Перевернутий урок "Алкани"

Про матеріал
Розробка уроку з хімії за технологією «перевернутого навчання» Тема: Алкани. Загальна формула алканів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. Методи одержання алканів, етену, етину, бензену. Застосування вуглеводнів.
Перегляд файлу

БІЛОКУЗЬМИНІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ КОСТЯНТИНІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з хімії

за технологією «перевернутого навчання»

Тема: Алкани. Загальна формула алканів, структурна

ізомерія, систематична номенклатура. Методи

одержання алканів, етену, етину, бензену.

Застосування вуглеводнів.

 

 

 

Підготувала: учитель біології та хімії Старкова Юлія Володимирівна

Кваліфікаційна категорія: Спеціаліст

Стаж роботи: 3 роки

 

 

 

 

                                                                                 2024 рік

Урок за технологією «Перевернутого навчання» для учнів 10 класу

Тема: Алкани. Загальна формула алканів, структурна ізомерія, систематична номенклатура. Методи одержання алканів, етену, етину, бензену. Застосування вуглеводнів.

Мета:

 формувати в учнів знання про гомологію через відео-контент за посиланням, гомологічні ряди на прикладі алканів; ознайомити учнів із систематичною номенклатурою;

 розвивати уміння і навички працювати в групі та самостійно;

 виховувати творчу, допитливу особистість.

Обладнання та реактиви: підручник, картки-завдання, КТ-технології.

Базові поняття та терміни: вуглеводні, алкани, загальна формула.

Тип уроку: урок «перевернутого навчання».

Наскрізні змістовні лінії:

Громадянська відповідальність.

Навчатися працювати в команді, відповідально ставитись до завдань, визначених колективом, та ретельно виконувати свою частину роботи. У позаурочний час дбати про чистоту навколишнього середовища свого регіону, брати посильну участь у реалізації соціально значущих навчальних проектів.                                                                                                                                                                                                  Здоров’я і безпека.

 Дотримання правил безпечного поводження з речовинами і матеріалами у лабораторії, побуті й довкіллі; усвідомлення залежності здоров’я від чистоти води, повітря, складу харчових продуктів; дотримання здорового способу життя.

Екологічна безпека і сталий розвиток

Значення засобів захисту рослин і їхній вплив на здоров’я людей та довкілля за їх неправильного використання. Забезпечення збереження довкілля під час одержання, зберігання, транспортування і застосування вуглеводнів та їхніх похідних.

Підприємливість і фінансова грамотність

Одержання алканів, етену, етину, бензену, їх застосування.

Компетентності: предметна компетентність, ключова компетентність: інформаційно-цифрова, спілкування державною мовою, екологічна грамотність і здорове життя, обізнаність та самовираження у сфері культури, математична компетентність.

 

Дома

На уроці

 

 

 

 

Діяльність учня

Переглядають відео за наданим учителем посиланням, описують його, складають запитання до нього

Учні розбивають на міні групи за рівнем підготовленості

Учні виконують 1 завдання та обмінюються зошитами для взаємоперевірки

Учні поділяються на 2 групи та виконують завдання і взаємоперевіряють один одного

Учні виконують 3 завдання використовуючи інтернет-джерела

Рефлексія. Учні записують на папірці свої уміння та навички.

Час

 

        2 хв

       5 хв

        13 хв

     20 хв

         5 хв

Діяльність учителя

Добирає та надає учням відеоматеріали, готує завдання та питання для самоконтролю

Слідкує за процесом розділення на групи, відповідає на питання

Допомагає при необхідності; відповідає на питання учнів, направляє

Виправляє помилки, слідкує за чесністю виконання завдання

Допомагає, підказує, направляє

Організовує рефлексію, читає записані учнями висловлювання

 

Частина 1. Робота вдома: Переглянути відкритий медійний урок за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=bwQ39bEKSF коротко описати відео та продумати і записати питання, які можуть виникнути після перегляду цього відео.

Завдання 1. Приклад:

1. Що таке гомологи?

2. Які гомологічні ряди вуглеводнів ви знаєте?

3. Що ви пам’ятаєте про алкани з курсу хімії 9 класу?

Частина 2. Робота на уроці. Для перевірки засвоєння матеріалу на уроці учні розбиваються на міні-групи (за рівнем підготовленості).

Завдання 1. Для вуглеводню складу C5H12 складіть формули двох найближчих гомологів і назвіть їх (учні виконують завдання у зошиті та обмінюються для взаємоперевірки).

Завдання 2.  Учні розділяються по групам та називають алкани :

       1      2        3                  4     

Н3С — СН — СН2 — СН3       2-метилбутан

   

    СН3

         1           2                3             4

 Н3С — СН — СН— СН3         2,3-диметилбутан

             

     СН3      СН3

      СН3

        1       │ 2         3                  4     

Н3С —   С — СН2 — СН3         2,2-диметилбутан

     

      СН3

 

        1           2               3             4                5                 6

Н3С — СН — СН—СН — СН2 — СН3       4–етил- 2,3-диметилгексан

                   

    СН3     СН3    С2Н5

Завдання 3. Користуючись інтернет джерелами та підручником учні заповнюють таблицю

Назва вуглеводню

Формула

Ткип

Тпл

Метан

 

 

 

Етан

 

 

 

Пропан

 

 

 

Бутан

 

 

 

Ізобутан

 

 

 

Пентан

 

 

 

Ізопентан

 

 

 

Неопентан

 

 

 

 

Рефлексія. Метод «Рюкзак»

На етапі рефлексії кожен учень стисло записує на папері відповідь на запитання: «Які з тих знань, умінь, навичок, способів дій, які отримано на уроці, я візьму із собою для використання на інших уроках, в житті, для виконання домашнього завдання, контрольної роботи?» Папірці складаються у рюкзак (справжній чи умовний).

Учні вибірково знайомлять з відповідями (учитель дістає з рюкзака відповіді та зачитує їх).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок № 2

Тема: Хімічні властивості алканів. Методи одержання алканів, етену, етину, бензену.

Мета уроку:

навчальна: розширити і поглибити знання учнів про фізичні та хімічні властивості алканів, разом з учнями з’ясувати суть реакції заміщення, ознайомлення учнів з основними способами добування алканів, а також галузями їх застосування, розв’язувати розрахункові задачі на уроці;

розвиваюча: розвивати вміння працювати самостійно та в групі, порівнювати, робити висновки, узагальнювати;

виховна: виховувати цілеспрямованість, самостійність

Очікувані результати навчання

Діяльнісний компонент

учень складає рівняння реакцій, які описують хімічні властивості алканів (термічний розклад, ізомеризація, галогенування); характеризує хімічні властивості алканів; установлює зв’язки між складом, будовою, властивостями, зберіганням, транспортуванням і застосуванням вуглеводнів та їхнім впливом на довкілля; дотримується правил безпечного поводження з вуглеводнями і їхніми похідними у побуті.

Ціннісний компонент

учень робить висновки щодо властивостей речовин на підставі їхньої будови і про будову речовин на підставі їхніх властивостей; оцінює пожежну небезпечність вуглеводнів.

Тип уроку: урок «перевернутого навчання»

Форми роботи: фронтальна робота, самостійна робота учнів, робота в групах

Методи навчання: словесні (бесіда, пояснення), практичні (виконання вправ).

Обладнання: моделі молекул вуглеводнів, зразки продуктів, отриманих з алканів, картки із завданнями.

 

Дома

На уроці

 

 

 

Діяльність учня

Переглядають відео за наданим учителем посиланням та складають 10 тестових запитань

Учні обмінюються зошитами з тестовими запитаннями і взаємоперевіряють їх та ставлять оцінки один одному

Учні складають хімічні реакції алканів про деякі з них переглядають відео

Закріплення знань. Учні виконують завдання різного рівня

Рефлексія. Діти показують свій настрій після уроку за допомогою емоджи.

Час

 

        15 хв

       15 хв

        10 хв

     5 хв

Діяльність учителя

Добирає та надає учням відеоматеріали, готує завдання та питання для самоконтролю

Слідкує за процесом взаємоперевірки робіт учнями, відповідає на питання

Допомагає при необхідності; відповідає на питання учнів, направляє

Виправляє помилки, слідкує за чесністю виконання завдання

Організовує рефлексію, допомагає учням бути сміливішими

 

Частина 1. Робота вдома: подивитись відео за посиланнями: https://www.youtube.com/watch?v=bGkafXoHr6Y

https://www.youtube.com/watch?v=8d1k9U--KBs

Завдання: скласти 10 тестових запитань з відео які ви подивились.

Частина 2. Робота на уроці:

Завдання 1. Учні обмінюються складеними тестовими запитаннями, відповідають на них та виставляють один одному оцінки.

Завдання 2. Учні складають реакції хімічних властивостей алканів, про деякі властивості переглядають відео.

1. Окиснення

-повне (горіння): С3Н8 + 5О2 → 3СО2 + 4Н2О ∆Н‹ 0 – реакція екзотермічна

-неповне С3Н8 + 2О2 → 3С + 4Н2О

 СnН2n+2 + [O] → R-ОН або R- СООН

2. Галогенування (при освітленні) відбувається за ланцюговим радикальним

механізмом:
https://www.youtube.com/watch?v=ZcVscUHJkY4

3. Ізомеризація: https://www.youtube.com/watch?v=ZcVscUHJkY4

4.Дегідрування – відщеплення водню:

 С4Н10 → С4Н8 + Н2

5. Крекінг – розщеплення алканів під впливом температури:

 С8Н18 → С4Н10 + С4Н8

-термічний крекінг - відбувається при t = 500-550º - продукт містить велику

кількість ненасичених сполук;

-каталітичний - при t = 450 - 500º - більший вміст насичених вуглеводнів.
Закріплення вивченого матеріалу. Робота в парах: 

І. Скласти рівняння реакцій:

1. горіння пентану

2. хлорування пропану

3. дегідрування етану

4. крекінгу гептану

5. ізомеризації пентану

ІІ. Закінчити рівняння реакцій:

1. С3Н8 + Cl2 →

2. С5Н12 + О2→

3. С3Н8 + Cl2→

4. СН3-СН2-СН2-СН2-СН3→

Рефлексія. Який в мене настрій після цього уроку?....(Учні показують різні емоджи).

docx
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
30 січня
Переглядів
166
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку