БІЛОКУЗЬМИНІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ КОСТЯНТИНІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Розробка уроку з хімії
за технологією «перевернутого навчання»
Тема: Алкани. Загальна формула алканів, структурна
ізомерія, систематична номенклатура. Методи
одержання алканів, етену, етину, бензену.
Застосування вуглеводнів.
Підготувала: учитель біології та хімії Старкова Юлія Володимирівна
Кваліфікаційна категорія: Спеціаліст
Стаж роботи: 3 роки
2024 рік
Урок за технологією «Перевернутого навчання» для учнів 10 класу
Тема: Алкани. Загальна формула алканів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. Методи одержання алканів, етену, етину, бензену. Застосування вуглеводнів.
Мета:
• формувати в учнів знання про гомологію через відео-контент за посиланням, гомологічні ряди на прикладі алканів; ознайомити учнів із систематичною номенклатурою;
• розвивати уміння і навички працювати в групі та самостійно;
• виховувати творчу, допитливу особистість.
Обладнання та реактиви: підручник, картки-завдання, КТ-технології.
Базові поняття та терміни: вуглеводні, алкани, загальна формула.
Тип уроку: урок «перевернутого навчання».
Наскрізні змістовні лінії:
Громадянська відповідальність.
Навчатися працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи. У позаурочний час дбати про чистоту навколишнього середовища свого регіону, брати посильну участь у реалізації соціально значущих навчальних проектів. Здоров’я і безпека.
Дотримання правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами у лабораторії, побуті й довкіллі; усвідомлення залежності здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів; дотримання здорового способу життя.
Екологічна безпека і сталий розвиток
Значення засобів захисту рослин і їхній вплив на здоров’я людей та довкілля за їх неправильного використання. Забезпечення збереження довкілля під час одержання, зберігання, транспортування і застосування вуглеводнів та їхніх похідних.
Підприємливість і фінансова грамотність
Одержання алканів, етену, етину, бензену, їх застосування.
Компетентності: предметна компетентність, ключова компетентність: інформаційно-цифрова, спілкування державною мовою, екологічна грамотність і здорове життя, обізнаність та самовираження у сфері культури, математична компетентність.
|
Дома |
На уроці |
|
|
|
|
Діяльність учня |
Переглядають відео за наданим учителем посиланням, описують його, складають запитання до нього |
Учні розбивають на міні групи за рівнем підготовленості |
Учні виконують 1 завдання та обмінюються зошитами для взаємоперевірки |
Учні поділяються на 2 групи та виконують завдання і взаємоперевіряють один одного |
Учні виконують 3 завдання використовуючи інтернет-джерела |
Рефлексія. Учні записують на папірці свої уміння та навички. |
Час |
|
2 хв |
5 хв |
13 хв |
20 хв |
5 хв |
Діяльність учителя |
Добирає та надає учням відеоматеріали, готує завдання та питання для самоконтролю |
Слідкує за процесом розділення на групи, відповідає на питання |
Допомагає при необхідності; відповідає на питання учнів, направляє |
Виправляє помилки, слідкує за чесністю виконання завдання |
Допомагає, підказує, направляє |
Організовує рефлексію, читає записані учнями висловлювання |
Частина 1. Робота вдома: Переглянути відкритий медійний урок за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=bwQ39bEKSF коротко описати відео та продумати і записати питання, які можуть виникнути після перегляду цього відео.
Завдання 1. Приклад:
1. Що таке гомологи?
2. Які гомологічні ряди вуглеводнів ви знаєте?
3. Що ви пам’ятаєте про алкани з курсу хімії 9 класу?
Частина 2. Робота на уроці. Для перевірки засвоєння матеріалу на уроці учні розбиваються на міні-групи (за рівнем підготовленості).
Завдання 1. Для вуглеводню складу C5H12 складіть формули двох найближчих гомологів і назвіть їх (учні виконують завдання у зошиті та обмінюються для взаємоперевірки).
Завдання 2. Учні розділяються по групам та називають алкани :
1 2 3 4
Н3С — СН — СН2 — СН3 2-метилбутан
│
СН3
1 2 3 4
Н3С — СН — СН— СН3 2,3-диметилбутан
│ │
СН3 СН3
СН3
1 │ 2 3 4
Н3С — С — СН2 — СН3 2,2-диметилбутан
│
СН3
1 2 3 4 5 6
Н3С — СН — СН—СН — СН2 — СН3 4–етил- 2,3-диметилгексан
│ │ │
СН3 СН3 С2Н5
Завдання 3. Користуючись інтернет джерелами та підручником учні заповнюють таблицю
Назва вуглеводню |
Формула |
Ткип |
Тпл |
Метан |
|
|
|
Етан |
|
|
|
Пропан |
|
|
|
Бутан |
|
|
|
Ізобутан |
|
|
|
Пентан |
|
|
|
Ізопентан |
|
|
|
Неопентан |
|
|
|
Рефлексія. Метод «Рюкзак»
На етапі рефлексії кожен учень стисло записує на папері відповідь на запитання: «Які з тих знань, умінь, навичок, способів дій, які отримано на уроці, я візьму із собою для використання на інших уроках, в житті, для виконання домашнього завдання, контрольної роботи?» Папірці складаються у рюкзак (справжній чи умовний).
Учні вибірково знайомлять з відповідями (учитель дістає з рюкзака відповіді та зачитує їх).
Урок № 2
Тема: Хімічні властивості алканів. Методи одержання алканів, етену, етину, бензену.
Мета уроку:
навчальна: розширити і поглибити знання учнів про фізичні та хімічні властивості алканів, разом з учнями з’ясувати суть реакції заміщення, ознайомлення учнів з основними способами добування алканів, а також галузями їх застосування, розв’язувати розрахункові задачі на уроці;
розвиваюча: розвивати вміння працювати самостійно та в групі, порівнювати, робити висновки, узагальнювати;
виховна: виховувати цілеспрямованість, самостійність
Очікувані результати навчання
Діяльнісний компонент
учень складає рівняння реакцій, які описують хімічні властивості алканів (термічний розклад, ізомеризація, галогенування); характеризує хімічні властивості алканів; установлює зв’язки між складом, будовою, властивостями, зберіганням, транспортуванням і застосуванням вуглеводнів та їхнім впливом на довкілля; дотримується правил безпечного поводження з вуглеводнями і їхніми похідними у побуті.
Ціннісний компонент
учень робить висновки щодо властивостей речовин на підставі їхньої будови і про будову речовин на підставі їхніх властивостей; оцінює пожежну небезпечність вуглеводнів.
Тип уроку: урок «перевернутого навчання»
Форми роботи: фронтальна робота, самостійна робота учнів, робота в групах
Методи навчання: словесні (бесіда, пояснення), практичні (виконання вправ).
Обладнання: моделі молекул вуглеводнів, зразки продуктів, отриманих з алканів, картки із завданнями.
|
Дома |
На уроці |
|
|
|
Діяльність учня |
Переглядають відео за наданим учителем посиланням та складають 10 тестових запитань |
Учні обмінюються зошитами з тестовими запитаннями і взаємоперевіряють їх та ставлять оцінки один одному |
Учні складають хімічні реакції алканів про деякі з них переглядають відео |
Закріплення знань. Учні виконують завдання різного рівня |
Рефлексія. Діти показують свій настрій після уроку за допомогою емоджи. |
Час |
|
15 хв |
15 хв |
10 хв |
5 хв |
Діяльність учителя |
Добирає та надає учням відеоматеріали, готує завдання та питання для самоконтролю |
Слідкує за процесом взаємоперевірки робіт учнями, відповідає на питання |
Допомагає при необхідності; відповідає на питання учнів, направляє |
Виправляє помилки, слідкує за чесністю виконання завдання |
Організовує рефлексію, допомагає учням бути сміливішими |
Частина 1. Робота вдома: подивитись відео за посиланнями: https://www.youtube.com/watch?v=bGkafXoHr6Y
https://www.youtube.com/watch?v=8d1k9U--KBs
Завдання: скласти 10 тестових запитань з відео які ви подивились.
Частина 2. Робота на уроці:
Завдання 1. Учні обмінюються складеними тестовими запитаннями, відповідають на них та виставляють один одному оцінки.
Завдання 2. Учні складають реакції хімічних властивостей алканів, про деякі властивості переглядають відео.
1. Окиснення
-повне (горіння): С3Н8 + 5О2 → 3СО2 + 4Н2О ∆Н‹ 0 – реакція екзотермічна
-неповне С3Н8 + 2О2 → 3С + 4Н2О
СnН2n+2 + [O] → R-ОН або R- СООН
2. Галогенування (при освітленні) відбувається за ланцюговим радикальним
механізмом:
https://www.youtube.com/watch?v=ZcVscUHJkY4
3. Ізомеризація: https://www.youtube.com/watch?v=ZcVscUHJkY4
4.Дегідрування – відщеплення водню:
С4Н10 → С4Н8 + Н2
5. Крекінг – розщеплення алканів під впливом температури:
С8Н18 → С4Н10 + С4Н8
-термічний крекінг - відбувається при t = 500-550º - продукт містить велику
кількість ненасичених сполук;
-каталітичний - при t = 450 - 500º - більший вміст насичених вуглеводнів.
Закріплення вивченого матеріалу. Робота в парах:
І. Скласти рівняння реакцій:
1. горіння пентану
2. хлорування пропану
3. дегідрування етану
4. крекінгу гептану
5. ізомеризації пентану
ІІ. Закінчити рівняння реакцій:
1. С3Н8 + Cl2 →
2. С5Н12 + О2→
3. С3Н8 + Cl2→
4. СН3-СН2-СН2-СН2-СН3→
Рефлексія. Який в мене настрій після цього уроку?....(Учні показують різні емоджи).