учні мають ознайомитись з умовами успішного навчання та методами і прийомами розвитку сприйняття, уваги, пам'яті, творчих здібностей;
пояснювати, навіщо треба працювати над розвитком здібностей та самодисципліни; користуватися прийомами поліпшення пам'яті;
розвивати пізнавальну активність учнів у пошуках нової інформації;
учні мають навчитися визначати й ураховувати індивідуальні особливості сприйняття й пам'яті;
навчитися користуватися прийомами поліпшення пам'яті;
розвивати логічне мислення.
«10 умов успішного навчання» 1.Дотримання режиму дня 2.Упевненість у своїх силах 3.Розвиток сили волі 4.Уважність під час навчання 5.Намагатися осмислювати та розуміти навчальний матеріал 6.Самостійність у навчанні 7.Практичне застосування знань та умінь 8.Розширення свого кругозору 9.Самовиховання кращих людських якостей 10.«Товаришувати» з усіма навчальними предметами
Експеримент «Хто я: мислитель чи митець?» Якщо в усіх випадках отримана відповідь «права», то ти яскравий мислитель, а якщо «ліва» - маєш художню, творчу натуру, то ти митець. Але таке трапляється дуже рідко. Найчастіше виходять різні комбінації, які свідчать про широкий спектр твоїх здібностей і можливостей.
Сприйманням називають відображення в свідомості людини предметів і явищ дійсності за їхнього безпосереднього впливу на органи чуття. види сприйняття: візуальний – (найкраще сприймає навчальну інформацію через органи зору), аудіальний - (найкраще сприймають навчальну інформацію на слух, люблять слухати музику), тактильний – (найефективніше навчаються, відчуваючи світ на дотик), кінестетичний - (найкраще навчається у русі). класи сприймань: 1. Простору, 2. Часу, 3. Руху, 4.Об’єктів.
Це цікаво! Олександр Македонський – пам’ятав обличчя й імена майже всіх солдат своєї армії. Федір Шаляпін, коли був маленький, його не приймали співати в хорі. А потім він став великим співаком. Ісак Ньютон був останнім учнем в класі по успішності, всі з нього глузували, це змусило його взятися за навчання, швидко залишивши позаду всіх, хто з нього жартував. У жовтні 1834 року до університету Глазго був прийнятий студент Уїльям Томсон, якому на день вступу виповнилося 10 років і 4 місяці. В майбутньому він став лордом Кельвіном, видатним фізиком. З іншого боку, здібності – категорія примхлива, тендітна. Так, гімназист Гоголь мав з літератури трійку, а твори зазвичай писав на двійки. Знаменитого німецького хіміка Лібіха виключили з гімназії за неуспішність. Едісон, Менделєєв, Ейнштейн були у школі «середнячками».
Увага – це форма психічної діяльності людини, яка полягає в її спрямованості і зосередженості на певних об’єктах. Мимовільна увага – не потребує волі, зусиль, відбувається сама по собі, без постановки мети людиною. Довільна увага – увага, яку особистість свідомо викликає, спрямовує і регулює, виникає внаслідок вольових зусиль. Післядовільна увага – увага, що виникає на основі інтересу до процесу діяльності. Уява - це відтворення у психіці людини предметів та явищ, які вона сприймала коли-небудь раніше, а також створення нових образів предметів та явищ, котрих раніше вона ніколи не сприймала. Розрізняють: Пасивну уяву - що виявляється у хворобливих фантазіях, маренні, або в такому фантазуванні, яке не має усвідомленої мети; 2. Активну уяву - яка відбувається в межах творчої діяльності, підкорена певній меті.
Пам'ять – психічний процес, який полягає в закріпленні, збереженні та наступному відтворенні минулого досвіду, дає можливість його повторного застосування в життєдіяльності людини. види пам’яті: Рухова – пам'ять на рухи та їх системи; Емоційна – пам'ять на почуття, які є стимулом до діяльності; Образна – пам'ять на уявлення: зорова, слухова, нюхова, смакова, дотикова; Словесно-логічна – специфічна людська, запам’ятовується думка у формі понять. Властивості пам’яті: запам’ятовування, збереження, відтворення інформації, забування(захисна функція).
Пам’ятка для учня для продуктивного запам’ятовування намагайтеся ставитися до матеріалу, який ви запам’ятовуєте, не байдуже, а з великим емоційним інтересом; навчіться зосереджувати свою увагу на досліджуваному предметі; намагайтеся зрозуміти матеріал, формуйте в себе свідомий вольовий намір запам’ятати його; осмислено повторюйте матеріал, користуйтеся смисловими опорами, смисловим співвіднесенням та смисловим групуванням; учіть і повторюйте невеликими дозами, краще вчити по одній годині сім днів, аніж сім годин поспіль за один день; після фізики вчіть історію, після літератури — математику: пам’ять любить різноманітність; у ході запам’ятовування записуйте ключові слова, малюйте схеми, діаграми, графіки; якщо одержали завдання у вівторок, а відповідати треба в п’ятницю, не чекайте до четверга: вивчіть одразу, а напередодні тільки повторіть.
Орієнтовна розповідь. Умившись, Заєць витерся рушником, повісив його собі на шию і сів біля телевізора, щоб подивитися улюблену телепередачу. Включив настільну лампу, взяв гроно винограду. Раптом Заєць помітив на панчохах дірку. Він засмутився. Щоб відволіктися, взявся лузати насіння. Проте хвилювання не проходило. Заєць змушений був випити заспокійливі пігулки. Настрій був остаточно зіпсований.
Здібності – індивідуально стійкі психічні властивості людини, що визначають її успіхи в різних видах діяльності. Творчість – діяльність людини, спрямована на створення якісно нових, невідомих раніше духовних або матеріальних цінностей (нові твори мистецтва, наукові відкриття, інженерно-технологічні інновації тощо).
Тренувальні вправи на розвиток творчих здібностей 1. «Так, та не так» 2. «Конкурс ерудитів» Якою косою не можна косити? Яким стане камінь, якщо його вкинути в Чорне море? Що стоїть між вікном і дверима? Чому мисливець шукає зайця? Скільки картоплин у горщик влізе? Який рік тягнеться один день? Чому нові туфлі купують? Як одним словом можна замінити слова: весна, зима, літо, осінь? Що у світі найшвидше? Коли гуси починають пливти? Ким бігала корова, коли була мала? Який вогонь не пече? Під яким кущем сидить заєць, коли іде дощ? У якому морі немає води? Від чого в качки ноги червоні? Скільки горобець робить кроків за 7 років? Що людина робить перш ніж встане? На дубі 4 гілки, на гілці росте 6 яблук. Скільки всього яблук на дереві? ) Куди били перший цвях, коли починали будувати нашу школу?
Розв'яжи цікаву задачу 1.Взимку коти носять в’язані шкарпетки на лапках. У одного персидського кота всі шкарпетки порвалися, тільки одна лишилася. Скільки шкарпеток потрібно сплести ? 2.Батько – гусак і мати гусеня мають п’ятеро гусенят. Скільки птахів в цій сім'ї? 3.В кімнаті був ремонт і Сашко заліз правою ногою в зелену фарбу, а лівою - в синю. На підлозі лишилося 5 зелених плям та 4 синіх. Скільки кроків зробив Сашко ? 4.Три Змія – Горинича захотіли одягти капелюхи. Скільки капелюхів потрібно? 5.Коли восьминіг сів обідати, то взяв у кожну з лап по виделці, а в інші лапи взяв ножі. Скільки ножів він взяв ? 6.На дворі ішов дощ. На гілці клену сиділа ворона. Яка вона була?
Домашнє завдання а) §15, с.60-63, опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми. Виконати моделювання після § 15 на с. 63. б) «Завершення розповіді» «Був ясний сонячний день. Вулицею йшла дівчинка і вела на повідку смішне цуценя. Раптом…». Треба продовжити розповідь. в)Написати есе «Секрет мого успіху»