Завдання екологічного виховання — сприяння нагромадженню екологічних знань, виховання любові до природи, прагнення берегти і примножувати її багатства, формувати вміння і навички діяльності людини в природі. У своїй роботі ми виділяємо блоки екологічного виховання, кожен з них допомогає у розв'язанні поставлених завдань: організаційний, пізнавальний, пізнавально-розважальний, практичний, просвітницький, благодійний, підсумковий.
БЕРЕЦЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС
ПЕРВОМАЙСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Опис досвіду виховної роботи з екологічного напрямку
«Формування компетентності Нової української школи
екологічної грамотності і здорового життя особистості
у сучасному навчальному закладі»
Цитуючи В.О. Сухомлинського «Природа рідного краю – верба над тихим ставком, тополя над шляхом, запашний луг, жовте пшеничне поле – все це не просто середовище, в якому росте, зводиться на ноги й робить перші кроки на Землі маленька людина, це тисяча найтонших коренів, що беруть і несуть життєнадійність соки до гілок ідо листя, і розкриває могутнє дерево – ЛЮДИНА» стає зрозумілим, що на кожному етапі розвитку суспільства домінують певні орієнтири щодо виховання молодого покоління.
У наш час особливо актуальною стає проблема екологічної освіти. Формування екологічної культури – життєва потреба сучасного, а тим паче, майбутнього людства. Тому ми значне місце у вихованні приділяємо закладанню основ екологічної культури та свідомості учнів закладу. Починаючи з початкової школи програмний матеріал містить певний обсяг інформації про живу та неживу природу, вчителі застосовують взаємодію класно-урочних форм, екскурсій, позакласних заходів, позашкільних заходів на основі міждисциплінарності та краєзнавства.
Мета екологічного виховання – формування екологічних знань, умінь та навичок діяльності в природі, виховання любові, прагнення зберегти, примножити її.
Головні завдання екологічної освіти закладу:
Об’єкт: процес екологічного виховання сучасного школяра.
Предмет: методи та прийоми здійснення екологічної освіти та виховання у сучасному навчальному закладі.
Екологічна освіта має бути безперервною і тривати на усіх ланках навчального закладу.
На першому етапі (молодші школярі) навчального закладу забезпечує комплексне вивчення природи і розкриття учням її багатогранних аспектів: естетичного, екологічного, економічного. Діти мають зрозуміти також залежність якості життя і здоров'я від стану довкілля, прагнути поліпшувати його.
На другому (5—7 класи) і третьому (8—9 класи) етапах учні накопичують знання про природні об'єкти, закономірності розвитку та функціонування біологічних систем, аналізують і прогнозують нескладні екологічні ситуації, закріплюють правила поведінки в навколишньому середовищі. Водночас поглиблюються і збагачуються відомості про явища і закони природи, розкриваються причини екологічної кризи та усвідомлюється необхідність збереження природних комплексів (екосистем).
На четвертому етапі (10—12 класи) завершується узагальнення здобутих екологічних знань, здійснюється моделювання простих кризових ситуацій. У навчальні плани включають інтегровані курси різних природничих, екологічних дисциплін.
В наш час людство повинно змінити своє ставлення до природи, змінити стиль своєї діяльності та існування, переоцінити життєві цінності. Настав час керуватися у своїх діях принципами екологічного гуманізму: не владарювати над природою, а співпрацювати з нею, бути не «царем природи», а її невіддільною часткою.
У формуванні екологічної культури мають великий вплив предмети природничого циклу, але і гуманітарні предмети передбачають широкі можливості.
Тому завдання екологічного виховання — сприяти нагромадженню екологічних знань, виховувати любов до природи, прагнення берегти і примножувати її багатства, формувати вміння і навички діяльності людини в природі.
Технології екологічної освіти і виховання
У формуванні нового екологічного мислення активну участь беруть усі ланки освіти, діяльність яких спрямована на формування здорового життєвого середовища.
Модель здорового середовища
СТРУКТУРА, НАПРЯМИ ТА ФОРМИ ДІЯЛЬНОСТІ
ЕКОЛОГІЧНОГО ВИХОВАННЯ
Предметні гуртки:«Знавці рідного краю», «Юні біологи» |
|
Дитячо-юнацька організація «Шукачі» Комітет суспільно-корисної діяльності |
НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКА РОБОТА |
|
ЕКОЛОГО-ОЗДОРОВЧА РОБОТА |
|
МАСОВА РОБОТА |
|
ПРИРОДО-ОХОРОННА РОБОТА |
|||||||||||||||
КОНФЕРЕНЦІЇ |
КРУГЛІ СТОЛИ |
СЕМІНАРИ |
ПРАКТИКУМИ |
РОБОТИ МАН |
ЕКОЛОГІЧНІ ПРОЕКТИ |
ЕКСПЕДИЦІЇ |
|
ПРИШКІЛЬНИЙ ТАБОР |
ПОХОДИ |
ЕКСКУРСІЇ |
РОБОТА АГІТБРИГАДИ |
|
ІГРИ |
КОНКУРСИ |
ВИСТАВКИ |
ТЕМАТИЧНІ ДНІ, ТИЖНІ |
БЕСІДИ |
|
АКЦІЇ |
ОПЕРАЦІЇ |
РЕЙДИ |
Екологічне виховання передбачає розкриття сутності світу природи — середовища перебування людини, яка має бути зацікавлена у збереженій цілісності, чистоти, гармонії в природі. Це, зокрема, вміння осмислювати екологічні явища, робити висновки про стан природи, розумно взаємодіяти з нею. Естетична краса природи сприяє формуванню моральних почуттів обов'язку і відповідальності за її збереження, спонукає до природоохоронної діяльності.
У своїй роботі ми виділяємо блоки екологічного виховання, кожен з них допомогає у розв’язанні поставлених завдань:
Організаційний - дає змогу виявити проблеми, сформувати у дітей настанову на їх розв’язання.
Форми роботи:
Пізнавальний – містить традиційні форми роботи (класно-урочна, бесіди, лекції, перегляди відео і екологічних фільмів) та нетрадиційні (дискусії, подорожі, екскурсії, спостереження, вечори питань та відповідей, екологічні казки, вікторини, брейн-рінги та ін.):
Тематика екологічних бесід:
Пізнавально-розважальний – виховує емоційно-ціннісне ставлення до природи.
Форми роботи:
Практичний – сприяє виробленню соціально активності та формує необхідні навички надання допомоги природі.
Форми роботи, операції:
Благодійний – виховує гуманне ставлення до людей і природи.
Форми роботи:
Просвітницький – створює умови для активного залучення учнів до природоохоронної освіти однолітків і дорослих.
Форми роботи:
- конкурс «Земля – наш спільний дім» екологічна агітбригада «Зов природи»;
- експедиція учнівської молоді «Моя Батьківщина – Україна»;
- екскурсії до історико-краєзнавих музеїв (сел Таранівка та Спасів Скит, м.Первомайський та села Бішкін);
- конкурс виробів з природних матеріалів та до свята врожаю;
Підсумковий – дає змогу переконатися у значущості виконаної роботи, підвести підсумки, поставити нову мету.
Ці форми використовуємо для формування та розвитку екологічного виховання учнів. Вони усвідомлюють естетичне, пізнавальне, оздоровче, практичне значення природи в житті людини; розв’язують різні проблемні завдання, адже вони спонукають до їх пізнання.
Працюючи з дітьми, педагоги розуміють, що замало розвивати екологічну свідомість і культуру школярів. Потрібна безперервна екологічна освіта і виховання: від перших хвилин життя дитини. Але неможливо це зробити без екологічної свідомості батьків, оскільки у сім’ї дитина отримує перші знання про природу та набуває навички спілкування з нею. Тому до участі в різноманітних екологічних заходах, походах, екскурсіях, експедиціях залучаються і батьки дітей.
Результативність роботи.
Наш досвід роботи свідчить про те, що робота була і є плідною. Адже підвищується рівень знань, який показують учні під час районних олімпіад з біології (ІІІ місце), хімії та екології. Постійна участь учнів в різних районних конкурсах та фестивалях говорить про те, що росте екологічно свідома, освічена особистість, яка прагне навчитись сама, а отже зможе навчити й іншого.
Щороку учні закладу беруть участь в районному конкурсі - захисті екологічних проектів, пишуть науково-дослідницькі роботи Малої академії наук України, беруть участь у конкурсах, пишуть реферати. Беруть активну участь у громадському житті.
Кожного року випускники закладу для здачі ДПА, а тепер і ЗНО обирають біологію. Результати використовують для вступу у ВНЗ, учні обирають для себе професії, які пов’язані з екологією.
Сьогодні можна з гордістю сказати про те, що ті краплинки знань і умінь, які одержали учні, навчаючись в школі, стали їм у нагоді у формуванні екологічно свідомих громадян своєї держави, які вміло будуть опікуватися її майбутнім, а значить ми будемо жити в збалансованому довкіллі, де пануватиме рівновага.