Односкладні речення, синтаксис.

Про матеріал
Тема: Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові) та підмета(називні). Мета: закріпити і поглибити знання учнів із розділу «Односкладні речення»; структурувати вивчений теоретичний матеріал шляхом виконання відповідних вправ; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати пізнавальні завдання, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; формувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників з теми; виховувати розуміння про загальнолюдські цінності: громадянську свідомість, повагу до держави, бережливе ставлення до природи.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Односкладні прості речення з головним членом у формі присудка (означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові) та підмета(називні). Підготувала вчитель української мови та літератури Іщенко Н.В.

Номер слайду 2

Тема: односкладні речення та їх типи Мета уроку : закріпити і поглибити знання учнів із розділу «Односкладні речення»; структурувати вивчений теоретичний матеріал шляхом виконання відповідних вправ; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати пізнавальні завдання, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати,систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати; формувати цілісну систему особистісних знань восьмикласників з теми; виховувати розуміння про загальнолюдські цінності: громадянську свідомість, повагу до держави, шанобливе ставлення до природи.

Номер слайду 3

Епіграф до уроку: Люби природу не як символ Душі своєї. Люби природу не для себе, Люби для неї. Максим Тадейович Рильський

Номер слайду 4

Схема “Види односкладних речень” Односкладні речення ↓ ( група ) ↓ присудок підмет означено-особові називні неозначено-особові узагальнено-особові безособові

Номер слайду 5

Односкладні речення (група присудка) Означено-особові речення - це речення, у яких дію буде виконувати конкретна особа. ЇЇ можна встановити за допомогою займенників І та ІІ особи однини та множини. (І особа – я (одн.), ми-(мн.) ІІ особа – ти (одн.), ви – (мн.) Наприклад: Йду поміж дерев.(підставляємо особу – Я) – значить односкладне, означено – особове. Не шукай щастя над морем.(підставляємо - ТИ) – значить односкладне, означено – особове. Неозначено-особові речення – це речення , у яких дію виконує невизначена особа. ЦІ речення допомагає визначити займенник ІІ особи множини-вони. Наприклад: Працювали наполегливо.(підставляємо – ВОНИ) – значить односкладне, неозначено – особове. Про мої успіхи ще складуть легенди.(підставляємо – ВОНИ) – значить односкладне, неозначено – особове.

Номер слайду 6

Узагальнено-особові – це речення, дія у яких стосується всіх та кожного, вона властива будь-якій особі. Тут в нагоді стануть наші прислівя та приказки. Наприклад: Серцю не накажеш ( Нар. тв.). (Стосується всіх) Не брудни криниці, бо схочеш водиці( Нар. тв.). Безособові речення – це речення, у яких дія або стан сприймається без особи, сама собою. Наприклад: Світало. Надворі смеркало. Як визначити безособові речення?. Тут є декілька підказок: - безособові дієслова(сніжить, морозить, сутеніє); Наприклад: Завіяло снігом поля. - дієслова – нема(немає), не було ( не буде). Наприклад: Нема святої волі. Не буде там добра ніколи. - дієслівна форма на но -, то -. Наприклад: Багато слів написано про природу. - інфінітивом (неозначена форма дієслова – що робити?, що зробити? Наприклад: Тут мені у даль дивитися (що робити?). - прислівником. Наприклад: Блакитно на душі. Так радісно кругом.

Номер слайду 7

Односкладні речення (група підмета) Називні речення – це речення, у яких головний член підмет, і вони стверджують існування предмета чи явища. Наприклад: Холодний день. Сніги і стужа. Ніч. АЛЕ!!!! І.Якщо в реченні присутня обставина – це не односкладне речення, а двоскладне, бо в ньому пропущений присудок. Його легко виявити. Наприклад: Тиша навкруги. (пропущено дієслово – стоїть)- двоскладне речення. Коврове покриття на підлозі.(пропущене дієслово - лежить) - двоскладне речення. ІІ. Якщо в реченні означення стоїть перед підметом – це односкладне речення. Наприклад: Безхмарне небо. Якщо після – то слово «безхмарне» буде виступати в ролі іменної частини складеного присудка. Наприклад: Небо безхмарне. Родючий чорнозем. Чорнозем родючий. !!! Запам’ятайте наголос у слові «ЧОРНОЗЕМ»

Номер слайду 8

Схема “Типи односкладних речень” (з підказками) Односкладні речення ↓ ↓ присудок підмет означено-особові називні Я, МИ, ТИ, ВИ !!! (обставина,означення) неозначено-особові ВОНИ узагальнено-особові ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ безособові безособові дієслова; но-, то-; нема, не буде; інфінітив; прислівник.

Номер слайду 9

Релаксація “СНІЖИНКА” А зараз сідайте зручніше, закрийте очі і намагайтесь уявити собі все, про що я буду говорити… До тебе прилетіла пухнаста біла сніжинка і сказала: “Збери у мішок все те, що тобі заважає - втому, смуток, невдачі, переживання і міцно зав’яжи. Сідай на мене і вирушаємо в дорогу”. Летимо над білосніжними лісами, сніговими долинами. Сніжинки забирають втому, смуток, наповнюють тіло силою, радістю, впевненістю. Хочеться радіти, посміхатись і працювати далі.

Номер слайду 10

Робота в парах. Визначити вид односкладного речення Знання без помилок не купиш. Немає в світі другого Дніпра. Далека дорога. Материн голос згадують навіть у далекій старості. Люблю свою школу.

Номер слайду 11

Перевірте себе. Знання без помилок не купиш. (узагальнено-особове) Немає в світі другого Дніпра. (безособове) Далека дорога. (називне) Материн голос згадують навіть у далекій старості. (неозначено-особове) Люблю свою школу. (означено-особове)

Номер слайду 12

Робота в групах Визначити односкладні чи двоскладні речення. Вказати вид односкладних речень №1 Небо затягло сизими хмарками. Я не збираюся вчитися. №2 Лови летючу мить життя. Мовчанка мудрості довкола. №3 Безмежний степ. Дніпро могутній. № 4 В далині синє сяйво. З ким поведешся, того й наберешся. №5 Так пахне материнка. Працювали наполегливо.

Номер слайду 13

Робота в групах “Перевір себе” №1 Небо затягло сизими хмарками. (односкладне, безособове) Я не збираюся вчитися. (двоскладне) №2 Лови летючу мить життя. (односкладне, означено-особове) Мовчанка мудрості довкола. (двоскладне) №3 Безмежний степ. (односкладне, називне) Дніпро могутній. (двоскладне) № 4 В далині синє сяйво. (двоскладне) З ким поведешся, того й наберешся. (односкладне, узагальнено-особове) №5 Так пахне материнка. (двоскладне) Працювали наполегливо. ( односкладне, неозначено-особове)

Номер слайду 14

Творче завдання Уявіть, що ви пасажири незвичайного потягу. За вікном пробігають краєвиди. Відтворіть їх за допомогою називних речень.

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Номер слайду 26

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Самостійна робота. Завдання ЗНО Установіть відповідність між типом речення та його прикладом. 1.Узагальнено-особове. 2. Неозначено-особове. 3. Безособове. 4. Означено-особове. А. Не хвали мене в вічі, не гудь поза очі. Б.Завіяло,заговорило снігом у полі, попід садом і в саду. В. Мовчить мій цілий світ, загорнутий в лихі словесні целофани. Г. Зелене море зроблять із Дніпра. Д. Доберемося за три годиночки, за стонадцять верст до родиночки. ________________________________________________________ Установіть відповідність між типом речення та його прикладом. 1. Називне. 2. Означено-особове 3. Неозначено-особове. 4. Безособове. А. Допоки горіти буде долоні твоєї дотик. Б. Поверни золоті її очі, сині хвилі і вітер весни. В. Кришталевий промінь сміливого сонця. Г. Шкода даремно згаяного часу. Д. Гостей зустрічали щиро, з хлібом-сіллю. __________________________________________________________ Установіть відповідність між типом речення та його прикладом. 1.Неозначено-особове. 2. Називне. 3. Безособове. 4. Узагальнено-особове А. Мене втомили люди. Б. Нас пам’ятатимуть і через сотні років. В. Багато будеш знати – швидко постарієш. Г. Обідня спека. Д. Мені завжди щастить. _________________________________________________________ Установіть відповідність між типом речення та його прикладом. Означено-особове. Безособове. Називне. Узагальнено-особове. А. Хоч вовком вий! Б. Сікло гострим дощем. В. Іду поміж люди. Г. День прекрасний. Д. Чарівна мелодія материнської колискової.

Номер слайду 31

Домашнє завдання 1.Опрацювати теоретичний матеріал у підручнику. 2.Виписати з художньої літератури односкладні речення для повідомлення й визначити їх вид. 3. «Тест-самоперевірка» https://www.youtube.com/watch?v=Mp1CrYCuV2M *Підготувати повідомлення на тему: «Односкладні речення та двоскладні речення» (2 приклади речень ) «Групи й типи односкладних речень» (4 приклади речень ) «Означено – особові речення» (4 приклади речень ) «Неозначено-особові речення» (2 приклади речень ) «Узагальнено - особові речення» (3 приклади речень ) «Безособові речення» (5 прикладів речень ) «Називні речення» (3 приклади речень ) «Схема односкладних речень» (накреслити) «Підказки у визначенні односкладних речень» (записати у схемі ) Висновок з теми «Односкладні речення» (5 прикладів речень )

Номер слайду 32

Дякую за увагу !

ppt
Додано
29 лютого 2020
Переглядів
2454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку