План-конспект уроку читання "Звуки [х], [х’]; буква Хх «ха»"

Про матеріал

Тема. Звуки [х], [х']; буква Хх «ха».

Мета: закріпити артикуляцію звуків [х], [х']; вивчити букву Хх; формувати навичку читання з новими буквами; розвивати уяву учнів; виховувати любов до народної творчості.

Обладнання: фішки на позначення голосних і твердих та м'яких приголосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Хх; предметні малюнки із зображенням хризантем, хом'яка і ховраха, гороху і горіха, схрещені рапіри та обценьки, мох та пух; таблиця для читання складів.

Перегляд файлу

1

 

Тема.  Звуки [х], [х’]; буква Хх «ха».

Мета:  закріпити артикуляцію звуків [х], [х’]; вивчити букву Хх; формувати навичку читання з новими буквами; розвивати уяву учнів; виховувати любов до народної творчості.

 Обладнання:  фішки на позначення голосних і  твердих та м’яких приголосних звуків; таблиця з друкованими великою і малою буквами Хх; предметні малюнки із зображенням хризантем, хом’яка і ховраха, гороху і горіха, схрещені рапіри та обценьки, мох та пух; таблиця для читання складів.

 

ХІД УРОКУ

I. Організація класу.

Учитель перевіряє готовність дітей до уроку читання.

Всі почули ви дзвінок,

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядуть лиш дівчата,

А за ними і хлоп'ята.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Повторення вивчених літер.

Гра «Добери букву».

- Подивіться на дошку.

На дошці написано  ?айка   .

- Додайте літеру так, щоб утворилось слово.

 (Гайка, майка, чайка, лайка, байка.)

2. Читання складів та слів з вивченими буквами.

- Прочитайте склади, які написані на дошці. Утворіть із них речення.

 Рід      ний     край    ве    ли     чай

Діти із складів складають речення.

 (Рідний край  ̶  величай!)

3. Звуковий аналіз слів.

Гра «Слова-перевертні»

- Послухайте слова. Переставте в них місцями голосні та приголосні звуки й утворить нові слова.

Учитель називає слова: рис, літо, рамка, ікра, кіт, городи.

III. Повідомлення теми і завдань уроку.

Сьогодні на уроці ми вивчимо ще одну букву, що позначає приголосні звуки. Це допоможе нам наблизитися до мети  ̶ вивчити всю українську абетку і навчитися самостійно читати.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Виділення звуків [х], [х’] із мовлення.

- Діти, уважно послухайте вірш та дайте відповіді на запитання.

Учитель читає віршик.

 Біля хати у садочку

 Харитя хризантеми садила.

 Харитя ці квіти дуже хвалила.

 Хоч і холод, та цвіли,

 І весняні бачили сни.

 - Діти, як звати дівчинку?

 - Які вона садила квіти?(Учитель демонструє малюнки із зображенням хризантем)

 - Чи є у вас в дома хризантеми?

 - Розкажіть, які вони на колір. Що ви ще про них знаєте?

 - Який перший звук ви чуєте в словах Харитя, хризантеми? (Приголосний твердий)

- А чи може вона позначати приголосний м’який звук? (хірург, сухі, хімія...)

- Звук цей може вимовлятися тільки перед наступним звуком [і].

2.  Артикуляція звуків [х], [х’], порівняння зі звуками [г], [г’].

- Вимовте парами звуки [г]  ̶  [х], [г’]  ̶  [х’]. Прослідкуйте за роботою язика і губ.

Діти уточнюють, що приголосні звуки [х]  ̶  [х’] творяться так само, як і звуки [г]  ̶  [г’], тільки вимовляються без участі голосу, глухо.

- Приголосний твердий [х] позначається однією рискою, приголосний м’який [х’]  ̶  двома рисками.

3.  Упізнавання звуків [х], [х’] у словах.

- Послухайте слова. Якщо в  них є  твердий приголосний звук [х], то плесніть у долоні, якщо м’який приголосний [х’], то не плескайте.

Слова для роботи: хом’як, ховрах, хіхікати, хатка, вхід, слухати, ходити, вихід, хліб.

4. Добір слів із звуками [х], [х’] у різних позиціях.

- Діти, доберіть такі слова ,щоб звук [х] був на початку слова: (хмара , ховрах, хрін, Хома, хобот, хліб, хвиля).

- А тепер доберіть слова із звуком [х] в кінці. (мох, горох, льох, сміх).

- А чи можете ви назвати слова із звуком [х] в середині?(крихта, птахи, Захар, лихо, мухомор.)

5. Синтетичні вправи

Вправа «Ланцюжок»

- Прочитайте слова, утворені з двох складів, ланцюжком.

6.Фізкультхвилинка.

Лісовичок Ох

став на мох.

Ручками помахав,

весело пострибав.

Нахил вправо,

нахил вліво —

можна братися до діла.

7.  Ознайомлення з буквою Х.

Учитель повідомляє, що приголосні звуки [х], [х’] на письмі позначаються великою і  малою буквами Х. Показує велику і малу букви на таблиці.

- Роздивіться букви. Чим вони схожі, а чим відрізняються? (Однакові за формою, різні за розміром.)

- Порівняйте букви Х і К, Х і М. Що між ними спільного?

- На що схожа буква Х? Послухайте, як про це говориться у  віршах. Уявіть собі малюнки до них.

Учитель читає віршик, діти уявляють.

Схрестили два спортсмени

Рапіри у бою.

Навчили «Х» читати

Оксаночку малу.

Учитель демонструє малюнок із зображенням схрещених рапір

Ось обценьки розійшлися,

Розсміялись: — Ха-ха-ха!

І веселі ці обценьки

Схожі з літерою Х.

Учитель демонструє малюнок із зображенням обценьок.

8.  Читання складів із буквою Х.

- Утворіть всі можливі склади із буквою х(«ха»).

9.  Читання слів із буквою Х за променеподібною схемою (с. 96 букваря).

- Розгорніть букварі. Роздивіться малюнки вгорі сторінки 96. Що на них зображено? Проаналізуйте звукові схеми під малюнками.

Учні з’ясовують, що в слові МУХОМОР три склади, останній із яких наголошений. У перших двох складів є злиття приголосного твердого звука з голосним. Останній склад має три звуки: приголосний твердий, голосний і приголосний твердий.

Аналогічно аналізується інші слова.

- Прочитайте слова, додаючи звук [х] за схемою з промінцями. Що таке МОХ, ПУХ? (Учитель демонструє малюнки із зображенням моху та пуху).

10.  Читання-інтонування вигуків.

- Роздивіться наступне завдання. На яке питання треба дати відповідь? (Коли ми так говоримо?)

- Прочитайте перший вигук (Ох-ох-ох!) Коли так говорять? З яким настроєм, інтонацією? (Коли людина сумує, або коли їй важко, вона втомилася.)

- Прочитайте вигук хором, передайте голосом настрій сумної людини.

- Прочитайте другий вигук. (Ах-ах-ах!) А тут який настрій можна передати? Коли ми так говоримо? (Коли захоплюємося чим-небудь.) Прочитайте цей вигук так, нібито ви побачили щось дуже красиве.

Аналогічно опрацьовуються інші вигуки. (УХ-УХ-УХ! читається так, нібито робляться різкі важкі рухи, наприклад людина рубає дрова сокирою. ХА-ХА-ХА!читається радісно, весело.)

- Роздивіться дівчинку, намальовану біля надрукованих вигуків. Який саме з них підходить до її настрою? Прочитайте його хором.

11. Читання слів із буквою Х в стовпчиках.

- Прочитайте слова в першому стовпчику. Чим відрізняються слова ГОРОХ і ГОРІХ? Хто такий ХОВРАХ? Де розташована буква Х у цих словах?

- Прочитайте слова другого стовпчика. Що спільного в словах МУХА і МУХОМОР? Чи є однаковий склад у словах МУХА і ЧЕРЕПАХА?

- Прочитайте третій стовпчик слів. Чим відрізняються значення слів ХАТА і ХАТИНКА?

Учитель пояснює, що ці слова називають хату по-різному: звичайна ХАТА, маленька хата - ХАТИНКА.)

- Хто зображений унизу (с. 96)? Що незвичайного в цій черепасі? (У неї на голові - капелюх.)

- Прочитайте вірш про черепаху. Як ви розумієте слово чепуруха? (Чепурний - старанно вдягнений, акуратний, охайний.)

12.Опрацювання колискової пісеньки (с. 97 букваря).

- Чи співали вам мами і бабусі колискові пісні? Пригадайте які.

- Навіщо і  як співають колискові? (Тихо, протяжно, лагідно, щоб заколисати дитинку.)

- Послухайте колискову, що надрукована в букварі. Які саме слова навіюють у ній сон?

Учитель читає текст повільно, ніжно. Після цього діти читають текст напівголосно самостійно.

- Хто збирається колихати дитину? (Сон і дрімота.)

- Знайдіть у тексті добрі, лагідні слова. (Хатинка теплесенька, дитина малесенька.)

- Підготуйтеся до виразного читання вголос.

13.  Відгадування загадок (с. 97 букваря).

- Прочитайте загадку. Про які незвичайні корову і вола йдеться?

- Що може бути чорним і побороти всіх людей, тобто змусити їх кинути всі справи і полягати. (Ніч.)

- Тоді що це за білий віл, який звів, підняв усіх людей? (День.)

- Які ще загадки про день і ніч ви знаєте? Що в них є спільне?

Аналогічно аналізується загадка про місяць і зорі.

V. Підсумок уроку.

- З якою буквою познайомилися?

- Які звуки вона позначає?

- Що було на уроці цікавого?

- Що було нового?

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
1667
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку