ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ на тему "Будова головного мозку"

Про матеріал
Мета уроку: сформувати знання про головний мозок людини, вивчити особливості його будови, функції; розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, знаходити причинно-наслідкові зв'язки; формувати науковий світогляд, ціннісне ставлення до себе та свого організму. Тип уроку: комбінований. Методи навчання: вербальні (пояснення, репродуктивна, евристична бесіда, полілог, індивідуальне опитування), наочні (ілюстрації, малюнки), практичні (робота з завданнями).
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ЦЕНТРАЛЬНОУКРАЇНСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ

УНІВЕРСИТЕТ ІМЕНІ ВОЛОДИМИРА ВИННИЧЕНКА

 

 

 

“ЗАТВЕРДЖУЮ”

Груповий методист: Дефорж Г.В._____________

 

   Вчитель біології: Онищенко. Є.В. _____________

 

     "             " image2022 р.

 

 

 

 

КОНСПЕКТ УРОКУ

 

З біології у 8 класі з теми: «Будова головного мозку»

студента-практиканта4 курсу

природничо-географічного факультету

спеціальність: 014.05. Середня освіта (Біологія та здоров’я людини)

Безсмертний Богдан Миколайович

                                                     (прізвище, ім'я, по батькові)

 

 

 

 

 

 

 

Дата проведення:

                                                                                                                        “         image                                20                                                                                      року 

          Оцінка вчителя ________    _______________

(підпис вчителя)

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ З БІОЛОГІЇ              8 КЛАС Виконав:            Безсмертний Богдан Миколайович

Тема уроку: Будова головного мозку.

Мета уроку: сформувати знання про головний мозок людини, вивчити особливості його будови, функції; розвивати вміння логічно мислити, робити висновки, знаходити причинно-наслідкові зв'язки; формувати науковий світогляд, ціннісне ставлення до себе та свого організму.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання: вербальні (пояснення, репродуктивна, евристична бесіда, полілог, індивідуальне опитування), наочні (ілюстрації, малюнки), практичні (робота з завданнями).

Обладнання: дошка, мультимедія, підручники, роздатковий матеріал.

Терміни і поняття: головний мозок, нервова система, кора головного мозку, відділи нервової системи.

ХІД УРОКУ

Організаційний етап (2-3 хвилини)

Підготовка вчителем класу до уроку. Визначення відсутніх; перевірка готовності учнів до уроку; перевірка наявності наочних посібників. Оголошення теми уроку.

Актуалізація опорних знань (3-5 хвилини)

На минулому уроці ви вивчали особливості будови нервової системи, хто мені скаже з яких відділів вона складається? До якого відділу належить головний мозок?

image 

Перед тим як перейти до вивчення головного мозку людини, пригадайте, які особливості будови має череп людини? 

1.     Як називається основна структурно-функціональна одиниця нервової системи?

2.     Реакція-відповідь організму на подразник називається… 3.Які функції виконує спинний мозок? 

4.Між середньою та внутрішньою оболонкою спинного мозку є простір, який простір, що заповнений … рідиною.

Мотивація навчальної діяльності (2-3 хвилини)

Вивчаючи особливості будови ви дізнаєтесь, що мозок людини не дивлячись на різноманіття функцій не має нервових (больових) закінчень, а тому часто операції на головному мозку проводять без наркозу, щоб розуміти, чи правильно проходить операція, адже будь-які неправильні дії призведуть до негативних наслідків.

Вивчення нового матеріалу (25-30 хвилин)

Головний мозокце центральний орган нервової системи, який здійснює регуляцію й координацію всіх процесів в організмі та відповідає за розумову діяльність і свідомість людини. 

Головний мозок розташований у порожнині черепа, сполучається через великий потиличний отвір зі спинним мозком. Мозок розташований у черепі та в процесі розвитку заповнює його внутрішню порожнину. Ззовні головний мозок укритий тими самими трьома оболонками, що й спинний. 

Якими оболонками вкритий спинний мозок?(Зовні спинний мозок укритий трьома оболонками: внутрішньою — м’якою, середньою — павутинною і зовнішньою — твердою). Від нього відходять 12 пар черепномозкових нервів.

imageТакож        утворений сірою          і         білою речовинами:

    сіра речовина – складається з тіл нейронів та дендритів; знаходиться у корі переднього мозку та мозочка.

    біла речовина – міститься у стовбурі головного мозку та під корою великого мозку і мозочка; складається з аксонів.

Усередині мозку          розташовані         чотири шлуночки головного   мозку,         які     є розширеннями спинномозкового каналу. У них утворюється спинномозкова рідина, що захищає головний і спинний мозок від

ушкоджень, створюючи рідку «подушку» під час струсів. 

Вона регулює внутрішньочерепний тиск, підтримує сталість внутрішнього середовища в мозку і здійснює транспорт речовин між кровоносними судинами і клітинами мозку.  Маса мозку коливається в досить широких межах — між 1000 і 2000 г.  Середня маса мозку в чоловіків становить 1375 г, а в жінок — 1275 г. Прямого зв’язку між масою мозку людини й рівнем її інтелекту не існує.

Відділи головного мозку

image 

Головний мозок поділяється на кілька великих відділів. Кожний із цих відділів виконує певні функції, хоча всі вони тісно пов’язані між собою (мал. 34.2). Чим відділи мозку відрізняються між собою, описано в таблиці на стр 123.

image 

image

image 

Чисто мовної зони не існує. Вона частково міститься в корі скроневої частки, нижньої лобової звивини зліва, ділянках тім'яної частки. Ураження їх супроводжується розладами мови.

Кора великих півкуль головного мозку — це поверхневий шар сірої речовини. Її утворюють тіла нервових клітин, проміжки між якими заповнені клітинами нейроглії та містять нервові волокна і кровоносні судини. Наявність численних борозен і звивин значно збільшує площу поверхні сірої речовини. Загальна площа кори становить 220 тис. мм2. 

Товщина кори в різних ділянках неоднакова й коливається від 1,3 до 4,5 мм. У ній міститься 14–15 млрд різноманітних за формою, розмірами та функціями нейронів. Кора великих півкуль має дуже складну будову. Починаючи з поверхні, клітини кори розташовані пошарово в певній послідовності. 

Кору мозку поділяють на декілька часток, кожна з яких відповідає за певні процеси (мал. 34.3). Розрізняють лобову, тім’яну, скроневу й потиличну частки. Так, у лобовій частці розміщується рухова зона, у тім’яній — зона шкірно-м’язової чутливості, у скроневій — зона слуху, нюху і смаку, а в потиличній — зона зору. Таким чином, кора великих півкуль головного мозку регулює всі життєві процеси організму, а також забезпечує зв’язок організму із зовнішнім середовищем.

image 

 

Шлуночки головного мозку

Шлуночки головного мозку — порожнини в головному мозку, заповнені спинномозковою рідиною.

Цей канал продовжується і в головному мозку. Тільки там він перетворився на чотири мозкові шлуночки — порожнини, які розташовані всередині мозку. Позначаються вони як два бічні, третій і четвертий. 

Шлуночки головного мозку сполучені зі спинномозковою порожниною та, як і вона, заповнені спинномозковою рідиною (ліквором). Цю рідину вони й виробляють. Функціями спинномозкової рідини є захист головного і спинного мозку від пошкоджень, підтримання гомеостазу мозку та внутрішньочерепного тиску.

Закріплення вивченого матеріалу (3-5 хвилини) 1.Дайте визначення поняттю «головний мозок».

2.                 До якого відділу нервової системи належить головний мозок?

3.                 Які функції виконує головний мозок?

4.                 З чого складається головний мозок?

5.                 З яких оболонок та з якої речовини складається головний мозок? Узагальнення і систематизація знань (3-5 хвилин) Що ж, сьогодні ми вивчили, що головний мозок людини складається з: стовбуру головного мозку, мозочоку, переднього мозку. У різних ділянках стовбурової частини головного мозку зосереджені центри життєво важливих рефлексів: дихання, травлення, обміну речовин, ковтання тощо. Кінцевий мозок є найбільш розвиненим відділом головного мозку в людини. Поверхня півкуль якого, вкрита сірою речовиною, яка утворює кору.

Домашнє завдання!

Опрацювати параграф 34, стр 122-125. Підготуватися до невеликої самостійної роботи по вивченій темі.

Дякую за увагу! Ви плідно постаралися, були активні та працьовиті!

 

 

 

pdf
Додано
27 лютого 2022
Переглядів
1661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку