План-конспект уроку. Транскрипція

Про матеріал

План-конспект уроку до теми "Транскрипція" 9 клас. Підходить під будь-який підручник. Складено за "Розробкою уроків до підручника К. М. Задорожного. Біологія 9." Видавництво "Ранок"

Перегляд файлу

Урок 26

Клас: 9

Тема: Транскрипція

Мета:

Освітня. Сформувати поняття «транскрипція», «процесинг», «трансляція»; розкрити механізм та біологічне значення процесу транскрипції, шляхи регуляції реалізації спадкової інформації; ознайомитися з етапами реалізації спадкової інформації.

Розвиваюча. Формувати навички та вміння розв*язувати елементарні вправи з транскрипції; розвивати увагу, пам*ять, логічне мислення, мову, уяву, уміння висловлювати власну думку, аналізувати й узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв*язки.

Виховна. Виховувати ціннісне ставлення до будови усього живого, інтерес до предмета, формувати науковий світогляд.

Тип уроку: комбінований (засвоєння нових знань).

Методи та методичні прийоми: словесні  (розповідь, бесіда), наочні (демонстрування моделей), практичні (виконання задач).

 

 

СТРУКТУРА УРОКУ

№ П/П

Назва етапу

Час, хв.

1

Організаційний момент

1

2

Перевірка домашнього завдання

5

3

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

5

4

Вивчення нового матеріалу

17

5

Узагальнення і систематизація знань

15

6

Підбиття підсумків уроку

1

7

Повідомлення домашнього завдання

1

 

 

ХІД УРОКУ

№ п/п

Етап

1

Організаційний момент

Привітання з учнями

Перевірка відсутніх

Налаштування учнів на роботу

2

Перевірка домашнього завдання

Вправа «Обери правильну відповідь»

  1. Гени про- та еукаріот мають однаковий план будови. (+)
  2. Гени мають кодуючи та некодуючі ділянки. (+)
  3. Оператор – це ділянка гена, яка позначає місце, де починається синтез РНК. (-)
  4. Термінатор – це ділянка гена, яка позначає місце, де закінчується синтез РНК. (-)
  5. Некодуюча ділянка складається з промотора, оператора та термінатора. (+)
  6. Гени прокаріотів складніші за гени еукаріотів. (-)
  7. Промотор – це ділянка, яка регулює роботу гена. (-)
  8. Структурні гени прокаріотів утворюють оперони. (+)
  9. Гени прокаріотів мають нітрони й екзони. (+)
  10. Інтрони кодують інформацію, а екзони – ні. (-)
  11. Гени прокаріотів не утворюють оперони. (+)
  12. У прокаріотів кожен структурний ген має власний промотор та термінатор. (-)

Запитання до учнів

  • Що таке ген? (Одиниця спадкового матеріалу, що відповідає за формування певної елементарної ознаки)
  • Що таке генетичний код? (Певна відповідність між послідовністю нуклеотидів у молекулі ДНК і послідовністю амінокислот у молекулі білка, яка нею кодується)
  • Для чого потрібен генетичний код? (Ця система розташування нуклеотидів у молекулах нуклеїнових кислот надає всім живим організмам можливість кодування амінокислотної послідовності білків, забезпечуючи таким чином збереження і відтворення спадкової інформації)

3

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

Намагатися залишити після себе більше знань і щастя, ніж їх було раніше, поліпшувати та примножувати отримане нами у спадок – ось над чим ми маємо працювати. (Дені Дідро)

Темою нашого уроку, є: Транскрипція (Запис на дошці)

Завдання:

  1. Розглянути етапи реалізації спадкової інформації
  2. Визначити, як відбувається регуляція реалізації спадкової інформації
  3. Дати визначення поняттям «транскрипція та процесинг»

4

Вивчення нового матеріалу

План

  1. Етапи реалізації спадкової інформації
  2. Регуляція реалізації спадкової інформації
  3. Транскрипція та процесинг
  4. Зворотна транскрипція
  1. Етапи реалізації спадкової інформації

Генна експресія - це молекулярний механізм реалізації спадкової інформації, завдяки якому ген виявляє свій потенціал конкретною фенотипною ознакою організму. (Запис на дошці і в зошитах)

Реалізація спадкової інформації проходить такі етапи

(запис на дошці і в зошитах)

1. Код гена ДНК перетворюється в код про-іРНК. Перший етап експресії називається "транскрипцією".

2. Складна молекула про-іРНК зазнає "процесингу", внаслідок чого значно зменшується за розмірами. Утворюється зріла ІРНК, зчитування інформації з якої спрощується. Біологічний зміст процесингу - полегшення доступу до спадкової інформації.

3. Інформаційна РНК за участю тРНК вибирає необхідні амінокислоти і зв'язує їх на рибосомі відповідно до послідовності амінокислот у молекулі білка. Цей процес називається трансляцією.

2. Регуляція реалізації спадкової інформації

Генетичний апарат - це тонко регульована система. Відомо, що гени не проявляють постійної активності. Ген перебуває в неактивному стані, але коли є необхідність, він активується, а це, зокрема, зумовлює синтез відповідного білка. Таким чином, клітинам властивий механізм, що контролює кількість будь-якого ферменту в певний проміжок часу. Синтез білків регулюється генетичним апаратом і факторами внутрішнього і зовнішнього середовища.

3.Транскрипція та процесинг

Транскрипція – це перенесення (зчитування) генетичної інформації з ДНК на РНК або процес синтезу РНК на матриці ДНК, що відбувається в усіх живих організмах. (запис на дошці і в зошитах)

Транскрипція відбувається за принципом комплементарності, відповідно до якого аденін ДНК комплементарний урацилу РНК (А=У)(запис на дошці), тимін ДНК комплементарний аденіну РНК (Т=А)(запис на дошці), гуанін ДНК комплементарний цитозину РНК (Г=Ц) (запис на дошці), цитозин ДНК комплементарний гуанінц РНК (Ц=Г) (запис на дошці).

 Процесинг – це сукупність процесів у клітині, які призводять до дозрівання РНК. (запис на дошці і в зошитах)

4.Зворотна транскрипція

Зворотна транскриптаза (або РНК-залежна ДНК-полімераза)  фермент,  що каталізує синтез ДНКз використанням РНК як матриці. (запис на дошці і в зошитах) Називається так тому, що більшість процесів транскрипції в живих організмах відбуваються в іншому напрямку, а саме, з молекули ДНК синтезується РНК-транскрипт.

Сутність і результат

Основний фермент

Як діє принцип комплементарності

Організми, у яких розповсюджена

Утворення ДНК на основі РНК

Ревертаза (зворотна транскриптаза)

РНК ДНК

А    =   Т

У    =   А

Г    =    Ц

Ц    =    Г

РНК-вмісні віруси

(запис на дошці і в зошитах)

 

 

5

Узагальнення і систематизація знань

Задачі з транскрипції

Задача 1.

Ділянка ДНК складається з послідовності нуклеотидів, що місять нітратні основи А-Ц-Ц-А-Т-А-Т-Т-Ц-Ц-А-А-Г-Г-А. Добудуйте ланцюг іРНК, що утвориться внаслідок транскрипції.

Відповідь: У-Г-Г-У-А-У-А-А-Г-Г-У-У-Ц-Ц-У.

Задача 2.

Ділянка РНК складається з послідовності нуклеотидів, що містять нітратні основи Г-У-Ц-А-Ц-А-Г-Ц-Г-А-У-Ц-А-А-Ц. Проведіть зворотну транскрипцію.

Відповідь: Ц-А-Г-Т-Г-Т-Ц-Г-Ц-Т-А-Г-Т-Т-А. (робота біля дошки).

6

Підбиття підсумків уроку

Виставлення оцінок в журнал.

7

Повідомлення домашнього завдання

§_____

Доповідь або презентація на тему:

«Властивості генетичного коду»

«Транскрипція»

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
5 грудня 2018
Переглядів
6274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку