Я потребую спокою, що випливає з замилування до музики й гармоніїї у відносинах, передусім гармонії!»  

      Цілеспрямована. «Лікарі заборонили їй навіть займатися якийсь час музикою, але що їй без музики, як казала, нема життя, то не држалася їх приказів і грала й грає досхочу».

     Жінка-загадка. «Спить, мов царівна. Коли вмивається, не забуде ніколи насипати кілька крапель найтоншої парфуми до води, але зате її верхня одіж… – просто « товпа!»

      Талановита. «Грала етюд Шопена ор.21 чи 24…Душа стала здібна розуміти музику…». «До музики звернулася з подвійним запалом».

Вразлива. «Упала лицем на струни – зомліла…»

      Горда. Радить Марті: «Ти повинна розвивати в собі гордість, бо це єдина зброя жінки, – повчальним тоном сказала товаришка, –і продовжила: Ніколи не принижуйся перед негідною людиною».

      Душевний розпач. Знову неприємності у житті Софії: дядько, єдина надія, відмовився її утримувати у Відні. Зі сльозами на очах, прибита горем, із відчаєм у душі вона сідає за фортепіано і у темній кімнаті починає грати. Та музика – стан душі. «Грала свій вальс, але так, як ніколи. Мабуть, ніколи  не заслуговував він більше на назву «Valse melankolique», як тепер. Перша частина – повна веселості й грації, повна визову до танцю, а друга… О, та гама! Та нам добре знана ворохобна гама! Збігала шаленим летом від ясних звуків до глибоких, а там – неспокій, глядання, розпучливе нишпорення раз коло разу, товплення тонів, бій, – і знову збіг звуків удолину… відтак саме посередині гами смутний акорд… закінчення». Символічно, що з останніми акордами зіграної мелодії, обірвалася струна, як і струна життя талановитої піаністки, яку  «музика позбавила життя»

Учитель:

  • Вона емансипантка?
  • Зразок ейдос-конспекту

 

  • Роздуми,  породжені образністю тексту

 Софія своєрідний тип «вищої людини», якому не судилося розвинутися вповні. Замкнута вдача героїні надійно приховує всі бурі й катастрофи, що роздирають її стражденну душу. І лише музиці, що єдина була її світлом, її прилистком, своєму фортепіано Софія звіряє усі свої болі й печалі. Це одна з найтрагічніших постатей у творчості О. Кобилянської і в той же час одна з найбільш близьких письменниці своєю тонкою душевною організацією й аристократичним світобаченням. Можна з певністю твердити, що в образі Софії Дорошенко О. Кобилянська прагнула втілити свою «поранкову душу», а також власне розуміння життя і свободи, щастя і любові.

5.6. Висновок

Отже, О. Ю. Кобилянська в новелі «Меланхолійний вальс» порушила проблему необхідності повноцінної реалізації жінкою власних духовних потреб, поваги суспільства до жінки як особистості. Авторка пропонує варіанти розв’язання названої проблеми через змалювання трьох типів жінок, утверджує думку про важливість суспільної уваги до «жіночого» питання. Жінка, на думку авторки, – цілісна, неповторна самодостатня особистість, яка має повне право обирати власний життєвий шлях. Як бачимо, весь твір прокляття капіталістичному світові, який руйнує особисте щастя людини, знущається з її почуттів, позбавляє можливості розвивати таланти.

5.7.Робота з епіграфом

Vl. Закріплення знань, умінь і навичок

6.1.Учитель

  • Поясніть, як ви розумієте назву новели.
  • Символом чого  є меланхолійний вальс?

 

Меланхолійний вальс – мелодія сумна,

Мелодійний вальс – надія та довіра,

Меланхолійний вальс – це фікція, зневіра,

Меланхолійний вальс – обірвана струна.

  • Словникова робота

Меланхолійний (тужливий, сумний)

6.2. Заключне слово вчителя

«Меланхолія і дика непогамованість, безмежний смуток і безмежна відвага-се основні риси молодої дівчини, якою уособила авторка фантазію Шопена, стараючись переповісти словами враження музики…»(Л.Турбацький).

6.3. Оцінювання з мотивацією

VIl. Рефлексія

Музика настільки синтезує зі словом, що читач відчуває на собі  її вплив,  а слово може намалювати у нашій уяві справжні шедеври.

«Незакінчене речення»:

  • Мене захопило…
  • Було цікаво…
  • Цей твір вчить…

VІIl. Методична ремарка

 Обов'язкове:

 Написати есе на одну з тем:

  • Чим збагатило мене знайомство з творчістю О.Кобилянської?
  • У чому неповторність творчості О.Кобилянської?

За бажанням:

  • Намалювати ілюстрації до «Меланхолійного вальсу».
  • Написати статтю на вебсайт «О. Кобилянська і Ф. Шопен».

 

docx
Додано
5 березня 2021
Переглядів
5933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку