План-конспект уроку української літератури на тему "І. Франко. Поема "Мойсей" - один із вершинних творів письменника. Проблематика твору. Пролог до поеми.

Про матеріал
Це урок-історико-філософське дослідження з елементами ТРКМ: "асоціативна гра", "ажурна пилка", "есе".
Перегляд файлу

Духовний заповіт українському народові

Урок – історико-філософське дослідження

 

Тема. І. Франко. Поема «Мойсей» – один із вершинних творів письменника. Проблематика твору. Пролог до поеми – заповіт українському народові

Мета:

навчальна

  • ознайомити учнів із вершинним твором І. Франка, з’ясувати основу, проблематику й філософські мотиви поеми "Мойсей", допомогти школярам зрозуміти композиційне й ідейне значення прологу до твору; з’ясувати значення понять “філософська поема”, “терцини”;

 розвивальна

  • розвивати мовленнєву культуру, творчі здібності школярів, уміння аналізувати, експериментувати, досліджувати, робити висновки; сприяти розвитку особистої думки учнів;

виховна

  • формувати духовність учнів, виховуючи любов до своєї держави, почуття відповідальності за її майбутнє, шанобливе ставлення до історії народу.

Методична мета: використання елементів технології розвитку критичного мислення в процесі вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати:

учень (учениця)

знає місце поеми «Мойсей» у творчому доробку І. Франка;

пояснює  біблійну основу сюжету поеми, поняття «філософська поезія», «терцини»;

розуміє специфіку сюжетних ліній, найнапруженіші моменти поеми;

висловлює власні міркування про майбутнє свого народу.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: Біблія, вибрані твори І.Франка, стаття У. Самчука "Нарід чи чернь", мультимедійний проектор, учнівські комп’ютерні презентації, аудіозапис ораторії Генделя “Ізраїльтяни в Єгипті”, опер «Мойсей» та «Назон» А.Тенберга, «Мойсей» (за І.Франком) М.Скорика, зображення скульптури «Мойсей» Мікеланджело.

Випереджальні завдання: прочитати поему “Мойсей, створити комп’ютерні презентації (міні-проекти).

Теорія літератури: філософська поема, терцини.

Міжпредметні зв’язки: історія України, всесвітня історія, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, філософія.

Перенісши біблійний сюжет на рідний грунт, який сягає корінням історичної долі українського народу, зачерпнувши при цьому страдницької долі свого геніального творця, Франко створив багатопроблемний філософський твір.

  Мікулаш Неврлий

Перебіг уроку

І. Вступ

  • Асоціативна гра

Учитель. Шановні десятикласники! Хоч ви вже ніби й дорослі, та я пропоную вам пограти в літературну гру.

Учитель ділить дітей на дві групи й пропонує одній групі називати прізвище письменника, а школярам іншої – твір митця, що виникає у свідомості за асоціацією.

  • Чому Т. Шевченко асоціюється із “Заповітом”, Леся Українка – з “Contra spem spero”, а І. Франко – з поемою “Мойсей”? (Бо саме ці твори найбільш співвідносні з іменами митців і є найважливішими для розуміння творчості письменників).
  • З’ясуймо з допомогою тлумачного словника значення слова концепція.

Словникова робота (лексичне значення слова учень виводить на екран).

  • Тож які твори називають концептуальними? (Ті, у яких відбито систему ідей, поглядів митця на світ, сконцентровано найголовніші мотиви лірики, наявні найважливіші образи, створені за допомогою притаманних цьому авторові художніх засобів).

Учитель дає змогу дітям припустити, про що йтиметься на уроці. З’ясування  теми, мети уроку, завдань, проблемного питання та їх озвучення.

Проблемне питання  Чи є поема І. Франка Мойсей концептуальним твором?

ІІ. Основна частина уроку

Вступне слово вчителя.

Поема Мойсей – видатне явище доби модернізму. У кінці ХІХ й на початку ХХ століття це був найбільш читабельний твір І. Франка.

  • «Ажурна пилка»  (учитель ділить школярів на робочі групи  залежно від того, хто яке випереджальне завдання виконував). Завдання: розповісти про біблійного пророка Мойсея, суспільно-політичну атмосферу початку ХХ століття, історію написання поеми “Мойсей” І. Франка, ознайомити з мистецькою Мойсеїаною. Після обговорення учитель створює експертні групи, де відбувається обмін інформацією. Потім експерти повертаються в домашні групи й діляться новою інформацією та узагальнюють її, виробляють спільні рішення й висновки).

Узагальнювальна бесіда.

  • Чи відрізняється поема “Мойсей” від біблійної легенди?
  • Робота в групах.

Учитель. За жанром Мойсей Франка – філософська ліро-епічна поема.

Словникова робота.

Філософська поема - це великий віршований твір, у якому осмислюється світ, поступ людства, загальні закономірності життя, природи, часу й простору (Запис винесено на екран).

Завдання для груп: на основі тексту поеми визначити тему, головні питання та сюжетно-композиційну організацію твору, з’ясувати, які вставні елементи твору дають підстави вважати, що це не просто поема, а поема-притча.

Озвучення напрацювань.

Учитель. Порівняйте власне визначення теми твору з авторським.

Тема: "Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ся тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні".

 Виразне читання підготовленим учнем прологу до поемиМойсей.

  • Запитання до автора

Розповідь учениці про створення прологу. (Учитель пропонує учням поставити запитання автору, а потім у парах обговорити, як би на них відповів автор).

Аналітична бесіда.

  • Якими думками та настроями сповнений вступ до поеми?
  • Чому запитально-трагічні акценти переходять в оптимістично-стверджувальні? (Відповіді учнів).
  • Робота в парах

- Чи погоджуєтеся ви з думкою Юрія Шевельова, який назвав поему Мойсей другим Заповітом української літератури? (Роздуми учнів).

  • Яка ідея твору?

Висновок. Пролог до поеми – це духовний заповіт українському народові, адже у творі крізь призму суспільно-політичної алегорії Франко порушив головну проблему часу: визволення нашого народу з неволі, здобуття незалежності. Це і є провідна ідея поеми.

- Чи звернули ви увагу, як поет виливає свої почуття в пролозі, якою є строфічна будова вступу?

Словникова робота.

Терцина – строфа, що складається із трьох рядків п’ятистопного ямба, пов’язаних ланцюгом рим: аба, бвб, вгв і т.п. (запис винесено на екран).

Компаративне дослідження.

Учитель. Франка завжди хвилювала проблема морального оздоровлення нації, як, зрештою, і багатьох митців. Хто ми?, Які ми?, Як нам жити? – одвічні питання, які раз по раз зринають зі сторінок українських творів. Згадайте їх (Учні називають). Один з таких письменників - Улас Самчук. У нього є публіцистичний твір Нарід чи чернь?. З’ясуйте, якими мотивами поема Франка перегукується зі статтею Самчука.

Робота над тезами статті Уласа Самчука "Нарід чи чернь?" (1941).

  1. Хто ми? Нарід чи чернь? Нація чи маса?.. Організована, свідома, вигранена збірна одиниця без'язиких і безликих постатей?
  2. ...не переконані внутрішньо, що весь той людський матеріал...вповні заслуговує на назву нарід. З жалем стверджуємо, що величезна маса живих людиноподібних істот не розуміє і не усвідомлює в собі двох дуже важливих і основних елементів: людську гідність і національну свідомість.
  3. Почувати себе людиною… почувати себе свідомим у всіх своїх вчинках - значить зламати самих себе, це значить втратити основний стрижень буття, це значить перекреслити своє моральне обличчя.
  4. Національна свідомість - це перша передумова широкої, свідомої і творчої чинності взагалі. Денаціоналізована людина не може бути сильною, не може мати міцного морального хребта, не може бути повним характером.
  5. ...Не все одно, хто як говорить, яким богам молиться, які книжки читає... А коли - все одно, це значить, що ми не нарід, не якась спільна історична збірна сила, а невиразна юрба, сіра маса, вічно принижена без всяких ідеалів чернь.

Озвучення напрацювань.

Розв’язання проблемного завдання (Поему І. Франка можна вважати концептуальним твором, адже в ньому втілено погляди письменника на долю українського народу).

III. Рефлексія

Есе  Як І. Франко в поемі Мойсей осмислив долю українського народу?

IV. Домашнє завдання. Вивчити напам’ять уривок з прологу до поеми, підібрати цитати для характеристики образів Мойсея (І група) та народу (ІІ група).

 

docx
Додав(-ла)
Замах Світлана
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
3715
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку