ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕГРОВАНОГО ПІДХОДУ ДО ВИКЛАДАННЯ ЗМІСТУ ПРИРОДНИЧОЇ ТА МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТНІХ ГАЛУЗЕЙ У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Про матеріал
Анотація. Обґрунтовано формулу Нової української школи в контексті інтегрованого підходу до навчання. Подано теоретичне обґрунтування поняття «інтеграція». Звернуто увагу на реалізацію змісту інтегрованих курсів «Я дослідую світ» та «Мистецтво». Ключові слова: освіта; Нова українська школа; інтеграція; інтегрований курс; інтегроване навчання.
Перегляд файлу

ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕГРОВАНОГО ПІДХОДУ ДО ВИКЛАДАННЯ ЗМІСТУ ПРИРОДНИЧОЇ ТА МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТНІХ ГАЛУЗЕЙ

У НОВІЙ УКРАЇНСЬКІЙ ШКОЛІ

Олександра Кислиця

Національний педагогічний університет

 імені Михайла Драгоманова

м. Київ

          Анотація. Обґрунтовано формулу Нової української школи в контексті інтегрованого підходу до навчання. Подано теоретичне обґрунтування поняття «інтеграція». Звернуто увагу на реалізацію  змісту інтегрованих  курсів «Я дослідую світ» та «Мистецтво».

         Ключові слова: освіта; Нова українська школа; інтеграція; інтегрований курс; інтегроване навчання.

 

           Постановка проблеми. Із початком модернізації змісту початкової освіти, зокрема зі стартом  Нової української школи, активно впроваджується навчання, спрямоване на подолання ізольованого викладання навчальних предметів і створення принципово нових навчальних програм, де освітній процес орієнтований на розвивально-продуктивний інтегративний підхід.           Метою інтегрованого навчання є процес установлення зв’язків між структурними компонентами змісту в рамках певної системи освіти з метою формування цілісного уявлення про світ, орієнтований на розвиток і саморозвиток особистості дитини [2]. Наукові дослідження показують, що інтеграція змісту освіти багато в чому вирішує проблему зміцнення та збереження психічного і фізичного здоров’я молодших школярів, сприяє підвищенню мотивації навчальної діяльності. Тому, перед сучасною  школою постає завдання зробити навчання в початковій школі інтегрованим, яке спрямоване на розвиток творчого потенціалу особистості, ініціативності, самостійного критичного та системного мислення, ціннісних орієнтацій, формування спектра ключових компетентностей,  зокрема в галузі природничих наук, екологічної та  культурної.

              Аналіз актуальних досліджень.  Розгляд наукової літератури з даної проблеми свідчить, що питання інтегрованого навчання  досліджували О. Бєляєв, Т.Браже, Л. Варзацька, М. Вашуленко, О.Гільзова,  М. Іванчук,

В. Ільченко, І. Козловська, М.Масол, В. Паламарчук, О.Савченко,

Н. Сердюкова, О. Сухаревська, В.Фоменко та ін. Теоретичний аналіз літератури свідчить про актуальність дослідження проблеми інтегрованого навчання  в контексті реалізації завдань Нової української школи.

              Мета статті  полягає в теоретичному обґрунтуванні поняття «інтеграція» та визначенні особливостей викладання інтегрованих курсів «Я дослідую світ» та «Мистецтво» в умовах реалізації Нової української школи.

    Виклад основного матеріалу. У нормативних документах, що визначають зміст Нової української школи, вагоме місце відведено поняттю «інтеграція». Зокрема, у посібнику «Нова українська школа: порадник для вчителя» зазначено, що інтеграція (від лат. integratio — поєднання, відновлення) — це об’єднання в єдине ціле раніше розрізнених частин та елементів системи на основі їх взаємозалежності і взаємодоповнюваності [5]. У словнику професійної освіти поняття  «інтеграція навчання» тлумачиться як відбір та об’єднання навчального матеріалу з різних предметів для цілісного і різнобічного вивчення важливих наскрізних тем (тематична інтеграція).

   Виділяють різні форми інтеграції знань: повне злиття навчального матеріалу в єдиному предметі, тобто інтеграція за змістом (тематичний підхід), інтеграція на рівні способів дій (навичок) (діяльнісний підхід) [4].

   У Державному стандарті початкової освіти зазначено, що на підставі базового навчального плану може здійснюватися повна або часткова інтеграція різних освітніх галузей, що відображається в типових освітніх програмах, освітній програмі закладу загальної середньої освіти [1]. Зміст природничої, соціальної і здоров’язбережувальної, громадянської та історичної, технологічної, інформатичної освітніх галузей інтегрується в різній комбінації їх компонентів, утворюючи інтегровані предмети і курси, серед яких «Я досліджую світ» та «Мистецтво».

            Відмінністю між інтегрованим та традиційним уроком є те, що предметом вивчення на інтегрованому уроці виступають багатопланові об’єкти, інформація про сутність яких міститься в різних навчальних дисциплінах; своєрідна структура, методи і прийоми, які сприяють його організації і реалізації поставлених цілей.

            Впроваджуючи інтеграцію в навчальний процес, необхідно дотримуватися певних умов. Зокрема, потрібно:

  • враховувати спорідненість наук, відповідних інтегрованим навчальним предметам;
  • збіг або близькість об'єкта вивчення;
  • наявність загальних методів і теоретичних концепцій побудови [3].

Інтегрований курс «Я досліджую світ» охоплює систему знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності, способи дослідницької діяльності. Метою мистецької освітньої галузі є формування культурної та інших компетентностей, цінностей у процесі пізнання мистецтва та художньо-творчого самовираження в особистому та суспільному житті, поваги до національної та світової мистецької спадщини [1] .

           Особливо актуальним є інтегрування різнопредметних знань у початковій ланці освіти, оскільки для молодших школярів властиве нерозчленоване сприйняття об’єктів навколишнього світу, без усвідомлення їх історичних ознак.  Зважаючи на  це, нами було досліджено Типову освітню програму під керівництвом О. Я. Савченко в межах інтегрованих курсів «Я досліджую світ» та  «Мистецтво» і на основі зібраного матеріалу розроблено авторський посібник, в якому розкрито методичні аспекти опрацювання окремих тем у початкових класах, що об’єднує елементи методик навчання інтегрованого предмету “Я досліджую світ» та «Мистецтво»  [6].

          Розглянемо детальніше наш творчий матеріал в контексті вивчення теми «Будова та різноманітність рослин» учнями 3 класу. По-перше, ми структурували науково-пізнавальний матеріал для школярів про будову та різноманітність рослин, їх значення в житті людини, лікарські властивості трав’янистих рослин. Окрім цього, підібрали народознавчий пізнавальний матеріал у вигляді легенд, віршів, загадок, символіки рослинних орнаментів. По-друге, продемонстрували відображення обраної нами теми в творах художників (Мері Мозер «Квіти», Клод Моне «Сад художника в Живерні», Ірина Медведовська «Подих весни», та ін.). По-третє, представили ряд вправ для розвитку критичного мислення. Наприклад, стратегія  “Порушена послідовність”: поміркуй, чи правильно зазначено етапи проростання конвалії. Виправ помилки художника. В пустих клітинках запиши правильну нумерацію.

          Також у збірці ми подали поетапність педагогічних малюнків (тюльпана, соняшника, волошки, дзвіночка) та висвітлили власне бачення теми через призму креативності: створили методичну розробку для вчителів – буклет про організацію та характеристику методу проєктів і власне сценарій проєкту «Феєрія квітів» для учнів 3 класу.

          На основі педагогічних спостережень можемо ствердити, що інтегроване навчання, за якого матеріал доповнюється та повторюється іншими напрямами, дає набагато кращий результат у порівнянні з традиційним вивченням дисциплін. Інтегрований підхід сприяє виробленню системи знань, розвиває здібності до їх переносу в інші галузі. Також перевагами інтегрованого навчання є те, що інтеграція пожвавлює навчальний процес; економить навчальний час; позбавляє молодших школярів від перевтоми.

Висновки те перспективи подальших наукових досліджень. Отже, реформування сучасної освіти лежить на шляху подолання ізольованого викладання навчальних предметів, навчальних тем і проблем та створення принципово нових навчальних програм, де освітній процес доцільно орієнтувати на розвивально-продуктивний підхід в напрямку розробки інтегрованих підручників, впровадження інтегрованих курсів, проведення інтегрованих уроків та використання системи інтегрованих навчальних завдань. Тож можемо зробити висновок, що буде доцільним на практиці інтегрування вчителем початкових класів навчальних курсів «Я досліджую світ» та «Мистецтво», що сприятиме формуванню в учнів якісно нових знань із суміжних тем, вищого рівня мислення, гнучкості розуму.

 

Список використаних джерел:

1. Державний стандарт початкової освіти: офіц. видання: затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 лют. 2018 р. Київ, 2018. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-п (дата звернення 19.10.2019).

2. Закон України "Про освіту": офіц. видання : текст прийнятий ВР України 5 вер. 2017 р. Київ, 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення 19.10.2019).

3. Навчально-методичний посібник «Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 1-2 класах на засадах компетентнісного підходу»/ Л. М. Масол. Київ: Генеза, 2019. 208 с.

4. Навчально-методичний посібник «Нова українська школа:  методика навчання інтегрованого курсу "Я досліджую світ" у 1-2 класах ЗЗСО на засадах компетентнісного підходу» / Т.Г. Гільберг, С.С. Тарнавська, Н.М. Павич. Київ: Генеза, 2020. 256 с.

5. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н.М.  Київ: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. 207 с.

6. Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О. Я. для 3-4 класів закладів загальної середньої освіти: затверджена наказом МОН від 08.10.2019 № 1273. Київ, 2019. 92 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2020/11/20/Savchenko.pdf

C:\Users\Администратор\Downloads\frame (1).png

Проєкт для учнів 3 класу «Феєрія квітів»

 

 

C:\Users\Администратор\Downloads\frame.png

 

  Мультимедійний супровід до теми

«Будова та різноманітність рослин»

 

 

 

docx
Додано
23 листопада 2021
Переглядів
1509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку